Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger

Ja, du kommer ju fram och du får ett val.
Självklart ska man kräva kompensation OM man acceptererar att åka ekonomi istället för Plus. Det kan ex vara en prisreduktion eller X-antal 1000 EB poäng om man är EB medlem.

Det icke-namngivna bolaget du syftar på hade kanske inte ens erbjudit hotel under 2-3 dygn, utan hänvisat till det hårda golvet i flygterminalen. 100-tals..passagerare som valde det icke-namngivna bolaget har fått uppleva hur det är att sova på flygplatsgolvet sommarn 2014 på sin USA resa.
De hade säkert med glädje valt 3 mellanlandingar istället för att tillbringa natten på ett kallt hårt terminalgolv.

Ja, kompensasjon skal man selvsagt ha ved downgrade, men om det er ledig i en klasse over det man har så mener jeg det er opplagt at SK skal booke passasjerene inn i denne.

Mitt poeng med å trekke frem et annet selskap her var at nettopp SAS har gått høyt ut i forhold til forsinkelsene til DY/DU - ikke at DU evt innlosjerer sine passasjerer i terminalen (pga fulle hoteller i nærheten, etter sigende). Hadde SAS ikke vært så eplekjekke og derimot sagt at slikt kan skje selv den beste så hadde jeg kanskje ikke kommentert her nå.

Mitt poeng med å trekke frem et annet selskap her var at nettopp SAS har gått høyt ut i forhold til forsinkelsene til DY/DU - ikke at DU evt innlosjerer sine passasjerer i terminalen (pga fulle hoteller i nærheten, etter sigende). Hadde SAS ikke vært så eplekjekke og derimot sagt at slikt kan skje selv den beste så hadde jeg kanskje ikke kommentert her nå.

Når gikk høyt ut ifht. DU-forsinkelsene?

Ja, jeg er seriøs?
Det er snakk om ca. 30 minutter på en 12-timers flyvning.
Og ja, hvis det hadde vært større forsinkelse kunne de selvfølgelig ikke ventet. Her var det bare snakk om en halv time.

Har selv måtte være ombord i SK1474 (siste fly) CPH-OSL for å vente på tre passasjerer fra GVA. Vi ventet i nesten 40 minutter. Neste fly i dette tilfellet går kun syv timer senere (06:00 morgenen etter). Men neida, vi ventet.

22:45-avgangen fra CPH venter nesten alltid på de fleste late connections, nettopp fordi det er siste fly. Da slipper man mye bryderi mtp å legge folk inn på hotell i CPH, og mange skal også videre nettopp med div morgenavganger fra OSL på morgenkvisten daget etter.

Vestover er det også i mange tilfeller grenser for hvor mye flytid man kan ta igjen, og hva det koster i kroner og øre å delaye en IC-avgang med de forpliktelser SK har også etter flyet er kommet fram til destinasjonen vet jeg ikke, men her er det nok mest sannsynlig tatt en avgjørelse av noen som ser et større bilde og ikke en trigger happy besetning. Så kan man jo så klart være skuffet over routingen osv, men det har sikkert vært nevnt tidligere at værsituasjonen rundt de store hubene i europa ikke har vært de beste de siste dagene i tillegg til ferieavvikling, og da blir det vel desverre slik at vinduet hvor man kan svinge tryllestaven for å få til så smidige alternativer som mulig snevrer seg kraftig inn. Men like fullt kjedelig, det forstår jeg.

Norwegian var ju inte sämre själva sommaren 2013.
Någon månad innan Norwegian satte in 787 på ARN-BKK/JFK berättade Björn Kjos flitigt för svensk media varför gamla "fuelguzzlers" har dålig driftsäkerhet och krävde mycket tekniskt underhåll medans nyutvecklade flygplan istort sätt aldrig går sönder behöver lite tekniskt underhåll.
Det var ju helt uppenbart vilket flygbolag han menade använde gamla fuelguuzlers som krävde mycket tekniskt underhåll.

Ja, kompensasjon skal man selvsagt ha ved downgrade, men om det er ledig i en klasse over det man har så mener jeg det er opplagt at SK skal booke passasjerene inn i denne.

Det kan väl inte vara DU passagerarnas fel att hotellen Norwegian anlitar var fullbokade?
Man borde väl i sådant fall istället inkvarterat passagerarna även på dyrare 4-5 stjärniga hotell och hotell inom en något större radie från flygplatserna FLL, OAK, LAX & JFK?

Var det en bonuspoäng resa eller en betald resa i SAS Plus OSL-CPH-SFO?

Det var en betalt reise i Pluss.

Jeg har bare sendt meldinger med de da de henvendte seg til meg for å høre om det var mulig at det ikke var ledige pluss eller evt biz (dersom SAS anser det som et alternativ) med 1 eller to mellomlandinger fra CPH til SFO mellom mandag og torsdag.

Man får selvsagt ikke en fullverdig gjenfortelling av hendelsesløpet pr sms så for snakke med de når de er tilbake igjen. De er uansett ikke av typen som lager bråk og flasher med statusen sin men har en følelse av at de kanskje burde ha gjort det.

22:45-avgangen fra CPH venter nesten alltid på de fleste late connections, nettopp fordi det er siste fly. Da slipper man mye bryderi mtp å legge folk inn på hotell i CPH, og mange skal også videre nettopp med div morgenavganger fra OSL på morgenkvisten daget etter.

Vestover er det også i mange tilfeller grenser for hvor mye flytid man kan ta igjen, og hva det koster i kroner og øre å delaye en IC-avgang med de forpliktelser SK har også etter flyet er kommet fram til destinasjonen vet jeg ikke, men her er det nok mest sannsynlig tatt en avgjørelse av noen som ser et større bilde og ikke en trigger happy besetning. Så kan man jo så klart være skuffet over routingen osv, men det har sikkert vært nevnt tidligere at værsituasjonen rundt de store hubene i europa ikke har vært de beste de siste dagene i tillegg til ferieavvikling, og da blir det vel desverre slik at vinduet hvor man kan svinge tryllestaven for å få til så smidige alternativer som mulig snevrer seg kraftig inn. Men like fullt kjedelig, det forstår jeg.

Takk for utfyllende svar, Jarlabanke :)

Veldig enig. Blir nesten litt flau over disse postene til SAS, noe jeg også har gitt tilbakemelding om på deres Facebook-side. (Kundeservice har jo 4-5 ukers svartid ;))

Det at SAS går så høyt ut og flagger seg selv om "klassens beste" gjør det bare enda pinligere når ting skjer for dem. Ja, for forsinkelser rammer også SAS, slik som det gjør for alle andre selskap også. Selvfølgelig er ikke SAS skjermet fra å bli rammet av forsinkelser. Noen av passasjerene vil nok også oppleve å måtte vente en dag eller to på å komme seg avgårde når flyene er fulle. Da hjelper det ikke å fyre opp instagram og finne side opp og side ned med at "We have backup resources - and friends at STAR Alliance!"

Det er vel og praksis ved slike tilfeller, booke opp en klasse ( eller to ) om fullt i booket klasse.
Nå tyvtittet jeg på CPH-US avganger og der var rimelig haug fullt til alle plasser, legg så til de problemene som har vært rundt omkring, bl.a FRA de siste dagene så krymper valgene.
Har hatt flere som har hatt 2 dagers run fra Sør-Europa via de fleste steder for å komme seg hjem til Norge p.g.a bl.a FRA været

Back