Helikoptertråden

Helikoptertråden.

Hei alle.

Er du glad i å stå på vannski??? Hvorfor ikke da benytte en Bell 412SP som "trekkvogn". :) Bildet er fra Bosnia, ca 1995.

0a0e1010.jpg

Ha en strålende "våt" natt alle sammen. ;)

Re: Helikoptertråden.

En annen klassiker er jo Bell 47G

På Flysamlingen ved Gardemoen står en Bell 47D, legger ved bilder av den som jeg tok tidligere i år.
En kan bla se forskjell på bensintanken fra Seabee sin G modell, til denne D modellen.

Lar bildene tale for seg av den akk så spinkle maskinen, det er et stort sprang fra denne til de moderne maskinene som frakter oss inn og ut på jobb!!

Jeg synes stativet til jerrykannene er herligt!! Enklere kan det ikke bli......nesten som 5 liters kannen jeg alltid hadde i den gamle Corolla'en min.......som hadde hull i bensintanken og en tankmåler som ikke virket ;)

Nok fjas, over til bildene :

DSC_4010.jpg

DSC_4011.jpg

DSC_4012.jpg

DSC_4013.jpg

DSC_4019.jpg

DSC_4020.jpg

DSC_4021.jpg

DSC_4016.jpg

DSC_4018.jpg

DSC_4015.jpg

Das was alles ;)

Y

Last edited:

På Flysamlingen ved Gardemoen står en Bell 47D, ....
En kan bla se forskjell på bensintanken fra Seabee sin G modell, til denne D modellen.
Jeg synes stativet til jerrykannene er herligt!! Enklere kan det ikke bli. Enig :)
Y

Flotte bilder av en maskin man aldri glemmer. Den skulle ha blitt lisensprodusert med gassturbin, selv om den legendariske lyden ville forsvunnet. Men den panorama utsikten ville bestått.

Dere får korrigere meg om jeg husker feil, har uteglemt noen:

Men da jeg var "liten" var det nettopp Bell 47 som gjorde at jeg fulgte med på:

Skippy

Lassie

M.A.S.H (inkl. "Radar" ;) )

?? var det ikke en til serie ?? (Daktari ?? )

og da jeg var blitt stor var det Bell 222 "Airwolf" ;)

Originally Posted by N-3PB: Lar bildene tale for seg av den akk så spinkle maskinen, det er et stort sprang fra denne til de moderne maskinene som frakter oss inn og ut på jobb!!

Tusen takk for fine detaljbilder av Bell 47D-1, Yngve! Et veldig fasinerende helikopter!

NL04160004.jpg

Ja, det er utrolig å tenke på at Bell 47D-1 var Norges først "helikopterredningstjeneste"! I april 1953 mottok Flyvåpnet 6 Bell 47D-1 helikoptre kjøpt gjennom Ostermans Aero AB i Sverige, og disse ble etterhvert ustyrt med sykebåre for transport av ambulansepasienter. I tillegg ble det også utviklet en redningskurv for redning av mennesker i sjøen. Er ikke sikker på at redningskurven ble brukt på "actual pick up" noen gang, men jeg tror det var slik at helikoptermaskinist/redningsmann måtte hoppe is sjøen og få den forulykkede opp i kurven. Imidlertid hadde ikke Bell 47 kraft nok til å løfte både maskinist og den forulykked opp samtidig. Så da måtte maskinisten ligge igjen i sjøen og håpe helikopteret kom tilbake og hentet ham...

NL05060086.jpg

Flyvåpnets Bell 47 (47D-1/G/J/J-2) gjorde en fantastisk innsats i redningstjenesten i mange år og mange sivile ble reddet av disse spinkle "øyenstikkerne". De som fløy og vedlikeholdt disse helikoptrene fortjener all heder og ære! :devot:

Steinar
http://www.seabee.info

Flesland, 22-11-2010

fly_1593.jpg

fly_1595.jpg

G-TIGE - Bristow Helicopters, Aerospatiale AS-332L 1 Super Puma

Helikoptertråden, Sea King 1972..

Hei alle.

Her kommer 3 litt spesielle bilder fra UK og året er 1972. Dette er før våre Sea King ble levert, og bildene er tatt før leveranse til Norge. Enjoy. :)

ea5a697f.jpg

2678b2e0.jpg

9c2eae3a.jpg

Ha en fortsatt fin fin kveld alle sammen.

Hei!
Vil dele et bilde med dere av Luftforsvarets UH-1B 64-13962. Dette er det eneste bilde jeg vet om av denne maskinen. Det ble levert den 13.oktober 1966, og havarerte på Hjerkinn den 1. april 1968 (maskinen ble totalvrak og avskrevet). Det rakk m.a.o. ikke å få de "nye benevnelsene Luftforsvaret innførte i 1972. Hadde det skjedd, hadde dette altså vært "962"
Min far var maskinist i Luftforsvaret, bl.a. på denne maskinen.
Hilsen Arild Schei

Attachments

• JT-A 64-13962...jpg
    JT-A 64-13962...jpg
    7.7 KB · Views: 868

Hei Torfinn! Jeg skal prøve (med god hjelp fra faglig kompetanse.. ) Har bilde i en så stor versjon som ikke går å poste på flyprat, men skal som sagt prøve å finne en mellomting

Vennlig hilsen Arild Schei

Hei Arild og velkommen inn hit til Flyprat :)

Tar meg den frihet og legger ut det bildet du ville vise i et litt større format og en litt annen bredde.

539a1f74.jpg

:)

Fra gode venner har jeg greid å spore opp et fargebilde av JT-A. Bildet er tatt 17. mai 1967 hvor barn fikk drømmeopplevelsen med å sitte på i helikopter!

Attachments

• 962 JT-A 19670517-01.jpg
    962 JT-A 19670517-01.jpg
    32.6 KB · Views: 565
Back