Re: Mor fyller 70 - Hawaii it is
Er langt på vei enig med Kimpe om Moana Surfrider - et utmerket hotel med perfekt beliggenhet. Selv jobber jeg I Honolulu (vel mest remote hjemmekontor på Bainbridge Island) men har endel tanker, ideer og ikke minst gode kollegaer og venner som er "innfødt". Så allt er tilgjengelig - fra Taxi med Vietnamesisk sjåfør (som ikke kan et ord Engelsk) men som skal ha USD 20.00 og blir lykkelig for USD 25.00 til Oceanfront Leiligheter (eks.
https://www.vrbo.com/984895 ) eller hus I Hana.
Jeg har kollegaer som har leiligheter I Illikai - alle med hav utsikt, 2x størrelse av et "Ton" rom (HilTON, SheraTON) og ved bestilling nå ligger disse på USD 110 - 165 pr. natt pluss Rengjøring. Det er I disse jeg bor når jeg er på job og de er alle bedre enn gjennomsnitt hotel rommet (de samme typen rom koster USD 266.00 og oppover I Hotel Illikai). Illikai ligger ved siden av Hilton Village, hvor du fort må ut med det 3 dobbelte for å få tilnærmet samme utsikt.
Selv ville jeg sterkt anbefale å oppleve minst en av de andre øyene I tillegg, 90% av alle turistene til Hawaii blir I Honolulu - Waikiki, og for all del det er flott og fullt av meget gode opplevelser, men krever noen tips for ikke å ende opp I lange køer for bord på kjedelige Kjede resturanter (The Cheesecake Factory har gjerne like lange køer som en Apple butikk før nye iPhone blir sluppet - og hvorfor I allverden spise der.
Jeg vil være litt forsiktig med The Big Island - kun fordi det har vært mye Vog (Vulkansk Tåke) de siste årene - noe som kan være plagsomt, kun sol need ved vannet, komplett vindstille og selve "Vog'en" kan være ubehagelig (sår hals etc.). The Big Island er ellers veldig flott.
Maui er et meget godt alternative, hvor det ennå er lett å oppleve mer Autentisk Hawaii, 15 minutter unna OGG (Flyplassen) ligger Makawao, et utmerket sted for lunsj, Paia som ser ut et paradis for BoardHeads (Kite, Windsurfere - vel jeg er ennå en av dem), men her finner du langt mer enn 2 trafikk lys på vei til Hana - du finner Mama's Fishhouse en Fiske Resturant I Verdensklasse - menyen har Catch of the Day, hvor navnet på Fiskebåten og Fiskeren er med.
Hana er nevnt - og vi bor selv I Hana ofte - ja det er en svingete vei 40++ Miles av den tar 3 timer pluss (lokale kjører på rundt 2 timer), Hana Hotell er meget bra - ellers er det lite av faciliteter - Det er ting på gang (er selv noe involvert) men ikke på plass denne høsten. The Red Sand Beach, the Venus Pools (og et par som kun kommer via PM) er absolutt verdt turen, men å kjøre tur-retur på dagstur er slitsomt. Er ikke sikker på om Leiebilselskapene fremdeles forbyr å kjøre "den andre veien 31-37" tilbake via Kula, en flott variasjon, veien er bedre nå, det er lengre I KM men tar omtrent samme tiden.
Vær messig er det best å bo I Wailea - Makena, mest sol (nå er ikke det et stort problem) men langt mindre vind og virkelig flotte strender. Makena Beach and Golf Resort har vært et meget godt alternative, det var tidligere Maui Prince Hotel (samme kjede som Tokyo Prince Hotel som er godt kjent av SAS Crew), det har vært lokalt eid, men det er endel år siden vi bodde der sist. Wailea har det en trenger av Resturanter etc. Alternativt er det Lahaina hvor Plantation Inn er et utmerket sted (meget god Frokost Inkludert) Det er en turist I Lahaina, men en finner ennå Longhi's (utmerket Resturant) og Kimo's (som er kjede) er helt grei.
Videre nordover finner du "Tommy's Hørna" hvor alle "TON" hotellene ligger som perlser på en snor.....vi trekker gjerne videre opp til Napili eller Kapalua hvor du finner mer locale hoteller, med noe lavere Tommy Faktor. Her er det også mye gode VRBO's og Ritz Carlton om man kommer fra Lillestrøm.
Café des Amis I Paia er utmerket for lunsj (vi drar rett hit etter vi har landet på OGG 10 minutter unna) The Flatbread Company (Pizza) drives av en bekjent (Tidligere WC Windsurfer) har ikke spist på denne men søster resturanten I Whistler er aldeles utmerket!! og det er samme konsept.
Longhis er nevnt I Lahaina (De har også en meget bra Resturant I Wailea) Café Café I Lahiana er meget bra.
Tommy Bahama Café I Wailea er et godt alternativ.
Baren nede på stranden ved Moana Surfrider er meget bra, de serverer også en noe enklere meny.
Nico's Pier 38 I Honolulu - enkel Café til lunsj - men meget bra til middag (dog noe utenfor alfarvei (jeg jobber I Sumner Street rett ved).
Honolulu Beerworks (kanskje ikke med Mor ?) Ekte Microbryggeri med Godis!!.
Ute I Hawaii Kai finner du Kona Brewing Company - meget godt sted for lunsj om man kommer kjørende fra Hanauma Beach - Kona Brewing Company har også den beste "Loungen" på Honolulu International Airport (Uniteds Lounge er ja hmm. ja som Munoz sitt kontor yuuuuk)
Det er mer på lager(tm)