• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

CHN Hainan starter Beijing-Oslo

Samme gjelder vel for Air China sine ruter fra Stockholm og København i så tilfelle. Flyr også over Russland!!

Det er dessverre en rekke flyselskap som opererer i det luftrommet. Deriblant Emirates, Qatar og Turkish:angry::(
 
Klager fordi noen stiller de spørsmål, vil jeg tro.

Ellers overrasker det meg at SAS er interessert i Kina-ruter eller langdistanse fra Oslo.
Seneste handlinger fra SAS viser derimot motstridende handlinger.

Ellers bør de bare sitte rolig og ikke uttale seg.

Det SAS reagerer på, er ikke at man får fly over Russland i seg selv, eller at det fins en Kina rute til Oslo, men at en rute kan potensielt (gjen)opprettes med incentiver fra Avinor samtidig som den går over Russland. Om det er virkelig saken, så er SAS helt rett i å vise sin misnøye.
 
Det SAS reagerer på, er ikke at man får fly over Russland i seg selv, eller at det fins en Kina rute til Oslo, men at en rute kan potensielt (gjen)opprettes med incentiver fra Avinor samtidig som den går over Russland. Om det er virkelig saken, så er SAS helt rett i å vise sin misnøye.

Hvorfor det? Avinor har vel ikke noe ansvar overfor SAS. Skulle Avinor la være å jobbe for nye ruter?
 
Hvorfor det? Avinor har vel ikke noe ansvar overfor SAS. Skulle Avinor la være å jobbe for nye ruter?
Avinor skal jobbe for nye ruter, men (noe av) problemet sett fra SAS sin side er at de er med på å sponse konkurrenter med helt andre vilkår. Avinor har som det nevnes her et incentivsystem for å tiltrekke seg nye ruter, og hvem finansierer mye av Avinors midler til å ha slike systemer? Jo, Norwegian og SAS. SAS er ikke fan av Avinor-modellen heller, av samme grunn, da man betaler masse for å fly på de største flyplassene, og så brukes det midler på å drifte flyplasser de ikke flyr til.

Alt i alt: Avinor gjør rett i å gjøre det de kan for å tiltrekke seg ruter, men det er en del underliggende faktorer her.
 
Last edited:
Hainan utvider til helårsrute.

Hainan Airlines as of Thursday (03JUL25) extended Beijing Capital – Oslo service into Northern winter 2025/26 season, on/after 26OCT25. From 28OCT25, the airline operates 2 weekly flights, instead of 3 during summer season, on board Airbus A330-300 aircraft.

HU769 PEK0240 – 0600OSL 333 26
HU770 OSL1230 – 0430+1PEK 333 26

For the month of March 2026, the airline currently lists 1 weekly flight on Saturdays.

Link: https://www.aeroroutes.com/eng/250704-hunw25osl
 
Jeg lurer på hvordan denne ruta går? Av søkresultatene jeg får opp ved søk OSL til Asia, så kommer denne flyvningen ofte opp som et billig alternativ via PEK. Det forteller meg at det er mange ledige plasser. Hvis ikke NYC kan flyves med en A330 fra OSL, hvordan kan PEK? Hvem er det som reiser til PEK? ;)
 
Jeg lurer på hvordan denne ruta går? Av søkresultatene jeg får opp ved søk OSL til Asia, så kommer denne flyvningen ofte opp som et billig alternativ via PEK. Det forteller meg at det er mange ledige plasser. Hvis ikke NYC kan flyves med en A330 fra OSL, hvordan kan PEK? Hvem er det som reiser til PEK? ;)
Nja nå er det jo visumfritak for nordmenn til Kina for reiser inntil 30 dager så det har jo blitt lettere å dra dit.
 
Back
Top