Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'
Nu er tal jo en taknemmelig størrelse, som kan drejes efter behov - hvilket jo specielt sker i medierne.
Det er klart at der er mange piloter, der har været i SAS i mange år, der får en høj løn, men det er langt fra altid tilfældet.
Idag betaler langt de fleste selv for deres uddannelse, som koster omkring 1 mio. kroner - dette beløb skal man selv låne og forrente/afdrage over mange år. Dertil kommer at man også skal finansiere sit liv under uddannelsen (hvilket vel er fair nok).
Som nystartet styrmand i SAS tjener man vel under 30.000 kroner i grundløn - hvoraf man skal betale afdrag/renter på lånet. Dertil kommer at man har rigtig mange nætter væk fra hjemmet - som man ikke får betaling for (udover diæter til dækning af mad m.v.) En ting er reel arbejdstid - noget helt andet er "være-væk-tid", som vel også skal kompenseres på en eller anden måde. Desuden er arbejdsløsheden blandt nyuddannede piloter høj.
Når man derudover tager i betragtning at pensionsalderen er forholdvis lav og ansvaret er stort, så er lønnen vel egentligt ikke så gal.
Nu er det ikke fordi jeg på nogen måde har ondt af piloterne - for det er slet ikke tilfældet - de har trods alt selv valgt deres job, men sammenligner man med andre jobs med stort ansvar og mange ude-nætter, så er der vel ikke noget galt i at de er godt lønnet.
Bare fordi andre får en lavere løn behøver vel ikke betyde at alle skal have det. Mon ikke Janteloven får lidt for meget indflydelse efterhånden. Synes der (ihvertfald i Danmark) er ved at være en tendens til at hvis vi ikke alle kan få det rigtig godt, så skal alle i det mindste have det lige dårligt. I mine øjne er der ingen grund til at laveste fællesnævner skal sætte standarden - hvorfor ikke glæde sig over at andre har det godt og selv gøre en indsats for at opnå bedre vikår selv.
Desuden er der (som nævnt i andet indlæg) ingen piloter i SAS der klager over lønnen. De er ovenikøbet selv gået med til at øge produktiviteten og skaffe store besparelser ifm. Turn-a-round-planen.
Personligt kan jeg sagtens følge piloternes argumenter for hvorfor de er utilfredse med SAS-ledelsen, men jeg er derimod langt fra enige med dem i at løsningen er strejke og at påføre et kriseramt selskab store økonomiske tab - for slet ikke at tale om de gener passagererne bliver påført. Det burde man kunne løse på andre måder.
Piloterne må dog være yderst frustrerede siden de nu har strejket. Ser man tilbage i tiden, så har der ikke være strejker fra piloternes side i rigtig mange år (kender ikke det præcise tal, men har hørt 20 år)