Heathrow, den vestlige verdens verste storflyplass

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Heathrow, den vestlige verdens verste storflyplass?

Tråd spilttet ut fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=92958

Heathrow blir stadig kåret til verdens verste storflyplass og den har rekord i tapt og forsinket bagasje. Har også selv dårlige erfaringer derifra og har holdt meg unna i flere år. I 2008 åpnet terminal 5 som flere sier er mye bedre enn resten av flyplassen. Uten innsjekket bagasje, man trenger ikke utfordre skjebnen, og med over 4 timer til transit lar jeg Heathrow få en sjangse til.

Etter landing begynner det med at flyet takser rundt i nesten en halvtime.

Opp en etasje på sikkerhetssjekken for de som skulle fly videre, Det er mange korte køer ved siden av hverandre for å komme inn til en av de mange parallelle sikkehetssjekkene og de første var fast lane. Problemet var at aksessen til disse var en smal kø på tvers av disse og inntil en vegg.

Da lønner det seg å komme inn i en av de første sidekøene. Folk stoppet opp i hovedkøen for å komme seg inn i en tidlig sidekø. Vakter gikk frem og tilbake langs hovedkøen for å lukke forskjellige sidekøer og få folk til å gå videre nedover hovedkøen. Med lite trafikk brukte man fra 15 til 40 minutter på sikkerhetssjekken alt etter hvor heldig/dytig man var til å komme seg inn i en tidlig sidekø. Folk med dårlig tid prøvde fortvilet å gå frem og tilbake langs hovedkøen for å finne hjelp. Hjelpen varierte fra vakt til vakt, noen slapp folk inn i "fast lane" uten noen kontroll av statuskort og andre ba de som ikke fulgte hovedkøen om å bare på nytt stille seg bakerst i denne.

Med enda mere trafikk er også aksessen til "fast lane" sperret da hovedkøen går på tvers forran adgangen til disse. Alt i alt et elendig og tilfeldig køsystem laget for kaos og stress. Det er virkelig ikke bra et enkelte kan bli sendt gjennom dette 2 ganger før de kommer til flyet, mer om det senere.

Mange ser helt forvirret ut etter sikkerhetssjekken og det er ikke rart for her er ingen gater i sikte. Man er i 3. etasje i det som ser ut som et shoppingsenter. Om man prøver å finne info ser man også at terminal 5 er delt opp i 3 bygninger: A, B og C. Man er i A og må ned 1 eller 2 etasjer om man skal reise fra A og ned 5 etasjer for å ta et tog om man skal reise fra B eller C. Det er ikke alltid greit å vite hvilken etasje man skal til.

For å sikre at folk skal bruke nok tid og penger i "shoppingsenteret" settes ikke gatene opp før ca. en halvtime før avgang. Så kommer den virkelige godbiten: Ble tipset av en som hadde reist herifra flere ganger om at jeg ikke måtte gå til gaten med en gang den ble satt opp. Om det er en gate i bygning B eller C må man ta et tog for å komme dit og en gang han hadde gjort det endret de gaten til en annen bygning og da må man tilbake til A og da blir man sluset inn som transit-reisende som må gjennom passkontroll og sikkerhetssjekk én gang til!

Av sikkerhetshensyn er det ikke papirkurver inne på toalettene.

Kapasiteten er fullstendig sprengt på Heathrow og de trenger utvide, men hver gang det blir foreslått blir det demonstrasjoner og enda mere kaos. Mitt råd er å styre unna så langt man klarer.

Kø på en annen av terminalene der:
http://www.youtube.com/watch?v=f4xba_YFHj8

Last edited:
Det var da fælt. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i denne beskrivelsen og jeg reiser gjennom Heathrow gjennomsnittlig to ganger pr måned.
Hvordan T5 er "forvirrende" skjønner jeg ærlig talt ikke. Det er jo absolutt ikke mangel på skilting. Jeg har aldri følt forvirring der og har ikke inntrykk av at folk er spesielt forvirret med hensyn til A, B og C.
At LHR har hatt og har sine problemer er jo ingen hemmelighet, men det er ikke LHR alene om av storflyplasser i Europa.
youtube-klippet du la ut er forøvrig fra gamle T4 før BA flyttet til T5 og er 4-5 år gammelt.
Dette var mest surmaget oppgulp.

Vil du virkelig påstå at køordningen for sikkerhetssjekken fungerer når det er mye trafikk?

Skjønner ikke hva man maser om. CDG er solsystemets verste storflyplass. Ferdig med det.

Selvsagt blir det køer på Europas største flyplass i rushtiden. Selv på OSL opplever man det.
At T5 skulle være vanskelig og forvirrende er det faktisk første gang jeg har hørt.
Å lage en tråd om dette skjønner jeg ikke poenget med.
Har trådstarter en agenda?
LHR er et av mine favorittsteder. Et av de mest internasjonale steder på kloden.
Er man redd for folkemenger bør man kanskje holde seg hjemme.

Hvis man ønsker å lage dårlig stemning, er det sånne spørsmål man stiller. Hva er poenget? (Vær så snill, ikke svar.)

Tråden ble startet fordi man var i ferd med å gå O/T i en annen tråd. Så trådstarter handlet helt i tråd med "boka". Temaet er flyrelatert, så det er helt greit å lage en tråd om det.

Agenda? Trenger folk å ha en agenda utover å ønske å argumentere for sitt eget synspunkt? Er du uenig, argumenterer du enkelt å greit imot. Uten å slenge ut antydninger eller beskyldninger.

Så til saken: Det er riktignok noen år siden jeg var på LHR sist, men jeg har ikke tenkt på at det er vanskelig å finne fram der. Skiltingen har jeg opplevd jeg som helt grei. Men det er selvsagt mye køer, mye opp og ned og fram og tilbake, bussing mellom terminaler, og selvsagt har jeg opplevd at bagasjen har blitt flere dager forsinket. Så jeg kjenner meg igjen i noe, men synes likevel det er helt greit å dra via LHR hvis det passer sånn. (NB! Jeg har ikke prøvd T5)

Last edited:
Har reist en god del gjennom LHR de siste årene og har aldri hatt noen store issues med lange køer eller dårlig skilting. Selvfølgelig kan det bli folksomt i rushtiden, men til å være en så stor operasjon så synes jeg det fungerer tilfredsstillende.

Har heller aldri mistet bagasjen når jeg har reist via LHR. Eneste gangen bagasjen har blitt forsinket var en gang jeg reiste fra EWR til OSL via CPH med SAS.

Selvsagt blir det køer på Europas største flyplass i rushtiden. Selv på OSL opplever man det.
At T5 skulle være vanskelig og forvirrende er det faktisk første gang jeg har hørt.
Problemet er ikke at det ikke er køfritt, det er ingen flyplasser. Problemet er at når man kommer over et visst trafikkvolum så tettes systemet helt til og for eksempel fasttrack fungerer ikke lengere da køen går forbi aksesen til dette.

Jeg splittet det ut da det ble diskutert off topic i en annen tråd.

Og dette er ikke noe bare jeg har funnet på:
http://www.telegraph.co.uk/travel/738684/Heathrow-voted-worlds-least-favourite-airport.html
http://www.thisislondon.co.uk/standard/article-23760141-heathrow-voted-worlds-worst-airport.do
http://www.dailymail.co.uk/travel/a...ow-Airport-rated-99th-world-league-table.html

Last edited:
Jeg må si meg til dels enig med ILS2 litt lenger opp her. CDG er direkte grusom, og hittil i livet den eneste flyplassen som har gitt meg redusert livslyst.
LHR er stor og tung, og også T5 har rom for forbedringer. Men det største problemet med LHR er sikkerhetskontroll og måten de skal leke ekstremamerikanere på. Dette tror jeg nok har mer med England i seg selv å gjøre, mer enn selve flyplassen. Men om man nå tar systemet isolert sett, blir det lidende av en ledelse som besatt av "sikkerhetsideen", og glemmer at de har med mennesker å gjøre.
Ellers er jeg uenig med trådstarter om at skiltingen er dårlig på T5. Den synes jeg faktisk er meget bra! :) Det jeg dog ikke liker er, som trådstarter også poengterer, at man venter til nesten oppi avgangstid før man setter opp gate. Dette funker dårlig for de som har med seg en drøss med unger (som jeg i ferien), og føler at de må løpe til C-gatene.
Generelt oppsummert om LHR: Stor og tung og overbelastet, men ikke den verste.

Synes også CDG leverer sterkest søknad, og gud hjelpe deg om du trenger å spørre om hjelp til å finne veien..

Her syne sjeg det var mye hummer og kanari uten å kategorisere litt. I mitt hode er LHR hvertfall to forskjellige flyplasser, T5 og T3 (T1 har jeg ikke vært på lenge). I mitt hodet ligger T3 og T5 i hver si ende av skalaen, særlig ved avreise.

Mange ser helt forvirret ut etter sikkerhetssjekken og det er ikke rart for her er ingen gater i sikte. Man er i 3. etasje i det som ser ut som et shoppingsenter. Om man prøver å finne info ser man også at terminal 5 er delt opp i 3 bygninger: A, B og C. Man er i A og må ned 1 eller 2 etasjer om man skal reise fra A og ned 5 etasjer for å ta et tog om man skal reise fra B eller C. Det er ikke alltid greit å vite hvilken etasje man skal til.

At man havner i tredje-etasje og må karre seg ned et par rulletrapper er jo en sak, men at skiltingen er dårlig er jeg ikke enig i, hverken på T5 eller de andre terminalene. Jeg synes faktisk det er greit at man ikke havner midt i parfymeavdelingen når man kommer ut fra security.

For å sikre at folk skal bruke nok tid og penger i "shoppingsenteret" settes ikke gatene opp før ca. en halvtime før avgang.

En grunn er nok at man ønsker at folk skal handle litt, som på alle flyplasser. En annen grunn til at gatene kommer opp sent på LHR er at (som du nevner) kapasiteten på gater er sprengt og de ønsker å kunne skalte og valte med flyparkering tett opp mot avgang. Long-haul settes ofte opp 1-1,5 timer før avgang. På T5 står det ofte "B-gates" lenge før elve gatenummeret kommer opp.

Men spiller det veldig stor rolle på T5? Her er jo alle gatene i relativt sentralt plassert og man kan finne en ledig sitteplass ved en eller annen gate (som på OSL). På T3 derimot så er man fanget midt i kjøpesenteret.

Så kommer den virkelige godbiten: Ble tipset av en som hadde reist herifra flere ganger om at jeg ikke måtte gå til gaten med en gang den ble satt opp. Om det er en gate i bygning B eller C må man ta et tog for å komme dit og en gang han hadde gjort det endret de gaten til en annen bygning og da må man tilbake til A og da blir man sluset inn som transit-reisende som må gjennom passkontroll og sikkerhetssjekk én gang til!

Da har vedkommende bommet på hele opplegget. Det er mulig å gå tilbake til A (noe det ikke var ved åpning av T5, men som de har endret på). Er det gate-endring så skal de også bistå i å få folk på rett vei. Har ikke testet opplegget selv.

Kø på en annen av terminalene der:
http://www.youtube.com/watch?v=f4xba_YFHj8

Fra 2007 før T5 ble åpnet - mye vann har rent i havet siden den gang. Det blir litt søkt å trekke frem den her, på linje med den andre linken din fra 2007.

LHR er stor og tung, og også T5 har rom for forbedringer. Men det største problemet med LHR er sikkerhetskontroll og måten de skal leke ekstremamerikanere på.

Sikkerhetskontrollen på T5 har vært mitt største ankepunkt på LHR, de installerte idiotiske automatiske systemer som gjør at alt går mye saktere. Ser at de har fjernet en del av dem nå (og har sett til min overraskelse at ARN har samme idiotiske systemet).

Erfaringene mine fra diverse turer fra/via LHR T5 er at sikkerhetssjekken har blitt vesenltig bedre enn i starten (da var det bare kaos), og på mine siste turer er vel snittet under 10 minutter på security. Da skiller vi ikke på fast track eller slow track da dette bare er begreper og ikke handling på LHR-T5.

Hvis jeg skal kåre den vestlige verdens verste flyplass når det gjelder internasjonal til internasjonal transfer må det være samtlige plasser i USA hvor man faktisk må gjennom immigrasjon og toll for å passere landet som jeg synes er et mye større stress- og usikkerhetsmoment enn en transfer på LHR-T5. Sist gang jeg var i FRA brukte vi 20 minutter bare på passkontrollen for å komme inn i Schengen, samme med AMS. Jeg bruker LHR, AMS, FRA alt ettersom hva som passer uten at jeg gruer meg til noen av dem.

Det er sjelden jeg har opplevd store forsinkelser på LHR de siste par årene når jeg ser bort ifra snøkaoset og åpningen av T5.
Jeg synes også det blir veldig unyansert å snakke om hele LHR som en enhet.
T5 kan f.eks, som Discus sier, ikke sammenlignes med T3 og T2.
T5 er en moderne og svært grei og oversiktlig terminal. At det er masse butikker og restauranter der ser jeg på mer som en bonus enn noe negativt.
Mange av restaurantene holder også svært høy standard, litt i andre enden av skalaen fra hva man finner på OSL :lol:
Jeg synes i det hele tatt ting virker veldig velsmurt. At de kunne hatt noen flere fast track- sluser er en ting, men når det er sagt er det sjelden jeg har stått noe mer enn 10 minutter i kø.
Når det gjelder loungene i T5 er iallefall jeg svært fornøyd med dem. Nå etter at maten har blitt forbedret i Galleries first føler jeg faktisk ikke noe behov for å forlate loungen for å få meg et skikkelig måltid heller.
Og utsikten er ubetalelig for en flynerd.

At man havner i tredje-etasje og må karre seg ned et par rulletrapper er jo en sak, men at skiltingen er dårlig er jeg ikke enig i, hverken på T5 eller de andre terminalene. Jeg synes faktisk det er greit at man ikke havner midt i parfymeavdelingen når man kommer ut fra security.
Når jeg har kommet meg gjennom security forventer jeg straks å få vite hva gaten min er og hvordan jeg kommer meg dit. Det får man ikke vite på T5.

Long-haul settes ofte opp 1-1,5 timer før avgang. På T5 står det ofte "B-gates" lenge før elve gatenummeret kommer opp.
Det var ikke slik da jeg prøvde terminalen. Jeg skulle for eksempel med BA209 som skulle gå 13:40. Det stod kun "Gate opens 12:10", men de kom ikke opp med nummeret på gaten før etter 12:50.
attachment.php

Da har vedkommende bommet på hele opplegget. Det er mulig å gå tilbake til A (noe det ikke var ved åpning av T5, men som de har endret på). Er det gate-endring så skal de også bistå i å få folk på rett vei. Har ikke testet opplegget selv.
Treff en der i 2010 som påstod han nylig hadde fått en slik strafferunde.

Fra 2007 før T5 ble åpnet - mye vann har rent i havet siden den gang. Det blir litt søkt å trekke frem den her, på linje med den andre linken din fra 2007.
Var linkene fra 2009 og 2011 også like søkte?

Attachments

• ba9.JPG
    ba9.JPG
    90.8 KB · Views: 745
Last edited:
Når jeg har kommet meg gjennom security forventer jeg straks å få vite hva gaten min er og hvordan jeg kommer meg dit. Det får man ikke vite på T5.

Det var ikke slik da jeg prøvde terminalen. Jeg skulle for eksempel med BA209 som skulle gå 13:40. Det stod kun "Gate opens 12:10", men de kom ikke opp med nummeret på gaten før etter 12:50.

Treff en der i 2010 som påstod han nylig hadde fått en slik strafferunde.

Var linkene fra 2009 og 2011 også like søkte?

1) Det er relativt stor andel av betydelige flyplasser som ikke gjør dette. Dvs de viser ikke gate før rundt en time før. Jeg foretrekker det langt før flyplasser som ARN der det vises flere timer før, og så endrer de gaten 40 minutter før departure så du må løpe avgårde til en annen gate. Tvert om er basismerkingen og skiltingen i T5 svært god, og det skal virkelig godt gjøres å gå seg vill.

2) Som regel er det på minuttet en time. Er det betydelig pleier det være et varsel på forsinkelse. Jeg er enig med deg i at det kan være litt irriterende at man da må følge mye med på tavlene.

3) Jeg har hørt om en som fikk vannkopper to ganger også, men det er slett ikke vanlig. Det har aldri skjedd meg eller noen jeg har hørt om.

Jeg er med andre ord sterkt uenig med deg. Det betyr ikke at jeg mener transfer på LHR T5 er en hjertens drøm. Det er det sjelden på store flyplasser. Men totalopplevelsen er så mye bedre enn andre tilsvarende flyplasser at det er min absolutte favoritt. Det er derfor jeg bruker den i transfer 12-14 ganger i året.

Det jeg mener er at jeg synes headingen din om at det er den vestlige verdens verste flyplass er fullstendig på jordet.

attachment.php

Det stemmer helt sikkert - jeg skrev "ofte" ikke "alltid".

Du skriver Det var ikke slik da jeg prøvde terminalen og jeg tolker det da til at du baserer hele oppfatningen om at det er den vestlige verdens verste storflyplass på et besøk i "moderne tid". Jeg, med flere refererer til adskillig flere besøk på LHR-T5, og har en annen oppfatning av plassen. Jeg har vært gjennom LHR-T5 jevnlig de tre-fire siste årene. Den er ikke perfekt, men det går mot det bedre der hele tiden, i motsetning til lokalflyplassen nord for Oslo.

Men siden du har så forferdelig dårlig inntrykk av plassen så kan du jo bare holde deg borte fra den, så får vi andre oppleve en flyplass i ro og mak uten sure passasjerer.

Last edited:
Du skriver Det var ikke slik da jeg prøvde terminalen og jeg tolker det da til at du baserer hele oppfatningen om at det er den vestlige verdens verste storflyplass på et besøk i "moderne tid".
Jeg har gjentatte ganger også refererert til flere større avstemminger som har kommet til samme resultat, men dette ser ut til helt å bli oversett av alle som poster her.

Men siden du har så forferdelig dårlig inntrykk av plassen så kan du jo bare holde deg borte fra den, så får vi andre oppleve en flyplass i ro og mak uten sure passasjerer.
Om du tror jeg er en sur og vanskelig passasjer så har du tydeligvis ikke reist sammen med meg.

Jeg tror vi som bruker LHR T5 ofte (og av helt fri vilje) har et noe bedre grunnlag til å uttale oss om forholdene der enn en eller annen person som ikke klarte å orientere seg der og derfor har fått flyplassen i vrangstrupen.
T5 er en enorm forbedring fra gamle T4. At du linker til en video fra en ekstremsituasjon fra 2007 for å vise hvor forferdelig LHR er sier endel.
Igjen... LHR består av terminaler som er svært forkjellige.
Derfor blir det helt på jordet å snakke om LHR som om hele greia var en enste stor terminal.

Jeg tror vi som bruker LHR T5 ofte (og av helt fri vilje) har et noe bedre grunnlag til å uttale oss om forholdene der enn en eller annen person som ikke klarte å orientere seg der
Det er selvsagt mulig at han som fant ut at han måtte gjennomsikkerhetssjekken én gang til fordi gate ble endret gikk seg litt bort. Er det andre som har dratt til B eller C og så måtte dra tilbake til en gate ved A som har klart dette uten ny sikkerhetssjekk?
og derfor har fått flyplassen i vrangstrupen.
De som har fått det er tydeligvis i flertall ved større avstemminger. Leser man reaksjonene i denne tråden skulle man nesten tro at alle problemene med terminal 5 kun var noe jeg har funnet opp.

Back