Helv**** SAS

Nok et innlegg som beviser at flypassasjerer World Wide er verdens mest utskjemte reisende.:headbang

Hva med alle de som står langs en vei eller bane og venter på en buss eller et tog som enten ikke kommer, kanskje er forsinket, eller in worst case ( buss ) er full og bare kjører rett forbi............
Eller kanskje de står på en eller annen kai og båten kom ikke.

Stikk fingrene i jorda, tell til 10, og aksepter at Shit Happens.
Kommer ikke hjem uansett hvor høyt blodtrykk en får.....

ENKB, du kan trøste deg med at det ikke var første SAS-flighten til Kristiansund fra Oslo som ble kansellert i mars - det har vært 5 denne måneden

Ja og det har vel alltid vært "noe teknisk".................???

Min personlige mening er at det er veldig mye lettere å kansellere en flight til et sted der en ikke har konkurranse enn til et sted der en har.

Det er denne systematikken som er hovedårsaken til min irritasjon, jeg har selvsagt full forståelse for at fly med snag ikke settes i trafikk (skulle bare mangl

Kva meiner du er fasiten her då ENKB? Kva skulle SAS gjort her?

Fant ut senere at et fly ble sendt fra AES til KSU for å ta med seg pax tilbake til OSL, dette flyet kunne vel noen ha blitt med fra OSL til AES og KSU ...

Jeg har en mistanke om at "vårt" fly som det ble oppgitt hadde "noe teknisk feil" fløy til et helt annet sted og at vi ble ofret i denne prosessen.

Last edited:
Det er alltid kjedelig å bli utsatt for driftsforstyrrelser og uregelmessigheter. Men det overrasker meg at folk med en genuin interesse for luftfartsbransjen, og som aktivt deltar på et bransjeforum, ikke evner å se lenger enn sin egen nese og må poste et helt slaktinnlegg pga. én enkeltepisode som man fra tid til annen vil oppleve i ethvert selskap.

Tråden burde vel også flyttes til "småprat" eller "tripreport" :)

Har sett drøssevis av DY vs SK debatter her om hvem som er mest on-time.
De siste tallene viser at i snitt er SK 3 min og DY 6 min forsinket - who cares, peanuts!

Å bli utsatt for kansellering uten "god grunn" er derimot er ett mye større problem
for de som blir rammet. I dette tilfellet burde flyselskapet blitt straffet med 5 timer "forsinkelse" i statistikkene.

Min personlige mening er at det er veldig mye lettere å kansellere en flight til et sted der en ikke har konkurranse enn til et sted der en har.

Har man tekniske problemer forsøker man som regel alltid å finne løsninger som vil få konsekvenser for færrest mulig passasjerer. Man snakker om et veldig komplisert puslespill som plutselig må pusles på relativt kort tid. De som sitter med den daglige planleggingen av fly og crew sitter neppe å ser på hvilke ruter man har minst eller mest konkurranse på, de har nok heller ikke en slik oversikt, og en slik variabel blant alle andre variabler man må ta hensyn til vil bare være med på å gjøre puslespillet enda mer komplisert.

Man kansellerer ikke for moro skyld. Som jeg har nevnt før, jeg har vært i stillinger som er med på å beslutte slikt, og man gjør alltid sitt ytterste for at 'skadene' skal bli så små som mulige. Noen ganger må man imidlertid knuse noen egg for å få til en omelett ...

Jeg har en mistanke om at "vårt" fly som det ble oppgitt hadde "noe teknisk feil" fløy til et helt annet sted og at vi ble ofret i denne prosessen.

Har du noen konkret grunn til å mistenke det eller er du bare sur?

Sett flyselskapet i skammekroken og ikke fly med de igjen på ubestemt tid. Så ser du om det er størst tap for deg eller selskapet. Det gjorde jeg med stort hell sist jeg ble betydelig forsinket med et norsk flyselskap. Noen hyletråd her eller mail til cr har jeg derimot ikke brukt energi på

Ja og det har vel alltid vært "noe teknisk".................???

Det er denne systematikken som er hovedårsaken til min irritasjon, jeg har selvsagt full forståelse for at fly med snag ikke settes i trafikk (skulle bare mangl

Fant ut senere at et fly ble sendt fra AES til KSU for å ta med seg pax, dette flyet kunne vel noen ha blitt med ...

Å overbevise endel forumister her inne om at hverken SK eller DY kanselerer flighter med liten eller ingen konkurranse er en håpløs oppgave.
Men i dette tilfellet så var alt i å for seg klart, men det oppstod et teknisk problem like før som man ikke kunne fly med og man hadde ikke back up fly. Derfor kansellering. Det ble vurdert å kansellere en TRD avgang istede, som hadde noe færre pax booket. Men det ville hatt betydelig større konsekvenser pga videreforbindelser. Derfor ble denne avgangen hvor problemet oppstod kanselert. Snakka med en som skulle fløyet den opprinnelige.
Men igjen, regner med et brev er sent til customer relations, så man faktisk kan gjøre noe med dette. Ikke bare spre eder og galle på nettet.

Mitt formål med denne posten, som nå har blitt en trip report :old, var å formidle noe av stemningen på SK2305 (cancelled) denne kvelden.

Noen var sikkert helt komfortable med å få noen timer ekstra på OSL denne kvelden, noen ble noen illusjoner fattigere vedr SAS, noen mistet helt troen på SAS og noen mistet helt troen på skandinaver og den hvite mann generellt.

Jeg har formidlet mitt inntrykk, og det var godt å få det ut.
Jeg kommer nok helt sikkert til å reise med SAS igjen og jeg kommer helt sikkert til å bli fornøyd.

Muligens finner også bursdagsbarnet etterhvert å kunne tilgi min manglende tilstedeværelse på den store dagen.

Synes det var en grei "stemningsrapport" på hvordan vanlige passasjerer opplever kanselleringer, spesielt når det ikke blir gitt informasjon om hva årsaken er, og når man opplever at neste avgang er overbooket.

I debatten 737 vs A320 blir jo det trukket fram at vanlige folk ikke bryr seg hvilken flytype det er. I denne saken tror jeg at mange "vanlige folk" tror at SAS ( i dette tilfellet, der vel derfor tråden er blitt så lang den er blitt...) gjør at det av økonomiske hensyn.

Da er jo det faktisk opp til selskapene som kansellerer å gi bedre forklaringer og kanskje ørlite mer kompensasjon enn en pizzabit og en cola?

At du hver gang jeg skriver noget skal gøre det til en Pro/kontra SAS- ting synes jeg efterhånden er ualmindeligt irriterende og lavt, men desværre ikke overraskende fra din kant :headbang

Deg om det. Du må gjerne bli både irritert og mere til, men jeg ser sjelden at du er like indignert når andre selskaper får liknende kritikk. Slike utbrudd som dette er dessverre bare en avsporing, og har ingenting med saken å gjøre.

Dette var altså en SAS-episode, og min diskusjon er ikke ment som noe pro/kontra SAS (jeg tror du overtolker det jeg skriver). Det har vært mange episoder man andre selskaper der frustrasjonen har blitt luftet. Det må man få lov til. Jeg støtter ikke konklusjonene til ENKB, men skjønner at han ble sur. Ut fra tråden så ser det ikke ut som de fikk nevneverdig med informasjon.

Last edited:
Sett flyselskapet i skammekroken og ikke fly med de igjen på ubestemt tid. Så ser du om det er størst tap for deg eller selskapet. Det gjorde jeg med stort hell sist jeg ble betydelig forsinket med et norsk flyselskap. Noen hyletråd her eller mail til cr har jeg derimot ikke brukt energi på

Vi har vel hørt litt om din tur med et annet stort flyselskap som trafikkerer våre trakter... ;)

Vi har vel hørt litt om din tur med et annet stort flyselskap som trafikkerer våre trakter... ;)

Ja, men det var en kvantitativ rapport, ikke en tråd kun med hensikt å få ut frustrasjon eller henge ut et selskap. Jeg kunne fjernet det selskapet uten at tråden hadde mistet sin mening.Mine venner i selskapet har fått høre mye mer om dette enn dere;)

Ja, men det var en kvantitativ rapport, ikke en tråd kun med hensikt å få ut frustrasjon eller henge ut et selskap. Jeg kunne fjernet det selskapet uten at tråden hadde mistet sin mening.Mine venner i selskapet har fått høre mye mer om dette enn dere;)

Jeg er enig i at det er en forskjell. Det var nå bare en liten kommentar som var humoristisk ment...:)

Bare en liten oversikt over hvilke destinasjon fra OSL son har blitt kansellert i mars:
AMS 2
ARN 7
BGO 6
BRU 1
CDG 1
CPH 4
DUS 1
GDN 3
KRS 2
KSU 5
MOL 2
SVG 5
TRD 6
Totalt er det per 17. mars 45 kanselleringer, noe som tilsvarer en regularitet på 98,7%.

Det er alltid kjedelig å bli utsatt for driftsforstyrrelser og uregelmessigheter...
Word... Opplevde i November (2010) å nesten miste en eksamen i Hamburg, da flyet til Oslo ble såpass forsinket at jeg ikke rakk LH til Hamburg. Surt, i og med at det var dagens siste mulighet for å komme til Hamburg. I utganspunktet hadde systemet bestemt at jeg skulle videre med LH kl. 09 dagen derpå (eksamen skulle begynne kl. 09.15), men en kreativ og kundevennlig gammel dame i SAS-skranken klarte å sende meg om CPH slik at annkomst i Hamburg ble 09.15. Fremdeles litt sent, men en e-post sendt samme kveld til de ansvarlige for eksamen, og en telefon rett etter annkomst (som var litt før tiden) gjorde at det gikk bra.

... det skal nevnes at før den litt eldre damen i SAS-skranken på OSL tok tak i saken hadde en yngre mannlig kollega kommentert at "vi kan ikke trylle" da jeg hadde spurt om det ikke var mulig å finne et reisealternativ med tidligere annkomsttid enn det LH-alternativet jeg var satt opp på. SAS må passe på at de tar vare på slike "tryllekunstnere" slik som nevnte dame, slike som ser muligheter og ikke bare begrensninger...:up:

... det skal nevnes at før den litt eldre damen i SAS-skranken på OSL tok tak i saken hadde en yngre mannlig kollega kommentert at "vi kan ikke trylle" da jeg hadde spurt om det ikke var mulig å finne et reisealternativ med tidligere annkomsttid enn det LH-alternativet jeg var satt opp på. SAS må passe på at de tar vare på slike "tryllekunstnere" slik som nevnte dame, slike som ser muligheter og ikke bare begrensninger...:up:

Erfaring er gull verdt, og den kommer med alderen. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Kabinsjefen er min forlengede arm vis-à-vis passajerene. Da er det godt at hun har noen år på baken. Ikke ung med masse mascara.:old

Forøvrig, så er det tildels stor pilotmangel i kortrutegruppen på OSL. Hører om mye fridagssalg og omdisponeringer når jeg sitter på klapp til og fra jobb.

Back