Har KLM ansvar for forsinkelse med Delta ?

6 timer når man flyr halve jorda rundt er temmelig lite. Har opplevd å bli 6 timer forsinket i kolonnekjøring på vei hjem fra skiheisen ;)

Men hvilket økonomisk tap led de? Hvis man ikke tapte på det økonomisk eller fikk andre "skader" enn en stressende dag, hvorfor skal man da ha kompensasjon/erstattning når man strengt tatt ikke har tapt noe?

Bare for ordens skyld: EUs forordning om kompensasjon er jo f.eks. ikke laget for å dekke økonomisk tap, så premisset ditt her er vel noe feilaktig?

(selv om dette vel ikke omhandler EUs regelverk, så er det ikke slik at all kompensasjon skal ha sin basis i et påviselig økonomisk tap)

Last edited:
Mener å huske fra en annen tråd at EU-reglene kun gjelder flighter fra EU eller på EU-metall. Jeg forstår veldig godt ønsket om en liten oppreisning for ulempene, men tror norsk lov gir relativt få rettigheter til kompensasjon utenom for økonomisk tap. Amerikansk lov er jo en heeelt annen sak på det området.

Jeg skjønner frustrasjonen, det er lite kjekt å bli routet rundt på den måten - gjerne med små barn også for alt jeg vet. Men det er nå slik verden fungerer, tekniske problemer med et fly er noe som man bare må ta med som en eventualitet.

Når det er sagt, dere burde fått kompensasjon fra Delta ved gate eller innsjekk for flighten som ble kansellert. Jeg har flere $300 vouchere fra Delta liggende fra lignende hendelser.

Du kan principielt gøre et krav gældende overfor det sted du har købt din rejse. Et rejsebureau hæfter mig bekendt for deres underleverandøres fejl.

Hvis "rejsebureauet" / altså der hvor man har købt billetten er KLM, er det KLM man skal gøre krav gældende over for. (om KLM så gør regres overfor Delta er kunden uvedkommende)

Dette er nok ikke riktig. Reisebyrået eller salgsstedet vil ikke behandle slike saker. De vil henvende deg direkte til der problemet oppstod (i dette tilfellet Delta).

Men, slik jeg oppfattet dette ble jo kundene ivaretatt ved at KLM ordnet ombooking for den videre reise via ABZ til SVG.
Det er jo heller ikke alle typer hendelser som utløser "erstatning" utover det som er beskrevet som CARE. Hadde de f,eks ikke fått rute via ABZ, vil jeg tro at det hadde blitt hotell på KLM sin bekostning i AMS i påvente av ledig plass neste dag.

Dette er nok ikke riktig. Reisebyrået eller salgsstedet vil ikke behandle slike saker. De vil henvende deg direkte til der problemet oppstod (i dette tilfellet Delta).

Med mindre egne regler gjelder for reisebyråer, så har de ikke lov til det. Hvis jeg f.eks. kjøper et Canon-kamera på Elkjøp som viser seg å ha en produksjonsfeil (som går under reklamasjonsretten) så har jeg rett til å henvende meg til Elkjøp som solgte meg kameraet for å få ordnet opp i saken, selv om det er Canon som har ansvaret for reparasjon/omlevering. Elkjøp har da ikke lov til å henvise meg til Canon, og må selv henvende seg til Canon for å få dem til å oppfylle forpliktelsen sin til å reparere eller erstatte kameraet på vegne av kunden.

Med mindre egne regler gjelder for reisebyråer.

For flyreiser så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Du har rettigheter ved flyreiser i forhold til kontraktslov, montrealkonvensjonen og en del EU-forordninger. I USA eksisterer det meg bekjent for tilfellet ingen lover som gir deg rett til hverken forpleining eller kompensasjon ved forsinkelser. I dette tilfellet så må vedkommende ta en titt på Deltas Conditions of Carriage, med mindre de har avtalt noe unikt med KLM eller reisebyrået.

Sådan er reglerne i hvert fald i Danmark, det er der faldet indtil flere afgørelser for.
Og det er da også ganske rimeligt. Kunden indgår en aftale med et rejsebureau, der har en/flere underleverendører, hvem de er er kunden ganske underordnet.

Hm... her var det mye uenighet må jeg si.
Jeg trodde dette var avklart mellom selskapene i en fast forordning av noe slag jeg...
Merkelig greie, litt på lykke og fromme eller ?

Vel, da har jeg lest litt hos KLM, og der står det :

"THE RIGHTS REFERRED TO IN THIS BROCHURE APPLY
IN THE FOLLOWING CIRCUMSTANCES:
• You are travelling on a flight departing from an airport in
the EU, or on a flight operated by a Community air carrier
departing from an airport in a third country to an airport
in the EU."

Hvilket min kollega da skulle, fra Minneapolis til Amsterdam.
Med en Community carrier.
Så da skulle de absolutt være berettiget til kompensasjon.

Med Community air carrier mener de nok i dette tilfellet Sky-team, ikke EU.

I og med at Skyteam ikke innehar noen AOC, kan jeg ikke helt forstå hvordan Skyteam skulle kunne anses som carrier av noe slag -- heller ikke fra det Europeiske fellesskapet (selvom Skyteam vel har sitt HQ i Nederland, og således sikkert er registrert i EU, er de ingen air carrier og har ingen operating license, hverken fra USA, EU, eller andre steder).

Back