Smile God tirsdag

Someone

Moderator
Medlem
God morgen fra Asker. Straks klart for avreise til jobb og SFO. Et stykk hockeytrening det skal kjøres til, men skal vel bli tid til en løpetur også. Ser ut som SAS gjorde en mini-justering på SK841 i vinterferien, men ikke større enn at jeg faktisk måtte konsentrere meg for å merke endringen. Ha en fin dag.

God morgen fra kontoret. Puster ut etter en tøff økt i gymmet. I dag er det kunde-fronost, tre eksterne møter og kunde-lunsj. Gled det er artige folk man jobber med eller så hadde jeg lagt opp 😁.

Morn fra havet.

Siste nattevakt er unnagjort og nå er det under 8 timer til vakt igjen. Kalt å snu til dag. Et lite høydepunkt for det betyr halvveis i turen og snart hjem igjen…….og tur til Asia. Ellers, et par ting må avklares med kursavdeling i løpet av dagen.

Goo'morgen fra Malmö. Som Danmark og Norge nok har efterårsferie netop nå, så er der ingen ferie her i Sverige. Alt fungere som en normal dag, her i Sverige. Klokken har passeret 7.47, som jo er dagens bedste tidspunkt. Kaffe i koppen, og med håb om at alle får en dejlig dag :-)

Morn fra Tønsberg. Alle barn i barnehagen, for en gangs skyld. Håper det varer en stund for man er faretruende nært det punktet hvor syke barn begynner å koste tusenlapper om dagen.
Satser på en full arbeidsdag i dag med andre ord

God formiddag fra kjøkkenbordet hjemme på Ris. Hjemme etter et besøk hos tannlegen i går…når paralgin forte ikke helt hjelper så er det like greit å være hjemme. Så da kan vel dagen brukes til å drømme om favorittlandet Italia. Ha en bedre (enn meg) tirsdag:-)

Morn fra Tønsberg. Alle barn i barnehagen, for en gangs skyld. Håper det varer en stund for man er faretruende nært det punktet hvor syke barn begynner å koste tusenlapper om dagen.
Sykt barn dager i Norge er overhodet ikke tilpasset virkeligheten man kan oppleve som småbarnsforeldre. Og har man fått omgangssyken feks i hus glir det fort over til egenmeldingsdager for seg selv i tillegg. I Sverige har de mange flere sykt barn dager.

God tirsdag fra Oslo. Fastlegen forrige uke insisterte på blodprøver som må tas på morgenen så er på vei dit nå for å ta dem..det er til og med time satt opp for det hos en av sekretærene selv om jeg neppe trenger hele kvarteret det er satt opp.

Koster tusenlapper - i tapt lønn da? That sucks.

Folk må holde de sjuke ungene sine hjemme, så sykdomsspiralen stoppes. Men slik solidaritet forventer alle å være mottaker av, uten å gi det selv (n) Eneste fordelen med å bo på landet her: mange hjemmeværende mødre som faktisk klarer å holde unga hjemme når de er syke.

Ny runde med kaffeabstinens pga magesår. Orker ikke :cry:

Folk må holde de sjuke ungene sine hjemme, så sykdomsspiralen stoppes. Men slik solidaritet forventer alle å være mottaker av, uten å gi det selv (n) Eneste fordelen med å bo på landet her: mange hjemmeværende mødre som faktisk klarer å holde unga hjemme når de er syke.

Ny runde med kaffeabstinens pga magesår. Orker ikke :cry:
Hver forelder har 10 dager, men jeg har allerede brukt 9 dager bare fra august til nå. Halvparten av det er pga strenge karanteneregler rundt f.eks feber og oppkast, hvor jeg strengt tatt har vært hjemme med friskt barn

Dette var jo spennende . Papireekvisjsonen på disse litt uvanlige prøvene jeg hadde fått av fastlegen inneholdt jo 0 info om hvordan prøvene skulle tas. De spurte fastlegen som ikke visste . Så de står der med Google i håp om å finne ut hvilke glass i hvilken rekkefølge. Var litt på kanten til å foreslå at de burde ringe laboratoriet som analyserer. De har jo svaret gjerne. Men får satse på at det er gyldig det de fant ut. Det er jo ikke helt vanlige blodprøver heller.

Sykt barn dager i Norge er overhodet ikke tilpasset virkeligheten man kan oppleve som småbarnsforeldre. Og har man fått omgangssyken feks i hus glir det fort over til egenmeldingsdager for seg selv i tillegg. I Sverige har de mange flere sykt barn dager.

Nja, utfordringen til noen er vel heller at man har forsøkt finne en felles mal, som nødvendigvis ikke treffer alle like bra. Selv var vi aldri i nærheten av å bruke opp sykt barn dagene de tilsammen 9 årene vi hadde barn i barnehagen. Og når barna blir gamle nok kan jo vi som har "fleksible" kontorjobber nærmest jobbe en full dag på hjemmekontor, så siste året har jeg vel knapt nok ført en sykt barn dag. Selv om jeg ennå får like mange dager i året Ellers er jo barnefamilien gjennomsubsidierte i dette landet, barnehage har jo nå blitt tilnærmet gratis etterhvert....

Last edited:
Hver forelder har 10 dager, men jeg har allerede brukt 9 dager bare fra august til nå. Halvparten av det er pga strenge karanteneregler rundt f.eks feber og oppkast, hvor jeg strengt tatt har vært hjemme med friskt barn

Man kan framstå frisk, men enda utskille smitte... Både før og etter. Norovirus skiller man ut 2 uker etter man ble frisk, noen ganger lengre. HFM skiller man ut selv om man er frisk, men gjennom sårvæske fra sår på hud og inne i munn, dette kan ta uker før det roer seg. De strenge reglene er jo der for en grunn, de gjør det ikke for å være ekle med folk.

Tenk hva det koster samfunnet? Hos oss har begge jobber hvor firmaet rammes av at vi er borte og/eller lønnen vår reduseres. Tror vi har vært hjemme med sykt barn totalt 5 dager på 3 unger de siste 15 årene. De lærde strides veldig om totalrengestykket over at du sender en "småpjusk" unge er negativt med smitte osv. (selvfølgelig ikke øyekatar, meslinger osv). Jeg er en sterk tilhenger av karensdager.

Selv drømmer jeg om et antall «hjelpe eldre foreldre» dager…de man hjelper har jo definitivt bidratt til samfunnsutviklingen.
Godt poeng. Her er det mange som fort ender opp med kanskje ulønnet permisjon. Det er mange pårørende som jeg vet gjør en uvurderlig innsats for sine syke og/eller gamle slektninger. Det var en tid hvor man kunne gå inn på sykehjemmet med en trillekoffert . Nå skal man nærmest være halvdød for å få en plass for å sette det på spissen.

• Like
Reactions: EB
Tenk hva det koster samfunnet? Hos oss har begge jobber hvor firmaet rammes av at vi er borte og/eller lønnen vår reduseres. Tror vi har vært hjemme med sykt barn totalt 5 dager på 3 unger de siste 15 årene. De lærde strides veldig om totalrengestykket over at du sender en "småpjusk" unge er negativt med smitte osv. (selvfølgelig ikke øyekatar, meslinger osv). Jeg er en sterk tilhenger av karensdager.
Småpjusjkhet er vel neppe det man snakker om her. Men unger såvel som voksne er forskjellige her hva gjelder immunforsvar etc. Ja nei tror ikke dette er rett fora for store sykefraværsdebatten her.

Beklager til mod at jeg starta det hele.

Tilbake til hverdagen .. ;)

Nå har bookingfingeren klødd lenge, og jeg har bestemt meg for en Oslo-tur i begynnelsen av november. Tilfeldigvis sammenfaller den med julebordet. Dessuten er vel både julemarsipan og julehefter i salg, så da blir det nok litt last hjemover. Nesten to år siden jeg var i Norge sist, så på tide å se familien igjen. Registrerer at Lufthansa flyr A340-300 til ATL for 3. siste gang den dagen jeg planlegger, etter omtrent 30 år med 330/340 dominans. Og hjemover flyr de 787. SAS flyr ikke de dagene jeg trenger, så da blir det antagelig dem.

Nå er kaffen i koppen, regninger er betalt og pelsdotten har parkert seg godt oppå føttene mine .. Så da er jeg vel stuck.

God ettermiddag fra RE10. På vei til noe jeg absolutt ikke trenger i dag, nemlig mer mat og øl. Kunder fra Tyskland har nemlig kommet og skal underholdes. Så tidlig opp i morgen for kursing.

Gleder meg til ferie fra feiring.

Ha en best tirsdag!

God formiddag/ettermiddag fra Washington DC. Flotte sensommer/høstdager her går mot slutten.
Litt lett shopping gjenstår før vi tar SK926 østover i kveld herfra.
Ha en fin kveld i øst.

Da fikk jeg booka flyturen til Åbo, det er greit med noen Eurobonuspoeng til overs. Så blir det vel et nytt "flyselskap" med Braathens Regional som er vel de som flyr ARN-TKU på vegne av SAS. Flypremium har jeg også så da ble det business for economy-poeng. Det kan man vel ikke klage på. Dette er jo ikke før i mars, men greit å være ute litt i god tid da jeg ikke synes prisene for vanlig billetter var noe særlig bra selv så lang tid i forveien.

Back