Here we go again 😁 Bali 2025

Jeg har selv vÊrt i flere land i Asia uten Ä ta noen vaksine pÄ forhÄnd, men har dere tatt det ? siden dere drikker drinker med is, og kjÞper mat fra ala streetfood ?

Jeg har selv vÊrt i flere land i Asia uten Ä ta noen vaksine pÄ forhÄnd, men har dere tatt det ? siden dere drikker drinker med is, og kjÞper mat fra ala streetfood ?

Hei

Ja, vi tar alltid Dukoral fÞr vi reiser. Og sÄ Idoform daglig. Pleier Ä gÄ knirkefritt.

Men samtidig sÄ er is fra restauranter og barer etter vÄr erfaring like trygt som vannet du kjÞper/fÄr samme plass. Tenker at hvis jeg tÞr drikke vann til vinen, eller om jeg fÄr et glass vann fÞr mates, sÄ er isbitene like trygge.

Og streetfood er jeg aldri redd for. For det fÞrste ville selgeren vÊrt ute av business pÄ null komma niks hvis matem var dÄrlig, og sÄ sjekker vi alltid at det er gjennomstekt.

Like over gata her ligger en kyillingsjappe, med kylling pÄ rotisserie, hun kjÞrte 0,5 kylling og jeg 1,0. Veldig godt lagd med kjempegode smaker. Kan virkelig anbefales. Godt krydret og med veldig gode smaker.

6V8kmdE.jpeg

rfB16Jb.jpeg

Vi startet neste dag med frokost pÄ hotellet, og kÄnemor kjÞrte barnemeny, plufy pancake with chocolate
..SÄ leide vi oss moped og tok en tur i nÊromrÄdet fÞr vi parkerte i Jemeluk Bay for Ä snorkle litt.

8I2b9b5.jpeg

X7FbQAT.jpeg

AbzDyrX.jpeg

SÄ kom turens stÞrste tabbe!! Etter 5 minutter uti vannet prÞvde Wenche Ä fÄ kontakt med meg, og det viste seg at hun hadde mistet den nylagde sÞlvringen sin. Lettere opprÞrt padlet hun inn mot land. Jeg fulgte etter som den gode husbonden jeg er, ba henne gÄ pÄ land og slappe av litt sÄ skulle jeg lete etter ringen hennes. Det gikk faen ikke mer enn 30 sekunder fÞr jeg snudde og kunne fortelle at min ring ogsÄ var borte. Tro det eller ei!! Men jeg ble tatt av en bÞlge og mest sannsynlig sÄ gikk den av da jeg krabbet meg utover.

Vi tenkte at dette mÄtte lÞses, og det Ä lete etter dem var 100 prosent hÄplÞst. SÄ vo kontaktet Agung Silver, fortalte hva som hadde skjedd, og spurte om de kunne lage 2 kopier, dog i 1 stÞrrelse mindre. Vi skal uansett forbi Sidemen pÄ vei til Ubud litt senere. De gikk med pÄ dette, og var venn i Sidemen, Nyoman fikk satt dem i gang. SÄ om noen fÄ dager skal de hentes.

Kom i kontakt med bÄtfÞrer Made, og avtalte at han skulle komme og hente oss ved hotellet. Han kom til avtalt tid og vi fikk et nydelig soldnedgangscruise med ham.

kLv2OCn.jpeg

0uvS8OV.jpeg

P7z6PpX.jpeg

J1VMcDS.jpeg

Kom oss tilbake til hotellet og fikk oss i land, hvor et lokalt band spilte opp til dans. Under oppvarmingen spilte gitaristen soloen fra Parisienna Walkways (Moore/Lynnot). Da de etter en sang eller to spurte etter requests sÄ nevnte jeg jo selvsagt PW, men den kjente de ikke til, den hadde de aldri hÞrt om faktisk. SÄ jeg gikk pÄ Spotify, fant soloen der, og spilte den for dem. Oh yesss, den kunne de, og sÄ spilte de «Still got the blues». Gary Moore for all del, men ikke akkurat PW. Til alt overmÄl fikk vi en veldig personlig solo.

NFTOydC.jpeg

Torsdag 28. juni og vi er ca halvveis i ferien. SmÄtt fascinerende hvordan disse mekanismene virker. 10 dager pÄ Bali og vi har gjort sÄÄÄÄ mye og fÄtt med oss sÄ masse, men sÄ plutselig er de siste 10 dagene gone, og vi er hjemme i Stavanger fÞr vi aner ordet av det. NÄ har vi 3 netter igjen her i Amed , og sÄ 5 netter i Ubud fÞr vi mÄ sette oss i bilen og sikte pÄ flyplassen.

Underveis i oppholdet har jeg meldt med 3 ulike sett med venner som er pÄ vei til Bali. Svart pÄ litt spÞrsmÄl, og kommet med litt tips. Tipser om ting vi synes det er viktig Ä fÄ med seg, plasser vi synes det er viktig Ä se, og sjÄfÞrer og guider vi kan anbefale. I dag landet fÞrste pulje, og vi fikk melding fra vÄr venn Deni, som da hadde vÊrt Ä hentet pÄ flyplassen og levert til hotellet i Ubud. Kjekt at tipsene fÞlges opp, og kjekt Ä hjelpe vÄre venner til litt inntekt.

For vÄr del startet dagen i Amed med beskjed fra Made om at det ikke var gode forhold for snorkling, sÄ det ble utsatt inntil videre. Da gjorde vi bare om pÄ planene og tenkte «chill, massasje og kos». Som sagt sÄ gjort. Tuslet Amed pÄ langs og endte opp helt i Þstenden av Jemeluk Bay. Og da vi satte oss inn for Ä ta en liten lunsj sÄ sÄ vi at dette var samme restaurant som vi lunsjet pÄ med guttene sist vi var her i 2022. Kjekt gjensyn og god mat.

Her litt bilder fra dagen. «alle» klager pÄ at det regner pÄ Bali for tiden, men:

6D1dQL6.jpeg

Amed er litt som CD, en lang gate med diverse establissementer pÄ begge sider, med en stor overvekt av dykking/snorkle aktiviteter. Uansett ksoelig Ä tusle gatelangs her.

yL1eG9v.jpeg

4VFlOxB.jpeg

s6R8Ui5.jpeg

Bensistasjonene er en egen historie :

avdfCmv.jpeg

Vi stakk innom en massasjesalong for massasje fÞr middag, og hvem var sÄ uheldig Ä velte lampen med brennende lys os olje over den ene ankelen ? Joda, far sjÞl. UvÞren som vanlig. Men det gikk fint, ingen stÞrre skader, og litt mer lÄtt Ä lÞye. (morsomheter pÄ Þstlandsk) Ellers var det god stemning ute i gatene og pÄ stranden, med litt levende bÄl og litt Agung i det fjerne.

GB0MxM9.jpeg

F4CePqy.jpeg

Den observante leser fikk kanksje med seg at vi begge mistet de nye sÞlvringene da vi snorklet sist, og at Agung Silver skulle lage nye til oss. De er nÄ ferdige, og vi svinger innom og henter dem pÄ vei til Ubud om noen fÄ dager. Og vi trenger vel ikke si at at vi aldri kommer til Ä snorkle med ringer pÄ i fremtiden
..

3NpWPxD.jpeg

I morgen er planen Ä snorkle med Made, da skal han komme og hente oss med bÄten og sÄ skal vi til Turtle Point og Jemeluk Bay.

Fredag morgen kom, og vi stod opp i 08-tiden for en liten frokost. SÄ opp pÄ rommet for litt avslapping, klesskift og solkremimpregnering fÞr Made kom og hentet oss til avtalt tid. Vi satt nede i restauranten da vi sÄ ham litt utenfor stranden. Vinket til ham at vi var klare og sÄ landsatte han bÄten for Ä hente oss

qDl5Knr.jpeg

Ganske artig hvordan de bare setter fart og sÄ sklir bÄten passe langt opp pÄ stranden. Vi kom oss om bord, lastet opp solkrem, GoPro, litt vann osv, og sÄ var det avgÄrde. Stoppet fÞrst ved Turtle Point, og etter fÄ minutter sÄ vi skilpadden(e). Kastet oss uti og fulgte den ene skilpadden pÄ ÊrbÞdig avstand en liten stund fÞr det var tilbake til bÄten. Turen gikk sÄ til Jemeluk Bay, der vi snorklet litt rundt revet og rundt undervannstempelet der. Fikk se masse liv, bÄde folk som snorklet og som dykket, og ikke minst masse fisker i all verdens farger.

wqN5Nra.jpeg

Sa9pWvS.jpeg

o4MJ21y.jpeg

Etter en liten 45-minutter tenkte vi at vi hadde sett akkurat passe mye, og vi svÞmte ut til bÄten til Made. Den heter for Þvrig Arya Mey, til Êre for ene datteren og sÞnnen. Glemte helt ut Ä spÞrre om Arya henger sammen med Arya Stark of Winterfell.

KjÞrte tilbake til hotellet der vi tok oss litt drikke og en dose iskrem fÞr det var opp pÄ rommet for en dusj, alltid greit Ä fÄ av seg saltvannet. I dusjen som er halveis i friluft har vi selskap av en aldri sÄ liten gekko, tror den liker Ä se pÄ oss dusje. Godt Ä ha hen der, for de spiser sikkert mange insekter som ellers ville tatt turen inn pÄ rommet.

Om litt er det ut pÄ lunsj, tenker det blir kyllingsjappa like utenfor her, og sÄ fÄr vi finne en ok plass for middag litt senere. Har forresten avtalt med Made at han henter oss med bil kl 1130 i morgen og kjÞrer oss til drop off plassen til Mathis Lodge. Wenche vet ingenting, hun tror vi skal ha 2 netter til her, men jeg har fikset en overnatting pÄ Mathis siste dÞgnet i Amed. Ser ut til Ä vÊre en nydelig plass, og vi har booket en Private Pool Lodge. HÄper hun liker overraskelsen
..

Tok en litt tidlig frokost og der fortalte jeg Wenche om dagens planer. Hun er ikke fan av Ä bli tatt pÄ senga pÄ denne mÄten, men hun sÄ ut til Ä like ideen. SÄ vi gikk opp og pakket sakene fÞr vi nÞt de siste timene nede ved basseng pÄ Amed Beach Resort. Fikk sjekket ut og takket for oss, avlevert litt tips og sÄ fikk vi hjelp til Ä bÊre kofferter og sekker ut til parkeringsplassen ved veien. Der ventet som avtalt vÄr nye venn Made, og i dag hadde han selskap i forsetet av verdens nydeligste jente, hun fylte 4 Är i dag, og fikk vÊre med Ä hente oss.

Turen bort til drop off punktet tok ca 20 minutter, Þstover fra der vi bodde og pÄ delvis elendige veier. Vi har forstÄtt at man mÄ slippes av her, og evt hentes her og at man ikke kunne organisere egen transport opp, eller kjÞre selv. Og vi skulle jo snart skjÞnne hvorfor
.

Her er bilen som tar oss opp mot hotellet, og hvis du zoomer godt og ser overstr i dalen sÄ ser du noen strÄhytter, der opp skal vi.

hZgLUKz.jpeg

Fikk betalt Made for dagens kjÞreoppdrag, og stakk til ham litt ekstra slik at han kunne kjÞpe noe fint til bursdagsjenta. Vi fikk lastet opp bagasje og oss selv og sÄ tok vi fatt pÄ veien oppover. Og vi skjÞnte fort poenget med transporten. Veldig smal, svingete, ujevn og bratt vei. Midtveis blokkerte en gravemaskin veien, og vi mÄtte ut av bilen, gÄ forbi det stedet de jobbet og sÄ kom det en annen bil ned fra hotellet og hentes oss igjen.

D18NhqC.jpeg

Vi kom til slutt opp, og det som mÞtte oss mÄ vÊre et av de aller vakreste og idylliske hotellene jeg har sett. Nydelig beliggenhet og nydelig utsikt. Vi ble mÞtt med kalde hÄndduker, velkomstsorbet og velkomstdrink. SÄ en liten complimentary massasje fÞr vi ble vist ned til rommet vÄrt. Dette var ogsÄ over all forventning og skikkelig innbydende.

A5sU0h0.jpeg

ereM9IC.jpeg

rDCZYTW.jpeg

TIB4v0b.jpeg

T69nnFW.jpeg

jkRizIn.jpeg

Vi rigget oss til og sÄ gikk vi opp for Ä spise lunsj. Etter lunsj var det ned til lodgen som de kaller rommene her, og sÄ var det bading og soling frem til solen gikk ned. Da var det tid for en aldri sÄ liten dusj og et klesskift.

Jeg hadde bestilt massasje til kl 18, sĂ„ vi kledde oss i de fremlagte kiminoene og tuslet oppover til spa’et. Nydelig sted med nydelig stemning og vi kunne se frem til en time hver med balinesisk massasje. Har mistet tellingen pĂ„ hvor mange massasjer vi har hatt her nĂ„, men det begynner Ă„ bli en del. Men hva gjĂžr man ikke nĂ„r 1 time koster 100 norske her kontra 1500 norske hjemme
.

PgQO4hA.jpeg

Kjapt sceneskifte fra spa til middag, en kjapp dusj og et klesskift og sÄ gikk vi opp til restauranten. Her var det bÄde gjester som bor her, og gjester som hadde tatt shuttlebussen opp for Ä spise pÄ dette nydelige stedet. Fikk bestilt oss bÄde drink er, vin og Bintang, ja ogsÄ middag da selvsagt. Kjempeservice og kjempegod mat i restauranten. Vi hadde litt vin til overs sÄ vi satte oss ned i baromrÄdet og kverket resten av den fÞr vi etter hvert satte kursen ned mot lodgen og kvelden.

vd7GL32.jpeg

Denne natten blir fort den natten med minst sÞvn her nede, tror ikke jeg kan ha sovet mer enn kanskje maks 1 time, det har vÊrt en symfoni av lyder her, fra haner som galer i kor, til fugler og andre skapninger i trÊrne her. Og jeg klager ikke, for dette fÞlger med nÄr man bestiller overnatting midt i jungelen. Stod opp litt fÞr 06 for Ä fÄ med soloppgangen.

1APf5RV.jpeg

h7kD7ox.jpeg

Vi gikk sÄ opp til restauranten for frokost, og kjÞrte en litt ekstra stor dose mat, vi skal nemlig hentes her kl 1130, og da kjÞres med shuttlebuss ned til veien hvor Nyoman skal mÞte mÞte oss for Ä kjÞre oss til Ubud hvor vi skal tilbringe siste del av ferien. Blir nok litt av en overgang fra sÞvnige Amed til hektiske Ubud. Vi hadde tid til en liten farveldrink oppe i restauranten, sÄ var det Ä loade oss og bagasjen pÄ shuttlebussen, og ta fatt pÄ veien nedover. OgsÄ denne gangen mÄtte vi bytte halvveis, men vi kom da ned til slutt.

Her er kÄnemor klar for nedturen

X26IifY.jpeg

Litt mye trafikk, og med Hati Hati Proyek (veiarbeid) og seremonier langs veien kom av alle ting Nyoman litt forsinket frem til oss. Kom oss pÄ plass, der 2 stk Cola zero ventet pÄ oss i baksetet. Tok fatt pÄ turen mot Sidemen, der vi fÞrst stakk innom Agung Silver for Ä hente de nye ringene. Han som mÞtte oss der var the boss, og han som var med Ä lage gullringene for 3 Är siden. Datoen i dag er 1. juli, og 30.juni 2022 var vi hos dem og lagde gullringene. Fikk utvekslet litt hilsener og betalt resten av belÞpet.

KjĂžrte sĂ„ opp til Nyomans warung hvor kona Komang ventet for Ă„ si farvel, og sĂžnnen Ari for Ă„ bli med pĂ„ turen videre til Ubud. Komang snakker ikke engelsk, men skjĂžnte at vi var pĂ„ vei avgĂ„rde sĂ„ hun lĂžp inn i warungen og hentet noen avskjedsgaver til oss, rĂžkelse og litt snacks. Herlig 😊

Vi begynte nÄ Ä bli sultne og bestemte oss for Ä kjÞre ned til Cepik Villa for lunch, og da vi kom ned dit sÄ traff vi han som var leder der de andre gangene vi har bodd der, og ogsÄ her ble det et varmt gjensyn med mange takk-for-sist-hilsener. Vi har bodd pÄ Cepik 2 ganger, i 2019 og i 2022, men likevel litt kjekt at de kjenner oss igjen umiddelbart og kommer med gode klemmer. Er dere i Sidemen, ta for all del turen innom her. De har den aller beste maten vi har smakt til nÄ pÄ denne turen, og til en latterlig billig penge. Noen fÄ hundrelapper for mat til alle 4, dobbeldose Bintang til to av oss, og noen runder med vann til sjÄfÞrene.

Under lunsjen hadde Nyoman sitt hittil lengste sammenhengene latterutbrudd. Jeg mente Ä ha sett at sÞnnen Ari, som nÄ var med oss, hadde en egen nettside. Og sÄ spurte vi litt rundt denne, og vi fant vel ut at han hadde betalt 1,6 mill idr for Ä fÄ den opp og gÄ fÞrste Äret, men sÄ ville de ha samme belÞp for Är 2, noe han ikke hadde, sÄ nÄ var den inaktiv. Vi har opprettet en nettside pÄ vegne av Nyoman, og da han spurte hva det kostet pr Är, sÄ tok vi en Manuel fra Fawlty Tower, med «I know nothing». Da skjÞnte jo Nyoman at noen betaler for hans nettside pr Är, og synes det var hysterisk morsomt at hans nettside var oppe Är etter Är, men sÞnnens ble stengt etter 1 Är. (vi benyttet anledningen til Ä gi Ari 1,6 mill slik at han kunne re-Äpne nettsiden etterpÄ)

xyVUfby.jpeg

Fra Cepik gikk turen videre til Ubud, og de 90 minuttene gikk som en drÞm. Jada, masse kÞ, masse trafikk, masse stillestÄing. Med med en Nyoman i perlehumÞr sÄ gÄr tiden som en drÞm. Har sjelden ledd sÄ mye i lÞpet av 1 biltur. Vi er blitt sÄ godt kjent etter hvert at vi tÞr vÊre oss selv, og det medbringer utrolig mange fine Þyeblikk. Kom oss inn til Ubud sentrum, og Jl Dewisita og Dewangga Ubud. Her fikk vi takk farvel med Nyoman og Ari, nok en en runde med gode klemmer, og en lovnad om Ä ses igjen om ikke altfor mange Är. SÄ innsjekk pÄ hotellet med kjekk hilsen nÄr vi kom opp pÄ rommet.

sJk5KF8.jpeg

Fikk rigget oss til pÄ rommet og fikk beskjed om Ä ikke la personlige eiendeler ligge ute pÄ balkongen, for her er apekattene rene tjuvraddene. Pakket ut litt toalettsaker og sÄ var det ut pÄ streif. Mye nytt Ä se, masse nye restauranter og utesteder siden sist. Noen hadde lagt ned siden sist, men vi fant frem til noen stamsteder, og etter 3 forsÞk fant vi en minibank som funket. Har alltid et par mill i lommepenger, til smÄkjÞp og tips, sÄ da er det bare Ä finne en minibank som virker safe.

Vi stoppet pÄ Sami Warung hvor kÄnemor bestilte Spicy Chicken Spaghetti, men fikk spaghetti med bacon. Vi ga beskjed , og prÞvde forklare at den kom med «no chicken» men «with bacon». De beklagde og kom med en ny rett, denne gang uten hverken bacon eller kylling. Da ga vi opp, betalte for min mat og begges drikke, og gikk derfra. Endte opp pÄ Tropical hvor hun i alle fall fikk det som ble bestilt og hun ble god og mett.

SÄ gikk vi litt frem og tilbake og fant en koselig plass hvor det visstnok var Happy Hour pÄ cocktails. SkjÞnner aldri det der med buy 1 get 2 free, eller buy 2 get 1 fre, sÄ jeg tror vi stoppet etter 8 drinker
.(til sammen) fÞr vi gikk tilbake til hotellet via Jl Gootama. Er du i Ubud, sjekk ut Jl Karna og Jl Gootama. Skikkelig koselige gater.

r4ULfYh.jpeg

NĂ„ er det kvelden her, snakkes i morgen

FULL PANIKK HER, 0400.

VÄknet og merket at sÞlvringen min var borte, igjen, og tenkte «herregud, er det mulig» LÄ og grublet pÄ hvor i all verden den var blitt av, og Þnsket ikke Ä starte en stÞrre letaksjon her midt pÄ natta. SÄ jeg lÄ og spolte igjennom kvelden i forveien og planla ruten for hvor jeg skulle gÄ for Ä spÞrre om noen hadde funnet dem. Og lurte pÄ hva Agung Silver kom til Ä si nÄr jeg nok en gang mÄtte be dem lage en kopi. Men sÄ, da vi skulle stÄ opp lÄ den der mellom sengtÞyet. Puuuuh. Ikke skjÞnner jeg hvordan den har sklidd av fingeren, for nÄ sitter den ganske godt.

Var nede til frokost i 8-tiden. Restauranten ligger like ved bassenget, sÄ vi kombinerte frokost med litt soling og bading. Frokostmenyen har en buffet-del og en a la carte del hvor man kan plukke fritt fra buffet, og sÄ velge 1 rett fra den andre menyen. For min del ble det eggerÞre og kyllingpÞlse i dag, siden planen er Ä lunsje pÄ Ibu Oka, og dermed ha min fÞrste babi guling. Og da vil jeg jo ha plass til minst 2 porsjoner.

Her er noen bilder fra hotellet, stĂžrre enn jeg trodde, og veldig fint beliggende. Klin i sentrum, men landlige omgivelser og helt uten stĂžy fra travle gater rundt oss.

MG5OWsu.jpeg

Vi bor oppe til hĂžyre her:

twyY5fe.jpeg

SM5m0ke.jpeg

For et Ärs tid siden brant en stor del av markedet i Ubud ned, men nÄ ser vi at det er gjenoppbygd, og det er jo bra. Vi liker bedre Ä gÄ i selve markedsgate, Jl Karna, og er ikke sÄ interesserte i disse nymotens kjÞpesenterlignende markedene.

Her fra kvelden det brant

QIftZVf.jpeg

Og her fra i gÄr kveld

I5wHHgR.jpeg

Etter frokost bare det ut pÄ tur, og som nevnt mange ganger er det der Ä bare streife gatelangs her helt magisk, sug inn alle inntrykkene du fÄr, kikke pÄ alle menneskene og alle de ulike butikkene og barene og restaurantene som ligger langs veien. Og ikke minst, kaoset oppe i hovedgata.

Vi gikk fÞrt en tur pÄ markedet, lite folk sÄ tidlig pÄ dagen og tilbud om «spesial morning price today sir» over alt. Vi mÄtte jo bare benytte oss av dette og det ble handlet litt klÊr til oss begge, noen nye tretallerker og skÄler osv osv.

YJcTCO9.jpeg

kbBbGu6.jpeg

KjĂžrer du inn i Jl Gootama, ikke parker scooteren din feil

7gpvZhm.jpeg

Etter Ä ha handlet litt bar det opp til Ibu Oka nr1 for babi guling, og som lovet ble det to porsjoner. En skje med litt kjÞtt, saus, ris og grÞnnsaksblanding er helt rÄtt pÄ smak!

d4h4mQt.jpeg

aPhBSd2.jpeg

For Þvrig, en annen ting som er fascinerende er disse orfringene som settes ut over alt alltid. Nydelige smÄ pakker, og alltid med rÞkelse. SÄ nÄr du gÄr gatelangs dufter det deilig over alt. Utfordringen er bare Ä ikke trÄkke pÄ dem, det skal man nemlig unngÄ. Men man skal ha Þynene med seg for Ä klare en dag i Ubud uten Ä vÊre uheldig

bqjl5qd.jpeg

Last edited:
Torsdag i Ubud

Torsdag morgen kom, og med det litt grÄvÊr sÄ det ut til, men akkurat i det vi var ferdige med Ä spise frokost sÄ sluttet det. Vi fikk levert en mopedille av typen N Max pÄhotellet og sÄ var det ut pÄ kjÞretur. En ting er Ä traske gatelangs i Ubud, men det er enda mere gÞy Ä kjÞre moped i disse gatene. Helt utrolig hvordan alle bare tilpasser seg hverandre, og hvordan alt bare glir tilsynelatende smertefritt.

Vi kjÞrte fÞrst opp til Penestanan hvor vi mÞte Adi igjen for fÞrste gang pÄ 3 Är. Adi var housekeeper i villaen vi leide her oppe i 2019, og vi ble godt kjent da. Da vi igjen bodde her oppe i 2022 jobbet han pÄ en liten restaurant som heter Two Sisterz, og der var der vi mÞttes i dag ogsÄ. Varme klemmer og mye god mimring, og da vi skulle gÄ ville han betale regningen, som en takk for all hjelp vi har gitt dem her nede, under pandemien og etterpÄ. Blant annet sÄ samlet vi inn penger og gÄ til han som styrer utleie av villaene her, og sÄ gav han videre til bl a Adi. Og her pÄ Bali finnes noe som heter karma, og nÄ fikk Adi gitt igjen. (SÄ trenger ikke han Ä vite at vi la tilsvarende belÞp i tipsboxen deres)

Da vi mÞtte Adi for andre gang i 2022 veide jeg 16 kg mindre enn da vi mÞttes i 2019, og jeg husker at han sa noe sÄnn som "But, mr Stale, you so skinny now" Hyggelig det altsÄ. Men nÄ veier jeg 10 kg mer enn i 2022, og da kommer gjÞken med noe a la "oh mr Stale, to much babi guling and Bintang" og klapser meg pÄ magen. Jaggu godt vi er gode venner, hehe.

3km2SyQ.jpeg

EtterpĂ„ stakk vi oppom Naughty Nuri’s. Tidligere har de hatt bĂ„de biff og ribs pĂ„ menyen, men nĂ„ hadde de kuttet biffen. Heldigvis hadde de beholdt ribs, og det smakte som vanlig himmelsk. De Ă„pnet kl 11, vi var der for lunsj allerede 1130, og for fĂžrste gang var det flere ansatte enn gjester der, 6 mot 4. Om kveldene er det lange kĂžer utenfor, om man skyffles bare inn etter hvert som plasser blir ledige. Og maten grilles fremdeles foran deg, rett i veikanten.

pSiSMh2.jpeg

f7Zrr2g.jpeg

TFaMxB0.jpeg

Gode og mette fortsatte vi scootersafarien, og kjÞrte en litt lang omvei opp til Tegallalang. Disse flotte risterrassene ligger en liten halvtime nord for Ubud og er absolutt verdt et besÞk. Jeg er kanskje litt gammel og sÊr, men det som er litt synd der oppe nÄ er at det er swings (ikke swingers), zip-liner og masse mer sÄnn tivoliaktige greier. Litt kjipt Ä tusle rundt i vakker natur, sÄ kommer en tulling seilende og skrikende over hodet ditt og Þdelegger idyllen. SÄ for vÄr del nytes nÄ slike steder mest med Þynene.

OLFdZo0.jpeg

xk8WWdO.jpeg

Tok oss en Cola Zero og en kaffe her, og sÄ satte vi kursen hjemover. KÄnemor hadde sett seg ut noen lamper hun ville ha med hjem til huset og til hytta, og lite lystne pÄ Ä gamble pÄ at vi fant slike pÄ markedet i Ubud, sÄ stoppet vi i veikanten og fikk kjÞpt med oss 4 stk. Spurte om prisen, og det var 30 tusen IDR pr stk, sÄ her gadd vi ikke prute engang.

eERki3K.jpeg

Da vi nÊrmet oss hotellet begynte det sÄ vidt Ä dryppe, og i det vi lukket dÞra til hotellrommet bak oss sÄ Äpnet sluse seg og regnet kom i mengder. Flaks altsÄ.

Last edited:
Fredag,4. juli og 10-Ärs Bali bryllupsdag !

I dag er det nÞyaktig 10 Är siden vi giftet oss pÄ ny her pÄ Bali, og det mÄtte jo feires pÄ et vis. Vi giftet oss fÞrste gang hjemme i 1997, men sÄ tenkte jeg vi skulle «fornye lÞftene» pÄ et vis, men det som ble stelt i stand var en komplett seremoni, som i fÞlge presten endte det hele med at vi nÄ var gift pÄ ny. Og hvem krangler vel med en hinduprest ?

VÄknet til pisseregn ogsÄ i dag, og begynner Ä bli lei av regnet her nÄ. Ikke normalt at det regner sÄ mye, sÄ lenge, og sÄ mange dager i strekk. Men ok, vÊret er en av de tingene vi absolutt ikke kan gjÞre noe med.

Vi hadde bestilt frokost pÄ balkongen denne dagen, med et romantisk oppsett, sÄ vi mÄtte ut av rommet i 8-tiden, og sÄ var frokosten klar ca 0930. Tiden i mellom brukte vi til en liten scootertur i regnet og en kaffi pÄ en restaurant i nÊrheten. Kom sÄ tilbake og ble Þnsket velkommen av Ani som ville varte oss opp. Vi er liksom ikke helt «der», sÄ vi nÞyde oss med at hun serverte juice, kaffe og prosecco, sÄ takket vi henne av og fikset resten selv.

Sengen var forresten dekortert med «Happy birthday» og ikke «Happy anniversary» som da vi kom, og da Ani fant ut at ingen hadde bursdag, men at det var bryllupsdag ble hun litt flau stakkars. Men hjelpes, det betyr ikke noen ting som helst for oss, bare kjekt det hele. Flotte hÄndklefigurer hadde de ogsÄ laget i stand.

CkiyBXo.jpeg

zJ1i3iD.jpeg

Etter Ä ha spist oss gode og mette slappet vi av litt pÄ rommet fÞr vi tok turen ut i gatene igjen, og endte til slutt opp pÄ Tamarind Spa. Slet nesten litt med Ä komme frem, for ved siden av var det kremasjon i et tempel, den fÞrste pÄ 5 Är i akkurat denne delen av Ubud, og syyykt mye folk tilstede. Men frem kom vi, og ble tatt godt i mot. Fikk velge hvilken type olje vi Þnsket de skulle bruke og sÄ ble vi tatt med til behandlingsrommet. Dette var jo da rene hotellrommet med mÞbler og komplett bad. Og de 90 minuttene med aromaterapi(beste massasjen pÄ hele turen) gikk sÄ altfor fort.

JyqnqwD.jpeg

Vi hadde ca 30 minutter til neste post pĂ„ programmet, lunsj pĂ„ Lembah Ayung, litt nord for Ubud. Hadde ordnet med transport, men pga kremasjonen sĂ„ mĂ„tte vi gĂ„ ned til Murni’s Warung for Ă„ mĂžte sjĂ„fĂžren Agung. Han er sannsynligvis den mest latterlige balineseren vi har mĂžtt. PĂ„ en positiv mĂ„te altsĂ„, han lo konstant, og ikke av oss eller noe vi sa, men bare av alt. Tok ca 20 minutter Ă„ kjĂžre opp, og vi ble ikke skuffet da vi kom frem. PĂ„ veien opp passerte vi forresten Sari, et selskap vi raftet med pĂ„ Ayung River for mange Ă„r siden. Denne restauranten ligger helt ute pĂ„ kanten, med utsikt rett ned i dalen og til elven der vi raftet.

Nydelig beliggenhet, nydelig mat, nydelig service og vi fikk oss en herlig lunsjopplevelse der oppe. Jeg hadde booket bord, men da vi kom var vi de eneste gjestene, sÄ det var liksom null stress Ä velge bord.

Her bordet vÄrt, med utsikt ned mot dalen

WCNOMXD.jpeg

Og vi kunne se mange som raftet der nede, nÄr dere ser hvor langt ned det er, tenk dere hvor sinnsvakt mange trapper man mÄ gÄ ned til startpunktet for raftingen. Jeg har enda verk i lÄrene etter turen for mange Är siden, eller sÄnn kjentes det i alle fall ut nÄr jeg kikket ned.

lFOY4cI.jpeg

EFDEmqV.jpeg

Jeg hadde Crispy Pork Belly, og kÄnemor kjÞrte grillet kylling Bali-style

Du5VbKC.jpeg

LDSDg8T.jpeg

Vi fikk kontaktet Agung som kjÞrte oss opp hit, og sÄ satte vi kursen ned mot sentrum igjen. Tidligere i dag mÞtte vi som nevnt hundrevis av lokale som skulle i kremasjon, pÄ veien tilbake fikk jeg knipset dette bildet, her var det bryllupsfeiring pÄ gang, og sjekk den dekoren:

iGCupm1.jpeg

Kom oss omsider igjennom trafikkorken i Ubud main street, for Ä sÄ labbe gjennom Jl Gootama pÄ vei til hotellet. Husker dere bildet av banneret som advart mot Ä parkere scooter her? Vel, ikke sÄ lurt Ä parkere bilen her heller
..

UfQnzyB.jpeg

Tibake igjen pÄ hotellet var det tid for en god dusj, og sÄ fikk vi slappet av en stund, skrevet litt reisebrev, organisert litt forskjellig til de to siste dagene, og sÄ var det ut for Ä spise middag. Litt usikker pÄ om vi velger Ä vente her lengst mulig, for sÄ Ä bli kjÞrt bort, eller om vi skal ta hver vÄr paraply og sÄ bare gÄ bort. Det fÞrste er kjedelig, det andre blir vÄtt. Time will show

Vi endte opp med Ä gÄ bort, med hver vÄr paraply for det stopper jo pokker ikke Ä regne her nÄ. Merker jo at det er mye mindre folk ute i gatene nÄr vÊret er som dette, og desto flere folk inne pÄ barer og restauranter, og ikke minst i biler pÄ veien. Vi kom oss etter hvert til krysset ved Jl Bisma og etter hvert til Copper Bar & Kitchen.

Vi ble henvist til restauranten oppe i 2. etg og etter hvert til bordet vÄrt. Jeg hadde booket «the romantic package» og vi fikk et eget bord helt ytterst i restauranten, dekorert etter alle kunstens regler. Og gjennom hele mÄltidet ble vi oppvartet av opptil flere kelnere, servitÞrer og en hovmester. Vi fikk hvitlÞksbrÞd , amous bouche(?) og sÄ tok de bestilling pÄ mat og drikke. Mens vi ventet pÄ drikken sÄ vi en slange som snek sog over gulvet en 4-5 meter lengre ute, og vi fulgte ferden over plattingen og opp, og inn i en av buskene.

Nevnte dette til neste servitĂžr, som en kuriositet og overhode ikke med frykt, men resten av kvelden kom den ene etter den andre og beklaget den ubehagelige opplevelsen. Og uansett om vi prĂžvde Ă„ si at det var helt ok, at vi tross alt er i naturen, at vi ikke var redde osv, sĂ„ var de veldig opptatt av Ă„ beklage. Som om de er skyld i at en uskyldig slange er ute pĂ„ tur og leter etter ly eller mat
. Den er sikkert mye mer redd oss enn vi er for den uansett. Tipper den var ca 2 – 2,5 meter lang og ganske lys i fargen om noen skulle Ăžnske Ă„ tippe art ?

Servicen var upÄklagelig, og alle fulgte oss opp. Vi kjÞrte en argentinsk malbec som passet perfekt til maten. Maten var da hver vÄr indrefilet og ogsÄ denne var «cooked to perfection». Koste oss her i et par timer fÞr det var pÄ tide Ä bestille transport hjemover. Det regnet om mulig mer nÄ enn da vi gikk hit, sÄ en retur med oppslÄtte paraplyer var lite aktuelt.

VU9zryS.jpeg

KXiMFWi.jpeg

fcoIZAr.jpeg

UG75gQy.jpeg

tur5ol2.jpeg

Fikk betalt regningen, som kom pÄ den sjokkerende summen 1800 NOK
. Da var det dekorert, service av 3-4 personer, vin, Þl, brus, vann, dessert og slangekikking inkludert. Definitivt verdt det!

LÞrdagen kom, og med det den siste hele dagen pÄ Bali for denne gang. Og for tredje dagen pÄ rad, Þs pÞs fÞkkings regnvÊr ute. (noe som fortsatte hele dagen).

Dette var for sÄ vidt ikke den verste dagen det kunne regne pÄ, for vi hadde satt av dagen til tatoveringer, tenker det er lurt Ä gjÞre dette siste dagen, slik at vi slipper Ä ta altfor mange hensyn i altfor mange dager. Mener Ä huske at jeg har fortalt at studioet Ubud 69 er stengt, sÄ Gustut (tatovÞren) kom til oss pÄ hotellet i stedet. PÄ moped, med et portabelt lite studio og ikke minst datteren pÄ slep. Hun ville vÊre med og hilse pÄ oss, og fremstod som rene juniorassistenten underveis.

Etter at Gustut hadde brukt en liten halvtime pÄ Ä rigge i stand sÄ var kÄnemor fÞrst ut med sin tatovering. Gustut er utrolig rolig og trygg, han viser at han pakker ut alt utstyret fra sterile pakker fÞr han gÄr i gang osv. Og sÄ lager han stensiler i ulike stÞrrelser slik at vi selv kan velge plassering og stÞrrelse fÞr han legger den pÄ og tegner opp linjene. Da hennes var ferdig gikk han i gang med mine 3.

Vi har aldri opplevd andre fremgangsmÄter ved tatovering, sÄ vi stusser pÄ hvordan noen kan ende opp med tatoveringer som dette ;

xYtfrAn.jpeg

Her er Gustut i gang, og etterpÄ var det min tur. Totalt gikk det vel 6 timer. Og for de 4 tatoveringene betalte vi ca 2 500 norske kroner. Wenche har hÞrt at bare den ene hun har pÄ armen alene ville ha kostet mellom 4 og 6 tusen hjemme. Vi har vel nÄ til sammen 13 tatoveringer, har aldri hatt problemer av noe slag , og kan varmt anbefale Gustut om du vil ha en tattoo her i Ubud.

6agT0vn.jpeg

emG1GL0.jpeg

Vi fikk pakket dem inn i plast, og oppskrift pÄ hvordan vi skulle pleie dem de nÊrmeste dagene, og sÄ tok vi farvel med de to, og regner nok med at vi ses igjen om et par-tre Är.

Resten av kvelden og ettermiddagen pÞste regnet ned, sÄ det ble mye hotellrom og litt vandring gatelangs. Men vi fikk da en siste tur pÄ markedet i Jl Karna, en streif pÄ main street, og en liten tur i Jl Gootama fÞr det ble middag og sÄ kvelds pÄ hotellet.

Vi har fÄtt utsatt utsjekk til kl 13 i morgen, og Ketut skal hente oss kl 1330. Det er 37 km fra hotellet til flyplassen, men vi er bedt om Ä beregne 3 timer for Ä vÊre pÄ den sikre siden, da trafikken her er helt absurd til tider. Vi har heldigvis lounge pÄ flyplassen, sÄ vi kan sitte komfortabelt, og spise og drikke uten ekstra kostnad. Sjekket Google Maps nÄ, akkurat nÄ ville det tatt 70 min til flyplassen, tidligere i kveld ga den oss 3 timer som estimat. SÄ det blir spennende Ä se i morgen. Mitt tips er 120 minutter.

Vi har som nevnt en del kjente her nede nÄ, og andre som kommer senere, og noe av det jeg har prÞvd Ä fortelle er dette med trafikk og tidsbruk. Noen selger turer der man liksom skal rekke fra Nusa Dua til Ubud, Mt Batur, GitGit fossefall, Jatiluwhi, Tanah Lot og tilbake til Nusa Dua pÄ en dagstur. Yeah right liksom, tast inn den reiseruten pÄ google maps, og du er fort oppe i 6-8 timer. SÄ skal du tilbringe litt tid pÄ hvert stopp, si 4-5 timer der. Og orker du egentlig Ä vÊre pÄ veien i 12-14 timer pÄ en dag ? Bruk sunn fornuft, prioriter hva du virkelig vil oppleve, gang kjÞretiden med 2 og sÄ bestem ruten tenker jeg er et godt rÄd.

Hva tenker dere ?

Last edited:
SÞndagen er her, og vi skal hjem. Det fÞles helt ok, samtidig som jeg nok ikke hadde takket nei til et par dÞgn til her, forutsatt at vi hadde sluppet regnet i Ubud. Vi har hatt noen herlige uker her, vi har truffet nesten alle vennene vi hÄpet Ä treffe, og vi har fÄtt noen nye venner. Vi har fÄtt gjort alle de aktivitetene vi hadde planlagt og litt til, sÄ vi kan ikke klage. Og bli ikke overrasket om turen gÄr til Bali igjen i lÞpet av de neste 2-3 Ärene.

Etter frokost pakket vi koffertene, og tok oss en siste runde i Ubud. Fikk shoppet litt smÄgaver med til kabinpersonalet pÄ SQ, og noen av dem hjemme, og sÄ fikk jeg en siste runde med babi guling pÄ Ibu Oka.

Ketut var skikkelig tidlig ute i dag, og vi var usikre pÄ om det kom til Ä ta 2 eller 3 timer fra Ubud til flyplassen, og til tross for Ketuts lokalkunnskap og snarveier sÄ gikk det faktisk ca 2,5 timer pÄ de relativt fÄ kilometrene. MÄtte vente litte granne fÞr innsjekk Äpnet, men rundt 1630 Äpnet de, og vi kom oss etter hvert igjennom immigrasjon og security. (her trenger man heller ikke ta ut vÊsker eller laptops virker det som).

Som businessreisende har vi jo tilgang til lounge, sÄ der gikk turen etterpÄ. Loungen heter nÄ Tujuwan Lounge, men det er den samme som fÞr het Premier Lounge. Litt ny dekor og layout, men ellers mye av det samme. Helt ok utvalg av varm og kald mat, en 6-8 ulike varme retter, drikke av alle varianter fra kjÞleskap eller i den betjente baren. Kald buffet og salatbar. Ikke helt Silver Kris, men mer enn bra nok. Eneste er at det var jÊvlig varmt, jeg svettet hele tiden der inne. MÄ kanskje vurdere en dusj og et klesskift pÄ Changi.

Her er vi sammen med Ketut utenfor hotellet;

2ZxsIY6.jpeg

Og her er jeg, delvis skjult under en paraply

WTmCheK.jpeg

Her noen bilder fra flyplassen og fra loungen

po3cOJ5.jpeg

YXG1aZ2.jpeg

uHXMKXJ.jpeg

6TKhXlP.jpeg

HoPMWsq.jpeg

GegPpau.jpeg

SĂ„ begynte kaoset

.

Fikk ingen info om at noe som helst var galt, sÄ vi gikk mot gate til vanlig tid, men sÄ skjÞnte vi etter hvert at noe ikke stemte, og sjekket FR24. Det viste seg at vÄr flight var en av de mange (alle) som ikke fikk lande pga regnvÊret. Vi som fulgte med pÄ FR skjÞnte tegningen, og da flyet plutselig satte kursen nordover og gikk opp til 37000 fot skjÞnte vi at vi snakket om en diversion. Vi sÄ at flyet gikk til Makkasar, men folkene ved gate mente det gikk til Surabaya......

EdnE6RK.png

De hadde ingen info overhode, og det virket som om det de fortalte dem som spurte bare var gjetninger. Jeg var pÄ chat med SQ i Singapore, men de var om mulig enda verre. De mente at flyet ned hadde landet, og at vÄrt var i rute og lurte pÄ om ikke vi allerede var om bord
.. SÄ vi mÄtte pÄ en mÄte fortelle dem stÄa, selv etter at de sa de hadde sjekket med sin ledelse i SIN.

Vi endte opp med Ä gÄ tilbake til loungen, uten egentlig Ä vite hva som skjedde. Mange rykter gikk, og mange hadde fÄtt ulike svar. PrÞvde igjen Ä snakke med SQ i SIN, men de ba oss gÄ til innsjekk og snakke med de som jobbet der. Vi hadde et antall ganger presisert at vi hadde sjekket inn, passert passkontrollen, vÊrt igjennom security og det hele, og derfor ikke kunne gÄ tilbake til innsjekk. «ja, vi skjÞnner det Mr Stale, men kan vi fÄ spÞrre om du har tatt opp dette med personalet i innsjekk?» Det er helt vilt at de har sÄ lite koll pÄ egne operasjoner.

Vi fikk til slutt samlet sammen nok info til Ä skjÞnne at SQ 944 hadde landet i Makkasar, og sÄ refuelet der og skulle komme til Bali litt senere og hente oss. Og at det sannsynligvis ville lande rundt midnatt. Og nÄ hadde tydeligvis folkene i Singapore skjÞnt at noe ikke var som planlagt, og vi ble ombooket videre fra Changi til Frankfurt og sÄ hjem. Lander da etter planen i 2240 tiden i stedet for om morgenen. Men det skal vi tÄle.

Spesielt at vi var ombooket fraSingapore, men enda ikke hadde fÄtt hÄndfast info om flighten fra Bali. VÊr er vÊr og det kan ingen gjÞre noe med, og stengte rullebaner er nÄ en gang stengte. Men info, DET mÄ de kunne klare Ä formidle mye bedre enn dette.

Men ikke sÄ galt at det ikke er godt for noe, nÄ fÄr jeg / vi noen timer i Loungen pÄ Changi, og sÄ fÄr vi 380 til Frankfurt!

SQ 945
Denpasar-Singapore
Reg nr 9V-SCE
Boeing 787-10
Sete 14D

Her ved gate

MWfwJ84.jpeg

Kom oss om bord, og fikk overrakt litt lokal sjokolade til inflight manager Sam, fikk varme hÄndduker og litt champagne. Pushback var litt over kl 02, og captain Pete kunne fortelle at turen opp til Singapore ville ta ca 2 timer og 8 minutter. Vi taxet mot vest, og tok av mot Þst pÄ RWY 09.

Her er IFM Sam ved dĂžren , klar til Ă„ ta oss i mot

8d5wS4g.jpeg

Og fra kabinen

oeqzXKm.jpeg

Da vi kom opp i marsjhÞyde kom IFM Sam og takket for sjokoladen, og lurte pÄ om han kunne by osspÄ litt mer champagene, og hvem takker vel nei til slikt ? Maten ble servert, nydelig forrett med skikkelig god rÞkelaks og grÞnnsaker, sÄ hovedretten Beef Cheeks for meg og Kylling for kÄnemor. Begge disse smakte ogsÄ bra, men nÄ var vi sprekkmette, sÄ det ble null kake og null kaffe.

ThDN0Lf.jpeg

Last edited:
Vi landet kl 0431, og taxet inn til gate pÄ Terminal 3, og det som SQ vÄr dÄrlig av info og oppfÞlging pÄ bakken i Denpasar var flere hakk bedre her. Masse ansatte som stod og tok i mot oss, og sÄ basert pÄ hvilken flight vi opprinnelig hadde ble vi henvist til ulike stasjoner med enda flere ansatte. Der fikk vi nye boardingkort, ble forklart hva som skjedde videre med oss og bagasjen og sÄ fikk vi hotellrom pÄ Crown. Men vi valgte Ä ikke benytte oss av dette, da vi ville vÊrt nÞdt Ä gÄ igjennom immigrasjonen og sÄ ta den prosessen der. SÄ lenge vi uansett har lounge, sÄ gikk vi bare dit. Folketomt sÄ det holder kl 05 om morgenen, sÄ vi duppet av litt og vÄknet til smekkfull lounge kl 07.

Vi fikk utforsket loungen litt, den er skikkelig bra, med masse ulike sittemuligheter i grupper, solo, par osv. Flere buffeter med varm og kald mat, restaurantavdeling der du kan bestille mat, betjent bar og det hele. Vi var mÄteholdne her, og nÞyde oss med en lett frokost og litt kaffe. Vi skal tross alt trakteres i 13 timer om litt. Og sÄ har den en fin beliggenhet med utsikt mot tarmac og rullebane.

Her et lite utvalg bilder fra loungen

c8Wo40M.jpeg

oxbrWDK.jpeg

U50md9s.jpeg

Va7urJ7.jpeg

ajoTMqv.jpeg

QmH7VyD.jpeg

H2fNlWs.jpeg

9e105Hu.jpeg

SQ 329
Singapore-Frankfurt
Reg nr 9V-SKM
Airbus A380-800
Sete 15D

BoardingomrÄdet pÄ Changi

XHjyyAl.jpeg

Vi gikk bort til gaten litt fÞr tiden slik at vi fikk strukket litt pÄ bena fÞr den neste og lange flyturen. Kom oss kjapt gjennom security og litt forsinket sÄ begynte boarding kl 1045. Fikk rigget oss til pÄ plassene vÄre, heldigvis godt med plass til bagasje, sÄ bÄde koffert og ryggsekk fikk plass i bagasjehyllen. Fikk igjen overrakt en liten hilsen til crewet, vi hadde handlet litt lokal sjokolade i Ubud denne gangen. Synes det er fint Ä kunne gi dem en liten oppmerksomhet, de fÄr sikkert nok pes gjennom en lang dag. Herr Kapitan leste opp en liten hilsen pÄ tysk, og sÄ ble kabinen klargjort for pushback og avgang.

6u6FVp5.jpeg

BmS7bkE.jpeg

Jeg bestilte biff til lunsj, men fikk etter en liten stund beskjed om at det ikke var nok porsjoner om bord, sĂ„ jeg byttet til Tikka Masala, samme som kĂ„nemor hadde bestilt. VĂ„re BTC – bestillinger var selvfĂžlgelig ikke blitt med videre her, sĂ„ vi valgte fra inflight menyen. Heldigvis har de sjampis uansett, sĂ„ det var bare Ă„ sette i gang og helle innpĂ„.

Fikk fÞrst servert signaturretten, satay med peanÞttsaus, sÄ en herlig forrett med varmrÞkt laks og som pÄ utreisen, sÄ var det en del turbulens over Andamanbukta, sÄ serveringen ble pauset mens kapteinen kjÞrte en hÞyre-venstrefinte for Ä unngÄ det verste.

s4xlIuZ.jpeg

m70FfZX.jpeg

wZFsVSf.jpeg

Jeg var egentlig mett etter hovedretten, men ble overbevist til Ă„ prĂžve bĂ„de iskremen og sjokoladepralinene, og en liten kaffe

Fikk redd opp sengen og la meg til Ă„ sove, og bestemte meg for Ă„ trykke inn «ikke forstyrr-knappen» for Ă„ unngĂ„ Ă„ bli vekket til det siste mĂ„ltidet.

Kikket bittelitt pÄ en dokumentar om oppussingen av T 2 pÄ Changi, og en av tingene den handlet om var Dreamscape, omrÄdet vi tok bilde av pÄ veien ned. Gulv av akrylglass der levende fisker svÞmmer under deg, og en digital fremvisning i taket med fugler og fisker. Lydene du hÞrer skal visstnok aldri kunne vÊre like, de skifter konstant, og de tilpasses vÊret ute. Regner det synger fuglene mindre, og ved sol er innsektlydene mer fremtredende. Om morgenen hÞrer man luden fra en lokal fugl best, den samme lyden som folkene i Singapore vÄkner til om morgenen. Artige greier. Og neste gang vi skal nedover har vi bestemt oss for Ä ta et par netter i Singapore. Da skal jeg legge inn noen timer til Ä utforske Changi igjen, det er sÄ mye artig Ä se og gjÞre her. Men denne gangen orket vi bare ikke, slitne etter nattens strabaser pÄ Bali, og bare gira pÄ Ä komme oss videre egentlig.

Jeg vÄknet ca 5 timer fÞr vi skulle lande i Frankfurterland, og vi var kommet inn over det Kaspiske hav. Fikk tatt meg en tur pÄ toalett og freshet meg opp litt, og sÄ tilbake til setet for Ä skrive videre pÄ reisebrev og for Ä fÄ litt kaffi. Akkurat her er det dÄrlig nett, sÄ bilder mÄ lastes opp og linkes til litt senere.

Kom forresten pÄ en liten ting. Et par dager fÞr vi skulle dra hjem poppet det opp et varsel i SAS sin App om at det var blitt endringer pÄ vÄr hjemreise, og at vi mÄtte gÄ inn og akseptere eller avslÄ endringen. Billettene er kjÞpt og betalt pÄ nettsidene til SQ og hos dem stod alt oppfÞrt som vanlig. Endringen SAS hevdet sÄ ut til Ä handle om at vi skulle lande i KÞben kl 13 pÄ ettermiddagen i stedet for tidlig morgen. Valgte glatt Ä bare ignorere det hele.

Men kanskje Appen var synsk, siden det jo vitterlig ble endringer pÄ hjemreisen. Og nÄr vi satte oss i bilen for Ä kjÞre fra Ubud til flyplassen fikk jeg pushvarsel fra SAS om at boarding pÄ vÄr flight SQ352 hadde startet. Det hadde den jo ikke, for den skulle jo ikke ha avgang fÞr midnatt.

Resten av flyturen gikk stort sett med til Ä duppe av litt og sÄ fÞlge med pÄ det interaktive kartet som til enhver tid viser oss sÄnn cÄ hvor vi er. Skriver sÄnn ca, for etter at vi hadde landet var det fremdeles 135 km igjen til Frankfurt.

Vi landet i Frankfurt litt fÞr rutetid, og hdde tenkt oss en tur i lounge fÞr turen videre. Jeg hadde sjekket SQ sine sider og de skrev at man kunne bruke lounger i B-piren, ved gate 28 og 48, og C-piren ved gate 15. Vi gikk mot B-men ble mÞtt med en sikkerhetskontroll. Og da ble vi sÄ usikre at vi rett og slett bestemte oss for Ä bli i avgangshallen bare. For vi var usikre pÄ om vi kunne passere denne sikkerhetskontrollen og komme ut igjen. Og om vi hadde, sÄ ville vi mÄttet gÄ gjennom immigrasjonen etterpÄ, og da vurderte vi det som litt for usikkert det hele.

Her et lite glimt av damen som tok oss til Frankfurt, parkert ved gate.

BaFMNb0.jpeg

Tok oss hver vÄr burger og litt drikke mens vi ventet pÄ Ä gÄ til gaten vÄr.

SkjÞnner ikke helt greia pÄ Frankfurt, der man fra avgangshallene mÄ igjennom ny security til de like pirene og gatene ? PÄ Changi for eksempel, sÄ er man jo inne i avgangshallen og kan gÄ fra den ene enden til den andre, og fra den ene loungen til den andre, uten noe fuzz.

Det morsomme (?) er jo at da vi kom inn pÄ A-piren litt fÞr avgang sÄ var noe av det fÞrste vi sÄ et skilt til LH biz lounge. Men da var det i utgangspunktet kort tid til avgang, sÄ vi gikk bare til gate.

Flyet kom etter kort tid og parkerte ved gate, men crewet som skulle fly oss videre var ikke ankommet enda, sÄ vi mÄtte vente pÄ dem og ble en time forsinket ut i fra Frankfurt. VÊret hadde vÊrt dÄrlig over hele Tyskland, sÄ det var en del forsinkelser over det hele.

LH 870
Frankfurt-Stavanger
Reg nr D-AIEB
Airbus A321neo
Sete 2A, ledig midtsete og 2C
Jeg tror crewet her var like trÞtte som oss, for under sikkerhetsbriefingen fikk de delvis latteranfall, sÄ det ble en litt humoristisk vri pÄ det hele. Vi satt totalt 4 stk i biz-kabinen her, av 18 seter. Og litt etter avgang fikk vi servert et lite kveldsmÄltid. Fikk spist og tatt et par glass brus, og sÄ var det Ä prÞve Ä duppe av litt til.

X45lIK9.jpeg

Kom inn for landing fra sĂžr, med en nydelig kveldshimmel ut mot havet.

fBvg6BE.jpeg

9kfS0Gf.jpeg

Vi var de to fÞrste til Ä gÄ av flyet og sveipet raskt innom klikk og hent, eller hent og klikk som KÄnemor sa, og fikk tatt med oss det som var bestilt der, og sÄ ned bagasjebÄndet hvor vÄre to kofferter var de to fÞrste som kom pÄ bÄndet. Kan ikke huske at det har skjedd fÞr! SÄ gjennom toll og ut i taxi som tok oss hjem til huset i RingÄsveien. Klokka var nÄ blitt over midnatt, og det var tirsdag. Vi hadde vel nÄ vÊrt pÄ reisefot i bortimot 40 timer, sÄ det ble en kjapp dusj, og rett i bingen.

xGYT0PV.jpeg

Med det var Ärets Balitur unnagjort, og vi har som vanlig storkost oss. FÄtt opplevd masse, mÞtt gamle venner og fÄtt nye venner underveis, sÄ vi mÄ nok ned igjen om ikke for lenge. Mitt beste enkeltminne er nok hesteridningen i Candidasa. Ikke fordi jeg syntes det var innmari gÞy personlig, jeg var jo livredd, men fordi det var en fryd og en glede Ä se Wenche storkose seg sÄnn, og gallopere frem og tilbake pÄ stranden. Hun hadde definitivt ikke glemt gamle kunster, og jeg var kjempestolt av henne.

Kuleste dagen var nok da vi feiret bryllupsdag, der klaffet alt utenom vĂŠret.

Kjipeste mÄ vÊre vÊret denne gangen, et par ok dager i Candidasa, NYDELIG i Amed, og sÞkkvÄtt i Ubud. Der regnet det vel i 130 av 144 timer, det var helt vanvittig vÄtt.

Varmeste gjensynet mÄ vÊre klemmene fra Adi i Ubud, tror han holdt pÄ Ä klemme livskiten ut av bÄde Wenche og meg da han traff oss.

Flyturene med Singapore Airlines er alltid bra. Kabinen og setene er topp, man har utrolig god plass, servicen og vennligheten til de kabinansatte er upÄklagelig. De fÞlger virkelig opp, og tar vare pÄ deg under hele reisen. Men som nevnt tidligere er serveringen litt ute av sync, og det virker vÊre gjennomgÄende. Luksusproblem for all del, men jeg fÞler at de fÞr Covid var mer syncet, og de beveget seg parallelt ned midtgangene. NÄ kan dene ene vÊre ferdig med en rett fÞr den andre fÄr sin. Men det er flisespikkeri, og vi kommer garantert til Ä fly med SQ ogsÄ neste gang.

Tusen takk for fÞlget, hÄper dere har satt pris pÄ reisebrevet. Og kom gjerne med kritikk eller innspill hvis dere vil ha noe annerledes til neste gang.

Flott rapport, og fasinert av deres evne til Ä ta vare pÄ, verdsette de lokale

Takk for det. De lokale er hovedgrunnen til at vi drar tilbake om og om igjen. NÄr du kommer tett pÄ dem, er ydmyk og hÞflig, respekterer dem som likemenn og respekterer kulturen og skikker sÄ fÄr du tusengangen igjen.

Flott natur, fint vĂŠr, strender og god mat finner man overalt. Men Balinesere finner man nesten utelukkende pĂ„ Bali 😁

Flott natur, fint vĂŠr, strender og god mat finner man overalt. Men Balinesere finner man nesten utelukkende pĂ„ Bali 😁

Fullstendig enig.. fantastiske mennesker. Hver gang bidrar fra Bali spĂžker vei med "tenk Ă„ ha med et par av de hjem"

Merkelig nok jobber det en del fra Bali i Dubai og de strÄler opp nÄ man slÄr av noen strofer pÄ lokal sprÄket.

Barna har faktisk alle tre uoppfordret forslÄtt neste sommer pÄ Bali sÄ man fÄr jo se.

Takk for deilig rapport.

Fullstendig enig.. fantastiske mennesker. Hver gang bidrar fra Bali spĂžker vei med "tenk Ă„ ha med et par av de hjem"

Merkelig nok jobber det en del fra Bali i Dubai og de strÄler opp nÄ man slÄr av noen strofer pÄ lokal sprÄket.

Barna har faktisk alle tre uoppfordret forslÄtt neste sommer pÄ Bali sÄ man fÄr jo se.

Takk for deilig rapport.

Takk SudCaravelle đŸ™đŸŒ Har vĂŠrt i endel land i SØA, men ennĂ„ ikke truffet et folkeslag som er som Balineserne, det er bare noe der som treffer 100%.

Takk for en brillefin rapport - alltid en nytelse Ă„ lese dine kulturelle og sosialantropologiske rapporter ispedd litt flyging.

Back