Gulf Air løfter seg igjen

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Gulf Air løfter seg igjen

Gulf Air to lease new planes in a bid to compete with rivals

Gulf Air is close to leasing four new Boeing 777s from another airline (Jet Airways), as it seeks to reposition the carrier as a growth business with a modern fleet.

The Bahrain-owned airline plans to put the new planes into service on its European routes from March 1, complementing a fleet renewal programme that spans orders for 35 Airbus aircraft and 24 Boeing 787 Dreamliners.

"We have 300m people in the Arab world and 700-800 aircraft. In America, there are 330m people and around 4,000 commercial aeroplanes."

http://www.telegraph.co.uk/finance/...w-planes-in-a-bid-to-compete-with-rivals.html
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

B777'erne kommer til å bli intet mindre enn rålekre i ørnedekoren!
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

"Løfter seg igjen"? Har de noensinne vært "nedenunder"?

Jeg er fortsatt forundret over den ekspansjon som flyselskapene i Emiratene og omegn viser. 4 selskaper der nede som stadig ekspanderer og ingen av dem er med i en av de store alliansene.

Ville det ikke skape et fortrinn for ett av dem om de ble med i en allianse??

BF:cool2
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

"Løfter seg igjen"? Har de noensinne vært "nedenunder"?


De har vært minst offensive og vel hatt litt mer trøblete drift de siste årene sammenliknet med gigantene Emirates, Qatar AW. Nå er forøvrig også de siste B767'erne ute av flåten, og på kort sikt flere A330 på vei inn i tillegg til de B777 som nevnes her.
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Uansett, å reise med disse flyselskapene er et løft i seg selv hva service angår. Maken til god service skal du lete lenge etter blant europeiske flyselskaper. Har selv flydd Gulf Air og Etihad.
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Ethiad er ved det selskapet som er mest anonyme synes jeg.

Hvordan er det nå med tilhørigheten:

Emirates = Dubai
Qatar = Qatar
Gulf Air = Bahrein?
Ethiad = Abu Dhabi?

BF:cool2
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

"Løfter seg igjen"? Har de noensinne vært "nedenunder"?

Ja, det står litt om det i artikkelen. Blant annet har de hatt en del interne problemer og tapt terreng til noen av konkurrentene.
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Vært konge om noen av disse fire selskapene hadde blitt medlem av Star Alliance :)
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Er det noen som har noen oversikt over hvordan disse selskapene drives? Det bestilles hundrevis av 787, 777, 340, 350 og 380 til en befolkning som stort sett holder seg hvor de bor, og til turister som i begrenset grad ønsker å dra dit.

Det jeg lurer på er: Tjener selskapene penger, eller er det rike stater som pumper oljepenger inn i mega tapsprosjekt for om mulig å bygge opp en turistindustri som de håper vil innbringe penger den dagen det er slutt på oljen?

Har aldri noensinne hørt eller lest noe om hverken økonomi eller kabinfaktor for disse selskapene, men snakket med en redcap i Hamburg som sa at hvis jeg ville reise til andre kontinent med GARANTERT plass (det var han som understreket at det var med store bokstaver), så var det bare å kjøpe seg en ID-billett med Emirates fra HAM, da da hadde langt under en fjerdedel av kabinen full...

Da stod to av deres 340er parkert ved siden av hverandre - en eastbound og en westbound....

Hva skjer der nede - noen som har noen som helst peiling...?

Mvh en grublende Krok....
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

For å si det veldig kort, så har du hele spekteret fra 'veldrevet privat selskap' via 'statlig pengesluk' til 'rik manns leketøy'. Har selv ikke noe førstehåndskjennskap til noen av selskapene, men har en del kjente som har jobbet der nede, både som flyvende og annet.

Skrekkhistoriene går mye på arbeidsvilkår, manglende betaling og rikmannsbarn i høyresetet som er avhengige av en noenlunde kompetent skipper for å klare noe særlig annet enn cruise på autopilot ...

Men de store selskapene er stort sett veldrevet, selv om de nok slipper å bekymre seg om EU-restriksjoner når det gjelder pengestøtte hvis de skulle komme i trøbbel .. ;)
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Nå er det en stor grad av forretningsvirksomhet i disse landene, samt enorme mengder gjestearbeidere både fra Vesten og Østen, som flys inn og ut. Landene som har store deler av sine inntekter fra olje, men de vet også at den en gang tar slutt, og da tilsier langtidsplanlegging at de har andre bein å stå på. Vi ser jo hvilken forretningsmessig rolle bl a Singapore og Hong Kong har, selv om de er relativt små arealmessig. Begge har også veldig store flyselskaper i forhold til arealet, men de er tilpasset menneskestrømmen. Når arabiske land allerede har kontantene kan de ligge den ønskede utviklingen i forkjøpet, flymateriellmessig.
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Vel, kjenner en engelskmann, hvis sønn jobber som styrmann for Emirates på 777. Han hadde over milionen i året, ingen skatt, gratis stort hus svømmebasseng osv i Dubai. Ble hentet i bil og kjørt til og fra jobb, gratis skole og helsetjenester for hele familien og gode rettigheter på billetter. Sønnen hadde ordnet billett for faren sin for å besøke dem i Dubai. Sønnen skulle føre EK flighten fra et sted i England til Dubai og da hadde far fått biz billett med KL fra Krsand til England, og satt selvfølgelig på rad 1 videre med EK. Hadde vært helt konge visstnok.

Synes dette høres nokså drøyt ut. Har de virkelig så gode forhold?

BF:cool2
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Skatt er vel fraværende for samtlige som arbeider i UAE? En vesentlig del av strategien til disse flyselskapene er også å pense så mye trafikk som mulig mellom vest-øst-vest via Dubai og Abu Dhabi.

Men har en magefølelse på at disse flyselskapene før eller siden også får føling med realitetene.
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Emirates som den mest kjente tjener ihvertfall penger og ser man fra siste halvårsresultat (Sommer halvåret 2008) så ser man også at det ikke er mye drivstoffsubsidier der da fjorårets høye drivstoffpriser dro ned resultatet kraftig

http://www.ekgroup.com/Images/Half_yearly_results_Sep_08.pdf

Strong business growth continues – operating revenues up 31%, passenger traffic up 11%, cargo tonnes up 13%

Positive outlook for next six months
Dubai, UAE, 10 November 2008 – Emirates Airline produced a net profit of Dhs 284 million (US $77 million), for the first six months of its current financial year ending 30th September 2008. This is down 88 per cent compared to Dhs 2.36 billion ($643 million) net profits for the same period in 2007, showing the impact of the record fuel prices earlier this year.

Og hvis man tar for seg Emirates sin siste årsrapport så ser man følgene

07/08 - Omsetning: USD 11.2B - Net Profit: USD 1,45B

Og de skriver også følgene
The Emirates Group returned its 20th consecutive net profit ......

Så realiteten er at det er fullt mulig på å tjene gode penger på å være en "verdenshub" i Midt-Østen så lenge man er dyktige, har volum og et godt business case

Men selvsagt vil også disse merke krisen men de store som f.eks Emirates, Qatar Airways og Ethiad vil nok komme gjennom greit og muligens enda sterkere enn før når økonomien igjen snur
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Vel, kjenner en engelskmann, hvis sønn jobber som styrmann for Emirates på 777. Han hadde over milionen i året, ingen skatt, gratis stort hus svømmebasseng osv i Dubai. Ble hentet i bil og kjørt til og fra jobb, gratis skole og helsetjenester for hele familien og gode rettigheter på billetter. Sønnen hadde ordnet billett for faren sin for å besøke dem i Dubai. Sønnen skulle føre EK flighten fra et sted i England til Dubai og da hadde far fått biz billett med KL fra Krsand til England, og satt selvfølgelig på rad 1 videre med EK. Hadde vært helt konge visstnok.

Synes dette høres nokså drøyt ut. Har de virkelig så gode forhold?

BF:cool2

Nei akkurat denne delen er definitivt IKKE riktig! Det er flere ex SAS, og SAS piloter som har tatt permisjon som flyr i Emirates, og for en styrmann er lønnen under en tredjedel av det du skisserer. Skattefrihet, gratis transport, bolig, skole og helse stemmer, men de siste to har en jo også i Skandinavia...

Med huslån i Norge er det på kanten til problematisk med styrmannslønn, men så vidt jeg forstår dobles nesten lønnen når en blir kaptein, så da er det greit. Problemet er bare at det ikke finnes avtaler, slik at det ikke er regulert når en blir kaptein. Dette avhenger av om en er på riktig flytype til riktig tid, og det er det kun selskapet som bestemmer om en er...

De jeg kjenner som har blitt kaptein er veldig fornøyd, og hvis en trives med livsstilen så har de det jo helt supert med beach, golf og masse opplevelser, men som sagt så må du trekke kraftig fra på den der styrmannslønnen...
 
Re: Gulf Air løfter seg igjen

Tidene endrer seg raskt! Gulf Air har nå økset planene om long-term leasing av B777-maskinene fra indiske Jet. De som har rukket å bli omlakkert i Gulf sin dekor skal nå leveres tilbake etter 6 måneder.
Ser ut til at realitetene har innhentet UAE også.
 
Back
Top