GPS på mobil under flygning

Re: GPS på mobil under flygning

Neida, ikke for å lure deg.
Heller ikke direkte stor risiko, men små marginer.
Jeg har jobbet som flyger i 37 år og bare hatt et titalls auto landinger og bare noen få hvor det er null sikt.
Derfor er det mange av oss som ikke gjør slikt hver dag, men heller hver 6. Måned i flysimulator enten vi vil eller ikke.
Forde marginene er så små, og det går så fort i null sikt er det like bra å slå av telefon og alt annet, selv om det bare en tusendels sjanse for at det kødder med systemen på innflygings utstyret og autopilotene. (Det er 3 auto piloter som jobber sammen, men ser på hverandre og hvis en av de er bittelite ut av toleranse blir den sparket ut, og de 2 resterende deler på jobben, hvis en av de er litt ute må datamaskinene vurdere hvilken som er på feil spor og sparke den ut, da håper vi det er en igjen som vet hva den gjør, mens vi flyr i tett tåke i 200 km/t mot en knallhard rullebane. Best å slå av telefonene ja, synes det er underlig at folk lurer på om det er nødvendig egentlig. :headbang)

Mye innebygget sikkerhet og teknologi, men aldri helt "fool proof".
Å fly en kort tur, med et nytt fly, med lite last, på en solskinnsdag, med uthvilte flygere og mye bensin til en flyplass med mange lange rullebaner, med lite flytrafikk, med uthvilte flygeledere, tørt føre og lite vind og lav høyde over havet, er omtrent så sikkert det kan bli.

Snu det på hodet: Trøtte flygere, lite bensin, lang tur, dårlig vær, natt, flyplass langt over havet og mellom fjellene, gammelt fly, tvilsomme flygeleder, kun en bane, mye fly traffik, regn, side vind, etc. Kanskje litt mindre marginer...

Jeg slår av telefon, iPad og slikt uansett og lenge før vi begynner innflyging,
Ikke mye å tjene på å ha det påslått, og kanskje litt å tape.

Selvfølgelig slår jeg av alt, men de virket så trygge på denne typen landing. :D Jeg var i situasjonen mest redd for "goaround" men det var det visst mindre muligheter for. Kanskje freit å ikke vite alt om marginer alltid:cool:

Selvfølgelig slår jeg av alt, men de virket så trygge på denne typen landing. :D Jeg var i situasjonen mest redd for "goaround" men det var det visst mindre muligheter for. Kanskje freit å ikke vite alt om marginer alltid:cool:

Jovisst er det trygt, men som sagt marginene blir litt mindre i dårlig sikt.
Vi som sitter helt fremme i flyet treffer som regel først, så vi er veldig forsiktig:colgate:

Det er faktisk også andre grunner til å begrense sin bruk av GPS ombord i fly, at det blir logget hvor man har vært.

På tur tilbake fra Bahrain lekte jeg meg litt med gps-apper for å se hvilken av dem som klarte måle hastigheten på flyet. Android holder da styr på hvor man er og logger dette, noe ikke alle er klar over.
https://www.google.com/maps/timeline
Siden flyet var over Saudi-Arbia så jeg etter flighten at Google trodde jeg hadde vært i Saudi-Arabia og det kan være informasjon flere lands myndigheter sikkert er interessert i.

Back