Grounding av 787

Re: JAL og ANA grounder sine 787

Nå skal man vel ikke blåse dette helt ut av proporsjoner.
Enkelte tar jo like mye av som journalistene.

Branntilløp ombord et fly er alvorlig, samme hva pressetalsmenn/kvinner påstår. Vil ikke si at man "blåser ting ut av proposjoner". Les litt om Swissair 111. Selvom det ikke er direkte sammenlignbart så ser man alvorligheten med branntilløp ombord.

Jeg flyr ikke med 787 før Boeing har ryddet opp i alle feilene.

Branntilløp ombord et fly er alvorlig, samme hva pressetalsmenn/kvinner påstår. Vil ikke si at man "blåser ting ut av proposjoner". Les litt om Swissair 111. Selvom det ikke er direkte sammenlignbart så ser man alvorligheten med branntilløp ombord.

Flyhavarikommisjonen om swissair 111 gikk på national geographic i går kveld.

Nå skal man vel ikke blåse dette helt ut av proporsjoner.
Enkelte tar jo like mye av som journalistene.
Når man evakuerer flyet på rullebanen med nødsklier etter en nødlanding så er vil jeg si at det er ganske alvorlig.

Man skal ikke undervurdere brann/branntilløp ombord i et fly, det har vi lært etter flere alvorlige ulykker.

Litt OT, men hvordan er det med erfaringsoverføringer kontra forretningshemmeligheter i flyindustrien? Tenker da på lærdommer A350 kan trekke fra 787.

Når man evakuerer flyet på rullebanen med nødsklier etter en nødlanding så er vil jeg si at det er ganske alvorlig.

Man skal ikke undervurdere brann/branntilløp ombord i et fly, det har vi lært etter flere alvorlige ulykker.

Det er vel standard procedure når det er røykutikling om bord :)

Eller bommer jeg helt nå?

Hvis det er 24 stk 787 som nå er groundet, hvilke flyselskaper har de fortsatt i luften, og hvor mange?

Røyk ombord i flyet, være seg i kabin, cockpit, lasterom er ekstremt alvorlig.
Dette er en kjempeskrape for Boeing, og et alvorlig problem.
Eneste jeg virkelig er redd for ombord når jeg jobber er røyk/brann.
Problemet med røyk er også ofte at det er vanskelig å fastslå hvor den kommer fra, og dermed også kunne gjøre noe med problemet.
Om noen som helst tar lett på dette, så er det idioti og meget skremmende.
Får bare håpe at de klarer å rydde opp i alle problemene asap.

Det eneste som bekymrer Norwegians kommunikasjonsavdeling er åpenbart bonusopptjening innenlands. Når jeg kikker inn i krystallkulen min, kan jeg se en sommer som tidvis blir preget av kaos og fortvilelse for passasjerer booket på DYs IC-reiser. Mediene kaster seg selvsagt på - agurkhungrig som de er - og lager saker på at DY ikke rerouter til andre selskap osv.

Hvis det er 24 stk 787 som nå er groundet, hvilke flyselskaper har de fortsatt i luften, og hvor mange?

24stk tilsvarer ANA (17) og Japan Airlines (7) sine fly. United, LAN, Qatar, LOT, Air India og Ethiopan har tilsvarer vel da resten som har rundt 25 fly

For å flåse litt: Jeg flyr ikke før det blir forbud mot mobiltelefoner og laptoper ombord.

Det største problemet for Boeing her, er at så mange hendelser kommer på så kort tid, hvilket neppe kan være noe annet enn tilfeldig (ikke nødvendigvis at hendelsene kommer, men tidsspennet).

Drivstofflekasjer,bremsetrøbbel, røykutvikling og branntilløp......hadde ikke det fått oppmerksomhet om det skjedde med 737..verdens mest brukte fly...Hallo??
Tror folk her bør merke seg det SAS-Stewart skriver.

Flesteparten av disse feilene har ingenting med typen å gjøre. Liknende episoder skjer daglig med både Boeinger og Airbusser. Men når en flytype er i medias søkelys, blir alt slått opp, og det blir veldig dramatisk. Derfor er det viktig for publikums tillit at man 'gjør noe'.

Det som kanskje bekymrer litt er batteriet som begynte å brenne og det er nok dette som FAA i første rekke konsentrerer seg om når de nå gjennomgår det som har skjedd. Jeg vil tippe at vi får en snarlig beroligende melding fra FAA og at JAL og ANA setter maskinene tilbake i trafikk i løpet av noen dager.

Drivstofflekasjer,bremsetrøbbel, røykutvikling og branntilløp......hadde ikke det fått oppmerksomhet om det skjedde med 737..verdens mest brukte fly...Hallo??

Dette skjer med jevne mellomrom. Den medieoppmerksomheten det får er at det blir nevnt, så er det glemt dagen etterpå. En APU-brann på en 737 i Molde for noen år siden ble vel ikke nevnt i riksmedia i det hele tatt. En 787 og media i hele verden er på banen.

Fly som nød-/sikkerhetslander på grunn av røyk i kabinen leser man om flere ganger i året, uten at det oppstår noe hysteri av den grunn.

Det vi ser nå er neppe at 787 er noe dårligere fly enn andre, men at det har hatt en sannsynligvis tilfeldig opphopning av hendelser av litt varierende alvorlighetsgrad, og at media er ekstra offensive på saken i fordi flytypen er ny i tillegg til at de i flere dager på rad tilfeldigvis har fått vann å tømme på mølla.

Dette skjer med jevne mellomrom. Den medieoppmerksomheten det får er at det blir nevnt, så er det glemt dagen etterpå. En APU-brann på en 737 i Molde for noen år siden ble vel ikke nevnt i riksmedia i det hele tatt. En 787 og media i hele verden er på banen.

Fly som nød-/sikkerhetslander på grunn av røyk i kabinen leser man om flere ganger i året, uten at det oppstår noe hysteri av den grunn.

Det vi ser nå er neppe at 787 er noe dårligere fly enn andre, men at det har hatt en sannsynligvis tilfeldig opphopning av hendelser av litt varierende alvorlighetsgrad, og at media er ekstra offensive på saken i fordi flytypen er ny i tillegg til at de i flere dager på rad tilfeldigvis har fått vann å tømme på mølla.

Ja du har såklart helt rett, dette er "minor details". Branntilløp er ufarlig. Media burde ikke skrive om dette i det hele tatt. La Boeing sole seg i glansen av det feilfrie drømmeflyet sitt :rolleyes:

787 er et "ny type fly" som blir frontet som revolusjonerende, da er det klart media fokuserer mere på det, en en velprøvd og solid 737. Synde er det.

Ja du har såklart helt rett, dette er "minor details". Branntilløp er ufarlig.

Jeg tror du må forveksle meg med noen andre.

787 er et "ny type fly" som blir frontet som revolusjonerende, da er det klart media fokuserer mere på det

Jepp, men fokuset blir ikke riktigere av den grunn. Det vi ser her er forsåvidt ikke uvanlig i media, men det er fordummende og av og til langt over grensen til det komiske. HSD havnet i medias søkelys så til de grader at det ble problematisert at man må bruke strøsand på enkelte ferger når det var glatt og de fikk også dekning i riksmedia hver gang de traff ei kai litt hardt. Det har naturligvis sammenheng med at de også hadde et par mer alvorlige hendelser, deriblant Sleipner-forliset, men det er likefullt egentlig helt uinteressant. Jeg antydet komedia og da må vi over på en litt annen saken, for det gled absolutt helt over i det komiske da en lokal-TV-stasjon i etterkant av Estonia-forliset begynte å problematisere at en del ferger på Vestlandet har baugporter. Det er den samme mekanismen vi ser her: Jaget etter oppfølgingssaker, uansett hvor store, små eller irrelevante de må være.

Den store fokus har Boeing og ikke mindst flyselskaber selv bedt om.

De har nu i årevis råbt højt om hvor revolutionerende og "fantastisk" dette fly er for at skabe publicity og hype produktet overfor kunderne. Når man stikker næsen frem på den måde, så må man forvente at der er tilsvarende stor fokus når tingene ikke helt går som planlagt eller noget går galt. Det er netop hvad der sker her.

Medierne har fået fortalt af flyselskaberne i langt tid at dette fly er helt fantastisk - og når det så ikke er helt så fantastisk, så er det da kun naturligt at medierne også fokuserer på dette.

For flyselskaberne er det bagsiden af PR-medaljen man ser i sådanne tilfælde. De ved godt at medierne fungerer sådan, men de tog chancen for at få positiv omtale. Nu betaler de prisen for at være lidt for kække. Havde flyselskabernes PR-folk holdt en lidt lavere profil, så ville man heller ikke have set samme omtale af disse problemer.

Man kan ikke "blame" medierne for denne omtale. Det er helt naturligt at de har fokus på dette. Skal man skyde skylden på nogen, så må det nok være Boeings og flyselskabernes PR-afdelinger, der har forsøgt at male et skønmaleri af denne flytype. Til trods for at alle godt ved at der altid vil være børnesygdomme på en ny flytype.

Hændelser med brand om bord er alvorlige og der er absolut ingen grund til at gøre disse hændelser til mindre end de er. Røg/brand skal altid tages yderst alvorligt - uanset hvilken flytype der er tale om. Men det er klart at en ny flytype, som hverken selskaber eller fabrikant har samme erfaringsgrundlag med som en velkendt type som 737, er lidt mere udsat og skaber større usikkerhed både i medier og blandt pax.

"Drømmeflyet" kan hurtigt blive til "Mareridtsflyet" i medierne og blandt pax.

Last edited:

Jeg tror du må forveksle meg med noen andre.

Ja det gjorde jeg, beklager. Mente å sitere "geha".

Jepp, men fokuset blir ikke riktigere av den grunn. Det vi ser her er forsåvidt ikke uvanlig i media, men det er fordummende og av og til langt over grensen til det komiske. HSD havnet i medias søkelys så til de grader at det ble problematisert at man må bruke strøsand på enkelte ferger når det var glatt og de fikk også dekning i riksmedia hver gang de traff ei kai litt hardt. Det har naturligvis sammenheng med at de også hadde et par mer alvorlige hendelser, deriblant Sleipner-forliset, men det er likefullt egentlig helt uinteressant. Jeg antydet komedia og da må vi over på en litt annen saken, for det gled absolutt helt over i det komiske da en lokal-TV-stasjon i etterkant av Estonia-forliset begynte å problematisere at en del ferger på Vestlandet har baugporter. Det er den samme mekanismen vi ser her: Jaget etter oppfølgingssaker, uansett hvor store, små eller irrelevante de må være.

Hvor mye "hype" media lager speiler hvor mye "hype" produsenter og PR-avdelinger lager. Uansett er jeg uenig i det du mener er
store, små eller irrelevante
oppfølgingssaker, om jeg oppfattet deg rett. Boeing må virkelig jobbe for å glatte ut ting når det gjelder 787, samme hvor "ufarlige" de seneste hendelsene måtte være.

Nå melder CNN følgende under Breaking News-fanen:
U.S. regulators order airlines to ground all Boeing 787 Dreamliners until battery fire risk issue is solved

Back