Mandag morgen (tror jeg) og 23.juni og sikkert St.Hans feiring i gamlelandet. Vi stod opp kl 0730 og som vanlig opp til Candi Moka for Ä bestille frokost. I dag gikk vi for pannekaker , bacon og avocadojuice. Betalte der oppe, og kort tid etter var frokost levert pÄ terrassen. God timing, for akkurat i det vi var ferdige med Ä spise tikket det inn melding fra Nyoman om at han var pÄ plass. Vi tok en siste finpuss pÄ oss selv, fant frem kofferten med resten av kosedyrene, og ikke minst caps og solkrem siden jeg var rimelig rÞd etter gÄrsdagen og ikke hadde behov for Ä bli sÊrlig rÞdere i pannen. NÄ skulle det vise seg at begge deler var bortkastet, for det var overskyet, regnbyger, og vind helt til vi kom tilbake til villaen om ettermiddagen.
MĂžtte Nyoman, fikk utvekslet noen gode klemmer og sĂ„ satte vi kursen mot Sidemen. Turen dit tar som vanlig hvor lang tid tipper du? Helt riktig , one and halp hour, altsĂ„ 90 minutterâŠâŠ PĂ„ veien opp gikk drĂžsen godt, og vi fikk utvekslet informasjon om hva vi hadde opplevd pĂ„ hver vĂ„r kant de tre Ă„rene som var gĂ„tt siden sist vi mĂžttes. Nyoman kunne for eksempel fortelle at han nĂ„ hadde 11 griser, og at de egentlig var klare for salg.
Men kiloprisen pÄ en slakteklar gris er for tiden 40 000 IDR pr kilo, en slakteklar gris veier ca 100 kilo noe som ville gitt ham 4 000 000 IDR pr gris. Men sÄ har det seg slik at han har brukt mer enn dette pÄ Ä kjÞpe grisen, vaksinere den og mate den, sÄ hvis han selger nÄ sÄ gÄr han med tap. Han ville derfor vente litt og sÄ an prisen fÞr han evt selger. En babygris selges pr stk, ikke pr kilo, og koster ca 1 700 000 IDR. SÄ med en god salgspris pÄ voksne griser, kan han kjÞpe mange babygriser og sÄ fostre disse opp for salg senere.
(1 000 000 IDR tilsvarer i dag ca 650 NOK)
En liten digresjon nÄr vi fÞrst er inne pÄ temaet «penger». Vi slet med Ä ta ut penger pÄ kredittkortet fra SR Bank i gÄr, feil i alle minibankene og «ikke dekning pÄ konto» osv. Vi har en konto med alle lommepengene pÄ, sÄ tar vi ut pÄ kredittkortet og overfÞrer det vi har tatt ut, eller det vi betaler fra kontoen til kredittkortet. Men jeg var ikke klar over at vi hadde en grense pÄ uttak pr mnd, sÄ der sa det stopp. Men da var det jo bare Ä bytte kort, sÄ var den floken lÞst.
FÞrste stopp var Agung Silver, samme sted som vi lagde nye gifteringer ved siste besÞk. Ble tatt godt i mot, og denne gangen ville vi lage et par sÞlvringer i stedet. I Är er det 20 Är siden fÞrste gang vi dro til Bali, og 10 Är siden vi giftet oss pÄ ny her, sÄ disse ringene blir et slags symbol pÄ det.
En »avtale» her koster 350 000 IDR og inkluderer 7 gram rent sÞlv. Bruker man mer sÞlv enn 7 gram sÄ betaler man ekstra for det. VÄre ringer endte opp med Ä veie 19,4 gram til sammen, sÄ vi betalte 999 000 IDR, ca 650 norske kroner for det hele. Da inkl sÞlvet, hjelp underveis til Ä lage ringene, de ferdige ringene og litt drikke underveis.
FÞrst ble vi enige om design og stÞrrelse. SÄ smeltes ca 50 gram sÞlv om slik at det blir flytende, og det flytende sÞlvet helles i en form der det stivner til en firkantet «stang». SÄ hamres denne grovt til den blir litt flatere og litt lengre fÞr den rulles om og om igjen gjennom en trommel for Ä bli til en lang plate med samme bredde som de ferdige ringene, ca 7 mm.
Wenche er tydeligvis happy og klar til Ă„ lage ringer :
Her blir vi enige om design og stÞrrelser, og sÄ gÄr vi gang med smeltingen:
Disse lengre platene klippes sÄ til noenlunde riktig lengde fÞr de med hammer og meisel dekoreres pÄ inn- og utside, vi tilpasser stÞrrelsen og sÄ pusser og polerer til slutt. (Vi fikk forresten polert opp gifteringene i mellomtiden, sÄ de ser ogsÄ splitter nye ut nÄ)
Og her det ferdige resultatet
Vi kjÞrte sÄ til Nyomans warung(landhandel). Han Äpnet den for to Är siden og selger for det meste mat til dyr der. Kundene er bÞnder fra de omkringliggende landsbyene. Men han hadde ogsÄ for salg litt dagligvarer, rÞkelse, drikker osv. Hvis denne butuikken blir lÞnnsom hÄper han Ä utvide med en liten warung for folkene i landsbyene, da med mer mat som mel, egg, matolje osv. Og kanskje til og med et kjÞleskap til kald brus og Bintang. Vi ville kjÞpe noen pakker med rÞkelse og et par Cola Zero, men de ville ikke ta betalt. Vi insisterte jo pÄ Ä betale, og endte opp med Ä betale 30 kroner for det hele.
Et par av hanene til Nyoman var ogsĂ„ pĂ„ plass her, og noe motvillig turde jeg Ă„ holde den eneâŠ.
Vi kjÞrte sÄ mot Cepik Villa hvor vi skulle lunsje, men Nyoman ville vise oss en Bali Swing de hadde i landsbyen. TÞff i trynet utfordret jeg ham til Ä vÊre med meg, men da vi kom frem og vi sÄ hÞyden over bakken sÄ bakket jeg ut, feig som en kylling.
Vi sattte sÄ kursen mot Cepik Villa for lunsj, men sÄ skjedde det som ofte skjer pÄ Bali, en lokal seremoni blokker veien og tiiiiiing taaaaaar tiiiiiiiiid. Denne gang en begravelsesprosesjon som selvsagt skulle samme vei som oss. Men hey, de har prioritet, vi venter. Masse folk gikk foran bilen, og noen unggutter kom bak oss med denne her saken.
Vi kom til slutt frem og fikk tatt oss en god lunsj sammen, og fikk utvekslet enda flere minner og vi hadde en god drÞs. Tror nesten at vi allerede har avtalt at vi kommer tilbake til Bali om 2 eller 3 Är, og at vi da skal bo i Sidemen og pÄ Cepik Villa. Og garantert at vi skal vÊre sammen med Nyoman ogsÄ den gangen. Dette var 5. Äret vi har mÞttes 1 eller flere ganger, fra fÞrste gangen vi mÞtte ham ved Pasar Agung, til han tok med guttene vÄre til toppen av Agung og til nÄ i dag. Da vi satte oss ned pÄ Cepik takket han ydmykt for at han fikk vÊre med og sÄ han var beÊret over Ä fÄ vÊre vÄr venn. Hva svarer man til sÄnt ? Jeg sa at det var vi som var beÊret over Ä fÄ lov Ä vÊre hans venn, og fÄ lov bli med ham hjem, fÄ bli kjent med familien og for at han tar sÄ godt vare pÄ oss. Jeg tror oppriktig at Nyoman er det beste mennesket vÄr familie noen gang har mÞtt, han er en helt fantastisk person rett og slett.
Tanken var Ä kjÞre innom Gembleng Waterfall pÄ veien, men klokka var blitt sent, og vÊret vestlandsk ala Stavanger, sÄ vi satte bare kursen mot Candidasa. Lite Ä berette fra den kjÞreturen, men jeg hadde neeesten lyst Ä be Nyoman stoppe den ene plassen:
Litt foran oss pÄ venstre side av veien sÄ jeg en prest pÄ et jorde, og han hadde to store gassbrennere foran seg, med full fyr i dem begge. I skrÄningen ved siden av satt en 75-100 nydelig kledde balinesere og bivÄnet det hele. Det som da lÄ mellom de to brennerne var et lik, og det vi var vitne til var rett og slett en kremasjon. Litt makabert, litt spesielt, men tross alt slik det gjÞres enkelte steder her. Men det ville selvsagt vÊrt respektlÞst av oss Ä stoppe og i alle fall ta bilder tenker jeg. Dog, artig Ä ha sett det.
Kom oss til Candidasa og fikk tatt farvel for denne gang, men vi mĂžtes igjen om litt, da han skal kjĂžre oss fra Amed til Ubud litt senere i ferien.
NÄ har vi forresten fÄtt overrakt alt vi hadde med oss ned hit, kosedyr til Ketut og Nyoman, og en del penger som de har fÄtt overrakt. Takk til dere der hjemme som har bidratt !!