Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Status
Not open for further replies.
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by PP
Jeg har ikke sagt alle skal være enige...

Sagen er den at OSL har lavest prioritet hos SAS intkont - det er der en række grunde til.
Det er vel det vi diskuterer...og mange nordmenn synes er litt merkelig, spesielt når en ser at det faktisk går fint å ha langruter fra OSL....og at SAS har enda større potensiale til å få det til om dem planlegger litt. Men regner med at SAS da også ikke går ut i norske media og "klager" sin nød over at nordmenn ikke bruker SAS.

Men synes at SAS burde klare å tilby et bedre tilbud til norske reisende. Nå skal sant sies at SAS Braathens blir bedre og bedre. En oppdeling av SAS i de ulike selskapene har tydeligvis gjort godt. Nå kan en se hvem som tjener penger, og hvem som ikke gjør det. Bedre tilbud ut i Europa er det også for nordmenn. Får en jo til å tenke på hva det må ha kostet SAS (les: passasjerene) å ha den "gamle" ordningen så lenge....

Men nok om det. SAS må gjerne åpne nok en avgang til EWR fra CPH, noe som dem mest sannsynlig vil prioritere for å skvise CO ut fra CPH. Kanskje dem lærte noe med å legge ned OSL-EWR og "gi" passasjerene til CO da den ruta starta. SAS bør helt klart komme i en offensiv rolle på langrutene, den siste tiden har vel gått mest med til å overleve....og enda er ikke skjebnen bestemt for SAS Intercont.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Klart man bør spørre hvorfor CO klarer å tjene penger på en rute som SAS ga opp. Og hvorfor prøver ikke SAS igjen - de har jo et mye større tilfang av pax å ta med fra nettverket sitt her hjemme. Jeg tipper at svaret er så enkelt som at de ikke vil skaffe seg enda en flytype, med bare ett eksemplar, for maxibussene blir for store. (Mange flytyper har jo ikke vært noe hinder i SAS de siste åra, men selv der kan man jo lære :)). Og da er det logisk at de satser på mer buss fra Kjøben. Så får VG si hva de vil.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

CO har tre klare fordeler:
1. De flyr fra sin hub til en utestasjon - EWR er en stor interkonthub for CO, OSL er det ikke for SK - der de har fly og teknisk tilgjengelig, og en enorm feed fra hele USA
2. CO flyr mindre fly - 30% mindre enn SAS
3. CO har lavere kostnader enn SK
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by CK
CO har tre klare fordeler:
1. De flyr fra sin hub til en utestasjon - EWR er en stor interkonthub for CO, OSL er det ikke for SK - der de har fly og teknisk tilgjengelig, og en enorm feed fra hele USA
2. CO flyr mindre fly - 30% mindre enn SAS
3. CO har lavere kostnader enn SK

..og ovenstående forklarer vel hele sagen i få ord! Det er flot at CO tør satse på OSL efter at SAS har trukket sig ud, men det beviser meget lidt i forhold til den lønsomhed SK ville kunne få på samme rute.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by DY
Originally posted by PP
Jeg har ikke sagt alle skal være enige...

Sagen er den at OSL har lavest prioritet hos SAS intkont - det er der en række grunde til.
Det er vel det vi diskuterer...og mange nordmenn synes er litt merkelig, spesielt når en ser at det faktisk går fint å ha langruter fra OSL....

Der er tale om en rute! Det beviser vel ikke så meget - havde der været et stort potentiale for langruter fra OSL, mon vi så ikke nu hvor der generelt er højkonjunktur havde set flere langruter fra OSL? Det er ikke for nedgøre OSL eller nogen andre, men blot et spørgsmål.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by PP
Originally posted by DY
Originally posted by PP
Jeg har ikke sagt alle skal være enige...

Sagen er den at OSL har lavest prioritet hos SAS intkont - det er der en række grunde til.
Det er vel det vi diskuterer...og mange nordmenn synes er litt merkelig, spesielt når en ser at det faktisk går fint å ha langruter fra OSL....

Der er tale om en rute! Det beviser vel ikke så meget - havde der været et stort potentiale for langruter fra OSL, mon vi så ikke nu hvor der generelt er højkonjunktur havde set flere langruter fra OSL? Det er ikke for nedgøre OSL eller nogen andre, men blot et spørgsmål.
Jo du stiller et betimelig spørsmål. Jeg tror SAS har satt seg selv i en vanskelig situasjon ved å satse på feil flystørrelse for å kunne tilby langruter fra OSL...dessverre. SAS burde kanskje valgt annerledes om dem ville satset på OSL. Noe vi nordmenn nok må leve med. Nok en gang en bekreftelse på at "vårt" flyselskap ikke satser på langruter fra OSL/Norge. Vi har derfor satt veldig pris på CO som turte satse.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Kanskje det at SAS helt tydelig ikke satser på OSL er mye av grunnen til at de i mange år har vært et av Norges minst populære selskap i følge mange undersøkelser?
Folk liker ikke å mellomlande og bruke mange timer på en "kort" tur til Europa. Europarutenettet er heldigvis blitt langt bedre de siste par årene, og dermed skulle man jo tro at det kunne skape en viss feed inn med tanke på en langrute eller to også?
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Ska man tolka att en 2:a CPH-EWR skulle ske på bekostnad av en eventuell ny linje från ARN till Asien? Det tycker jag i så fall inte vore speciellt positivt. :(
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Kommer vel an på hvor det er størst behov og best inntjening...
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by jikswoboB
Ska man tolka att en 2:a CPH-EWR skulle ske på bekostnad av en eventuell ny linje från ARN till Asien? Det tycker jag i så fall inte vore speciellt positivt. :(

Det takeoff nu skriver er vel også baseret på tolkning fra journalistens side! En løsning er at skærer ned på ruten til BKK/SIN i sommerhalvåret og flytte kapaciteten til CPH-EWR. Hermed behøver SK ikke flere fly for at tilbyde CPH-EWR to gange dagligt i sommerhalvåret.

En anden løsning er at anskaffe sig flere fly - sker dette tror jeg næppe man nøjes med at anskaffe en enkelt maskine til CPH-EWR, men vil tage flere maskiner ind i flåden. Her kunne der både være maskiner til ekspansion fra ARN til en enkelt eller to destinationer i Asien og fra CPH til destinationer i Asien og USA. Genåbning af OSL-EWR ser ikke ud til at være på tale som det ser ud lige nu...
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Kunne latt rute nr. 2 mellomlande i Norge på veien til og fra Newark...
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by EB
Kunne latt rute nr. 2 mellomlande i Norge på veien til og fra Newark...
Har vært foreslått mange ganger, men SAS vil visst ikke.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Men selv om det er foreslått så er det joi ikke sikkert det er god økonomi i det...(...jeg foreslo det i allefall ikke på grunn av kunnskap!!!)
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by EB
Men selv om det er foreslått så er det joi ikke sikkert det er god økonomi i det...(...jeg foreslo det i allefall ikke på grunn av kunnskap!!!)
Nei nå lot følelsene ta overhånd....:up:
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Ikke ulikt de fleste andre her...forum er vel ets ted for følelser. Det være seg bil, fly eller vinforum!!!
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by EB
Ikke ulikt de fleste andre her...forum er vel ets ted for følelser. Det være seg bil, fly eller vinforum!!!
True enough :up:
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Originally posted by PP
Det takeoff nu skriver er vel også baseret på tolkning fra journalistens side!

Det är väl så att beroende på vem det är som intervjuar (dvs om journalisten är svensk, norsk eller dansk) får vi höra olika svar från SAS koncernchef. Ett sätt att blidka läsarna och befolkningen i de tre länderna som flygbolaget betjänar. Men det är samtidigt något schizofrent över det hela.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Nå får man vel forskjellig svar når man stiller forskjellige spørsmål.

Jeg tror mange her på forumet tolker 'vi ser på muligheten' = 'vi starter opp i neste uke'. Det er også mange journalister som tar opp igjen gamle saker og prøver å tolke ting på de mest bisarre måter. Og da er det også tolket her på forumet som at da starter vi opp i neste uke. Så at man oppfatter SAS som vinglete da er ikke så rart.
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Bra oppsummert!!!
 
Re: Håper å gjenåpne kveldsflighten til NY

Jepp - helt klart journalistenes skyld at SAS oppfattes som vinglete....

Men hadde jeg da vært sjef for dette selskapet hadde jeg gått ut og gjort tingene klare....
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top