• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default God onsdag, fra Melbourne

Futura

ScanFlyer Gold
Det har blitt onsdag også i furet værbitt, noe det allerede har vært i 10 timer her øst i Australia. I går tok vi rutebusseni 10min fra airbnb'n til Queenstown flyplass. ankom 3:45 før avgang og innsjekk åpnet 45 min senere, I NZ er nå all innsjekk automatisert, bare et par ansatte som går rundt og hjelper de med problemer. Alle fligher fra AUS var min 30 min forsinket, også vår, så da ble returen 40 min forsinket. Jeg har et DJI action camera, der 2 av batteriene alltid er i laderen som også er holder. Dette var den 25te gang jeg hadde det med gjennom sikkerhets kontrollen, men første gang jeg måtte ta batteriene ut av holderen, så de lå og slang. I Auckland fikk jeg de med og med propellfly innenlands fra WEL er det ikke sikkerhets kontroll, men her var det visst farlig... Vi kom oss i luften ca 45 min forsinket, men landet i MEL på tid. Qantas oppgir i booking systemet, bare 737-800 enten det er en 800 eller max8 som vi fløy med. Det var 39 år siden forrige QF flighte, da med 743 og 742M. jeg husker det som fantastiske turer og hadde virkelig gledet meg til å fly QF igjen. Nakkeputen øverst på setet, som kan justeres opp og ned var i en alt for lav possisjon i øverste stilling, ble ekstremt ukomfortabelt, og jeg er akkurat på normal høyde. Det ble bedre når ryggen ble lagt ned, men da dyttes sitteputen frem, så det blir knapt plass til beina. det var trangt allerede i utgangspunktet. Infotainment systemet var merkelig, faktisk det dårligste jeg noen sinne har opplevd. Jeg valgte å se en USA'sk tv komedie, men ble lei og ville bytte det ut, da kom jeg meg ikke inn på noe som helst igjen, annet en live kartet over hvor vi var. De serverte biff i saus med nudel og kokte gulrot biter til. Det ble en del søl. Jeg spurte om sprite og fikk schwepes i 0,2 liter. Kona fikk cola i 0,25 liter og han på midtgang setet fikk 0,33 med øl. Ikke veldig imponert over maten, men ok. Jeg ville se hvilke språk man kunne få infotainment systemet i, det var Engelsk og diverse asiatiske, da jeg gikk ut, låste den seg på arabisk, noe som tok 10min og 50 trykk å få bort. Jeg klarte så å komme tilbake til å velge filmer, men de fleste filmer må man se på mobilen via flyets wifi system. Øreproppene til mobilen lå i sekken i bagasjeluken og jeg hadde vindussete, så det utgikk. Jeg fant etter hvert en film om en finsk hacker, som jeg fikk sett1/3 av før vi var på bakken. Imigration og toll gikk overraskende greit etter å ha sett div boarder controll program på TV, fryktet vi jo det værste. Det tok veldig lang tid før vi mottok innsjekket bagasje. Vi tok taxi til hotellet, sjåføren hadde 45 grader på måleren for utetemperatur. Det var heldig vis veldig tørr luft, så ikke så varmt som om det hadde vært på Bali. Hotell Miami er i nedre pris kategori, men greit nok. Vi tok en tur ut og kjøpte 2 liter pepsi max, vann og en juice. Brød og pålegg var så dyrt at vi skal kjøpe det i andre billigere butikker. nå skal vi øyeblikkelig ut for å bese Melbourne, det er meldt "bare" 36 grader i dag så blir nok levelig.
Ha en fortsatt fantastisk dag.

Glad onsdag fra Ris. Kaffe, helnøtt og forum er første kombo`n. Om litt går turen til toppen av byen og dagens oppgaver. En treningsøkt på kvelden skal det også bli plass til…men først en sjokoladebit til:-)

God morgen fra et -14.grader Knaus. Her lister vi oss rundt i huset for å overraske resultatet fra Jumeirah Maldivene som fyller 12 i dag. Ganske takknemlig jobb å være reiseleder når pjokken ville kjøre gokart og på sushi-restaurant på dagen sin.

Morn fra Tønsberg stasjon. RE11 til Elvebyen venter for litt arbeidsinnsats hos kundens kontor. Satser på en treningsøkt i ettermiddag og kanskje få sendt en søknad så man slipper denne RE11 etterhvert?

God morgen fra Trd der vi gar en littn hick-up med 12 min forsinkelse på toget. I og for seg akseptabelt, men de kunne meldt fra 7 min før avgang for da kunne jeg tatt kaffen i frokostsalen. Uansett skal det prates og jobbes sammen med den nye vinen som alltid er hyggelig. Knausen-kaldt her også, så tror jeg har en ulltrøye for lite for joggetur i ettermiddag.

Da er det bare for alle å gi gass for mor Norge med et smil om munden.

God morgen fra kontoret. det skal både knastes litt i excel og workshoppes litt, før det bærer hjem. Kjøre- og heiaoppdrag i nabokommunen da eldstemann har hockeykamp i kveld. Håper noen har bakt kake. Ha en fin dag.

Qantas oppgir i booking systemet, bare 737-800 enten det er en 800 eller max8 som vi fløy med.

Qantas har ikke Max i flåten så det fløy du da neppe med, selv om du kanskje med "lurt" av scimitar-wingleten?

God morgen fra Oslo. Jobb, før det blir OS til VIE i ettermiddag og ÖBB videre til Graz i kveld.
God tur! Skulle egentlig fly DUS-FRA-GRZ i morgen tidlig etter å ha sett Dortmund-Inter i dag men sitter på kontoret i dag istedenfor. Irriterende når jobb kommer i veien for hobbyer.. :LOL:

God tur! Skulle egentlig fly DUS-FRA-GRZ i morgen tidlig etter å ha sett Dortmund-Inter i dag men sitter på kontoret i dag istedenfor. Irriterende når jobb kommer i veien for hobbyer.. :LOL:
Passelig snøkaos som strekker seg nedi NRW, så kan hende det ville blitt en litt hinkete tur...

Det er merkelig hvordan snø og glatte veier oppleves så annerledes her nede. Så isolert oppvokst skulle man være, at man ikke innså hvor effektivt piggdekk fungerer, før man ble "godt voksen"... Piggfrie vinterdekk er ubrukelig på snøføre, selv med quattro.

Passelig snøkaos som strekker seg nedi NRW, så kan hende det ville blitt en litt hinkete tur...

Det er merkelig hvordan snø og glatte veier oppleves så annerledes her nede. Så isolert oppvokst skulle man være, at man ikke innså hvor effektivt piggdekk fungerer, før man ble "godt voksen"... Piggfrie vinterdekk er ubrukelig på snøføre, selv med quattro.

Det er forresten ikke de samme (piggfrie) vinterdekkene dere kjører med nede på kontinentet, for de som da bytter, som vi bruker her oppe. De er mer tilpasset 5 grader og regn, og ikke -10 og snø

Tror du har glemt hva snøkaos er :D

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Etter å ha sett kamp i -13 i Drammen desember 2023 er jeg vær-herdet.

God morgen fra R13. I dag var en av dagene da jeg "bare skulle svare på en kjapp mail" før jeg dro på kontoret, og vips så rekker jeg knapt lunch.

Blir en tur til opphavet i kveld og før det skal prinsessa hoste opp en gourmet opplevelse.

Ha en super onsdag

• Like
Reactions: EB
God onsdag fra Santiago. Her skal vi godt opp på 30-tallet i dag så greit å få treningen unnagjort tidlig. Diverse praktiske gjøremål på agendaen og så blir det litt hygge med opphavet. Nærmer seg hjemreise for dem.

God dag fra OSL loungen som er vert for TAP og noen *A selskap. Eg var en av de som tok statusmatch med TG når de hadde den kampanjen. Fikk 2 år som Gull på den kampanjen og det gav meg nå FastTrack og Lounge på en billig øko billet. Fikk t.o.m svinge til høyre ved inngangen og inn på Premium avdelingen hvor de har Pepsi, noe som ikke er drikkende (cola forever), så får bare fortsette å være fyllesjuk.

Neste stopp: LIS
God helg

God morgen fra Sosua. 5.ferieuka går mot slutten, men det er flere å ta av. Yr melder om sol og 28 grader, så morgenturen må gjøres før det blir for varmt.

G'morgen ... Gradestokken burde kunne bedre, men ligger fortsatt og cruiser rundt frysepunktet. Kan ikke se noe særlig bedring i de neste par ukene heller ... Global warming, my a** !

Skal frakte svigerbeistet til legekontroll på morran. Dvs. hvis vi får henne i transportabel tilstand. Akkurat nå ser det litt bob-bob ut ...

Men Glimt-matchen skal ihvertfall sees.

Det er forresten ikke de samme (piggfrie) vinterdekkene dere kjører med nede på kontinentet, for de som da bytter, som vi bruker her oppe. De er mer tilpasset 5 grader og regn, og ikke -10 og snø

Interessant tese, dette er jeg ikke helt sikker på, for vi som bor her nede under havoverflaten (bokstavelig talt) vil det nok kunne stemme, men de som bor i mer norske forhold ala Bayern og Harz kan jeg ikke forestille meg alle kjører regndekk? Ikke for det, etter denne vinteren i Tyskland er det nå utsolgt for snøkjettinger, som jeg vet de bruker mye jo mer bakker du har i området.... Det jeg kjenner til er at veldig mange kjører helårsdekk. Det var også noe som heter M+S dekk, "Matsch und Schnee" (sørpe og snø), men disse gjelder ikke lenger som de-facto vinterdekk. Du må ha de med snøsymbol og fjell. Mener du altså at de vinterdekkene som har snøsymbol allikevel ikke er tilpasset -10 og snø?

Tror du har glemt hva snøkaos er :D

Som virkelig inngarvet født-og-oppvokst i-vet-hva-et-polart-lavtrykk-er, så må jeg si at det er og blir noe helt annet med "mye snø på kort tid" i områder/samfunn hvor man på 10år ikke har hatt så mye snø. Det er jo ikke rentabelt å ha 2 brøytebiler stående i en garasje i 10år for alle tilfeller... Selv lageret med sand og salt de har hatt her i kommunen er nå helt skrapet, og alle butikker er utsolgt for strøsalt. Problemet er da at man får sideveier hvor de ikke brøyter/skraper av sørpen, man har et enormt snøfall også paff, ingen ting mer. Alt blir kjørt ned uten pigg, altså er det paddeflatt, også kommer nattefrosten, oppå det som gjerne er brosteinlagt veg. Det er ren skøytebane, den glanser og speiler seg i lyset av de gamle gule laternene langs vegen. Du må kjøre i musetempo, bremselengden med en gjennomsnittlig SUV vil jeg estimere til 10-15 meter (kanskje mer?) hvis du kjører over 30km/h. Helt bananas glatt i mårrest, du kan være fra indre Snøfjord og ha kjørt brøytebil hele livet ditt, den vegen kan ingen kjøre "bedre" uten kjetting og selv der må man vise forsikt. Deretter kommer det en befolkning som ikke er vant med det, som ikke lærer å kjøre på vinterføre, som ikke har "hverdags-know-how" med vinter. Selv vegene er ikke konseptuert (konseptualisert? jeg nekter å bruke AI for rettskrivning :D ) for snø.

Long story short, neida, det er ikke "mye snø"-kaos, det er "vi er uvant med snø"-kaos. Vise medfølelse for de som ikke er vant med det, og derfor tillate også det man selv kanskje opplever som "bagatellmessig" kan føre til kaos... :)

Last edited:
Interessant tese, dette er jeg ikke helt sikker på, for vi som bor her nede under havoverflaten (bokstavelig talt) vil det nok kunne stemme, men de som bor i mer norske forhold ala Bayern og Harz kan jeg ikke forestille meg alle kjører regndekk? Ikke for det, etter denne vinteren i Tyskland er det nå utsolgt for snøkjettinger, som jeg vet de bruker mye jo mer bakker du har i området.... Det jeg kjenner til er at veldig mange kjører helårsdekk. Det var også noe som heter M+S dekk, "Matsch und Schnee" (sørpe og snø), men disse gjelder ikke lenger som de-facto vinterdekk. Du må ha de med snøsymbol og fjell. Mener du altså at de vinterdekkene som har snøsymbol allikevel ikke er tilpasset -10 og snø?

Ikke en tese, men kort denne artikkelen oppsummerer det grunnleggende ;)

Opplevde det selv da familien bodde i Danmark på starten av 2000-tallet. Ingen tenkte på at det var europeiske (kontinentale) vinterdekk vi hadde på bilen første turen hjem på vinteren. Men de var ikke spesielt gode oppe på fjellet og norsk vinter, så ble byttet til nordiske vinterdekk før neste tur.

Så vinterdekk kan bety så mangt, og det før man blander inn "helårsdekk" og M+S. Sistnevnte står jo på engelsk for "Mud & Snow", men er heller ikke en offisiell standard. I Norge, Sverige og Finland, regnes det heller ikke som vinterdekk juridisk sett. Så driter man seg ut med de på bilen blir man dømt som å ha kjørt med somemrdekk.

Fjellsymbolet er derimot en offisielt EU-standard, men betyr jo bare det har bestått en minimumstest for grep på snø.

Ikke en tese, men kort denne artikkelen oppsummerer det grunnleggende ;)

Opplevde det selv da familien bodde i Danmark på starten av 2000-tallet. Ingen tenkte på at det var europeiske (kontinentale) vinterdekk vi hadde på bilen første turen hjem på vinteren. Men de var ikke spesielt gode oppe på fjellet og norsk vinter, så ble byttet til nordiske vinterdekk før neste tur.

Så vinterdekk kan bety så mangt, og det før man blander inn "helårsdekk" og M+S. Sistnevnte står jo på engelsk for "Mud & Snow", men er heller ikke en offisiell standard. I Norge, Sverige og Finland, regnes det heller ikke som vinterdekk juridisk sett. Så driter man seg ut med de på bilen blir man dømt som å ha kjørt med somemrdekk.

Fjellsymbolet er derimot en offisielt EU-standard, men betyr jo bare det har bestått en minimumstest for grep på snø.

Først og framst, Mud and Snow - du har rett og det er det egentlig på tysk også, hjernen min var så i snømodus at jeg oversatte matsch til sørpe som forsåvidt er riktig, men matsch er også gjørme (mud).

Altså er det en forskjell som man ikke kan gjenkjenne med noen form for markering eller klassifisering? Er det dekk som kun selges i norden, eller må man ha en nordisk produsent (typ.. hva heter de, Hakkapelitta eller hvordan man staver navnet?)?

For oss utgår det på dette punktet:
  1. Lavere hastighetsrangering: Fordi de er laget for kaldere forhold, er nordiske vinterdekk ofte beregnet for lavere hastigheter enn europeiske vinterdekk. De er ideelle for landeveier og bykjøring på glatte underlag.

Da jeg regelmessig ligger over 230km/t og derfor må dekkene ha minimum hastighetsklassifikasjonen V. Kan godt hende at det er akkurat derfor mange av oss sklir rundt som bambi på isen, fordi vi har dekk som tillater høye hastigheter og dermed ikke er myke (?) nok. Men som nevnt i temaet til OttoL, dette er første gang på 10 år at det er så mye snø, til det er det for sjeldent til at man kan ha ekstra dekksett bare liggende rundt. Autobahn blir også relativt raskt isfri da de salter like crazy...var verre når det var underkjølt regn. Det var regelrett livsfarlig.

Back