Gratis nettverk på Avinor-flyplasser!

Re: Gratis nettverk på Avinor-flyplasser!

Det er ikke bare mottagerne det kan koste mye for om de de sender til utenlandske numre. Om de skal sende SMS til utenlandske nummer åpner de også for at de blir svindlet ved å sende til meget dyre numre. Virker som sagt enda ikke helt gjennomtenkt.

Så vidt jeg vet, er det ingen land det er spesielt dyrt å sende SMS til.

Mhfr, med Telenor abn og 466 nummer så fikk jeg ikke noen SMS.
WEBui, syntes jeg hadde ulovlig nummer...

Testet på Gardermoen i dag. Var litt knotete å finne skjønne 1) hvor man skulle trykke for å få tilsendt kode, og 2) hvordan nummeret skulle plottes inn. Det er en hjelp-link under boksen hvor nummeret plottes inn (som står med bitteliten skrift). Det må tydeligvis plottes inn med landkode uten + foran, f.eks. 4799999999 hvis du har norsk nummer. Jeg fikk også at jeg hadde ulovlig nummer når jeg prøvde med nummeret mitt uten prefiks, samt med +47.

På Værnes hadde de forresten kort enda :) EDIT: ved nærmere ettersyn så inneholder kortene ikke lengre brukernavn og passord, kun instruksjoner for å logge seg på med SMS-løsningen. Det samme hadde de på SVG.

Last edited:

Litt knot på Gardermoen idag, som mjolnir sier, ang inntasting av nr. Skjønte heller ikke logikken i landskode inntastingen... Men når man skjønte det så funket det bra. Når timen var over var det bare å få tilsendt ny sms, så var man på nett igjen :)

Nå er det slutt på kort med brukernavn og passord - nå får man tilsendt brukernavn og passord på SMS.

Få gratis internett på SMS

1.desember blir det enda enklere for passasjerer ved Avinor lufthavner, inklusive Oslo Lufthavn Gardermoen, å surfe gratis på internett – ved bruk av SMS.

Over 500 000 passasjerer har benyttet seg av gratis internett siden Avinor og Oslo Lufthavn Gardermoen innførte dette i sommer, men dagens modell ved bruk av kort med kode skal nå byttes ut med en SMS-basert løsning.

-Vi ser av brukertallene at tilbudet om gratis internett på lufthavnene til Avinor er svært populært, og fra tid til annen har vi gått tom for kort enkelte steder. Men med den nye løsningen vil vi ikke lenger oppleve dette problemet, sier sjef for marked og kommersiell utvikling i Avinor, Øystein Høsteland Sundby.

Med den nye løsningen som kommer 1. desember, så bestiller du brukernavn og passord på påloggingsportalen til Avinor sin IP-sone med mobilnummeret ditt når du er på lufthavnen. Du velger «Gratis Wi-Fi» og følger instruksjonene på siden. Deretter mottar du brukernavn og passord på SMS. Enkelt og greit.

Det blir delt ut små vouchere (informasjonsbrosjyrer) til passasjerene i forbindelse med innføringen av den nye ordningen.

Prøvde å bestille kode til mitt US nummer i går. Venter fortsatt på svar.. :angry:

Ser OSL har utvidet gratisperioden fra en til to timer

Prøvde å bestille kode til mitt US nummer i går. Venter fortsatt på svar.. :angry:

For utlendinger er nettet helt ubrukelig. Jeg har flere ganger måtte sende melding med min norske telefon, for å gi kode til utenlandske passasjerer på KRS....

For utlendinger er nettet helt ubrukelig. Jeg har flere ganger måtte sende melding med min norske telefon, for å gi kode til utenlandske passasjerer på KRS....

Har brukt både engelsk, tysk og spansk mobil helt greit med systemet på Gardermoen, så skjønner ikke hvor du har dette fra!

Avinor refererer til at det har blitt stadig mer vanlig på flyplasser i Europa med gratis Internet. Det er ikke min erfaring. Den eneste flyplassen hvor jeg har fått inn gratis Internet er Moss Rygge. De påstår også at Torp har, men jeg har ikke vært der på lenge. Er det noen som kjenner til noen flyplasser i Europa med helt fri Internet (ikke knyttet til en cafe)?

Helsingfors har gratis wireless.

Har brukt både engelsk, tysk og spansk mobil helt greit med systemet på Gardermoen, så skjønner ikke hvor du har dette fra!

Sier bare det jeg har observert. Utlendinger som legger inn de utenlanske mobilnumrene sine på innloggingssiden og venter forgjeves på melding. Så legger jeg inn mitt nummer, så får jeg kode og de kan surfe i vei.....

Sier bare det jeg har observert. Utlendinger som legger inn de utenlanske mobilnumrene sine på innloggingssiden og venter forgjeves på melding. Så legger jeg inn mitt nummer, så får jeg kode og de kan surfe i vei.....

Flere som har spurt meg om hvordan de skal få dette til også. Har vært med på noen som det ikke fungerte hos.

Bare en teori, men mulig det er problematisk med kontantkort? Slike har jo tradisjonelt vært litt trøblete mtp. roaming i utlandet.

I dag (15 september) forsvinner behovet for å motta SMS for å bruke WiFi på Avinor sine lufthavner, alt man trenger å gjøre er å legge inn e-post adresse og akseptere betingelsene så har man 2 timer fri WiFi. Neste gang du "logger" på så huskes enheten, det holder å velge "logg inn".

mvh,

I dag (15 september) forsvinner behovet for å motta SMS for å bruke WiFi på Avinor sine lufthavner, alt man trenger å gjøre er å legge inn e-post adresse og akseptere betingelsene så har man 2 timer fri WiFi. Neste gang du "logger" på så huskes enheten, det holder å velge "logg inn".
Det er absolutt et steg fremover, men er det kun ett device per e-postadresse slik som det idag kun er ett device per mobilnummer? Og skal e-postadressen verifiseres eller brukes til noe?

Ja, det er faktisk noen flyplasser som har systemer som er så idiotiske at man skal klikke på en link i e-posten før man får tilgang til wlan (Og kan få opp e-posten). Håper man ikke prøver seg på noe slikt her.

Last edited:

Du kan legge beslag på så mange sesjoner du vil, helt opp til limit. (På OSL er denne på 4000). E-postadressen brukes ikke til noe, men er kun for å få adgang til nettverket.

Mvh,

Mnei, man ønsker å ha noe som åpner for nettverksaksessen. Men det er jo bare å prøve med en tull@ball.no adresse og se hva som skjer?

Mvh,

Back