Hawaii-tråden (2013 -> )

Re: Hawaii-tråden (2013 -> )

Ah, Hawaii. Har vært på Oahu to ganger, og neste gang skal jeg være der i mer enn 4 dager slik at jeg rekker en tur til en av de andre holmene. :)

Mye bra som allerede er sagt så jeg får bare supplere litt.

Anbefaler på det varmeste en tur med leiebil rundt Oahu. Litt avhengig av hvor mange stopp underveis, så er det lett en dagstur med bedagelig tempo.

Pearl Harbor tar en halv dag ca. Det er vel verdt både tid og penger. Turoperatører ordner med busser fra hoteller på Waikiki, inngangsbilletter til minnesmerket, etc. Veldig greit, slik at man ikke er avhengig av leiebil mer enn den ene dagen man ønsker å ta turen rundt øya for eksempel.
Hvis dere kjører "mot" klokka rundt øya, så bør dere stoppe langs veien før North Shore og spise på en av sjømatrestaurantene, for eksempel Fumi's Shrimp :)

Haleiwa er en artig liten surfeby som også er verdt et lite stop. I Kailua kan dere også spise shaved ice fra Island Snow som etter sigende er Obamas go-to shaved ice-utsalg.

Da jeg var på Oahu sist i 2014 bodde vi på Park Shore Waikiki, et da nyoppusset hotell, nederst på Waikiki rett ved siden av dyrehagen. Perfekt lokasjon, og greie rom. Ganske små bad, og balkongen var nærmest som ei fuglekasse å regne, men vi trivdes veldig godt der. Ligger vegg-i-vegg med Lulu's, vår faste frokostsjappe med trivelig utsikt både mot stranda og opp mot Diamond Head. Kort vei til stranda var det jo også, bare rett over gata. Fint bassengområde dersom sandkorn ikke er favoritten.

IMG_0427-682x512.jpg

Utsikten fra Lulu's

Apropos Diamond Head, så anbefaler jeg absolutt den lille gåturen opp til toppen der. Fine stier opp, og noen trapper helt til topps.

IMG_0295-e1391248779797-384x512.jpg

Trapper opp til Diamond Head.

Dole-plantasjen er nevnt, kan absolutt anbefale en tur innom der også. Jeg hadde ikke peiling på hvordan ananas vokser før jeg besøkte Dole, så jeg føler meg som et smartere menneske etter den turen. ;)
(Ps. Det vokser ikke under bakken, som gulrøtter, slik som jeg først trodde)

Spørs om jeg ikke snart bør ta en tur tilbake dit selv!

En liten ting til, siden dere skal til Maui;).

For nerder som oss: Charles Lindbergh bodde i nærheten av Hana sine siste dager og begravet der...

Nå er det manisk booking om dagen og blant annet sommerferien skal spikres. Dragen og barna vil veldig til Hawaii og jeg bittelitt (fikk litt mer etter å ha sett White Lotus) Jeg har aldri vurdert å dra dit og har tenkt at det ikke er verdt 10 timer fly fra EWR eller pengene..

Så.. er det verdt det? og da med tre unger?

Ser at det er vrient å komme seg dit for under 10k med fly per pers, og at de finere hotellene koster ape.

Noen råd eller tips? Booke SAS OSL-LAX og SFO-OSL er et altrnativ med 5 dager i LAX og fem dager i SFO for å kutte ned reisedagene. Går det noe bra low cost til Hawaii fra disse byene?

Takk

Nå er det manisk booking om dagen og blant annet sommerferien skal spikres. Dragen og barna vil veldig til Hawaii og jeg bittelitt (fikk litt mer etter å ha sett White Lotus) Jeg har aldri vurdert å dra dit og har tenkt at det ikke er verdt 10 timer fly fra EWR eller pengene..

Så.. er det verdt det? og da med tre unger?

Ser at det er vrient å komme seg dit for under 10k med fly per pers, og at de finere hotellene koster ape.

Noen råd eller tips? Booke SAS OSL-LAX og SFO-OSL er et altrnativ med 5 dager i LAX og fem dager i SFO for å kutte ned reisedagene. Går det noe bra low cost til Hawaii fra disse byene?

Takk

Plukker forøvrig opp noen forferdelige vibber her.. De to yngste mente at de flyr ikke business så langt.. Herlig. Prøvde å forklare dem hvor mange ipader en tur i første til LAX koster for fem personer og da ble det litt stille. Dragen forøvrig er ganske steil på minimun pluss/premium.

Plukker forøvrig opp noen forferdelige vibber her.. De to yngste mente at de flyr ikke business så langt.. Herlig. Prøvde å forklare dem hvor mange ipader en tur i første til LAX koster for fem personer og da ble det litt stille. Dragen forøvrig er ganske steil på minimun pluss/premium.
Jeg postet et langt svar til deg som ble borte av en eller annen grunn. Kort fortalt, jeg er ikke fan av HNL, mye mer og se på de andre øyer. Kauai er min favoritt. Dyrt blir det på alle øyer, VRBO finnes. PM om spørsmål.

Southwest har jo begynt å fly til Hawaii-holmene fra vestkysten nå. Kan jo kanskje være verdt å sjekke ut. Ikke akkurat premium-premium, men i grunnen ganske OK for 'lowcost' å være. To kolli inkludert, men standard seating 3+3 i kabinen.

United har og kasta mye seter inn i markedet her, alt fra 737 til 787.

Kan dra fra hele vestkysten, 5:45ish, eller fra JFK, EWR eller Boston med bl a Hawaiian.. En bagatell av 10-12 timer…

Lett og hoppe mellom holmene. Kun 20-30 minutter mellom alle, og fly går hver halvtime. Da kan du lett komme deg fra HNL(som jeg ville kalt et høl om jeg var fra Oslo) til tropiske paradiser. Storbyferie er enklere og billigere i LA enn HNL.

Hawaii har jo blitt grisedyrt etter gjenåpningen, det er nesten vulgært priset hvis du ser på en del av de bedre hotellene. Det er massevis av amerikanere med stor lommebok som ikke får reist ut i verden og etterspørselen er sterk etter sol og sand.

Hawaii har jo blitt grisedyrt etter gjenåpningen, det er nesten vulgært priset hvis du ser på en del av de bedre hotellene. Det er massevis av amerikanere med stor lommebok som ikke får reist ut i verden og etterspørselen er sterk etter sol og sand.
Har alltid vært dyrt. Vi var der i 2017 og 18. Hotellene var førsteklasses en også priset etter det. Vi brukte poeng og gratis netter, ville ikke bodd slik hvis vi betalte. Mange gode options i dag med VRBO og time share uker som kan leies.

Tja det er nok stort sett billigere å hekte Hawaii legen på en internasjonal billett enn å kjøpe dette seperat. Alle de store alliansene har gode alternativer. En må jo huske på at selv om det er vanskelig å nå dit for under 10k pr person så er Hawaii basically ganske på den andre siden av jordkloden. Enkelt og greit.

Hotell og sånt i Honolulu og omegn er dyrt. Skrekkelig dyrt, men jeg er uenig i at Honolulu er et høl. Dog så er det verdt å se de andre øyene og. Maui - feks er også ganske fin.
En kan jo prøve AirBNB og lignende for billigere alternativer enn de tidvis nokså overprisa hotellene.

Last edited:

Heisann!

Har vært på Oahu et par ganger, den ene gangen via SFO, den andre via IAD til øyene og hjem via LAS.

Ble litt langt å fly fra IAD (11 timer), men etter å ha tømt drikkevognen for Trader Vics Mai Tai så ble det merkelig nok helt greit. :)

Fra HNL til Las tar det ca 6 timer, og utvalget av flights er stort enten direkte eller via LAX.

Sist vi var der bodde vi på Hilton Hawaiian Village på Waikiki og storkoste oss. Der er det masse å finne på til barna, og dragen har en egen liten Louis Vuitton-butikk å kose seg med. Selv kan du sitte i en av de mange barene å drikke iskald Kona Longboard Lagerøl.

Vi leide bil og kjørte rundt på Oahu et par dager, dette er et "must" for å få sett mer lokale ting enn bare Honolulu. Vi giftet oss også på Waimanolo Beach, like ved der de spilte inn "Herfra til evigheten" i gamle dager.

Litt morsomt var det å hoppe på en 707 til Big Island en dag, fruen ville på stranda mens yngste datter og jeg ville se på vulkaner. Så da dro vi en tur, betalte ca 200 Dollar pr pers i First t/r, og leide guide med bil som tok oss rundt på Big Island i noen timer. Flott opplevelse det.

Har et inntrykk av at Hawaii for mange er litt "love it or hate it". Vi elsker bling og turistplasser, og er happy med det. Vil du bo i hengekøye med lokalbefolkningen så er nok ikke dette øya for det, men en tur til Northshore kan kanskje hjelpe for å få litt lokale "viber".

Må si jeg forstår Dragen som vil fly Premium, da det er laaaangt fra Norge og over dit. Som du selv sier ville jeg lagt inn noen dager i LAX (Universal, Disney etc) på vei over, og kanskje noen dager i Las Vegas på vei hjem.

Bare sørg for å ha fulladet Visa-kort eller en hemmelig konto som kan brukes. Moroa koster klink.

Kim

Når jeg sa HNL er et høl, så er det vel ikke det i forhold med Portland og Port of Prince. Men kan like gjerne dra til LA og omegnen. Det er 5:45 extra i aluminiumsrør til øyene fra LA. Ikke verdt det for meg om du kun skal til HNL, men kun min mening.
Vil du shoppe på de samme butikker som du finner i Milan og NYC så er ikke små øyene plassen for det.

Heisann!

Har vært på Oahu et par ganger, den ene gangen via SFO, den andre via IAD til øyene og hjem via LAS.

Ble litt langt å fly fra IAD (11 timer), men etter å ha tømt drikkevognen for Trader Vics Mai Tai så ble det merkelig nok helt greit. :)

Fra HNL til Las tar det ca 6 timer, og utvalget av flights er stort enten direkte eller via LAX.

Sist vi var der bodde vi på Hilton Hawaiian Village på Waikiki og storkoste oss. Der er det masse å finne på til barna, og dragen har en egen liten Louis Vuitton-butikk å kose seg med. Selv kan du sitte i en av de mange barene å drikke iskald Kona Longboard Lagerøl.

Vi leide bil og kjørte rundt på Oahu et par dager, dette er et "must" for å få sett mer lokale ting enn bare Honolulu. Vi giftet oss også på Waimanolo Beach, like ved der de spilte inn "Herfra til evigheten" i gamle dager.

Litt morsomt var det å hoppe på en 707 til Big Island en dag, fruen ville på stranda mens yngste datter og jeg ville se på vulkaner. Så da dro vi en tur, betalte ca 200 Dollar pr pers i First t/r, og leide guide med bil som tok oss rundt på Big Island i noen timer. Flott opplevelse det.

Har et inntrykk av at Hawaii for mange er litt "love it or hate it". Vi elsker bling og turistplasser, og er happy med det. Vil du bo i hengekøye med lokalbefolkningen så er nok ikke dette øya for det, men en tur til Northshore kan kanskje hjelpe for å få litt lokale "viber".

Må si jeg forstår Dragen som vil fly Premium, da det er laaaangt fra Norge og over dit. Som du selv sier ville jeg lagt inn noen dager i LAX (Universal, Disney etc) på vei over, og kanskje noen dager i Las Vegas på vei hjem.

Bare sørg for å ha fulladet Visa-kort eller en hemmelig konto som kan brukes. Moroa koster klink.

Kim

Nei nei på Oahu er ikke det å leie bil noe must faktisk. TheBus tar deg faktisk de aller fleste plasser der også til Northshore. De andre øyene derimot har et meget begrenset kollektivtilbud som mest er tilpassa pendlere så der må man nok leie bil ja.
Men nettsiden til TheBus er ikke modernisert på mange mange mange år....
http://www.thebus.org/

Nei nei på Oahu er ikke det å leie bil noe must faktisk. TheBus tar deg faktisk de aller fleste plasser der også til Northshore. De andre øyene derimot har et meget begrenset kollektivtilbud som mest er tilpassa pendlere så der må man nok leie bil ja.
Men nettsiden til TheBus er ikke modernisert på mange mange mange år....
http://www.thebus.org/

Lav odds for at kona til SudCaravelle ikke er særlig glad i buss eller? :) :)

Bare en tanke som kom ramlende... hehe.

Kim

Her har vi en ny favoritt oey, Kauai ! Spesielt North Shore, mer kommer maatte «bare» hente opp traaden igjen.

Godt tips - akkurat begynt å se på Kauai! North Shore med Princeville er det dessverre få hoteller (som vi foretrekker), men ser på østsiden (wailua) og sørsiden (poipu). Noen av de som skiller seg nevneverdig ut positivt eller negativt? Dagstur til Hanalei bay er planlagt :)

Kjoerte i gjennom Wailua til / fra Princeville og gikk en lang tur langs soersiden (startet ved Hyatt) og fra det vi saa ser Poipu bedre ut enn Wailua. Vi likte Koloa godt, minnet oss om Hanalei («byen»).

Det er mere boelger og stoerre (vi trives best i havet - og tilbrakte mye av tiden svoemmende ;-) ) paa soer siden

Grand Hyatt er fantastisk, men var King Tide når vi var der, var ikke for svømming. Kun et par proffe surfere.
Marriott er godt skjermet og der kan du fint svømme. Lang grundt så perfekt for boogie boards ol.GH er i Poipu, Marriott i Lihue.

Back