Men hvor mye vil du reelt spare på Gullknapp? I følge Googlemaps er det 52 minutter fra Arendal til Kjevik og 22 minutter til Gullknapp. Denne halvtimen spart kan vel ikke kalles signifikant, så ser ikke hvordan dette er så revolusjonerende for Arendal, bortsett fra at de slipper krysse fylkesgrensa
Jeg er også litt usikker på hva slags trafikk de forventer tiltrekke seg, og jeg blir ikke overrasket over at de ikke får noen rute til OSL, og da er de nesten like langt, selv om det sikkert blir lettere å komme seg på chartertur til Kreta eller at kanskje Ryanair dukker opp med en avgang eller to.
Man ender også fort opp med et dårligere tilbud for Sørlandet totalt sett, ved at man fort kan oppleve at trafikken istedet for og øke, blir spredt mellom flyplassene
Men så lenge det er private midler og noen ønsker å investere sine egne penger i flyplass, så greit for meg og de bør få lov til det. Men det gjør det ikke til en god ide av den grunn, og fort så ender regionen opp med å tape på det istedet
Kor store fly kan operere frå 1200-metersbane?
Altså dette står i artikkelen: "
Slik blir nye Gullknapp
Samferdselsdepartementet og regjeringen avgjør om Arendal lufthavn Gullknapp AS skal få begynne med kommersielle flyginger. Etter snart to års bankes saken gjennom i statsråd på Slottet i dag.
Det skal bygges en rullebane på 1.199 meter pluss en sikkerhetssone på 180 meter i hver baneende."
Og kva med tårn-tenesta? Kven skal betale for den? Skal det vere Avinor som beatlar det via remote-tower?Den første utfordringen blir jo å få på plass godkjent brann- og havaritjeneste. Og noen må jo betale for det også ...
Kvar helst i Noreg skjer dette?Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.
Tårn, brann/redning, security osv osv. Å drifte noe slikt med bare 1-2 avganger daglig, uten anbud og offentlige tilskudd, høres dyrt ut.
Lufthavnsjefen på KRS ber nå om en kraftsamling om Kjevik, da han møtte landsdelens toppolitikere. Han ønsker ny vei, bedre flybuss og samling om å øke antallet passasjerer og ba landsdelen holde sammen. - Vi må ha en kraftsamling om lufthavn. Det er regionens lufthavn, og uten kraftsamling vil ting spres ut. Det må fremstå samlet. Hver gang vi er i dialog med flyselskaper, spør de om turistnæringen er samlet, er det politiske miljøet samlet - dette observeres utenfra. Når de ser at vi ikke har en region som står samlet om en lufthavn, er interessen for å komme, dessverre, mindre.
Det er mye spennende som vil skje i Arendalsregionen i årene fremover. Denne konsesjonsavtalen vil åpne for mange muligheter for næringslivet i området.
Hvor mye skal man investere for å få to fly i året?
Vet ikke om du kjenner cargo behovet på sørlandet og hvor mange trailere som går på danskebåten og ned til en stor cargoflyplass i tyskland eller Holland, men det er ikke få.
Både NOV, Aker Solution, Cameron, Macgregor som de 4 store og en masse mindre selskaper sender masse nye varer produsert i Norge, samt at det et et stort aftermarket volum fra disse.
Mange ville valgt å gå rett på fly hvis de kunne.
Særlig aftermarket som sender kritiske reservedeler worldwide til oljeinstallasjoner som står pga manglende deler, her snakker vi friske rater og tid er viktigere enn fraktpris!
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.