AggTouchdown
ScanFlyer Gold
Göteborg Aero Show 2010
På søndag tok madammen og jeg turen ned til Göteborg city airport, Säve, og Göteborg Aero Show 2010. Det skulle imidlertid vise seg at vi hadde valgt feil dag, men mer om det senere.
Etter et par timer i bilen ankom vi Säve rundt klokka 0900, det var generelt sett lite folk da vi ankom og vi fikk parkere bare et par minutters gange fra show-inngangen, så langt alt vel. Etter å ha betalt inngangspengene og snappet med oss et programblad hvor det var oppgitt feil dato for showet, kom vi oss inn på showområdet. Vi hadde beregnet litt ekstra tid for å gå rundt og kikke på det som måtte stå på static display, men til vår overraskelse så var det bare to maskiner på static, en Hercules (eller Tp 84 som svenskene kaller den) og en Gripen. Dog stod de fleste maskinene som skulle fly slik at man kunne se de ganske godt fra puyblikumsområdet, selvfølgelig med unntak av den maskinen jeg hadde mest lyst til å få noen bilder av, den danske solo display F-16. Den stod stuet vekk et stykke unna publikum og bak en tilhenger.
Vi var begge akkrediterte som spottere, og fikk da tilgang til et eget spotterområde, dessverre viste det seg at på søndagen så var ikke rullebanen som lå ved siden av spotterområdet i bruk. I stedet var det en rullebane som lå ca 500m fra publikum som var i bruk, og da var det dessverre liten vits i å stå i spotterområdet, så vi slo oss ned sammen med resten av publikum. Legger ved et u-croppet bilde tatt med 400mm for å vise hva jeg mener.
Været skiftet mye i løpet av dagen, men det var stort sett oppholdsvær, med unntak av en real regnskyll akkurat i det Tunnan fløy sitt display.
Det var ikke noe å si på programmet på årets Aero Show, arrangørene hadde vært flinke til å lokke til seg flere godbiter, som blant andre italienske Frecce Tricolori og sveitsiske PC-7 Team, men hovedvekten lå naturlig nok på svenske maskiner, men dessverre ble det ingen Viggen som mange av oss hadde håpet på, men det er sånt som skjer.
Det var dog ikke bare fly og helikoptere som ble vist frem, det var også en liten oppvisning i hvordan man stopper uvedkommende som trenger seg inn på flyplassområdet. Ganske artig å se den forholdsvis lille hunden rive en stor mann overende uten problemer.
På søndag tok madammen og jeg turen ned til Göteborg city airport, Säve, og Göteborg Aero Show 2010. Det skulle imidlertid vise seg at vi hadde valgt feil dag, men mer om det senere.
Etter et par timer i bilen ankom vi Säve rundt klokka 0900, det var generelt sett lite folk da vi ankom og vi fikk parkere bare et par minutters gange fra show-inngangen, så langt alt vel. Etter å ha betalt inngangspengene og snappet med oss et programblad hvor det var oppgitt feil dato for showet, kom vi oss inn på showområdet. Vi hadde beregnet litt ekstra tid for å gå rundt og kikke på det som måtte stå på static display, men til vår overraskelse så var det bare to maskiner på static, en Hercules (eller Tp 84 som svenskene kaller den) og en Gripen. Dog stod de fleste maskinene som skulle fly slik at man kunne se de ganske godt fra puyblikumsområdet, selvfølgelig med unntak av den maskinen jeg hadde mest lyst til å få noen bilder av, den danske solo display F-16. Den stod stuet vekk et stykke unna publikum og bak en tilhenger.






Vi var begge akkrediterte som spottere, og fikk da tilgang til et eget spotterområde, dessverre viste det seg at på søndagen så var ikke rullebanen som lå ved siden av spotterområdet i bruk. I stedet var det en rullebane som lå ca 500m fra publikum som var i bruk, og da var det dessverre liten vits i å stå i spotterområdet, så vi slo oss ned sammen med resten av publikum. Legger ved et u-croppet bilde tatt med 400mm for å vise hva jeg mener.

Været skiftet mye i løpet av dagen, men det var stort sett oppholdsvær, med unntak av en real regnskyll akkurat i det Tunnan fløy sitt display.

Det var ikke noe å si på programmet på årets Aero Show, arrangørene hadde vært flinke til å lokke til seg flere godbiter, som blant andre italienske Frecce Tricolori og sveitsiske PC-7 Team, men hovedvekten lå naturlig nok på svenske maskiner, men dessverre ble det ingen Viggen som mange av oss hadde håpet på, men det er sånt som skjer.





Det var dog ikke bare fly og helikoptere som ble vist frem, det var også en liten oppvisning i hvordan man stopper uvedkommende som trenger seg inn på flyplassområdet. Ganske artig å se den forholdsvis lille hunden rive en stor mann overende uten problemer.
