Gjennomsnittslønn 72.000,-

Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by jikswoboB

I Sverige tjänar en överläkare i genomsnitt 49 000 kr/mån. Sett till vad en SAS-pilot tjänar är lönen för en läkare med sina 7 års studier i bagaget rätt låg.

Jeg skjønner at jeg med drøyt 10 års universitetsstudier/forskning nok burde ha bedre betalt enn hva tilfellet er....;) :D

Originally posted by TOS

Originally posted by jikswoboB

I Sverige tjänar en överläkare i genomsnitt 49 000 kr/mån. Sett till vad en SAS-pilot tjänar är lönen för en läkare med sina 7 års studier i bagaget rätt låg.

Jeg skjønner at jeg med drøyt 10 års universitetsstudier/forskning nok burde ha bedre betalt enn hva tilfellet er....;) :D

Og jeg skjønner at det er tydelig at jeg ligger langt under snittet.

HEI

JEG LURER PÅ HVA SOM ER GJENNOMSNITT LØNN FOR DE SOM JOBBER PÅ BAKKEN, FEKS SGS >> BILLETT/TRAFIKK SASBU >> CALLSENTER / ADM

NOEN SOM VET? :alien:

Nu er tal jo en taknemmelig størrelse, som kan drejes efter behov - hvilket jo specielt sker i medierne.

Det er klart at der er mange piloter, der har været i SAS i mange år, der får en høj løn, men det er langt fra altid tilfældet.

Idag betaler langt de fleste selv for deres uddannelse, som koster omkring 1 mio. kroner - dette beløb skal man selv låne og forrente/afdrage over mange år. Dertil kommer at man også skal finansiere sit liv under uddannelsen (hvilket vel er fair nok).

Som nystartet styrmand i SAS tjener man vel under 30.000 kroner i grundløn - hvoraf man skal betale afdrag/renter på lånet. Dertil kommer at man har rigtig mange nætter væk fra hjemmet - som man ikke får betaling for (udover diæter til dækning af mad m.v.) En ting er reel arbejdstid - noget helt andet er "være-væk-tid", som vel også skal kompenseres på en eller anden måde. Desuden er arbejdsløsheden blandt nyuddannede piloter høj.

Når man derudover tager i betragtning at pensionsalderen er forholdvis lav og ansvaret er stort, så er lønnen vel egentligt ikke så gal.

Nu er det ikke fordi jeg på nogen måde har ondt af piloterne - for det er slet ikke tilfældet - de har trods alt selv valgt deres job, men sammenligner man med andre jobs med stort ansvar og mange ude-nætter, så er der vel ikke noget galt i at de er godt lønnet.

Bare fordi andre får en lavere løn behøver vel ikke betyde at alle skal have det. Mon ikke Janteloven får lidt for meget indflydelse efterhånden. Synes der (ihvertfald i Danmark) er ved at være en tendens til at hvis vi ikke alle kan få det rigtig godt, så skal alle i det mindste have det lige dårligt. I mine øjne er der ingen grund til at laveste fællesnævner skal sætte standarden - hvorfor ikke glæde sig over at andre har det godt og selv gøre en indsats for at opnå bedre vikår selv.

Desuden er der (som nævnt i andet indlæg) ingen piloter i SAS der klager over lønnen. De er ovenikøbet selv gået med til at øge produktiviteten og skaffe store besparelser ifm. Turn-a-round-planen.

Personligt kan jeg sagtens følge piloternes argumenter for hvorfor de er utilfredse med SAS-ledelsen, men jeg er derimod langt fra enige med dem i at løsningen er strejke og at påføre et kriseramt selskab store økonomiske tab - for slet ikke at tale om de gener passagererne bliver påført. Det burde man kunne løse på andre måder.

Piloterne må dog være yderst frustrerede siden de nu har strejket. Ser man tilbage i tiden, så har der ikke være strejker fra piloternes side i rigtig mange år (kender ikke det præcise tal, men har hørt 20 år)

Originally posted by FlyHi

Bare fordi andre får en lavere løn behøver vel ikke betyde at alle skal have det. Mon ikke Janteloven får lidt for meget indflydelse efterhånden. Synes der (ihvertfald i Danmark) er ved at være en tendens til at hvis vi ikke alle kan få det rigtig godt, så skal alle i det mindste have det lige dårligt. I mine øjne er der ingen grund til at laveste fællesnævner skal sætte standarden - hvorfor ikke glæde sig over at andre har det godt og selv gøre en indsats for at opnå bedre vikår selv.

Veldig bra sagt!

At man trekker frem pilotenes høye lønninger i diskusjonen har med tre ting å gjøre; misunnelse, misunnelse og misunnelse.

Originally posted by THS

Veldig bra sagt!

At man trekker frem pilotenes høye lønninger i diskusjonen har med tre ting å gjøre; misunnelse, misunnelse og misunnelse.

Tiltredes i fra Seattle ogsaa....:up: :up: :up:

Originally posted by THS

Det håller jag verkligen inte med om. Du måste få diskutera en yrkesgrupps lön utan att bli anklagad för avundsjuka. Tycker mer det är en fråga om sunt förnuft att ifrågasätta saker och ting - även om man må ha fel i sitt argument - än att istället lägga sig platt och acceptera allting. I det här fallet finns det ingen anledning att ta SAS-piloters höga löner för givna.

Originally posted by THS

Veldig bra sagt!

Synes at en bør kunne se tingene i sin helhet, og da er bla lønn en del av dette.
Det er ikek snakk om misunnelse. Hvorfor skriker folk alltid opp om at dte er misunnelse så snart en får avdekket hva yrkesgrupper tjener. Kanskje større åpenhet generelt hadde vært bedre.
Nå er vel ikke akkurat piloter kjent for å tjene lite, noe jeg heller ikke synes dem skal. Dem har vel også endel frynsegoder, noe mange andre også har.

Men kan være enig i at måte SAS ledelsen har turet fram ifbm denne saken, ikke er god personalpolitikk....men når har SAS vært kjent for det - må være veldig lenge siden.

Jeg misunner pilotene.
-De jobber få timer
-De har godt betalt
-De står sterke som en gruppe
-De får være med på ledelsens avgjørelser
-Kontrollerer sin egen arbeidssituasjon

Bakkeansatt
-Lange vakter kveld, morgen om hverandre og ofte annehver helg
-Minimalt betalt (noe ekstratillegg for ubekveme tider og id-billetter)
-Må finne seg i all slags endringer sendt fra ledelsen og ned
-Minimal mulighet for å yte god service til passasjerene
-Må ta all støyten når de andre gruppene streiker, være seg; piloter, kabin, teknikere, flyveledere.

Så, jeg misunner pilotene, men jeg synes også at de fortjener lønnen sin. Jeg synes bare at de kunne jobbet litt mer for den. ;)

Back