• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

To Eurocoptere fløy ut fra Gardermoen den 24-05-2011. Begge var av typen, Eurocopter EC 135 T2 og tilhører Pegasus Helikopter AS.

helikopter_03219.jpg

helikopter_03227.jpg

helikopter_03228.jpg

helikopter_03347.jpg

Var på helidekket for min daglege spasertur i ettermiddag da en Eurocopter EC155 (G-ISSW) landa på plattformen NAM K15-FA-1 ved siden av oss...

54415.jpg

54416.jpg

54417.jpg

Et bilde fra fjellflygings-kurs i Canada. En såkalt dead-end valley.. :)

Attachments

• IMAG0072.jpg
    IMAG0072.jpg
    118.2 KB · Views: 842

De siste dagene har LN-OBX, Obelix, passert over huset vårt. Dette er en maskin som er sjelden å se her i Bergenstraktene og jeg mangler den i samlingen min.

I dag tidlig kom den over huset nok en gang med kurs for BGO. Egentlig hadde jeg andre planer for dagen men lysten på å få et bilde av denne ble stor.

For sikkerhetskyld tok jeg en telefon til Airlift i Førde og fikk beskjed om å kjappe meg hvis jeg skulle få bilde av den, den var ferdig her vest og skulle avgårde til andre oppdrag.

Som sagt så gjort, full fart i bilen og opp til Flesland å sikre den på brikken, en liten stund etter bildene var tatt, tok den av og forsvant.

DSC_6690.jpg

Obelix er en Super Puma C1, med serie nr 2001 og er det første serieproduserte eksemplaret av Super Puma AS332.

DSC_6697.jpg

Airlift eier maskinen som er spesial laget for tung løft, den løfter opp mot 4000 kg.

DSC_6698.jpg

Yngve

I går hadde vi PH-NZZ på besøk to ganger i løpet av vel en time...

54572.jpg

54573.jpg

Venter på at passasjerer skal komme opp på helidekk med bagasjen sin...
54574.jpg

Mitt beskjedne bidrag.

LN-OSN å LN-OLN (å SeaKing 070 i bakgrunnen, bilder tatt på Sola Airport).
DSC06118.jpg

LN-OOQ
DSC02871.jpg

LN-OCW
DSC07368.jpg

LN-OAK
DSC02600.jpg

LN-OOY
LN-OOY.jpg

Ja jeg er klar over prikkene på bildene :)

Last edited:

Ja jeg er klar over prikkene på bildene

Flotte bilder!! Her i helikoptertråden er motivet det viktigste, ikke om det er dustspot's på linsen eller om motivet ikke er helt sentrert osv osv ;););)

Flotte bilder Joachim. LN-OOQ var veldig bra. Flyvende helikopter, himmel, natur er de beste motiver etter min smak.
Får se om N-3PB er enig ;)

Beklager litt sen respons, har vært bortreist i helgen.

Så hva syns du om motivene mine?
Får se om N-3PB er enig

Eg e' enig Dag, Bilde av -OOQ er kjempeflott, utrolig flott maskin. Fikk dessverre ikke bilde av den når jeg var på SVG rett etter påske.

Bilde av -OSN (ser du har rettet reg'en på den siden jeg så bildet sist ;) ) og -OLN synes jeg også er veldig flott!

LN-OAK bildet ødelegges en god del av det forbaska gjerdet....jeg hater gjerder :-)) Prøv å gå klin inntil gjerdet neste gang, da kan du får bra bilder.

DSC_6698.jpg

Dette bilde har jeg tatt gjennom et nettinggjerde med en zoom linse.

Er bildet av LN-OAK tatt på Sand? Har forstått det slik at denne maskinen skal være stasjonert der.

Y

Last edited:

Takk for tips men på LN-OAK så hadde jeg bare original linsen med (18-55) og bildet ble tatt litt før Høyland kirken i Sandnes

LN-OLF var ute å luftet seg rundt TOS, en runde utover håkøya, sommerøy, og tilbake inn igjennom Ersfjorden inn over Håkøya igjen før den landa borte ved Lufttransport.;)

5819095111_347fbb528a_b.jpg

PH-NZZ er blitt en gjenganger her hos oss, var på nok et besøk fra Den Helder i føremiddag...

54671.jpg

Back