Gratis nettverk på Avinor-flyplasser!

Re: Gratis nettverk på Avinor-flyplasser!

Kanskje er man redd for at de mange ansatte med smarttelefoner vil spise opp kapasiteten...?:)

Isåfall tar vel bare en av de mange ansatte med smarttelefon et kort? ;)

Var forresten kort i dispenseren i Bødo idag.

Vi som er ansatt i Avinor har eget brukernavn/passord på Airport nettet, uten begrensning på tid, og helt gratis. Hatt det hele tiden.

Mvh,

Isåfall tar vel bare en av de mange ansatte med smarttelefon et kort? ;)

Var forresten kort i dispenseren i Bødo idag.

Skal du være på nett hele arbeidsdagen så må det vel flere kort til... ;)

Nå har vi vel forsåvidt fått avklart at det ikke kan være problemer med de ansatte, siden disse har gratis tilgang via Airportnettet uansett. Da skjønner jeg ikke det omstendelige opplegget. På søndag var det så mye kø over alt på OSL at jeg ikke giddet å snike meg frem forå få et par vouchers på Upper Crust, så da ble Telenor Mobil logon fin å ha.

Er det noen som kan forklare hvorfor Avinor MÅ komplisere dette slik som de gjør? Det har jo ikke noe med "sikkerhet" å gjøre all den tid det skal være gratis og fritt fram så lenge det finnes kodekort tilgjengelige?

Er det noen som kan forklare hvorfor Avinor MÅ komplisere dette slik som de gjør? Det har jo ikke noe med "sikkerhet" å gjøre all den tid det skal være gratis og fritt fram så lenge det finnes kodekort tilgjengelige?

Dette er basert på råd fra SAS sin IT-avdeling....;)

Har hørt fra Avinor på SVG at disse kortene kun skulle være en midlertidig løsning. Men ting tar tid i det statlige.

En annen baktanke, er nok at du kanskje kjøper noe med det det samme du er i kiosken.... Det er pengemaskinen Avinor vi snakker om her tross alt.

En annen baktanke, er nok at du kanskje kjøper noe med det det samme du er i kiosken.... Det er pengemaskinen Avinor vi snakker om her tross alt.
Ser heller for meg: "De gratis kortene har vi ikke flere igjen av, men du kan få kjøpt...."

Nå er enkelte steder det er satt opp dispenser, og andre steder har de ansatte bare lagt ut en haug med kort. Dessuten tror jeg kioskene m.v. har mer enn nok med egne kunder.

Da har Avinor nå oppdaget at opplegget med kort var tullete og tungvindt. De åpner det fortsatt ikke helt, men man vil nå kunne logge seg på via SMS istedet for å måtte skaffe seg kort med kode. Så et stort skritt i riktig retning

http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?F%C3?_GRATIS_INTERNETT_P%C3?_SMS&id=181-137741
1.desember blir det enda enklere for passasjerer ved Avinor lufthavner, inklusive Oslo Lufthavn Gardermoen, å surfe gratis på internett – ved bruk av SMS

Hva er det som gjør at Avinor ikke vil "åpne nettet helt" uten å logge på med passord? Er det for å regulere/kontrollere bruken/føre statistikk?

Busselskapet Kolumbus i Stavanger har for øvrig åpent nettverk for sine reisede og andre forbipasserende på Byterminalen. Uten passord.

Hva med ansatte på flyplassene? Har de "lov" til å logge seg på nettverket med sine smart-phones?

Fortsatt er dette en for klønete løsning etter min mening!
Hvorfor ikke gjøre som mange flyplasser i utlandet, hvor de ber brukeren logge på med sin epostadresse. I Wien bruker de denne metoden, og gjør samtidig oppmerksom på at de kan komme til å sende mail med spørreundersøkelser etc.
Fikk for ikke lenge siden en slik fra WIen Airport, som jeg selvsagt svarte på for å gi mitt lille innspill til hva JEG syntes var bra med akkurat denne flyplassen.

Hva med ansatte på flyplassene? Har de "lov" til å logge seg på nettverket med sine smart-phones?

Alle kan logge seg på uavhengig hvor du jobber. Det er forøvrig ikke nødvendig for ansatte da vi har eget nett vi logger oss på (OSL). Har man synspunkter eller forslag til forbedringer bør man sende en mail til firmapost@osl.no eller facebooksiden http://www.facebook.com/OsloLufthavn?ref=ts

Ellers bør man ta en liten kikk på denne http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?FÅ_GRATIS_INTERNETT_PÅ_SMS&id=181-137741

Last edited:

På denne måten kan de sikkert nekte folk mer enn en times nett, og så tvinge de til å kjøpe mer tid om ønskelig. Om en ikke har flere telefoner da.

De reisende har i dag gjerne med seg minst 2 enheter som kobler seg opp på Internett, for eksempel smarttelefon og laptop. Regner med at den nye løsningen medfører at man må velge hvilken av disse man skal bruke på nettet.

I dag kan man jo ta 2 kodekort, om man finner dem.

Så får man se hvordan denne løsningen funker for utlendinger, eller om de ikke fjerner skrapekortene helt pga. dette. For normale utenalndske abonnementer er et jo ikke stort problem, men det finnes også en del land/abon. hvor det er plundrete (samt koster penger) å motta SMS i utlandet.

Er fremdeles ikke helt imponert over løsningen.

Fordelen er hvertfall at man kan skaffe seg tilgang når man sitter stuck på et fly ved gate og venter på slot o.l. med den nye løsningen

Det er ikke bare mottagerne det kan koste mye for om de de sender til utenlandske numre. Om de skal sende SMS til utenlandske nummer åpner de også for at de blir svindlet ved å sende til meget dyre numre. Virker som sagt enda ikke helt gjennomtenkt.

Og dette skal de innføre allerede torsdag?

I dag kan man jo ta 2 kodekort, om man finner dem.

I dag er det enkelt. Bare å ta med seg en liten bunke når man er innom de små flyplassene. Der er det aldri tomt. Er verre med de store som nesten aldri har slike liggende ute.

I dag er det enkelt. Bare å ta med seg en liten bunke når man er innom de små flyplassene. Der er det aldri tomt.
Joda, de var tomme da jeg fløy fra Ålesund i sommmer.

"Håper på å få inn flere neste uke."

.. men det finnes også en del land/abon. hvor det er plundrete (samt koster penger) å motta SMS i utlandet.

Klønete ....... I'm not impressed. Leveringen av SMS er gjerne også ustabill til (AT&T) utenlandske telefoner ..

Back