Glimt av første 747-8

Re: Glimt av første 747-8

Er det noe nytt med toppen på 747-800 kontra -400 da? Laget av nytt materiale?

Vet ellers at vingene og motorene er helt nye på -800.
 
Re: Glimt av første 747-8

Hi Saj, and welcome to Scanair :hi2 Now, back to my own language (and your first lecture in Norwegian ;))

Ja det er noen nyere metaller / komponenter / kompositter brukt, men de største endringene er knyttet til delvis FBW for primær kontroll flater sammen med en 777-stil vindu belte for 747-8I.
Etter det jeg vet er det bare spoilerne som får FBW, mens de resterende rorflatene fortsatt vil være styrt mekanisk. Spoilerne får FBW for å kunne brukes til load allevation, altså for å påføre vingene mindre stress under visse manøvre, som igjen betyr at de ikke trenger å forsterke vingene så mye.
Ellers er det ingen spesielle endringer på selve flyskroget som jeg vet om (utenom en annen vindusrekke på -8i, som Saj nevner,) og noen ekstra frames som settes inn for å forlenge skroget.

Vingene er ikke helt nye slik jeg har forstått det, men det er likevel snakk om omfattende endringer. Boeing har oppdatert vingeprofilen, bla. tykkelsen på vingen (og dermed økt tankvolumet noe,) jeg mener at komposittmaterialer blir brukt for deler av de øvre og nedre vingepanelene, vingen får drooped ailerons, Boeing har forenklet indre og ytre flaps (henholdsvis double og single slotted mot tripple og double slotted slik det har vært til nå (ikke på 747SP),) samt lagt til en trailing edge wedge. Alt sammen ting som har gjort vingen mer effektiv :)
 
Re: Glimt av første 747-8

Thanks for the welcome brendas!

Now back to native Norwegian!

Som påpekt av brendas, endringene i 747-8 er ganske omfattende hele.

I forhold til vingen, dets relofted å tillate GEnx-2B motoren til å passe på undersiden.

Mens jeg cant avklare nøyaktig, men det synes ikke fra noen øyeblikksbildene at vingen feie har også blitt litt endret fra gjeldende 37,5 grader feie.

Som nevnt ovenfor, hele fløyen profilen har blitt bygt ut, delvis for å gi bedre luftstrøm fordeling på raked fløyen tips.
 
Re: Glimt av første 747-8

Vet det er noen ordre på 747-8F, men er det fortsatt bare LH som har bestilt 747-8i?
 
Re: Glimt av første 747-8

Vet det er noen ordre på 747-8F, men er det fortsatt bare LH som har bestilt 747-8i?

8i har en bestilling på 20 fra LH og et sted mellom 5 til 10 fra diverse BBJ kunder. Itillegg har Arik Air en LoI på 4 stykker
 
Re: Glimt av første 747-8

Vi må også huske på at 747-8I / F har racked opp over 100 bestillinger på bare tre år, over halvparten av Ordreboks den A380 har - og kan ikke glemme, at A380 har vært på salg over et tiår, og bare greide 202 salg.

Av dette fra 1997 (da lansert som A3XX) til 2005, hadde den ingen 747-8 familien skal konkurrere med, så i virkeligheten er det A380 har vært en forferdelig selgeren.

Absolutt ingenting å være stolt av, ikke minst fordi det vil nok aldri bryte selv, mens 747-8 familien allerede nærmer at målet tross på salg for en kortere periode av tid og til en brøkdel av prisen!
 
Re: Glimt av første 747-8

Sitter med et inntrykk av at 747 er sakte, men sikkert er på vei ut av markedet når det kommer til transport av pax. Flere har, og er på vei til å erstatte sine 747 med 777, samt A380 der den trengs. 747-800i har vel ikke akkurat vakt begeistring i motsetting til -800F.

A380 hadde vel vært en suksess hadde de bare ikke tryna med frighter versjonen sin.
 
Re: Glimt av første 747-8

Jeg er ikke overbevist.

Det er fortsatt i tjeneste, noen 400 + 747-400's som må byttes ut. Noen skal erstattes av 777-300ERs, og bare en håndfull flyselskaper har valgt A380 til delvis erstatte deres 747-400's.

Ved den tid de fleste av 747-400 er rammet 20 + år, som er når du vil se 747-8I få bestillinger.

De 747 har langt bedre tilgjengelighet fra 2009 og utover, produksjonen er bare 1 en måned. De 777 linje er / var å operere på like under 7 en måned, og A380-linjen er ustabil, med 2009 mål på 21 leveranser i løpet av året i ekstrem fare.

Den A380F aldri vil dukke opp - ingen vil ha det. Uten et fullskala familien linje, med A380 er fortapt.

Selv den 747-8I skal leve på som en konvertert lastebåt om nødvendig være - den A380 kan ikke konverteres så langt som jeg er klar - altfor mange strukturelle integritet problemer å håndtere.

Ja, 747-8I har hatt en treg start, men det gjorde den 777-200LR - begge er nisje opererer maskiner, og operatører som ikke trenger A380 plass, men ønsker mer enn en 777-300ER har et herlig utvalg i 747-8I. Sin rett timing, bestillinger vil komme når tiden er moden.

Lar ikke glemme, Boeing lanserte 777-300ER uten noen ordre i februar 2000. Det wasn't frem til mars 2000 at Japan Airlines og All Nippon Airways forpliktet til å kjøpe - i hvert fall nå 747-8I har avgjørende VIP ordrer og en 20 = 20 med Lufthansa.

:)
 
Re: Glimt av første 747-8

Uansett hvordan du spinner det, er det kun EN kunde som har valgt 747-8i i passasjerversjon, rutetrafikk. EN kunde etter mange aar med salg. Naar man ser at A380 overperformer i passasjerversjon, har jeg vanskelig med aa see at 747-8i blir noe storselger og jeg tipper at den dessverre kun blir en freighter
 
Back
Top