Gullknapp ved Arendal

Rivaleriet mellom Arendal og Kristiansand ødlegger for hele landsdelen.
Som småflypilot setter jeg pris på alle gode rullebaner rundt kysten og ellers! :)
Som flygeleder setter jeg pris på alle nye ruter/bevegelser.. selv om Arendal ikke akkurat er i mitt nedslagsfelt ;)

120mill har de brukt!

Jaja står ikke på fornuft alltid ;D

Utrolig. Men det blir vel ingenting sammenlignet med når Gjøvik, Hamar og Lillehammer skal starte arbeidet med å bygge hver sin internasjonale flyplass...:D.

Har utrolig liten tro på at gullknapp skal kunne hevde seg på sørlandet. Ser flyplasskjefen spekulerer i større flytyper opp til 70 seter. Man kan vel utelukke alle som opererer på Kjevik og jeg kan ikke se for meg at noen nye selskaper vil velge Gullknapp når kjevik ligger rett ved siden av. Når den nye motorveien kommer, samt ny kjevikvei så vil kjøretiden bli betydelig nedkortet fra Arendal.

"Dersom ikke Gullknapp-selskapet lykkes med å få fatt i kvalifisert personell raskt, blir det ikke flyginger med betalende passasjerer før til neste år."

Gullknapp er også en aktuell flyplass for fjernstyring av tårntjenesten, som skal lokaliseres til Bodø. Per nå har Gullknapp dog valgt å gå for en bemanningsløsning. De sliter dog med å få tak i kvalifisert personell, og kan bli nødt til å sende dem de ansetter til Malmö på opplæring. Hvis det blir tilfelle, vil det ikke bli igangsatt kommersielle flyvninger før Q1 2017.

http://www.agderposten.no/nyheter/jakter-folk-til-tarnet-pa-nye-gullknapp-1.1524887

Norge er et spesielt land når det gjelder luftfart. En ting er at man p.g.a. værforhold og dårlige veier har trengt og fremdeles trenger mindre flyplasser som kortbanenettet. Men lokalpatriotisme og flyplasser på steder hvor det er veier og været ikke gir de største utfordringer for flytrafikken har gitt oss fine eksempler på fragmentering hvor det heller burde vært konsolidering: Dagali/Fagernes, Gullknapp/Kjevik. I en region hvor jeg har vært mye har det vært luftige planer om flyplasser i Gudbrandsdalen, Våga, Ringebu m.m. Det ligger faktisk flyplass på Ringebu, men det har aldri vært annet en småfly og seilfly der. De vil gjerne ha flyplass der også. http://www.vinstra.no/Nyheter/id/118330

Jeg regner med mindreverdighets kompleksene virkelig vil komme til synet når flyplassen åpnes og det knapt vil være aktivitet der.
Når den nye E18 forbi Tvedestrand åpner om noen år, har vi 15min kjøretur fra hytta, til Gullknapp. Jeg regner med at Gullknapp aldri vil ha noe å si for oss......

I følge gule sider er det 28 minutter kortere å kjøre fra Arendal til Gullknapp, enn til Kjevik. Tiden har løpt fra det å ha en liten flyplass så nær en middels stor flyplass. Jeg tror ikke det blir noen aktivitet av betydning på Gullknapp.

Agderposten i dag, bak betalingsmur:

Gullknapp åpner med stort flyshow 17. juni

Planlagt offisiell åpning i mai måtte utsettes, men nå er det klart at det blir åpningsshow for Arendal :up:

Back