Helikopterulykke på Eggemoen

Re: Helikopterulykke på Eggemoen

Det vanlige spørsmålet fra en flyspotter...hvilke registreringsbokstaver på helikopteret? LN-???

Jeg var fristen til å si : Spot on Landing!

http://www.havarikommisjonen.no/items/3471/144/8951377524/LN-OAR.pdf
SAMMENDRAG
Fartøysjefen skulle fly en lokal treningstur over flyplassen. Det var tåke i området og på flyplassen
var det en sikt på ca. 2 000 meter. Etter å ha hovertakset fra hangar til rullebane 22, foretok
fartøysjefen først flere øvelser med å lette og lande på en gresslette utenfor enden av rullebanen.
Han hovertakset så tilbake til rullebane 22 og foretok en normal avgang. Under utklatring, etter at
helikopteret hadde startet en høyre sving ca. 600 ft over rullebanen, kom det inn i instrumentforhold
(IMC). I et forsøk på å gjenopprette bedre siktforhold, fortsatte fartøysjefen svingen for å komme
tilbake mot området der han visste at det var visuelle forhold. I denne manøveren kom helikopteret
ut av skylaget med bratt vinkel mot bakken. Under utflatingen kom halerotoren borti tretopper.
Deretter fortsatte helikopteret mot en bygning hvor det kolliderte og ble liggende på taket av denne.
Fartøysjefen var uskadet og klarte å ta seg ut av helikopteret. Helikopteret ble betydelig skadet.

Det første jeg tenkte på var at Darwin Awards gikk glipp av en kandidat (heldigvis)

:nor

Slik været blir beskrevet i rapporten tror jeg faktisk det ville vært under minima for hva f.eks forsvaret ville prøvd seg på mtp landingsrunder. :8:

Back