Har SAS sine 737er innebygd trapp?

PerJen

ScanFlyer Silver
Hei Hei! Er det noen som vet om noen av SAS sine 737er har trapp innebygd i flyet? Er en på et annet forum som mener at SAS sine 737NGer ikke har trapp, mens 737CL har trapp. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Niks! Ingen av SAS, heller ikke noen av ex BU flyene har trapp. Derimot har en god del av DY sine -300 innebygget trapp.

Det der er nok en stige bare... Vet ikke om noen individer i sas som har trapp... Det var ikke det da jeg jobbet der....

Niks! Ingen av SAS, heller ikke noen av ex BU flyene har trapp. Derimot har en god del av DY sine -300 innebygget trapp.

Der tar du feil. DY har fjernet alle trappene i sine -300 maskiner og de få -800 maskinene som en gang ble levert med trapp.

Der tar du feil. DY har fjernet alle trappene i sine -300 maskiner og de få -800 maskinene som en gang ble levert med trapp.

OK greit nok, men de har fortsatt luka som trappa kommer ut av intakt. Det er jo litt vanskelig for meg å se om det er trapp der inne eller ikke. Og ellers holde meg til å uttale meg om fly man har greie på...;)

Last edited:
Joda. Følte at det måtte bekreftes ;)

Det der er en stige med to ledd. Innebygde trapper har gelender ja.

Stige ja, for den innebygde trappa kommer ut av et rom bak et panel under paxdøra og er nok ikke så spinkel og bratt som den stigen.:)

Trappen er fjernet for å spare vekt og vedlikehold.
Luken er fortsatt der på noen av maskinene da eierne av maskinene vil ha mulighet til å remontere trappen når DY leverer de maskinene tilbake etter endt leie.

Trappen på 737 var et teknisk mareritt. Da jeg fløy på FBU i Norving, så gikk vi frem og tilbake til flyet vårt forbi rekka til BU. Ikke sjeldent man så en 737 og en rekke teknikere som prøvde å få liv i en trapp som enten ikke ville helt eller helt ut. Et av noen få smarte trekk SAS har gjort ved flybestilling var vel å utelate trappen på sin 737'er.

Litt på siden av topic: Hvordan var den generelle tilstanden på trappene til DC9-maskinene? De gangene jeg så disse i bruk fungerte de knirkefritt.

Ryanair benytter flytrappene fremfor å leie inn den tjenesten på flyplassene de server. Der ligger eventuelt besparelsen.

Litt på siden av topic: Hvordan var den generelle tilstanden på trappene til DC9-maskinene? De gangene jeg så disse i bruk fungerte de knirkefritt.

Uten å ha statistiske data, men med 13 år på tråkka - veldig pålitelige. Det var forsvinnende sjelden at vi måtte ha ekstern trapp til hjelp. Det gjaldt forøvrig MD også ..

MD90 var vel den første som kom uten innebygd trapp, pga vektbesparelser som det ble sagt.

MD90 var vel den første som kom uten innebygd trapp, pga vektbesparelser som det ble sagt.

Etter hva jeg har hørt, valgte SAS å ikke få innmontert trapper på sine MD-90-maskiner for å spare vekt. Senere måtte de legge inn ballast fordi flyet ikke var tungt nok i nesen :rolleyes:

Back