Henting av gamle fly på eksotiske steder

Re: Henting av gamle fly på eksotiske steder

Kanonbra historier LN-RTP[emoji3]Har sett Super Connie'en i Manila flere ganger, men kom aldri på skuddhold med kompaktkamera... Ikke populært å ta bilder på MNL heller. Nå er den vel demontert og forhåpentligvis snart på vei til Australia? Noen som har oppdatert info om fremdrift på prosjektet?
Det ser ut til at LN-RTP's gamle Connie-venninne er underveis til sitt nye hjem. Litt nytt om den saken i siste Flight:

Attachments

• skann0005.jpg
    skann0005.jpg
    359.6 KB · Views: 353

Sklir vel litt "off topic" her, men er det noen som har vært på Qantas-muséet i Longreach? Det er jo ikke akkurat i nærheten av noe som helst annet, innpå 1500 km fra sydøst-kysten. Er det verdt turen/pengene hvis man er i SYD/MEL/BNE?

Ingemting som er off topic på min tråd.
Alt går glatt her ombord.
Fløy littegran på Sydney for mange år siden på en Qantas Cargo kontrakt.
Fint der i Darling Harbor, man tar en liten båt med rundtur bilett til alle småøyene og hopper av for lunch eller øl, tar da neste båt videre når man er mett og halv full.
På den tiden hadde man Harley dilla og tok toget til en sideby som het Homebush, for der var det Harley sjappe.
Kom dit med svart Harley T-skjorte fra Anchorage Alaska og dem rev den nesten av kroppen min for å bytte med en Homebush Harley T-skjorte.
Mange som samler på Harley skjorter fra forskjellige byer, skjønt dem ser lik ut, svart med en stor ørn og noe Harley reklame samt by navnet.
Bodde da i Texas og var ungkar, Garland, like ved Dallas.
Måtte jo ta med souvernirer tilbake og kjøpte inn kenguru tasker, dvs testikkel pungen til døde kenguruer. Fin og myk med hår og sydd inn snøre som en gammeldags pengepung.
Tok med til Harley dealer i Texas og fikk noen T-skjorter for slike.
Ga bort til dame venner også og dem syntes det var fint helt til jeg ss hva slags greie det var. Da hylte dem og slapp det på dørken.
Kanskje litt kryp på tråden som vanlig men tilbake til fly:

Dette var fine turer:
En runde rundt Stillehavet for et fly tok 4 dager.
Derfor hadde mannskapet 4 dagers nattstopp etter hver landing:
Først fra LAX til HNL. 4 dager ved Waikiki Beach, deretter kom flyet igjen og vi fløy langt ut i ødemarken i Stillehavet for å fylle bensin, tror det var Nadi, eller Pago Pago, deretter Sydney.
4 dager i Sydney, så til Darwin for bensin, så til Hong Kong, 4 dager der hvor man fikk slappet av litt og hilst på de lokale skjønhetene. Ble også sparket ut av en bar av den største kinenesen jeg noen gang har sett.
Dog med livet i behold.
Havnet på en kneipe under gateniva og ble omringet av 10 kinadamer som spurte om de kunne ha en drink?
Javisst sa jeg, bare drikk.
Det ble populært og klestøyet kom fort av og jeg var omringet av fine små pupper over hele kroppen.
Som eneste kunde var jeg utrolig populær må vite.
Damene drakk jukse te og satte på min regning.
jeg hadde en øl eller to og måtte videre. Spurte om regninga og den var på 200 dollar forde jeg hadde kjøpt drinker til alle damene. Forklarte at de spurte om de kunne ha en en drink, ikke om jeg ville betale.
Pekte ut at jeg bare hadde en øl eller to og hvor mye kostet en øl?
Fremdeles 200 dollar, og det var ikke Hong Kong dollar, men US.
Tilfeldigvis var bar menyen foran meg hvor det sto 5 (tilsvarende US) for en øl og jeg slo i disken med prislisten.
Plutselig var alle damene tilbake i de mørke krokene, med puppene tildekt, og en stor feit kineser hev meg på trynet ut, hadde ikke sans for humor ham nei.
Som tidligere sjømann med erfaring fra havnebyer og kneiper var ikke dette noe nytt, men var dum og full av fan og skulle "push to test".
Kunne gjerne havnet i et smug med brukne kneskåler.
Etter 4 dager i Hong Kong var det videre til Anchorage og til Los Angeles.
Fine turer, 16 dager på, 14 dager fri.
Evergreen var et flott selskap for en ungkar og spillemann.
Dem gakk konkurs et par år siden. Synd.

Re: Konkurransetråd: Flykjenning

For ikke å snakke om Brownsville hvor opptil flere Nordmenn smuglet på Mexico med fly, ikke narkotika men elektronikk.
Jan Erik Aarvik nevnte at han hadde flydd ut fra enten McAllen eller Brownsville på "TV flightene" med DC-3 N7500A en eller annen gang på 80 tallet. Virker som som om det var stor business med liten eller begrenset fare hvor American Air Cargo, Shalkow og andre fløy masse slitne DC-3, C-46 og Beech 18 sørover for "fame and fortune"!

Trygve

Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Jan Erik Aarvik nevnte at han hadde flydd ut fra enten McAllen eller Brownsville på "TV flightene" med DC-3 N7500A en eller annen gang på 80 tallet. Virker som som om det var stor business med liten eller begrenset fare hvor American Air Cargo, Shalkow og andre fløy masse slitne DC-3, C-46 og Beech 18 sørover for "fame and fortune"!

Trygve

Joda, det var DC-3, Twin Beech and mange C-206, eller 07.
På returen tok de reker tilbake.
Bodde hos noen Nordmenn som holdt på med der. Dem hadde mye penger, motorsykler, Corvetter og pene damer med pelskåper.
Jeg betalte vel ikke for middag eller drinker der, pengene satt løst.
Jeg kom da nettopp fra Alaska, hadde fersk skipper sjekk på DC-3 og tusen timer på C-206/7, med andre ord perfekt kandidat for den slags jobbing og det kom da en sjef og tilbød meg fast ansettelse som smugler.
Funderte litt på det, pengene var gode, eventyret var der absolutt, men jeg var nygift og hadde jobb i Alaska mens kona gikk på tårnskole i OK City (ATC).
Ble man tatt i Mexico var det automatisk 2 år i buret, men man kunne kjøpe seg fri. Derfor hadde mange av smuglerne nøkkelen til bankboksen til kompisen og omvendt. Ble en tatt, tok kompisen pengene hans for å bestikke federalisen og få ut synderen. (Forhåpentligvis dro ikke kompisen til Brazil med pengene isteden:lol:)
Så jeg telte på knappene og takket nei.
Havnet like etterpå i Carribbean og fikk jobb på Twin-Otter på flottører og bodde på seilbåt med den nygifte fruen. Greit nok det også, savnet ikke smugling, livet var bra uten.

Back