Helikoptertråden

Re: Helikoptertråden.

Maskinen har nå ny reg, LN-OYD, og flyr for Blueway Offshore. Blueway Offshore er slik jeg har forstått det en sammenslåing av Dancopter, Airlift og Vertech Offshore.

Greie maskiner å jobbe med på helidekk og ikkje minst fly med, spesiellt når man er på vei heim!

Har en tur med OY-HJA fra Nini feltet på dansk sektor inn til Esbjerg i 2009...

PH-NZW lander på PL-G17d-PAP på Hollansk sektor i Nordsjøen

Sikorsky S-76 er et meget stilig helikopter! Her er Norrlandsflyg AB sin SE-JUC, en S-76A på besøk for snart et år siden (14/5-2010). Det er c/n 760219 og er bygget i 1981 og kalles "Super Chicken".
031.jpg

107.jpg

177.jpg

011.jpg

Påskehilsen fra Tromsø!
020-1.jpg

Last edited:

Kjekk tråd dette her. Nykommer som jeg er, må jeg vell bidra med litt også. Men så var spørsmålet hvordan jeg får lagt ut bilder. Anyone?

Bergen Helikopter hadde "oppvisning" på Byfjorden i Bergen, 28. April i år i forbindelselse med filming av et nytt offshorefartøy som snart skal leveres. Her er litt av utvalget jeg fikk med meg.

bghelikopter_4526.jpg

bghelikopter_4541.jpg

bghelikopter_4548.jpg

bghelikopter_4569.jpg

bghelikopter_4573.jpg

bghelikopter_4578.jpg

fugrosymphony_4703.jpg

fugrosymphony_4708.jpg

fugrosymphony_4718.jpg

Hei.
Tradisjonens tro hadde jeg en snartur opp på Flesland i går den 1. mai. Fikk da et for meg nytt helikopter. Den hadde callsign HeliOne. Noen som vet hvilken type det er og hvem som er operatør? Etter den landet takset den ned til Bergen Air Transport sin hangar og ble i full fart tauet inn og gjemt bort.

11f30c8f.jpg

8903e060.jpg

Ha en fin kveld alle sammen. :)

Dette er Blueway (Dancopter) sin nyervervelse. Er vel en maskin de har overtatt etter vårt søsterselskap (CHC) i Nederland så vidt jeg vet. Hva angår callsignet er jeg temmelig sikker på at du må ha hørt feil. :)

En fin kveld ønskes her fra Brønnøysund også PE! :)

Nyerhvervelsen er en AW139 c/n 41210 ex PH-EUC. Flotte bilder Piddien!:up:

Takk for hjelpen. Da får jeg lagret bildene med rett navn :)

HP, HeliOne var callsign, derfor jeg var nysjerrig når jeg hørte denne var på vei inn. Det var et tosifret tall etter HeliOne, men husker ikke det i farten. (Kan finne ut av det om ønskelig).

HP, hvor lenge skal du være nordpå før du er hjemme igjen?

Callsignet de bruker er "Blueheli one hundred" (BWN 100). Dette er det eneste callsignet de bruker i Norge for tiden da de bare flyr til en destinasjon og det er Songa Delta. :)

Er på 12 timers vakter på 92`en her oppe til lørdag morgen 06:00, deretter rett på 9 dagers friperiode! :)

Hadde en AW139 fra CHC Helicopter Netherlands (PH-SHQ) på besøk på helidekket på Falcon for 3-4 veker siden, flotte og greie maskiner å jobbe med som HLO.

Forøvrig blei vi litt overraska da landa siden det var en S-76B som var venta...

Knota litt med å få igjen cargo døra, måtte "ta i litt" :)

LN-REF: husker du hvor mange Lbs/kg denne tar i cargo compartment?

Last edited:

Brave,

Nope, vi venta en S76B og ikkje en AW139 så dette hadde vi ikkje sjekka opp i på førehand.

Videre er vel ikkje AW139 i Helideck Manual enda, burde vel komme med i neste oppdatering?

Her er noen ifra Sola siste uken
Har vært en samling av 4 Sea King'er her
Noen som vet hva de gjorde ?
2 stk Lynx var her også, men de fløy aldri når mitt kamera var ute

LN-OWB-1.jpg

189.jpg

070-1.jpg

069-1.jpg

062-1.jpg

Enjoy

...og jeg lurer mest på hva LN-OWB gjorde.

Det var i Tromsø 29-30/4. Holder hus i Ålesund og fløy nordover til TOS den 29 april. Og nå har du det på Sola. Kanskje det fulgte noen Sea King på veg sørover.

Spent på om noen vet hva som har blitt filmet på vegen sørover ?

OWB stakk nordover igår, mener å huske den spurte etter clearance mot Haugesund

Back