Riktig god lørdag her fra Ciudad de Mexico. Siste dag i denne spennende MEGA-storbyen før jeg utforsker andre meksikanske byer.
Mexico City er uten tvil landets viktigste politiske, økonomiske og kulturelle sentrum(Den er et MEKKA for alle oss som er svak for Art Deco-bygninger!) Byen befinner seg i Mexicodalen sentralt i landet, i en høyde av 2 240 meter over havet og omgis av flere vulkaner som rager opp til 5500 meter over havet, høyest er Popocatépetl i sør. Vulkanene sperrer luftforurensingen i storbyen inne, og forverrer luftkvaliteten i byen ved at de høye fjellene rundt byen gir lite vind, og dermed blåser ikke forurensingen bort, men blir liggende som et lokk over byen. Verst er forurensingen mellom februar og juni, mens det er best forhold i juli og august, i regntiden.
Opprinnelig lå byen på øyer ute i Texcocosjøen, men sjøen er nå for det meste tappet ut. Bare i sørøst, i Xochimilco, finner man rester av sjøen. I tillegg til dette ligger byen i et jordskjelvområde, og mest utsatt for ødeleggelser er området som ligger på den gamle sjøbunnen, deriblant byens sentrum.
Mexico City er med 21 millioner innbyggere en av verdens største byer(nr 10 i verden - Nr.1 Tokyo:38 millioner) og er anslått å være verdens åttende rikeste by, og den desidert rikeste i Latin-Amerika.
Her er så UTROLIG mye å se og gjøre, men jeg har bevisst utelatt mye...slik at jeg har en god grunn for å komme tilbake til denne byen
Ha en fortsatt strålende lørdag!