• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

high- vs low speed proppeller

Ulik maling, betyr det det?

ellers har de sefølgelig variabel pitch/constant speed på alle. Enig at det virker merkelig å ha ulike propeller, tviler på at det er tilfelle (utenom malingen da..).
 
I grove trekk. En -300 propell er malt hvit, og en -100 propell er malt gul.

Og som veldig mye annet på en DHC-8 er også propellene ombyttbare. En -100 kan fly med -100 og -300 propeller.

En -300 kan kun fly med -300 propeller.
 
Kan det ha seg så at -300 propeller på en -100'er bråker mer enn -100 propeller?

Årsaken til at jeg spør var at jeg nå har flydd LN-WIL med gule (-100) propeller 7 gang, og den var mye stillere enn LN-WIB med hvite (-300) propeller. Som jeg fløy 6 gang. Mye mer bråkete, til en så stor grad at det var ubehagelig på LN-WIB. Nesten samme rute, samme værforhold, (samme dag), så ingen av delene skal ha noe å si.

Eller har det mer med pilotenes måte å fly flyet på, evt. flyets "generelle stand"? LN-WIB er jo noe eldre enn LN-WIL.

EDIT: Skal ut og teste LN-WIB to gang til i morgen, da kan jeg evt. bekrefte/avkrefte at det er crewet som har noe med saken å gjøre ;)
 
Last edited:
Back
Top