Grounding av 787

Re: FAA setter Dreamlinerne på bakken

Sånn sett, i et worst-case sceneraio, hva gjør Kjos om Dreamlinerne fortsatt står på bakken når hans kjemperuter skal åpnes?

Re: FAA setter Dreamlinerne på bakken

Sånn sett, i et worst-case sceneraio, hva gjør Kjos om Dreamlinerne fortsatt står på bakken når hans kjemperuter skal åpnes?

ble nevnt i en tråd her at han hadde ordna med en wet leaset 767

Re: JAL og ANA grounder sine 787

Blir det ikke feil å sammenligne antall feil på 737 og 787 uavhengig av alvorlighetsgrad? Hvor mange 737 flyr rundt omkring? Flere tusen. Og 787? Under 100. For meg virker det mer enn tilfeldig at så mange feil oppstår på et så lavt antall maskiner som feil potensielt kan oppstå på...

http://www.tu.no/industri/2013/01/17/her-er-dreamliner-problemet

Teknisk Ukeblad har en artikkel om batteriene, hvor de også påpeker at Boeing bruker "gammel teknologi" og antyder vel egentlig at det kan være en årsak til at batteriene ryker.

Nei, det de antyder er at den gamle teknologien er mer "ustabil" når det først skjer noe galt, slik at de batteriene lettere får thermal runnaway, og at de frigjør mer energi når de får thermal runnaway enn hva nyere batterier gjør.

Thermal runnaway skal uansett ikke skje med batterier, og her er det fler ting som har svitket.

1.) batteriet skal ikke utsettes for påkjenninger som gjør det ustabilt.
2.) Om det utsettes for slike påkjenninger så skal sikkerhetsmekanismer koble batteriet fra systemet før det skjer noe farlig.
3.) Siden det er kjent både fra laptopper og mobiltelefoner at Li-ion batterier alikevel tar fyr i blandt (disse har også samme sikkerhetsmekanismer) så burde ikke denne typen batterier vært plassert nært cockpit eller i avionicsskap der det kan skade vitale komponenter (og flygerene) om noe skule skje.

Etter min mening bør slike batterier håndteres som særskillt brannrisiko, og plasseres i brannsikre bokser på steder hvor litt røyk og varme ikke vil gjøre stor skade.

LOT satte pa bakken bade 787 (en kommer tilbake til WAW tom, etter forste reisen over Atlanten med pax til ORD). 763 skal holdes i drift isteden, sa lenge problem med 787 er ikke lost.

Nå skal man vel ikke blåse dette helt ut av proporsjoner.
Enkelte tar jo like mye av som journalistene.

Akkurat! Det gjelder vel også FAA og europeiske myndigheter :headbang

Akkurat! Det gjelder vel også FAA og europeiske myndigheter :headbang

Det burde være lov å ha i mente at media hadde tatt av i dagesvis før den siste feilen som førte til at de ble satt på bakken oppstod.

For meg virker det mer enn tilfeldig at så mange feil oppstår på et så lavt antall maskiner som feil potensielt kan oppstå på...

Hvis du sikter til mitt utsagn om tilfeldigheter, gjaldt det tidsspennet. Jeg har ingen kompetanse til å fastslå at feilene skyldes tilfeldigheter, om enn flere av dem er slike som oppstår på andre flytyper også. Inntil i går var nettopp tidspennet en viktig årsak til mengden mediedekning.

Dette var en meget god og opplysende artikkel for de av oss som ikke har inngående kjennskap til batterier - kan anbefales!:up:

Jeg så denne artikkelen gjengitt på e24.no og tenkte med meg selv at dette var da litt i overkant til de å være..

Men ja, veldig informativ artikkel!

Herregud for et teit opplegg. Kan like godt grounde alle a32x, 737, 757, 767, a330 osv..?!?!?

Om feilen skyldes gammelt batteriteknologi burde andre fly også være påvirket av dette?

Det er synd at en rekke flyselskap vil lide økonomiske tap på grunn av 787 Nightmareliner.
Det er også synd på de passasjerer som vil på grunn av dette kanskje ikke kommer til der de skal på grunn av 787 Nightmareliner.
Det er ikke synd på Boeing som ikke tok signalene raskere. Deres statement fra i går (16.) er den første gang Boeing tar dette på alvor.

"The safety of passengers and crew members who fly aboard Boeing airplanes is our highest priority.
"Boeing is committed to supporting the FAA and finding answers as quickly as possible. The company is working around the clock with its customers and the various regulatory and investigative authorities. We will make available the entire resources of The Boeing Company to assist.
"We are confident the 787 is safe and we stand behind its overall integrity. We will be taking every necessary step in the coming days to assure our customers and the traveling public of the 787's safety and to return the airplanes to service.
"Boeing deeply regrets the impact that recent events have had on the operating schedules of our customers and the inconvenience to them and their passengers."

Japanske investorer har vist at de ikke har tillit til Boeing. På Tokyo-børsen har nesten samtlige japanske selskaper som er i 787-samarbeidet blødd kraftig i det siste.

Boeing trekker jo også stadig mer av produksjonen hjem til USA ... skal bli interessant å se om man etterhvert bryter med japanske og europeiske partnere ..

Herregud for et teit opplegg. Kan like godt grounde alle a32x, 737, 757, 767, a330 osv..?!?!?

Om feilen skyldes gammelt batteriteknologi burde andre fly også være påvirket av dette?

Nja.. Slik jeg leser dette er det pga gammel batteriteknologi i kombinasjon med annen ny teknologi.

Back