Havari i Hammerfest..

Er det noen som har METAR fra ulykkestidspunktet? Hadde vært interessant og sett hva vinden egentlig var. Alle medier sier at det var KRAFTIGE vindkast, men alt er jo relativt...
 
Originally posted by LCH78
Originally posted by Pooh
Det store spørsmålet er: Hva gjør Widerøe nå?
får flyet inn i Hangaren slik at Hammerfest Lufthavn kan åpnes igjen :) men det var kanskje ikke akkurat det du hadde i tankene da eller?

Ikke akkurat... :)

WF kan ikke leve med at de har et slikt havari annet hvert år. Spørsmålet er bare hva de gjør med det. Legger de inn store nok safety-restriksjoner på vindretning/styrke og baneforhold på de vanskeligste flyplassene de flyr til, vil dette antakelig gå hardt utover hele kortbanenettet.

HSLB har tidligere antydet at kortbaneoperasjonene er basert på for mange avvik fra standardprosedyrer. I tillegg har HSLB satt spørsmålstegn ved Dash 8 som en passende flytype for disse operasjonene.
 
Originally posted by LN-BRK
Er det noen som har METAR fra ulykkestidspunktet? Hadde vært interessant og sett hva vinden egentlig var. Alle medier sier at det var KRAFTIGE vindkast, men alt er jo relativt...

ENHF 012250Z 13010KT 090V210 CAVOK M01/M10 Q1022
ENHF 012050Z 15009KT 100V200 CAVOK M01/M10 Q1021
ENHF 011950Z 12007KT 060V210 CAVOK M01/M10 Q1021
ENHF 011850Z 17011G24KT 100V240 CAVOK M00/M11 Q1021
ENHF 011550Z 15010G20KT 080V250 CAVOK 00/M10 Q1021
ENHF 011450Z 18013G26KT 100V250 CAVOK 01/M10 Q1021
ENHF 011350Z 16008G18KT 050V230 9999 FEW040 00/M11 Q1021
ENHF 011150Z 19011G25KT 050V320 9999 FEW040 00/M09 Q1021
ENHF 011050Z 20013G26KT 000V360 9999 SCT040 00/M09 Q1020
ENHF 010950Z 20011G21KT 080V270 9999 SCT040 00/M08 Q1021
ENHF 010850Z 20006G16KT 070V010 9999 SCT040 01/M06 Q1020
ENHF 010320Z 15010G24KT 100V230 9999 FEW025 FEW055 SCT080 M01/M05 Q1021
ENHF 010250Z 15012G22KT 100V190 9999 FEW025 FEW055 SCT080 M01/M05 Q1021

Der har du alle metarene fra Hammerfest i går :) Flyet skulle lande rundt 1435 LT.. Slik jeg skjønte det så kom det et kratig kast som sendte flyet i bakken, siden dem da hadde avbrutt landinga (iallfall slik jeg skjønte det som stod i avisene i går)
 
WF hopper over SSJ i dag på WF702...pga variabel vind...


Flight Progress Information 02MAY05 08:48
Page 001/001

]WF702 []02MAY05[] [ ALT ADHOC CHANGE: RRT REASON: WEAT

DH1 WFDH1A LNWIM

STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
02MAY TRD BNN 0925 1010 0925 0929 1003 1005
02MAY BNN MJF 1025 1042 1016 1018 1039 1041
02MAY MJF BOO 1057 1134

SI DUE VRB WIND
EXTRAORDINARY REASON



METAR PÅ SSJ NÅ:

>>> ENST (SANDNESSJOEN/STOKKA) <<<

METAR 020850Z 13010G25KT 060V240 CAVOK 10/00 Q1008

TAF (FC) NIL
TAF (FT) NIL


....windy....around the clock!!
 
Dette er vel femte bøyde flyet WIF har hatt de siste 4 årene, og det er for mye, vanskelige forhold eller ikke.

Sist HSLB kom med rapport på en av disse, ble Wideroes prosedyrer diskutert ganske mye i en del luftfartskretser, ang hvorvidt man presser på i litt for dårlige forhold.

Nå kjenner ikke jeg noen WIF piloter som er annet en proffesjonelle, men feltryktene har jo versert i mange år.

At kortbanenetter er underdimmensjonert for DHC8 oprasjoner er det vel ingen tvil om, spørsmålet er vel bare hvor lenge LT vil videreføre dispensasjonene, og i denne sammenheng, hvor lenge de vil videreføre de dispanser Avinor har mtp hinderfrihet osv på regionalnettet.

Dette blir jo fort lokalpolitikk, for ikke har man penger til å utbedre lufthavnene, og ikke vil man at flyselskapene skal bytte til mindre modeller. (Bare se på hylinga pga maursluker'n)
Om man mener at risoko kan reduseres om man stiller strengere krav mtp meteorologiske verdier og/eller bremse effekt under vinteroprasjoner, så mener jeg personlig at det er en smell man må ta. Jeg mener at antallet bøyde fly på kortbanenetter, kontra antallet på stamnettet, sett i relasjon til antallet flybevegelser er uakseptabelt.

Nei, nok "armchair general" for i dag sikkert! :devot:
 
Hva skjer og skedde med flyene som blir så skadet at de ikke kan fly igjen. Blir de stående på flyplassen til evig tid, plukket fra hverandre eller brukt som delfly der de står. Kan jo ikke være lett å flytte ett fly som ikke kan fly fra Hammerfest.
 
Fly som ikke kan repareres på plassen, eller som ikke kan skrotes på plassen, demoteres og kjøres vekk pr langtransport, eller pr båt. (Om flyplassen ligger nær kai etc)

"Syltelabb" DC9'n forlot vel Værnes pr pram?
 
LN-WIS forlot Båtsfjord pr lastebil og det som ikke fikk plass i den, dvs flykroppen, ble sendt med båt.
 
Originally posted by LCH78
LN-WIL stod jo rundt et år i hangaren i Hammerfest etter at den fikk en hardlanding som medførte at hovedhjulet sa takk og farvel.
Det var litt lenge,den stod nok "bare" til ut i august engang så vi sier et halvt år.Den var jo reparert til den havarerte nok en gang i Hammerfest nesten på dagen et år etter.
 
Originally posted by M609
"Syltelabb" DC9'n forlot vel Værnes pr pram?
Det var vel det første stykket i såfall,den ble fraktet med lastebåten "Trans Våg" fra rederiet Seatrans(tror jeg iallefall)Det ble brukt bilde av seilasen med den skadde fuglen i reklamesammenheng,men jeg husker ikke av hvem(hilket firma det var..)
 
Originally posted by LN-MEH
Originally posted by M609
"Syltelabb" DC9'n forlot vel Værnes pr pram?
Det var vel det første stykket i såfall,den ble fraktet med lastebåten "Trans Våg" fra rederiet Seatrans(tror jeg iallefall)Det ble brukt bilde av seilasen med den skadde fuglen i reklamesammenheng,men jeg husker ikke av hvem(hilket firma det var..)

Det stemmer; Seatrans fraktet SE-DAT med Trans Våg fra Værnes til Fornebu. Flyet ble tauet ned til enden av rullebanen på Værnes, løftet ombord i ett stykke og sikret på dekk. Deretter seilte båten til et møtested et par hundre meter utenfor Snarøysundet ved Fornebulandet, hvor Oslokrana løftet flyet av dekket. Krana gikk deretter for egen maskin gjennom sundet, og satte ned DAT på enden av rullebane 06. Jeg har en del bilder fra denne transporten som jeg kunne lagt ut på Airpics.
 
Originally posted by LN-MEH
Originally posted by LCH78
LN-WIL stod jo rundt et år i hangaren i Hammerfest etter at den fikk en hardlanding som medførte at hovedhjulet sa takk og farvel.
Det var litt lenge,den stod nok "bare" til ut i august engang så vi sier et halvt år.Den var jo reparert til den havarerte nok en gang i Hammerfest nesten på dagen et år etter.

Sånn var det ja :) Var noen som lurte på i dag om det var LN-WIL som hadde havarert i går..
 
Originally posted by tosfreight
Men noen som vet hvorfor HFT fremdeles er stengt? Har de ikke fått fjernet flyet enda?

HFT er åpna nu og WF blir å lande der så fremt til ikke blåser for mye da.
 
Har ikke fulgt så veldig nøye med her, men om Dash-8 er riktig fly til kortbanenettet eller ikke...? Når naturen har bestemt seg for å regjere en stund, spiller det vel liten rolle hvilken flytype WF, eller andre, kommer med skulle jeg tro? Altså i den kategorien mener jeg. :)
Ellers så er det vel bare å vente på Falcon's bilder på airpics.., de ser jeg gjerne!
 
Jeg lurte også litt på dette med flytype (siden myndighetene har stilt spørsmål ved om Dash-8 er "rette" flytype til dette bruk):
Hva kan evt. erstatte Dash-8 på kortbanenettet? Jeg trodde i min enfoldighet at denne flytypen er beregnet på ruskete vær og korte baner, men det er kanskje flytyper som passer bedre?
 
Dash-8 er vel i grenseland til hva som kan brukes på kortbaneflyplassene og har vel en del begrensninger for å kunne operere på disse flyplassene. Dash-7 var i så måte et bedre egnet fly til tross for at det er større bl.a. pga. at det har 4 motorer (mister bare 25% kraft ved motorbortfall i motsetning til 50% med Dash-8). Dash-7 har også enda bedre STOL-egenskaper enn det Dash-8 er. Men "sjuer`n er neppe et alternativ å sette inn på kortbanenettet igjen da den er dyr i drift og begynner å bli ganske gammel.

Det finnes sikkert andre flytyper i samme kategori som Dash-8 som kan benyttes på kortbanenettet men det er vel ikke så mange å velge i. Alternativet er jo å benytte mindre fly som feks. maurslukeren slik de gjør på noen plasser. Passasjerene ser derimot ikke ut til å ønske det bla. pga. dårligere komfort og kapasitet.

Jeg mener det beste alternativet er å bevilge pengene som skal til for at kortbaneflyplassene blir oppgradert med lengre rullebaner og bedre innflyvningsutstyr slik at Dash-8 og andre flytyper i samme kategori fortsatt kan brukes på disse plassene. Det vil koste, men det er nødvendig hvis man ønsker å ha god kommunikasjon i distriktene. Og; vi har faktisk råd til det!
 
I avisen "Tromsø" var overskriften igår:-"Fly landet uten hjul".Men jeg vil tro at hjulet var der da det landet...
 
Back
Top