Gullknapp ved Arendal

Den første utfordringen blir jo å få på plass godkjent brann- og havaritjeneste. Og noen må jo betale for det også ...
 
Kan heller ikke forstå at det er behov og at noen tør å investere penger i dette prosjektet. Som Someone påpeker så kan Sørlandet totalt sett sitte igjen med et dårligere tilbud.

Tenk om ordførerne i Hamar, Gjøvik og Lillehammer begynner å tenke i samme baner - og hver for seg selvsagt.....:D
 
Men hvor mye vil du reelt spare på Gullknapp? I følge Googlemaps er det 52 minutter fra Arendal til Kjevik og 22 minutter til Gullknapp. Denne halvtimen spart kan vel ikke kalles signifikant, så ser ikke hvordan dette er så revolusjonerende for Arendal, bortsett fra at de slipper krysse fylkesgrensa

Jeg er også litt usikker på hva slags trafikk de forventer tiltrekke seg, og jeg blir ikke overrasket over at de ikke får noen rute til OSL, og da er de nesten like langt, selv om det sikkert blir lettere å komme seg på chartertur til Kreta eller at kanskje Ryanair dukker opp med en avgang eller to.

Man ender også fort opp med et dårligere tilbud for Sørlandet totalt sett, ved at man fort kan oppleve at trafikken istedet for og øke, blir spredt mellom flyplassene

Men så lenge det er private midler og noen ønsker å investere sine egne penger i flyplass, så greit for meg og de bør få lov til det. Men det gjør det ikke til en god ide av den grunn, og fort så ender regionen opp med å tape på det istedet


Kor store fly kan operere frå 1200-metersbane?

Altså dette står i artikkelen: "
Slik blir nye Gullknapp

Samferdselsdepartementet og regjeringen avgjør om Arendal lufthavn Gullknapp AS skal få begynne med kommersielle flyginger. Etter snart to års bankes saken gjennom i statsråd på Slottet i dag.
Det skal bygges en rullebane på 1.199 meter pluss en sikkerhetssone på 180 meter i hver baneende."
 
Last edited:
Kor store fly kan operere frå 1200-metersbane?

Altså dette står i artikkelen: "
Slik blir nye Gullknapp

Samferdselsdepartementet og regjeringen avgjør om Arendal lufthavn Gullknapp AS skal få begynne med kommersielle flyginger. Etter snart to års bankes saken gjennom i statsråd på Slottet i dag.
Det skal bygges en rullebane på 1.199 meter pluss en sikkerhetssone på 180 meter i hver baneende."

I praksis propell, og da vel i hovedsak Dash 8-300.
 
Hvor lang bane trenger en whisper jet?

De burde jo bygge lang bane for å kunne ta ned cargofly for oljeservicenæringen. Så kanskje de kan tjene noe penger og.
De har jo fysiske muligheter, da det ligger utenfor allfarvei i Froland.
 
Den første utfordringen blir jo å få på plass godkjent brann- og havaritjeneste. Og noen må jo betale for det også ...
Og kva med tårn-tenesta? Kven skal betale for den? Skal det vere Avinor som beatlar det via remote-tower?
 
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.
 
Last edited:
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.

Tårn, brann/redning, security osv osv. Å drifte noe slikt med bare 1-2 avganger daglig, uten anbud og offentlige tilskudd, høres dyrt ut.
 
Tårn, brann/redning, security osv osv. Å drifte noe slikt med bare 1-2 avganger daglig, uten anbud og offentlige tilskudd, høres dyrt ut.

Men denne situasjonen skjer på flere flyplasser i Norge....oftest private, og de holder da på enda...
 
Ikke uventet kommer det negative innlegg fra et par hold - og som er redd for konkurranse.

Tror nok at de som står bak prosjektet har bedre kontroll på status og muligheter enn "ekspertene" på dette forum.
Vil tro at det i konsesjonsvilkårene er avklart med brann/havari og tårn/AFIS-tjeneste.

Kan jo minne om Notodden, som i følge BAT's nettside har hatt rute til Bergen i 10 år.
I tillegg ruter til Stavanger og Florø.
Og Arendal har vel større potensiale.

Kanskje Agderfly gjenoppstår - i en eller annen form ? ;)
 
KRS-lufthavnsjefen på konferanse i dag, gjengitt på NRK Sørlandet kl 15:05:

Lufthavnsjefen på KRS ber nå om en kraftsamling om Kjevik, da han møtte landsdelens toppolitikere. Han ønsker ny vei, bedre flybuss og samling om å øke antallet passasjerer og ba landsdelen holde sammen. - Vi må ha en kraftsamling om lufthavn. Det er regionens lufthavn, og uten kraftsamling vil ting spres ut. Det må fremstå samlet. Hver gang vi er i dialog med flyselskaper, spør de om turistnæringen er samlet, er det politiske miljøet samlet - dette observeres utenfra. Når de ser at vi ikke har en region som står samlet om en lufthavn, er interessen for å komme, dessverre, mindre.
 
Typiske "floskler" fra en lufthavnsjef som ønsker mest mulig konsentrert om "sin" flyplass.

Faste utenlandsruter fra Gullknapp ligger nok et stykke frem i tid.
Er det passasjergrunnlag og det kan tjenes penger, vil nye ruter komme til Kjevik,
uansett hva politikere måtte uttale. Det blir ikke flere reisende av vedtak.

Hvis noen ønsker å reise fra Gullknapp - så må de få lov til det.
 
Det er mye spennende som vil skje i Arendalsregionen i årene fremover. Denne konsesjonsavtalen vil åpne for mange muligheter for næringslivet i området. Mr Valvik er en ekte ændalspatriot, men ingen dum businessmann heller.

Selvfølgelig sier lufthavnsjefen ved KRS det, det er han jo programforpliktet til.

Jeg er for et åpent marked, og jeg regner med markedet vil respondere positivt til Gullknapp. I første omgang er det jo snakk om fly i størrelsesorden 10-15 pax. Ingen grunn til å frykte direkte konkurranse med Kjevik enn så lenge :)
 
Det er mye spennende som vil skje i Arendalsregionen i årene fremover. Denne konsesjonsavtalen vil åpne for mange muligheter for næringslivet i området.

Men hvilke muligheter vil den åpne for som er unike ifht. dagens løsning med Kjevik? Er det noe som er så tidskritisk ifht. avstand til nærmeste flyplass at den knappe timen til Kjevik gjør at det utelukker spennende muligheter eller er det noe annet?
 
Frem og tilbake, det blir jo fort 1,5-2 timer. Alt som er med på å gjøre ting lettere/mindre tidskrevende, vil jeg jo anta er bra? Bare se på hva Regjeringen nå gjør med E18 i Vestfold. 110 vs 100 km/t... 10 km/t fra eller til er kanskje ikke så mye i utgangspunktet, men i det store bilde vil det jo være snakk om besparelse i tid.
 
Hvor mye skal man investere for å få to fly i året?

Vet ikke om du kjenner cargo behovet på sørlandet og hvor mange trailere som går på danskebåten og ned til en stor cargoflyplass i tyskland eller Holland, men det er ikke få.

Både NOV, Aker Solution, Cameron, Macgregor som de 4 store og en masse mindre selskaper sender masse nye varer produsert i Norge, samt at det et et stort aftermarket volum fra disse.
Mange ville valgt å gå rett på fly hvis de kunne.

Særlig aftermarket som sender kritiske reservedeler worldwide til oljeinstallasjoner som står pga manglende deler, her snakker vi friske rater og tid er viktigere enn fraktpris!
 
Vet ikke om du kjenner cargo behovet på sørlandet og hvor mange trailere som går på danskebåten og ned til en stor cargoflyplass i tyskland eller Holland, men det er ikke få.

Både NOV, Aker Solution, Cameron, Macgregor som de 4 store og en masse mindre selskaper sender masse nye varer produsert i Norge, samt at det et et stort aftermarket volum fra disse.
Mange ville valgt å gå rett på fly hvis de kunne.

Særlig aftermarket som sender kritiske reservedeler worldwide til oljeinstallasjoner som står pga manglende deler, her snakker vi friske rater og tid er viktigere enn fraktpris!

Henger ikke på greip.:rolleyes:
Hvis det hadde hastet så veldig og penger ikke er den store saken er det en flyplass i Stavanger. Kjøretid fra Kr.sand ca 3,5 - 4 timer. Sola kan ta ned og opp alle typer fly som noengang kommer seg ned på Gullknapp.
 
Back
Top