NRK Trøndelag said:Flygesjef i Midtnorsk Helikopterservice, Tor Krogstad, bekrefter til NRK at det er et av deres helikoptre som var involvert i ulykken.
NRK Trøndelag melder:
Ut fra flåteoversikt og farger på maskinen kan det late til at det er LN-OBP som har forulykket. Det var en AS350 B3, som i følge AircraftRegister.net har vært benyttet som politihelikopter før Midtnorsk Helikopterservice tok over maskinen i 2010.
https://www.aircraftregister.net/aircrafts/775/LN-OBP
Helikopterpiloten som førte helikopteret som havarerte 1 november i Verdal er siktet for overtredelse av luftfartslovens §9-1 for å ha ført helikopteret på en uaktsom måte
Poliiets siktelse er vel standard prosedyre for å holde alle muligheter åpne inntil omstendighetene om havariet er avklart.
"Ståa" er pr nå:
https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/22-604
På toppen av dette så kommer loven's lange arm og anmelder stakkaren.
Ikke anmeldt. Ikke tiltalt. Siktet. Nå må vi snart lære oss disse begrepene, eller i det minste slutte å bruke dem om vi ikke forstår dem.
https://www.domstol.no/no/roller-og-aktorer-i-retten/tiltalt-eller-siktet/
Er det lov å si at flygeren er i politiets søkelys kanskje, eller at dem undersøker saken for å se om noe straffbart har vært årsake til ulykken?
Du kan si at politiet undersøker saken for å se om noe straffbart har skjedd, ja.
Og jeg skjønner at du har bodd såpass lenge i USA at det er litt vanskelig å forstå politiets rolle i det norske samfunnet, men dette er altså helt rutinemessig. Akkurat like rutinemessig som at FAA Enforcement Division i USA vurderer om piloter skal bøtelegges.
Havarikommisjonen mener tåke og dårlig sikt er årsaken til helikopterulykken i Verdal der to personer omkom.
Kommisjonen mener også at måten selskapet var organisert på medførte en betydelig risiko for en mangelfull operativ kontroll.