• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hendelse på OSL, mandag

Replying to Topic 'Hendelse på OSL, mandag'

Spørsmålet som bør stilles er vel: Hvorfor benyttes det ikke to rullebaner - en til landing og til avganger - når den forefinnes? Det hadde i hvert fall avverget denne nestenulykken!

Et bidrag til å øke sikkerheten på flyplassen uten tvil. Ja hvorfor gjør man ikke det?

Det var jo snøvær den dagen, så muligens de brøytet den andre banen... Det høres mest sansynligt ut, spør du meg..

Man sparer vel penger...der man burde spare liv!!!

Ja det er vel ikke noe unntak der heller.....men burde selvsagt vært det!

Men! Hvem skal rope et varsko over en utvikling hvor alt skal "lønne" seg. Nesten slik at jeg blir lettere sosialistisk av denne utviklingen...:wow:

Skribenten Henrik Færevåg skriver litt om denne saken i Nettavisen:

http://pub.tv2.no/nettavisen/henrik/article307720.ece

Kortversjonen er at han ikke kan tro det han leser, blant annet på grunn av tidspunktet dette skulle ha skjedd på. Dette var ifølge VG ca 06.20, og flyet fra BGO skulle da være på innflygning til OSL. Første fly fra BGO til OSL går vel 06.20.... Kanskje var dette en posisjoneringsflight?

jy

Man blir ikke engel mens man lever...(..med unntak av de med skit på vingan!)

Originally posted by TOS

Skribenten Henrik Færevåg skriver litt om denne saken i Nettavisen:

Tok tid å lese igjennom VG sin artikkel, og da ser jeg også hva som ikke stemmer, i følge artikkelen. SK336 som har avgangstid 6.20 fra BGO. Og vil på rutetid være på OSL 7.10. Faktisk tid var 7.11 on block.

SK1457 har avgangstid 6.20 fra OSL og vil på rutetid være i CPH 7.35, faktisk var 8.07.

Hendelsen kan nok ha skjedd men tidspunktet må ha ligge rundt kl 7.00

Slo av røde stopp-lys
Flygelederen skal ha skrudd av røde stopplys i enden av taksebanen og sendt København-flyet til takeoff-posisjon mens Bergen-flyet var sekunder fra å sette hjulene på banen
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256333

Hvordan har avisene funnet ut at tispunktet var 0620? Det stemmer da ikke....

Kan jo være at saken og overskriftene var viktigere enn å sjekke alle detaljer. I utgangspunktet har jo dette skjedd og det SKAL avisene skrive om... Men det kunne tjent VG å sjekke alle detaljer...

Tja... man har gjort en feil men ryktene vil ha det til (nettavisen) at flygeleder sjøl oppdaget feilen og stoppet flyet som stod på bakken.

Rekk opp hånda den flygeleder som ikke har gjort feil som har blitt rettet opp.

... stille...

Uansett er saken diskutert i det vide og brede på Veggavisen og diskusjonen er interessant, spesielt med tanke på om man presset gjennom mer fly enn det som egentlig var forsvarlig. Det blir bare spekulasjon og denslags driver man jo ikke med på dette forumet.

Forøvrig håper jeg inderlig at vedkommende får støtt og hjelp fra både Avinor og familie. Har nettopp vært med på en hendelse sjøl og det er ikke moro å sitte her og skrive rapport mens overskriftene slår imot en fra aviser, nett og tv...

:(

I denne tråden finner jeg knapt et innlegg som retter et kritisk søkelys mot Avinor og flygelederne, og hva som kan være årsaken til problemene deres. Her dreier det seg mest om SAS, VG og Dagbladet, helt uinteresant i forhold til saken.

Jeg fikk da sagt hva jeg mener i tråden som ble låst. Men akkurat den manøveren skal jeg la være å kommentere.

Mvh
HB

Originally posted by Airwolf

I denne tråden finner jeg knapt et innlegg som retter et kritisk søkelys mot Avinor og flygelederne, og hva som kan være årsaken til problemene deres.

Det er mange innlegg her som faktisk er inne på det. Jeg har et ganske vagt forhold til hva som skjer av flysikkerhetsarbeid innenfor Avinor og virker som også mange andre også har det, så det blir nok bare spørsmål og lite svar. Og jeg tror de som er innenfor ikke sier så mye her.

...

Når det gjelder VG's troverdighet (og andre aviser) så er det fra erfaring fra andre i andre bransjer som også sier det samme. Det betyr ikke at VG gjør feil når de tar opp alvorlige ting, men det blir som om Se & Hør skulle ta opp flysikkerhet (det er ikke så ille ennå, men VG bør også kunne ta inn over seg kritikk og ta det som en tankevekker)

Jeg er også litt skeptisk til tendensen visse poster korte kommentarer til nesten hver eneste innlegg her. Det er bra forumet er aktivt, men det kan bli litt mye. Spesielt når de fleste kun er ment som ironiske eller tomme kommentarer som leder bort fra topic. Fint med litt farge men ikke stryk over med den feiteste sprittusjen.

:)

Originally posted by Airwolf

I denne tråden finner jeg knapt et innlegg som retter et kritisk søkelys mot Avinor og flygelederne, og hva som kan være årsaken til problemene deres. Her dreier det seg mest om SAS, VG og Dagbladet, helt uinteresant i forhold til saken.

Jeg fikk da sagt hva jeg mener i tråden som ble låst. Men akkurat den manøveren skal jeg la være å kommentere.

Mvh
HB

Ja du fikk sagt hva du mener men du får gjenta det her da. Så kan jeg gjenta spørsmålet mitt, og så kan du framvise hva slags hold du har i dine påstander. Ikke sant?
Avinor blir kritisert i hue og ræva i ganske mange andre tråder. Flygelederne blir kritisert i hue og ræva i mange andre tråder. I dette tilfellet her diskuterer vi en sak som blir slått opp i VG eller hvor det nå er, uten at man helt konkret vet hva som ble sagt og gjort. Det ble uten tvil gjort en feil men spørsmålet blir som alltid i luftfartskretser: Hvorfor ble det gjort en feil og hvordan kunne det ha seg at denne feilen kunne gjøres?
Til havarikommisjonen har gjort sin uttalelse blir det bare spekulasjon.

Jeg tror faktisk jeg vil følge opp påstanden din på eget initiativ, HB. Hvor har du det fra at norske flygeledere gjør en dårligere jobb enn flygeledere i andre land?

Svar trygt i denne tråden du, HB.

Originally posted by atck

Forøvrig håper jeg inderlig at vedkommende får støtt og hjelp fra både Avinor og familie. Har nettopp vært med på en hendelse sjøl og det er ikke moro å sitte her og skrive rapport mens overskriftene slår imot en fra aviser, nett og tv...

:(

Kanskje ikke morro, men langt bedre enn aa skrive en rapport som de maatte etter Linate....

Flygeledere passer på piloter, og piloter passer på flygeledere.......ingen av de er feilfri, og med god kommunikasjon mellom begge parter går det bra!!!

Back