Hainan starter Beijing-Oslo

Det var jo det jeg skrev at dette har ingen ting med sikkerheten men kun for å straffe Russland. En straff som ifg IMF ikke fungere.
Da er det påtide imo å se på sanksjonene (og flyforbudet) igjen og gjøre eventuelle endringer på disse.
Det er imo helt rett i å straffe Russland og dens ledere, men de må være målrettet og ikke drepe våre egen økonomi og våre (fly) selskapers konkurranseevne mot f.eks Asiatiske (fly) selskaper.

Nej - det er Ruslands straf mod vesten.

For at fjerne straf ville vi skulle acceptere at russiske og belarussiske flyselselskaber frit kunne operere i Europa igen. Vi ville dermed tillade at den russike elite igen kunne rejse frit, mens der er den almindelige russiske befolkning der lider under krigen.
Det kommer aldrig til at være en god idé.
 
IMF = International Monatary fund

Når jeg henviser til dem så mener jeg straff som i alle (økonomiske) sanksjonene vesten har pålagt Russland.
Og det russiske flyforbudet (mot europeiske selskaper) kom etter at Europa sa at europeiske flyselskaper ikke skulle fly over Russland og etter at Europa la ned et flyforbud for russiske fly i Europa.

Og nei det å åpne opp for russiske flyselskaper betyr ikke at den russiske eliten får reise fritt igjen i Europa. Til det kan dem stanses med innreise forbud og sanksjoner rettet mot dem personlig og deres eiendelen (herunder privatfly). Dette ville vært en mye mer målrettet straffereaksjoner enn de som er idag.

Men igjen jeg sier ikke at vi bare skal åpne opp og avslutte sanksjonene og flyforbudet, men det er på tide å revurdere disse om de har ønsket effekt eller ikke (om de rammer oss mer enn dem), samt om det er nye sanksjoner som kan treffe bedre de russiske lederne og dem som står bak angrepskrigen i Ukraina.

Med det setter jeg en strek for denne diskusjonen.
 
Hainan Airlines har søkt om og fått innvilget ønskede landings- og avgangstider på Oslo Lufthavn fra kommende sommer. Blir spennende å se om det faktisk blir noe av (Selv om jeg heller vil se Air China på denne ruten).
 
Var det svake passasjertall som var årsaken til at den ble lagt ned, eller var det et aldri så lite virus?
 
Var det svake passasjertall som var årsaken til at den ble lagt ned, eller var det et aldri så lite virus?

Var nok lite trafikk i den "to måneders" stansen de først annonserte, så kom det nevnte viruset hvor Kina hadde blant annet de strengeste innreiserestriksjonene i verden i flere år. Men det er godt mulig de kommer tilbake som nevnt pga de kan fly over Russland. Jeg vet derimot ikke om jeg ville ha sittet på et fly som fly over Russland - det landet kan jo fort få et eller annet kinesisk fly med europeiske borgere ned på bakken og arrestere folk. Ja dette skjedde jo med Ryanair over Belarus.
 
Hvordan er økonomien til Hainan nå for tiden?

Jeg ser de nå er majoritetseid av den kinesiske staten, så da spiller det kanskje ikke så stor rolle.
 
Jeg vet derimot ikke om jeg ville ha sittet på et fly som fly over Russland - det landet kan jo fort få et eller annet kinesisk fly med europeiske borgere ned på bakken og arrestere folk.

Sant, sant. I følge Wikipedia har jeg gjort ulovlige ting i Kina, så jeg skal nok ikke tilbake med det første, men jeg tenker at det er positivt at vi er tilknyttet viktige destinasjoner.

Kjetil
 
Tror denne ruten relanseres denne uken. Seafoodflyer har lagt ut noen hint på insta. Hai og tåteflaske (nan morsmelkerstatning).
 
Seafoodflyer annonserte nettopp på Instagram at Hainan Airlines gjenopptar ruten sin fra/til Beijing 22. mars 2025.
 
HU769 A330 Tuesday, Thursday, Saturday PEK 02:40LT OSL 05:50LT
HU770 A330 Tuesday, Thursday, Saturday OSL 12:30LT PEK 04:30LT+1

Tidlig ankomst i begge ender...
 
Helt horrible tider spør du meg.
Til Oslo er det kanskje vanskelig å gjøre noe med ift tidssonene hvis de ønsker redeye (noe Hainan ser ut til å gjøre til Europa), men returen til Beijing burde ha gått 1-2 timer senere.
Det er ingen connection (basert på i morgen 3/1) før kl 7 med unntak av Vladivostok's (VVO) som er utenlands og dermed vel ikke trenger så lang connection. Innlands connection ser ut til å starte nærmere 8 og utover.
Og er målet ditt Beijing er det vel lite å gjøre så tidlig om morgenen, og man kan vel heller ikke sjekke inn på hotellet/ overnattingen så tidlig.
 
Last edited:
Jeg er litt usikker på om mange fra vesten ønsker å fly over Russland i tilfelle sikkerhetslanding e.l. Man kan jo tenke på en viss tvangslanding i Minsk også.

Hvilke ruter har Hainan over Russland til Europa?
Over alt.
Flere provinshovedsteder og andre viktige kinesiske byer til europeiske storbyer.

Sitter med inntrykk at Hainan tar ruter CN3 ikke gidder ta. Markedet er sikkert der, med litt lokale subsidier.
 
Last edited:
Samme gjelder vel for Air China sine ruter fra Stockholm og København i så tilfelle. Flyr også over Russland!!
 
Back
Top