Helgetur til London

Someone

Moderator
Medlem
Rapporten kommer litt i etapper, så man får smøre seg med tålmodighet før slutter kommet.

Under et Eurobonus salg i våres ble billetter i C booket. Faktisk så lang tid i forveien at vi nesten hadde glemt hele turen.

Uansett, litt etter lunsj fredag bar det avsted med Flytoget fra Lysaker stasjon. Siden kona kom på fra Oslo S måtte jeg tviholde på det ledige setet ved siden av meg allerede fra Skøyen, da dette var nok et overbooket Flytog. Styggeblikk eller ikke, jeg ga faen, da det var kona og ikke dem jeg skulle holde ut med resten av helgen.

Fikk levert fra oss bagasje, tatt ut noen grunker med bilde av en gammel dame på og rakk en snau halvtime i loungen og fikk meg en øl og GT....blandet slik jeg liker den "easy on the tonic" før skjermene begynte å mase om å seg ut til gate 53. Rask gjennom passkontrollen da "EU-køen" var liten da en gjeng damer ikke skjønte at man kan gå der med norsk pass.

Boarding var alt i gang og var tydeligvis mange som skulle avsted mot London kl 15:05 en fredags ettermiddag. Hadde sendt kofferten hadde bare frakken og en liten "Grorudveske" med nyinnkjøpt adapter ombord, som gikk rett opp i hyllen over rad 2 d-f som var vår. Flere en meg som har som hobby å legge igjen adaptere på hotellrom?

Ombord i LN-RCN var nesten full brakke. 4,5 rad C, 2 med Y+ og resten det Googletranslate kaller "tømmerklasse". 1F var ledig, resten fullt. RCN har fortsatt de gamle myke Euroclassetene

Opp i luften bar det og begynte jobben med å pløye gjennom dagens aviser. Trallen ut og i motsetning til andre her på forumet fikk jeg GTen i ordentlige glass. I tillegg mener jeg Bombay er bedre enn Gordon, selv om ingen er av Heindricks-klasse. "Røvinn" som det kalles på folkemunnet hadde de også, og som Pinot Noir fan ble jeg fornøyd med den og.

Savnet dog Champisen og var ikke klar for å prøve den nye...får bli en annen gang

ImageUploadedByTapatalk1355078958.815864.jpg

Maten kom etterhvert og var kylling, som var ganske bra. Ikke Hellstrømklassen, men som stod til forventningene for C innen Europa. Noen klager også over ost, men jeg kan spise ost til det tyter ut av ørene mine og jeg raper ren mugg, så det gjør ikke meg noe.

ImageUploadedByTapatalk1355079135.097431.jpg

En konjakkers for helsen, og en kopp te var også på sin plass

ImageUploadedByTapatalk1355079241.089080.jpg

Kabinbesettning ga også beskjed om at economypassasjerene skulle bruke toalettene bak, og det ble faktisk såvidt jeg kunne se respektert. På tross at at flyet er uten gardin

Landet på LHR på tid, og parkerte på en av de vanlige SAS-gatene. En liten gåtur, og den elektroniske passkontrollen funket gnirkefritt. Litt venting på kofferten, før det ble Heathrow Express til Paddington.
Bodde på Park Grand London Paddington, hvilket var en fem minutters gåtur fra stasjonen, hvilket var perfekt og vi slapp styre med Tube eller taxi

Fortsettelse følger.....

Last edited:
Etter ankomst hotellet tuslet vi i retning Nothing Hill og Portobello Road. Hadde bestilt bord på en britisk restaurant i området som het the Bumpkin og syntes de leverte bra kvalitet til hyggeligepriser. Greit å prøve litt lokalt når man først er der, og det britiske kjøkken er ikke bare sorg og elendighet....

Oppe relativt tidlig på lørdagen og fikk unnagjort en solid shoppingrunde. Blant annet fikk jeg med tre nye skopar. Hvilket trengtes. Dog gikk planen om julegaveshopping litt i vasken da vi stort sett endte med å kjøpe ting til oss selv.

Ble så tid tid for lunsj og hadde en avtale med en kamerat som bor i byen. Og når både han og et forummedlem anbefalte the Only Running Footman var valget enkelt. Og det var såpass hyggelig at vi satt der i tre timer

Til middagen var bord bestilt på Quilon. En en stjernes Michelin sted, som serverer indisk. Kan absolutt anbefales og synes ikke £189 er så ille for en full middag for to personer inkludert en flaske Champagne, på et slikt sted
ImageUploadedByTapatalk1355084345.766573.jpg

Flott rapport så langt!

Ingen tur innom folkerestauranten Hakkasan?

Synes de siste årene at det går langt mellom nordmennene på London-tur som ikke tar turen dit!

Flott rapport! Imponerende med 4,5 rader C hos SK.

3 rader på avgangen 1730 i går ettermiddag. 1 ledig sete. I tillegg var det vel 2 eller 3 rader med Y+. Flyet (-400) var vel ellers omtrent helt fullt (og må ha vært det 1-2 uker før avgang - jeg fikk business på strekningen fordi det var det eneste som var ledig), og jeg tror jeg hørte 143 pax.

Someone: Hadde jeg vist at dere satt så lenge på pub'en så skulle jeg stukket innom når jeg spaserte forbi der.

Someone: Hadde jeg vist at dere satt så lenge på pub'en så skulle jeg stukket innom når jeg spaserte forbi der.

Det var ikke planen å bli så lenge, men det er lett å "sette seg fast" :cheers:

Søndag bar det avsted for å møte noen venninner fra studietiden til brunsj nærheten av Old Road, hvilket tok sin tid da det var litt Tube-krøll som forsinket sakene. Litt mer shopping fulgte og etterhvert bar det tilbake til hotellet hvor bagasjen ble plukket opp og vi kom oss til Paddington og Heathrow Express.

Relativt folksomt på SAS' innsjekk med fire-fem fly som skulle avgårde relativt likt. Sparte endel tid på å kunne bruke business sjekkinn. Men er skjønner jeg virkelig ikke alle de som stod med smarttelefonen for å drepe tid i innsjekkingskøen. Hadde de gått inn på nettet og sjekket inn kunne de istedet gått rett til websjekkinnkøen som gikk like raskt som på business. Hadde også heldigvis tilgang til Fasttrack da vi ikke var de eneste som skulle ut å reise

Så måtte vi en tur innom tollen for de riktige stempler da det var snakk om en hyggelig beløp vi kunne få tilbake på momsen etter shoppingen. Selvsagt hadde jeg glemt å fylle ut noe så måtte prøve på nytt, men så snart det var gjort gikk det unna.

Bakt potet og med litt improvisering: burritos på menyen
ImageUploadedByTapatalk1355152772.262314.jpg

Ble etterhvert tid for boarding, men holdt nesten på å gå feil da vi skulle dra fra 23 istedet for de vanlige 9 eller 11.

Der stod uansett LN-RPO å ventet, hvilket betydde at flyet hadde vokst fra en -700 til -800 i forhold til da jeg sjekket noen dager tidligere. Det betydde også at rad 2 nå var bulkhead, noe jeg ikke hadde lagt merke til da jeg sjekket Unn dagen før
ImageUploadedByTapatalk1355152944.175382.jpg

3,5 rad C, 3 Y+ og stappfullt fly såvidt jeg kunne se. Etter en god taksetur bar det så opp i luften, og Internett kom på. Bortsett fra 5min da vi nærmer oss KRS så funker det fint hele tiden, selv om jeg fortsatt mener det bare er "Nice to have".

Litt rødvin til maten og den halvdaue svenske Farrisvarianten ble bestilt til maten
ImageUploadedByTapatalk1355153159.410721.jpg

Også kylling på denne flighten som også var helt grei, men det var mer futt i osteskålen enn på utreisen.
ImageUploadedByTapatalk1355153229.042476.jpg

Litt brunt brennevin til dessert og besetningen kom også rundt og pusher mer vin til de som ønsket det.

Landet en 6-7 min før rutetid, og var først av flyet og dermed først gjennom passkontrollen. Ned til det vanlige sirkuset på ankomst utland og en runde gjennom taxfree for litt påfyll av drikkevarer etterfulgt av en fem minutters venting før koffertene kom.

Rakk akkurat ikke bussen til Storo, og siden det da ikke er så mye billigere med Flytog og taxi fra Oslo S, gikk vi like så greit til taxiskranken og fikk de til å sende oss en bil med fastpris.

Alltid greit med en helg i London, og var deilig kun med løse planer og svært lite i "måtte" rekke. Selv syntes jeg SAS leverte som forventet, og selv om det er noen småting så er det heller ikke noe å klage over. Også på returen ble economypassasjerene bedt om å bruke doene bak, og virket som om folk holdt seg til det, da vi ikke opplevde noen som stod i kø ved oss.
Har bare prøvd de nye SAS setene på en tur på en time, og var også fornøyd da turen nå var dobbelt så lang

Fin rapport Someone. Leser at du var en tur innom tollen i LHR. Var det ikke folksomt i tollkøen i T3? Syns det er det hele tiden.

Da jeg var i T3 i LHR i januar og skulle få noe stempel på varer jeg hadde kjøpt så var det sikkert over 100 mann i customs køen og jeg kom 90 min før departure videre til OSL. Da droppet jeg hele greia og gikk glipp av 1000 kr i vat refund.

Fin rapport Someone. Leser at du var en tur innom tollen i LHR. Var det ikke folksomt i tollkøen i T3? Syns det er det hele tiden.

Det var masse folk der det ordnes utenfor security/terminalen, men i tollen og tax free refund som ligger etter security var det null kø så gikk der. Hadde det vi hadde kjøpt og som vi kunne få igjen moms på enten på meg eller i håndbagasjen

Back