Hawaii-tråden (2013 -> )

Re: Leiebil Sonolulu

Brukte Alamo på alle tre leiene selv sist jeg var der borte, ålreit prisnivå og generelt bra stand på bilene.

Re: Hawaii-tråden (2013 -> )

Sitter og vurderer en tur på ca 8 dager.

Anbefaler ekspertene å holde seg på en øy (Oahu) eller er den for liten? Kommer til å ta noen dager på stranda, men liker også å kjøre litt rundt og oppdage ting.

Tilbyr United, American etc inbound Oahu og outbound Big Island, eller blir dette mye dyrere?

Oahu er mer enn nok stor.. Hold deg der første besøk... Så mye. Sååå mye...

Anbefaler Budget der ... Men Alamo kan også være grei.

Helt ok med open-jaw med UA

Enit med SQ 777 - for 8 dager er Oahu plenty. Skal man over på noen av de andre øyene, så går det en hel dag der uansett. Og Oahu har nok å by på av utflukter som den har.

Nyttårsaften Honolulu

Hei,

vi er i Honolulu på nyttårsaften, noen tips til hva vi bør få med oss ?

Bor på The Modern, tror det skal ligge ganske sentralt til på Waikiki.

Hei krs-per!

The Modern på Waikiki ligger i enden av Waikiki, like ved Hilton-området. (10 min gange inn til central-Waikiki, 5 min i Taxi.. :))

Det er en nattklubb på hotellet som er bra, men har selv vært der nyttårsaften og valgte da å dra på poolbaren på Westin Moana Surfrider, som ligger på stranden. Fyrverkeriet blir skutt opp med båt like utenfor Westin, og det er et fantastisk skue!

The Modern er forøvrig et meget fint hotell, og ble bra likt av flere av de vi hadde med oss på tur dit i sommer!

Kos deg skikkelig!

Kim

Nå er jo det å ta taxi rundt i Waikiki området ganske så bortkastet spør du meg. Det aller aller meste er greit å gå der. Jeg definerer gangavstand mellom Ala Wai Blvd i vest og Honolulu Zoo i øst. Trafikken i Waikiki gjør sånn til at det ofte koster mer enn det smaker å ta taxi innafor dette området. Kalakaua Ave er kjent for å korke seg. I mellomtia får man jo le av alle turistene som kjøper alt mulig tull på ABC Stores til kraftig overpris... :p Lokalbefolkninga i området handler på Don Quijote evt Safeway. Det ene supermarkedet i Waikiki - Food Pantry er sterkt overpriset.

Fordelen med hotellet til krs-per er at man også har gangavstand til Ala Moana Center. Om en finner ut at man en dag skal ta bussen rundt øya er dette stedet å gjøre det fra.

Hvis man ønsker en god bestigning kan man jo gå fra Waikiki og opp på Diamond Head (ta med nok drikke i heten), det er en nydelig tur.

Fordelen med hotellet til krs-per er at man også har gangavstand til Ala Moana Center.

..og rett opp gaten fra Ala Moana, så har du Walmart :up:
Der finner du alt du ønsker av Hawaii dingel og dangel til en billig penge.

Skal ha 2 uker på Hawaii i slutten av juni begynnelsen av juli, noe gode tips ang hoteller? blir fortrinnsvis bare Honolulu denne gangen..er 2 voksne og 2 barn på tur..

Se på ilima.com. Har bodd der utallige ganger de siste 30 år. Senest sist jul. Får knapt bedre verdi for pengene..:up:

Mor fyller 70 - Hawaii it is

Så är det klart att när mor fyller 70 tar vi turen till Hawaii. GOT-CPH-SFO-HNL och samma väg hem igen med SK och UA i C/F.

Ankomst till Honolulu är den 8/10 och return till Mainland den 18/10. Vad gör vi däremellan? Stannar vi på en ö eller besöker vi fler? Tips på hotell? Mor är inte den helt vanliga 70-åringen. Här i mars gjorde hon PMI och HKG på en vecka och har inga planer om att dra ner på tempot. Hennes son däremot vill gärna slappa av en del ;)

Öppen för förslag från experterna. Turen avslutas med 3 nätter i SFO men den staden kan vi! :colgate:

Last edited:
Re: Mor fyller 70 - Hawaii it is

Aloha Savipix [emoji4] Så utrolig kjekt at du skal ta med mammen din til "mitt" paradis [emoji7] Det blir nok en uforglemmelig tur, uansett hva dere finner på. [emoji1][emoji108]
Jeg har vært svært mange ganger på Oahu, men bor da hos en venninne, og er veldig lite turist [emoji12] Men for noen år tilbake tok også jeg med meg mammaen min - og var skikkelig turist sammen med henne [emoji1][emoji108] Hva er det dere liker å gjøre? Det er veldig mye å gjøre på Oahu, men om dere ikke skal tilbake igjen, så ville jeg nok også prøvd å sett en av de andre øyene i tillegg - enten Maui eller Big Island, litt avhengig av hva dere ønsker å finne på [emoji4] Big Island er stor, mens Maui er en heller liten øy. Selv var mamma og jeg en tur på Maui, leide bil og kjørte litt rundt, bla annet Road to Hana. Var nok ikke det helt store for oss nordmenn som er vant til slike "smale" svingete veier sammenlignet med hva amerikanerne syn, men var kjekt for det. [emoji4] Jeg har ikke vært på Big Island, men tipper jeg tar turen på en av mine neste reiser. Mine venner på Oahu kan nok gi gode tips på Big Island. Bare si hva dere like å gjøre så skal jeg komme med forslag [emoji4][emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oahu er deilig, har vært der et par ganger og giftet meg også der for snart 3 år siden.

Om jeg skulle hatt med min mor igjen ville jeg valgt å bo på Moana Surfrider midt på Waikiki. En tur til stranden der man spilte inn "Herfra til evigheten" kan vel din mor sette stor pris på (min mor snakker om det enda..), og Northshore bør oppleves.

Vil du svømme med skilpadder og slappe av i fred et par dager så er også Turtle Bay Resort en fin plass å roe ned på. Bra hotell og mange kjendiser...

Ellers tok jeg med ene jenta vår over til Big Island og opplevde vulkanparken der. Flott flytur mellom øyene og Big Island var fin og mye mindre turistifisert enn Oahu.

Skal selv tilbake igjen i 2019, gleder meg stort allerede!

God tur Savipix!

Kim

Tack Cecilie och Kimpe så långt!

Sonen vill ha avslappning och upplevelser, mor vill ha kultur och vacker natur. Bägge två är öppna för nytt och spännande. Inga förslag är fel :)

Er langt på vei enig med Kimpe om Moana Surfrider - et utmerket hotel med perfekt beliggenhet. Selv jobber jeg I Honolulu (vel mest remote hjemmekontor på Bainbridge Island) men har endel tanker, ideer og ikke minst gode kollegaer og venner som er "innfødt". Så allt er tilgjengelig - fra Taxi med Vietnamesisk sjåfør (som ikke kan et ord Engelsk) men som skal ha USD 20.00 og blir lykkelig for USD 25.00 til Oceanfront Leiligheter (eks. https://www.vrbo.com/984895 ) eller hus I Hana.

Jeg har kollegaer som har leiligheter I Illikai - alle med hav utsikt, 2x størrelse av et "Ton" rom (HilTON, SheraTON) og ved bestilling nå ligger disse på USD 110 - 165 pr. natt pluss Rengjøring. Det er I disse jeg bor når jeg er på job og de er alle bedre enn gjennomsnitt hotel rommet (de samme typen rom koster USD 266.00 og oppover I Hotel Illikai). Illikai ligger ved siden av Hilton Village, hvor du fort må ut med det 3 dobbelte for å få tilnærmet samme utsikt.

Selv ville jeg sterkt anbefale å oppleve minst en av de andre øyene I tillegg, 90% av alle turistene til Hawaii blir I Honolulu - Waikiki, og for all del det er flott og fullt av meget gode opplevelser, men krever noen tips for ikke å ende opp I lange køer for bord på kjedelige Kjede resturanter (The Cheesecake Factory har gjerne like lange køer som en Apple butikk før nye iPhone blir sluppet - og hvorfor I allverden spise der.

Jeg vil være litt forsiktig med The Big Island - kun fordi det har vært mye Vog (Vulkansk Tåke) de siste årene - noe som kan være plagsomt, kun sol need ved vannet, komplett vindstille og selve "Vog'en" kan være ubehagelig (sår hals etc.). The Big Island er ellers veldig flott.

Maui er et meget godt alternative, hvor det ennå er lett å oppleve mer Autentisk Hawaii, 15 minutter unna OGG (Flyplassen) ligger Makawao, et utmerket sted for lunsj, Paia som ser ut et paradis for BoardHeads (Kite, Windsurfere - vel jeg er ennå en av dem), men her finner du langt mer enn 2 trafikk lys på vei til Hana - du finner Mama's Fishhouse en Fiske Resturant I Verdensklasse - menyen har Catch of the Day, hvor navnet på Fiskebåten og Fiskeren er med.

Hana er nevnt - og vi bor selv I Hana ofte - ja det er en svingete vei 40++ Miles av den tar 3 timer pluss (lokale kjører på rundt 2 timer), Hana Hotell er meget bra - ellers er det lite av faciliteter - Det er ting på gang (er selv noe involvert) men ikke på plass denne høsten. The Red Sand Beach, the Venus Pools (og et par som kun kommer via PM) er absolutt verdt turen, men å kjøre tur-retur på dagstur er slitsomt. Er ikke sikker på om Leiebilselskapene fremdeles forbyr å kjøre "den andre veien 31-37" tilbake via Kula, en flott variasjon, veien er bedre nå, det er lengre I KM men tar omtrent samme tiden.

Vær messig er det best å bo I Wailea - Makena, mest sol (nå er ikke det et stort problem) men langt mindre vind og virkelig flotte strender. Makena Beach and Golf Resort har vært et meget godt alternative, det var tidligere Maui Prince Hotel (samme kjede som Tokyo Prince Hotel som er godt kjent av SAS Crew), det har vært lokalt eid, men det er endel år siden vi bodde der sist. Wailea har det en trenger av Resturanter etc. Alternativt er det Lahaina hvor Plantation Inn er et utmerket sted (meget god Frokost Inkludert) Det er en turist I Lahaina, men en finner ennå Longhi's (utmerket Resturant) og Kimo's (som er kjede) er helt grei.

Videre nordover finner du "Tommy's Hørna" hvor alle "TON" hotellene ligger som perlser på en snor.....vi trekker gjerne videre opp til Napili eller Kapalua hvor du finner mer locale hoteller, med noe lavere Tommy Faktor. Her er det også mye gode VRBO's og Ritz Carlton om man kommer fra Lillestrøm.

Café des Amis I Paia er utmerket for lunsj (vi drar rett hit etter vi har landet på OGG 10 minutter unna) The Flatbread Company (Pizza) drives av en bekjent (Tidligere WC Windsurfer) har ikke spist på denne men søster resturanten I Whistler er aldeles utmerket!! og det er samme konsept.

Longhis er nevnt I Lahaina (De har også en meget bra Resturant I Wailea) Café Café I Lahiana er meget bra.

Tommy Bahama Café I Wailea er et godt alternativ.

Baren nede på stranden ved Moana Surfrider er meget bra, de serverer også en noe enklere meny.

Nico's Pier 38 I Honolulu - enkel Café til lunsj - men meget bra til middag (dog noe utenfor alfarvei (jeg jobber I Sumner Street rett ved).

Honolulu Beerworks (kanskje ikke med Mor ?) Ekte Microbryggeri med Godis!!.

Ute I Hawaii Kai finner du Kona Brewing Company - meget godt sted for lunsj om man kommer kjørende fra Hanauma Beach - Kona Brewing Company har også den beste "Loungen" på Honolulu International Airport (Uniteds Lounge er ja hmm. ja som Munoz sitt kontor yuuuuk)

Det er mer på lager(tm)

Mye å gjøre ja. :) En av mine favoritter i Waikiki er Duke's bar, ligger rett ved Moana Beach bar, og har både inneplasser og uteplasser ved/på stranden. Den er et must når jeg er på Oahu :)

Min favorittplass på Oahu er Kailua Beach og Kailua Town, dette er en herlig liten plass uten så mange turister, flest lokale, lite høye hus, og ingen hoteller. Stranda er milelang og er jo strengt tatt delt opp i flere strender, men jeg kaller hele lengden for Kailua Beach ;) Absolutt verdt å besøke, pleier å være svært lite folk på stranda, muligens fordi en bør vite hvordan en kommer seg til stranda for å finne den. :) Se bilder, samme strand, bare tatt bilde til venstre og til høyre.

Jeg tok mamma med på Luau i Paradise Cove, https://www.paradisecove.com/, som ligger i Ko'Olina. Kjekt å ha opplevd. :) Ko'Olina er også en av mine favorittplasser, og her finner man fire flotte man-made lagoones. Her ser man også tidivs store grønne havskilpadder.

Og mamma og jeg besøkte også Polynesian Cultural Center, som hun likte veldig godt, gode show og mye å lære: http://www.polynesia.com/luau.html#.WPNitojyhEY

Og sist, men ikke minst Dole Pinapple Plantation. Her kan man lære forskjellig om ananaser og gå i labyrint, og spise verdens beste is: ananas isen de selger der :D https://www.doleplantation.com/

Hvis noen av alternativene over er aktuell, ville jeg nok ha leid bil og kjørt til de forskjellige plassene selv. Men lei helst bil gjennom norske eller europeiske selskaper før dere reiser, så ingen overraskelser på forsikringssiden. Men det kjenner du kanskje til?

Myyyye å se og myyyye å gjøre, men det er også fult mulig å bare finne en strandflekk eller solstol og bli der ;) :D
a95f859af1b817857d4bc313bc8fc832.jpg
e939ac1e5e5730a7308b6a230c386d93.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Vel , jeg var der første gang i juli 1970 , og som nerd, fikk testet CO og PA første 747 t/r fra LAX. Bare noen måneder etter 747 ble satt i drift.

Totalt nå, 26 ganger, sist jul siste... Neste jul neste.

Vil anbefale Oahu på første trip, Er enig med HNL_Ceclie, husk stop i Kailua ;)

Best å lese først hvor man skal/ønsker dra til på Oahu. Øya rundt et must.

Har vært trill rundt alle de større holmene med leiebil mange ganger.

Men et tips som vi har gjort flere ganger, når vi ønsker kun å være på Oahu.

Ta leiebilen til HNL, "domestic" ( inter-island ) tidlig morgen. Parker i parkeringhuset like ved. Første fly til en holme. Der venter en bil på deg, kjør rundt hele dagen, siste fly tilbake til HNL. Ta leiebilen hjem fra parkingshuset. til Waikikihotellet.

Null bagasje, pass og creditcard/cash...^_^

Og oppleve hva ? Maui. Hana for langt men opp på vulkantoppen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Haleakalā.

Så en tur til Lahaina... Kos, mat etc. Tilbake til OGG...

Det regnar in riktigt fina tips här! Trots att vi är två ex travel industry personer är Hawaii någonting helt nytt :)

Som det ser ut nu tänker vi oss:

8-12/10 HNL och avresa på kvällen till OGG med retur 17/10 och vidare till mainland den 18/10.

Back