Hainan starter Beijing-Oslo

Har ikke fløyet ruta. Ikke fordi jeg er skeptisk til Hainan Airlines, men fordi å bestille gjennomgående billett på websiden deres er svært begrenset til kun enkelte byer.
Ja, Hainan har et stort nettverk, men hater kjøre separat billett i Kina.
Skulle jeg ha gjennomgående billett til "ukjent by i Kina", så måtte jeg fly via Brussel.

Så for meg som nordmann og ikke ønsker reisebyrå. Ruta får tommel ned fra meg.
Ønsker heller en annen aktør, og aller helst Air China som får deg bokstavelig talt over alt med gjennomgående billett.
Enig. Jeg har mellom 20-30 turer til Beijing i snitt de siste 10 åra og tenkte at det jommen var positivt at Hainan startet flyvninger til OSL. Men usikkerheten min ligger i at noen turer kan jeg planlegge laaangt frem i tid, mens andre må tas mer på sparket og for førstnevnte er ikke Hainan vært et alt pga, først og fremst litt øko trøbbel. Mer på sparket turer går stort sett med Air China(ARN), Finnair el Aeroflot. Jeg skal stort sett til Beijing(hvis jeg skal til Kina fra Norge).. Jeg syns feks ikke Air China i Biz er veldig imponerende. Ikke Hainan heller..

Men håper de forts fra Osl i en el annen form..
 
Airlineroute skriver, at der ikke er noget bekræftet om, at Hainan lukker ruten permanent. Mon de vender tilbage næste sommer?:
https://www.routesonline.com/news/3.../hainan-airlines-fy1920-oslo-service-changes/

Hainan Airlines last week operated last Beijing Capital – Oslo service for summer 2019 season, which saw the last flight operated on 10OCT19. Previously the airline planned to operate this route as year-round, however schedule gradually removed on/after 11OCT19. There are no confirmations on whether this route is discontinued on permanent basis.

Previously filed winter schedule as follows.

HU769 PEK0130 – 0430OSL 333 135
HU770 OSL1330 – 0530+1PEK 333 135
 
Tålmodigheten var tydeligvis ikke stor. Jeg kan aldri huske å ha sett noe reklame for denne ruten i Norge? Litt underlig at man kutter ruten etter fem måneder uten å forsøke noen reklamekampanjer eller annet? Jeg tviler sterkt på at trafikken mellom Norge og Kina er så liten at en A330 tre ganger i uken ikke skulle kunne gå i pluss. Synd at man ikke kommer seg til Kina, et av verdens viktigste og hurtigst voksende markeder fra Norge, uten å måtte connecte.

https://flysmart24.no/2019/10/03/prestisje-rute-til-kina-stanses-etter-bare-fem-maneder/
 
Tålmodigheten var tydeligvis ikke stor. Jeg kan aldri huske å ha sett noe reklame for denne ruten i Norge? Litt underlig at man kutter ruten etter fem måneder uten å forsøke noen reklamekampanjer eller annet? Jeg tviler sterkt på at trafikken mellom Norge og Kina er så liten at en A330 tre ganger i uken ikke skulle kunne gå i pluss. Synd at man ikke kommer seg til Kina, et av verdens viktigste og hurtigst voksende markeder fra Norge, uten å måtte connecte.

https://flysmart24.no/2019/10/03/prestisje-rute-til-kina-stanses-etter-bare-fem-maneder/

Du brude skrevet ...Synd at man ikke kommer seg til Kina ... fra Oslo uten å måtte connecte

For de av oss som ikke bor i Oslo, så vil en direkte rute fra Oslo til en by i Kina bare øke valgmulighetene marginalt. En 1 stopp forbindelse via Amsterdam, København og Helsinki gir vesentlig flere og mer fleksible muligheter enn en direkte forbindelse fra Norge (!?!) til Kina
 
Tålmodigheten var tydeligvis ikke stor. Jeg kan aldri huske å ha sett noe reklame for denne ruten i Norge?


Det var i alle fall noen store reklameplakater på husvegger enkelte steder i Oslo sentrum i vinter/vår. De var ikke spesielt godt laget, men hadde bilde av både Oslo og Beijing.
 
Det var i alle fall noen store reklameplakater på husvegger enkelte steder i Oslo sentrum i vinter/vår. De var ikke spesielt godt laget, men hadde bilde av både Oslo og Beijing.
Når du sier det så husker jeg det. Var vel noen relativt kitchy reklameplakater på buss-stopper og t-banen? Uansett er det jo naivt å tro at en ny rute skal bli en suksess fra dag 1, så det ser ikke ut til at deres tro på ruten kan ha vært særlig stor fra starten av når de trekker seg ut etter så kort tid.
 
Lite som tyder på retur .....

DN har de siste dagene forsøkt å få en uttalelse fra Hainan Airlines' representant i Norge, uten å få svar.

SAS står heller ikke i startgropa for nye Kinaruter akkurat nå ...

Direktør for samfunnskontakt i SAS, Knut Morten Johansen, er ikke like sikker i dag, selv om konkurrenten Hainan Airlines kan være borte. I en tekstmelding skriver han at koronaviruset «har ikke akkurat gitt næring til satsing» på en ny Kina-rute.

https://www.dn.no/luftfart/hainan-a...navirus-skremmer-sas-fra-a-ta-over/2-1-752598
 
Xi Jinping annonserte nylig at nordmenn ikke lenger vil måtte søke visum for å komme inn i Kina for besøk inntil 15 dager. Er dette kanskje et grunnlag for en gjenopptakelse av direkteflygning mellom Beijing og Oslo? Enten med Hainan eller Air China (som nå flyr fra både CPH og ARN). Noen som har hørt noen rykter?
 
Xi Jinping annonserte nylig at nordmenn ikke lenger vil måtte søke visum for å komme inn i Kina for besøk inntil 15 dager. Er dette kanskje et grunnlag for en gjenopptakelse av direkteflygning mellom Beijing og Oslo? Enten med Hainan eller Air China (som nå flyr fra både CPH og ARN). Noen som har hørt noen rykter?

Veldig tvilsomt, dessverre. Trafikken mellom Europa og Kina er så redusert etter korona at til og med de store nettverksselskapene reduserer eller legger ned ruter til Kina, inkludert Beijing.

Edit eksempel:

British Airways this week filed service changes to Mainland China, as the airline schedules last London Heathrow – Beijing Daxing flight on 24OCT24 (25OCT24 from Beijing). Reservations for flights on/after 26OCT24 are no longer available.

Previously filed schedule during Northern winter 2024/25 season as follows.

BA089 LHR1445 – 1025+1PKX 789 x146
BA088 PKX1210 – 1730LHR 789 x257

Kilde: https://www.aeroroutes.com/eng/240809-banw24pkx
 
Last edited:
Den store forskjellen her er vel at Hainan og Air China kan fortsette å fly over Russland, mens Europeiske selskap må fly rundt...
 
Den store forskjellen her er vel at Hainan og Air China kan fortsette å fly over Russland, mens Europeiske selskap må fly rundt...

Omveien rundt Russland er selvfølgelig en faktor for de europeiske selskapene, men trafikken er uansett på et annet nivå i dag enn i 2019.
 
Air China har denne sesongen flydd daglig til Stockholm og fem dager i uka til København, så virker ut som det er et greit grunnlag for ruter til skandinaviske land. I tillegg er det jo et voksende cargo-marked mellom landende. Kinesisk utenlandsturisme er sterkt politisert og et sentralt politisk virkemiddel i kinesisk diplomati, og mye tyder på at Kina nå ønsker sterkere forhold til Norge igjen (og Norge til Kina). Så en rute til Oslo med det statseide Air China kunne jo vært et tiltak fra Kina.. Får vente å se..
 
Trafikken fra Europa til Kina er nok som du nevner ikke det samme som den var før Covid av diverse årsaker, men hvordan er trafikken av kinesere til Europa?
Det er dem som er de kinesiske flyselskapers hoved kundegruppe. En kundegruppe som har fått betraktelig bedre levevilkår og økonomi de siste 10 årene og har vist en økende grad av interesse å reise utenlandsk.

Så ikke utenkelig at vi vil se snart kinesisk flyselskap også på OSL med dette i bakhodet og at kinesere fortsatt flyr over Russland som gir dem store fordeler vs europeiske flyselskaper.

Litt OT: Så er det vel påtide at Europa ser på "flyforbudet" over Russland. Det er kun i sørvest (mellom Ukraina og Moskva) at sikkerheten kan stilles spørsmål ved og med tanke på de enorme negative påvirkningene som kun skader oss (europeiske flyselskaper), så bør det kunne åpnes for å fly over deler av Russland, spesielt midt og øst- Russland.
Man kunne flydd inn i Russland over Finland, deretter nord for St. Petersburg og rett øst til Sibir. Deretter videre til Japan, S. Korea og Kina.
Sanksjonene mot Russland ser jo ikke ut til å ha ønsket effekt for vesten (de har dobbelt så stor økonomisk vekst vs vestens G7 landene ifg IMF).
 
Last edited:
Litt OT: Så er det vel påtide at Europa ser på "flyforbudet" over Russland. Det er kun i sørvest (mellom Ukraina og Moskva) at sikkerheten kan stilles spørsmål ved og med tanke på de enorme negative påvirkningene som kun skader oss (europeiske flyselskaper), så bør det kunne åpnes for å fly over deler av Russland, spesielt midt og øst- Russland.
Man kunne flydd inn i Russland over Finland, deretter nord for St. Petersburg og rett øst til Sibir. Deretter videre til Japan, S. Korea og Kina.
Sanksjonene mot Russland ser jo ikke ut til å ha ønsket effekt for vesten (de har dobbelt så stor økonomisk vekst vs vestens G7 landene ifg IMF).

Det er ikke sikkerhed i forhold til krigen der er problemet
EU landene + en række yderligere lande indførte sanktioner mod Rusland efter Ruslands seneste invasion i Ukraine. En af disse sanktioner var at udelukke alle russiske og belarussiske flyselskabet fra det meste af det europæiske luftrum. Rusland reagerede tilbage ved at udelukke selskabet fra de lande der indførte sanktioner mod Rusland fra at flyve i russisk luftrum.

Så det betyder absolut intet om det sikkert eller ej at flyve over Rusland. De fleste vestlige selskaber har slet ikke ret til at flyve i russisk luftrum.
 
Litt OT: Så er det vel påtide at Europa ser på "flyforbudet" over Russland. Det er kun i sørvest (mellom Ukraina og Moskva) at sikkerheten kan stilles spørsmål ved og med tanke på de enorme negative påvirkningene som kun skader oss (europeiske flyselskaper), så bør det kunne åpnes for å fly over deler av Russland, spesielt midt og øst- Russland.
Man kunne flydd inn i Russland over Finland, deretter nord for St. Petersburg og rett øst til Sibir. Deretter videre til Japan, S. Korea og Kina.
Sanksjonene mot Russland ser jo ikke ut til å ha ønsket effekt for vesten (de har dobbelt så stor økonomisk vekst vs vestens G7 landene ifg IMF).

Så vi skal se vekk fra en angrepskrig i Europa for å få det lettere å reise til Asia? Og fordi du mener sanksjonene ikke fungerer? Det er mildt sagt ikke vanntett logikk synes jeg.
 
Så vi skal se vekk fra en angrepskrig i Europa for å få det lettere å reise til Asia? Og fordi du mener sanksjonene ikke fungerer? Det er mildt sagt ikke vanntett logikk synes jeg.
Men er det lurt å fortsette med blanko sanksjoner mot Russland som tydeligvis IKKE fungere og som nå rammer oss hardere enn dem (ref IMF)? Nei det handler ikke om å gjøre det enklere for oss å fly til Asia, men for europeiske (fly)selskapers økonomiske konkurranseevne mot Asiatiske (fly)selskaper som ikke er omfattet av de samme restriksjonene.
Da er det imo på tide å gå igjennom sanksjonene (også flyforbudet vi skapte) og se på ha som er mest målrettet og effektiv og hva som ikke er målrettet og ødelegger kun for oss.
Selvfølgelig skal vi straffe dem som står bak de russiske lederne men et vestlig flyforbud rammer neppe dem.
Sier ikke at man skal bare droppe flyforbudet og dagens sanksjoner men at det er på tide (etter 2 år) å gå igjennom dem (droppe noen, beholde noen, innføre nye).

Så er det interessant og dobbeltstandard at vi fremdeles ikke gjennomfører lignende ovenfor Israel med det de gjør i Palestina og Lebanon som er verre enn Russlands angripskrig. Vi har NULL sanksjoner og flyforbud dit, kun en oppfordring til å ikke fly dit men det er pga sikkerheten.
 
Det er ikke sikkerhed i forhold til krigen der er problemet
EU landene + en række yderligere lande indførte sanktioner mod Rusland efter Ruslands seneste invasion i Ukraine. En af disse sanktioner var at udelukke alle russiske og belarussiske flyselskabet fra det meste af det europæiske luftrum. Rusland reagerede tilbage ved at udelukke selskabet fra de lande der indførte sanktioner mod Rusland fra at flyve i russisk luftrum.

Så det betyder absolut intet om det sikkert eller ej at flyve over Rusland. De fleste vestlige selskaber har slet ikke ret til at flyve i russisk luftrum.
Det var jo det jeg skrev at dette har ingen ting med sikkerheten men kun for å straffe Russland. En straff som ifg IMF ikke fungere.
Da er det påtide imo å se på sanksjonene (og flyforbudet) igjen og gjøre eventuelle endringer på disse.
Det er imo helt rett i å straffe Russland og dens ledere, men de må være målrettet og ikke drepe våre egen økonomi og våre (fly) selskapers konkurranseevne mot f.eks Asiatiske (fly) selskaper.
 
Men er det lurt å fortsette med blanko sanksjoner mot Russland som tydeligvis IKKE fungere og som nå rammer oss hardere enn dem (ref IMF)? Nei det handler ikke om å gjøre det enklere for oss å fly til Asia, men for europeiske (fly)selskapers økonomiske konkurranseevne mot Asiatiske (fly)selskaper som ikke er omfattet av de samme restriksjonene.
Da er det imo på tide å gå igjennom sanksjonene (også flyforbudet vi skapte) og se på ha som er mest målrettet og effektiv og hva som ikke er målrettet og ødelegger kun for oss.
Selvfølgelig skal vi straffe dem som står bak de russiske lederne men et vestlig flyforbud rammer neppe dem.
Sier ikke at man skal bare droppe flyforbudet og dagens sanksjoner men at det er på tide (etter 2 år) å gå igjennom dem (droppe noen, beholde noen, innføre nye).

Så er det interessant og dobbeltstandard at vi fremdeles ikke gjennomfører lignende ovenfor Israel med det de gjør i Palestina og Lebanon som er verre enn Russlands angripskrig. Vi har NULL sanksjoner og flyforbud dit, kun en oppfordring til å ikke fly dit men det er pga sikkerheten.

Det er vel Russland som stengte sitt luftrom for europeiske selskaper, ikke omvendt. Så for at det skal oppheves må Europa da tillate fri flyt av russiske fly (og personer) til Europa. Det går bare ikke. Også tvilsomt om Europa skal klare å plukke sanksjoner som passer de best. Russland har rundt 16.000 sanksjoner, noen mer treffsikker enn andre. Og det er jo bevist at Russland var veldig føre var på dette og har jobbet i mange år på å rigge økonomien slik at vestlige sanksjoner ikke treffer like hardt som de ville gjort i 2014 for eksempel. Så er det jo såklart fint for Russland at land som Kina og India, samt land fra ørkenstatene som enkelte her inne er så glad i (UAE) fortsatt handler veldig mye med Russland.

Det siste er en "jamen hva med" som jeg ikke er interessert i å diskutere.
 
Back
Top