Har SAS bestilt nye langdistansefly?

Status
Not open for further replies.

grindstein

ScanFlyer Silver
Jeg har en kar som hardnakka hevder at SAS har bestilt Airbus A350 XWB. Jeg har ikke registrert at de har lagt inn noen ordre på nye wideboddyfly i det heletatt. Så hva er egentlig statusen her?

Re: Har SAS bestilt nye langdistansefly

Nei. Ikke noe som er offentlig. Dog så står det skrevet i årsrapporten(eller en kvartallsrapport) at nye IC fly skal bestillel i løpet av året. Og Henriette Fenger nevnte i løpet av sommeren for 1 måned siden i en artikkel. Så kanskje under Paris AirShow?

Har SAS bestilt nye langdistansefly

Hadde SAS bekreftet noe, så hadde det vel vært en minst 10 sider lang tråd om det her på forumet allerede?

Hehe, han hevder han har fått infoen via folk som jobber med dette i SAS. Kan umulig være det smarteste å legge det ut på facebook før SAS selv ofentliggjør dette i såfall.. Om så er tilfellet har han nok fått sin siste inside informasjon ifra den kanten kan jeg tenke meg..

Det er ikke noe som er bestilt nå nei, men forventer at SAS legger inn en ordre i løpet av den neste måneden. Valget står ut i fra det jeg har hørt mellom 787-9, 350-9 eller nyeste versjon 330-300 (som vil være noe skuffende må jeg si). Tviler på at det blir under Paris Airshow for da er vel bossen på reise i det nyeste *A landet Taiwan :-)

Personlig holder jeg en knapp på Airbus 350-900 som SAS sitt ny LH fly ;-)

Knut-Morten Johannessen, eller hva han heter, sa for ei stund tilbake at vist det ble 787 så ble det 787-10....

Hadde SAS bekreftet noe, så hadde det vel vært en minst 10 sider lang tråd om det her på forumet allerede?

Og jeg ville allerede ha reist kritiske spørsmål om serveringen.

Mrn jeg lader opp til en pressemelding og koser meg med U21 fotball så lenge.

Det er ikke noe som er bestilt nå nei, men forventer at SAS legger inn en ordre i løpet av den neste måneden. Valget står ut i fra det jeg har hørt mellom 787-9, 350-9 eller nyeste versjon 330-300 (som vil være noe skuffende må jeg si). Tviler på at det blir under Paris Airshow for da er vel bossen på reise i det nyeste *A landet Taiwan :-)

Personlig holder jeg en knapp på Airbus 350-900 som SAS sitt ny LH fly ;-)

A330-300 neo er det vel ingen som har øverst på ønskelisten, så da blir det nok den...

Deler ditt håp om A350-9. :)

Noen særlig grunn til at du "forventer" ordre ila kommende måned? Altså, ved siden av det vi kan lese over her.

A330-300 neo er det vel ingen som har øverst på ønskelisten, så da blir det nok den...

Noen særlig grunn til at du "forventer" ordre ila kommende måned? Altså, ved siden av det vi kan lese over her.

330-300NEO eksisterer ikke, og det kommer den trolig aldri til å gjøre. Nyeste versjon kommer derimot med høyere MTOW, den er enda 2 år unna.

Jeg ønsker meg (788) 789 og 787-10, siden det gir mulighet for mange flere destinasjoner og frekvenser enn 359. Dessuten har stretch og dobbelstretch en tendens til å gi de laveste kostnadene sammenlignet med et base-design.

330-300NEO eksisterer ikke, og det kommer den trolig aldri til å gjøre. Nyeste versjon kommer derimot med høyere MTOW, den er enda 2 år unna.

OK, forventet nesten at noen ikke klarte la være gripe fatt i den.. :headbang

"Neo" er et gammelt prefiks som betyr ny - oppdatert - moderne. Eller ny utgave, om man vil.
At noen også bruker begrepet i merkevaresammenheng er man kjent med. (Derfor skrev jeg det med små bokstaver).

A330-300 (neo :-) får, hvis jeg fortsatt kan lese engelsk da, adskillig flere nyheter enn økt maksumum startvekt. :)

Last edited:

OK, forventet nesten at noen ikke klarte la være gripe fatt i den.. :headbang

"Neo" er et gammelt prefiks som betyr ny - oppdatert - moderne. Eller ny utgave, om man vil.
At noen også bruker begrepet i merkevaresammenheng er man kjent med. (Derfor skrev jeg det med små bokstaver).

A330-300 (neo :-) får, hvis jeg fortsatt kan lese engelsk da, adskillig flere nyheter enn økt maksumum startvekt. :)

Må si at jeg ikke skjønner poenget ditt, siden Airbus bruker NEO om "new engine option". Skulle det være en litt morsom måte å skrive at den kommende 330-varianten på 242t er en ny variant av A330 som ikke har nye motorer? Den får 242t MTOW, men så mange flere endringer har ikke jeg fått med meg.
A330-300NEO har vært diskutert tidligere, både av kunder og av Airbus selv.

Last edited:

Det er godt mulig at de har bestemt seg for fly og også gjort avtaler som ikke er offentlige enda.

Jeg har ingen personlig favoritt. Tror både A350-900 og 787-9 som det sikkert står om blir kjempefine maskiner.

Hva er egentlig forskjellene i specs på disse maskinene? Drivstofføkonomi bør være veldig viktig for SAS. Vet ikke hvem som er best der...

Må si at jeg ikke skjønner poenget ditt, siden Airbus bruker NEO om "new engine option". Skulle det være en litt morsom måte å skrive at den kommende 330-varianten på 242t er en ny variant av A330 som ikke har nye motorer? Den får 242t MTOW, men så mange flere endringer har ikke jeg fått med meg.

Neo er et helt vanlig ord som brukes for å angi at noe nytt er tilført, i forhold til det som var før. At jeg beskrev kommende A330-300 som neo var ganske enkelt for å skille fra dagens versjon, med samme typebetegnelse.

Airbus' akronym NEO spiller naturligvis på denne betydningen. Smart og fikst.

Ønsker meg fortsatt A350 som ny LH-maskin i SAS. Vi får se. Kanskje i morgen?

Last edited:

Neo er et helt vanlig ord som brukes for å angi at noe nytt er tilført, i forhold til det som var før. At jeg beskrev kommende A330-300 som neo var ganske enkelt for å skille fra dagens versjon, med samme typebetegnelse.

Da lærte jeg noe nytt i dag også, aldri sett neo brukt om rene IGW-varianter tidligere.

Forøvrig bruker både Airbus og flightglobal NEO og neo omhverande, der begge omtaler en variant med nye motorer.
Er det rart jeg blir forvirret :)

Last edited:

Ordet "neo" har vært her mye lenger enn Airbus sin kampanje. Personlig likte jeg ordvalget og humret litt for meg selv :)

Back to topic...

Nå har ikke jeg oversikt over a350 og 787 slots, men er ikke SAS litt sene med bestillingen? Eventuelle leveringer blir jo ikke før i 2018/19? Kanskje 777 neo (hehe :p) blir aktuell? Har personlig ikke helt dilla for luftbussen, så krysser fingrene for 788/9/10 :D

EDIT: Refresh før du poster, teamseacow!

Egentlig ikke noe mer enn intervjuet fra IATA konferansen i Sør-Afrika, og ryktebørsen internt i SAS da.

Leasingavtalene på 330 og 340 går vel ut rundt 2016-2017 så må været et fly som er plass til da.

Cargo er viktig for SAS, og det er grunnen til at jeg forventer at SAS går for 350-9 i stedet for 787-9, da Airbusen vistnok skal kunne ta med seg mer i bellyen.

Last edited:
OK her er skud helt ude i hampen...
SAS Bestiller nok A350 og i vente tiden får de tilbudt 2 eller 3 fly fra airbus..det kunne være A340-600 eller nyere A330-300. Disse nye fly bruger SAS så til at åbner nogle nye ruter med...Fe.x CPH-Honolulu !!! og CPH-MIA..
...OG så smider airbus lige nye sæder ind som et "one time offer" som skal bruges til de A330 og A340 SAS har lige nu.
Jeg har nemlig hørt at der i TLS står et antal Business class stole som Emirates alligevel ikke ville have.

Ja det var mit absolutte bud , som sikkert er helt ude i skoven.
hilsen Ole

Regner med både Airbus og Boeing har backup plan iht utgående leasingavtaler, slik de får tak i midlertidige fly etc, ikke noe ukjent.

Regner med at det ikke blir publisert noe kjøp før Paris showet, omså sjefen er på tur eller ikke, dette er vel en del av avtalene med produsent, slik at bestillingene fosser inn daglig :rolleyes:.

Men uansett må nok SK ha noen midlertidige avtaler, når de bestiller, og tviler sterkt på at de får nye 787/350, før leasingperioden er over på nåværende flåte . Kanskje 350 ligger nærmest, sidene forsinkelser foreløpig ikke er så store?

Håper for all del at de ikke går for nye 330, men som kjent er det dyrt å være fattig, og med 330, vet de hva de har og får.
Siden cargo er en vesentlig del av inntekten, så ikke umulig de går for 350. Personlig tror og håper jeg de går for 359, da får de også en kapasitets økning for både pax og cargo,(det gjør de nok også på 787),slik at de står bedre rustet for en økning i fremtiden. Får uansett håpe de bestiller rundt 15 LH fly med opisisjon for 5 til.

Kan 789/359 ta full load på alle SK's nåværende rutwr, eller har 340'n noen fordeler her?

Status
Not open for further replies.
Back