NRK Trøndelag said:Flygesjef i Midtnorsk Helikopterservice, Tor Krogstad, bekrefter til NRK at det er et av deres helikoptre som var involvert i ulykken.
NRK Trøndelag melder:
Ut fra flåteoversikt og farger på maskinen kan det late til at det er LN-OBP som har forulykket. Det var en AS350 B3, som i følge AircraftRegister.net har vært benyttet som politihelikopter før Midtnorsk Helikopterservice tok over maskinen i 2010.
https://www.aircraftregister.net/aircrafts/775/LN-OBP
Helikopterpiloten som førte helikopteret som havarerte 1 november i Verdal er siktet for overtredelse av luftfartslovens §9-1 for å ha ført helikopteret på en uaktsom måte
Poliiets siktelse er vel standard prosedyre for å holde alle muligheter åpne inntil omstendighetene om havariet er avklart.
"Ståa" er pr nå:
https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/22-604
På toppen av dette så kommer loven's lange arm og anmelder stakkaren.
Ikke anmeldt. Ikke tiltalt. Siktet. Nå må vi snart lære oss disse begrepene, eller i det minste slutte å bruke dem om vi ikke forstår dem.
https://www.domstol.no/no/roller-og-aktorer-i-retten/tiltalt-eller-siktet/
Er det lov å si at flygeren er i politiets søkelys kanskje, eller at dem undersøker saken for å se om noe straffbart har vært årsake til ulykken?
Du kan si at politiet undersøker saken for å se om noe straffbart har skjedd, ja.
Og jeg skjønner at du har bodd såpass lenge i USA at det er litt vanskelig å forstå politiets rolle i det norske samfunnet, men dette er altså helt rutinemessig. Akkurat like rutinemessig som at FAA Enforcement Division i USA vurderer om piloter skal bøtelegges.
Havarikommisjonen mener tåke og dårlig sikt er årsaken til helikopterulykken i Verdal der to personer omkom.
Kommisjonen mener også at måten selskapet var organisert på medførte en betydelig risiko for en mangelfull operativ kontroll.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.