Langt igjen for SAS

Gulboble

ScanFlyer Silver
Medlem
(Langt igjen for SAS
SAS Norge står for over halvparten av SAS-konsernets resultat i andre kvartal.

DN.no Skriv ut

Foto: Ole Berg-Rusten/ ScanpixNTB
SAS-konsernet legger frem skuffende tall for andre kvartal. Resultatet for SAS-konsernet ble på 800 millioner kroner, som er langt svakere enn ventet (se tall i tabell).

SAS har nå klart å snu milliardunderskudd til overskudd, selv om det er lang igjen til SAS tjener penger nok til at selskapet vokser og møter aksjonærenes krav til lønnsomhet. Det innrømmer selskapet selv i dagens rapport.

Bra i Norge
SAS Norge kan vise til et resultat før skatt på 452 millioner svenske kroner, opp fra 172 millioner kroner i samme periode året før. SAS Norge står dermed for over halvparten av fly-konsernets overskudd.

SAS Danmark var rammet av streiker i perioden, og bidro sammen med SAS Aviation

Services til at tallene fra flykjempen er svakere enn ventet.

SAS transporterte 11 millioner passasjerer i kvartalet, som er det høyeste tallet noen sinne, og 5,8 prosent fler enn åert før.) Fra DN

.......................................................................................................

- Som vanlig melkes SAS i Norge av konsernet.:cool: :cool:

Finnes fra før

http://forum.scanair.no/read.php?TID=20964

Dessuten er det helt feil å påstå at SAS Norge står for halvparten av SAS sitt overskudd. Denne artikkelen er lavmål fra DN sin side og viser at også denne journalister hverken har peiling på økonomi eller regnskap.

Men det er riktig at det er SAS Norge som tjener mest penger, men det er heller ikke riktig å si at Norge "melkes" av den grunn.

Originally posted by Someone

Finnes fra før

http://forum.scanair.no/read.php?TID=20964

Dessuten er det helt feil å påstå at SAS Norge står for halvparten av SAS sitt overskudd. Denne artikkelen er lavmål fra DN sin side og viser at også denne journalister hverken har peiling på økonomi eller regnskap.

Men det er riktig at det er SAS Norge som tjener mest penger, men det er heller ikke riktig å si at Norge "melkes" av den grunn.

Jeg tror vi i Norge snart er tjent med en annen samarbeidspartner i stedet for SAS Sverige, SAS Danmark og SAS IC. Hvis det er mulig å tjene penger på å drive flyselskap i Norge og ikke i Sverige og Danmark så la de seile sin egen sjø. Alt av infrastruktur i SAS er nå flyttet fra Norge.

Lurer på hvordan forhold det hadde blitt mellom et selvstendig SAS Norge (Norwegian Air Lines) og Norwegian...hvem skulle nordmenn elsket da?

Originally posted by Gulboble

Jeg tror vi i Norge snart er tjent med en annen samarbeidspartner i stedet for SAS Sverige, SAS Danmark og SAS IC. Hvis det er mulig å tjene penger på å drive flyselskap i Norge og ikke i Sverige og Danmark så la de seile sin egen sjø. Alt av infrastruktur i SAS er nå flyttet fra Norge.

Å gud bedre, her må det inn med den lille t-skjeen:sarc

Nå er det faktisk ikke slik av SAS Norge er ett eget selskap som samarbeider på løs basis med de andre selskapene. SASNorge er ett heleid datterselskap av ett svensk selskap som heter SAS AB som igjen den norske staten eier en nesten ubetydlig liten del av.

Og det er heller ikke slik at man ikke tjener penger i DK eller SE og SE går snart like bra som Norge når man ser på marginene. Itillegg så skatter faktisk SAS Norge til Norge selv om det er svenskt eid. Dessuten er det direkte feil å si at Norge "melkes". For de det går best her så betyr ikke det at "vi" utnyttes as den grunn

Originally posted by EB

Lurer på hvordan forhold det hadde blitt mellom et selvstendig SAS Norge (Norwegian Air Lines) og Norwegian...hvem skulle nordmenn elsket da?

Forhåpentligvis slipper vi i all overskuelig fremtid å finne ut av det!

Originally posted by Someone

Å gud bedre, her må det inn med den lille t-skjeen:sarc

Nå er det faktisk ikke slik av SAS Norge er ett eget selskap som samarbeider på løs basis med de andre selskapene. SASNorge er ett heleid datterselskap av ett svensk selskap som heter SAS AB som igjen den norske staten eier en nesten ubetydlig liten del av.

Og det er heller ikke slik at man ikke tjener penger i DK eller SE og SE går snart like bra som Norge når man ser på marginene. Itillegg så skatter faktisk SAS Norge til Norge selv om det er svenskt eid. Dessuten er det direkte feil å si at Norge "melkes". For de det går best her så betyr ikke det at "vi" utnyttes as den grunn

..............................................................

Fra VG i dag:
"Widerøes flygere og selskapet brøt lønnsforhandlingene allerede i vår, men plassoppsigelsen ble først varslet til etter sommerferien og meklingen ble innledet i Oslo onsdag formiddag.

Uenigheten handlet om lønnsnivået i selskapet som er ett av dem som går bra i SAS-konsernet. Nylig la SAS fram et dårlig halvårsregnskap for hele konsernet, men den norske delen av virksomheten gikk utmerket og sto for storparten av overskuddet i selskapet."

...........................................................

Hei "Noen" !

På sine egne t-skjeer kjenner man andre. Vanlig hersketeknikk dette så hvis du trives med det...................................
Jeg vil fortsatt hevde at vi i Norge i alle år har bidratt til SAS uten å få så mye tilbake.
Det er lite infrastruktur her i Norge; Sverige har hovedkontoret og Danmark CPH. Hva har vi ?

Jeg vil fortsatt hevde at vi i Norge i alle år har bidratt til SAS uten å få så mye tilbake.
Det er lite infrastruktur her i Norge; Sverige har hovedkontoret og Danmark CPH. Hva har vi ?

Hvorfor skal Norge ha noe? SAS oppgave er å tjene penger på å fly, ikke sørge for infrastruktur i Norge. Jeg ser overhodet ikke hva som er feil med at SAS "melker" SASNorge. Man kan alltid diskutere om SAS burde vært organisert annerledes og det hadde vært mer lønnsomt, men det er ikke noe land som "skal ha noe".

For å ta ett annet eksemper. DY opprettet ikke base i Polen for å sørge for at polakkene fikk ett bedre tilbud, men for en gang i fremtiden kunne "melke" polakkene som du kaller det

Hei Gulboble,

Jeg kan ikke helt se at Someone praktiserer hersketeknikk her. Det er snarere snakk om faktaopplysninger.
Vi bør vel skille mellom personlige meninger/ytringer og faktaopplysninger i dette temaet.:-p

Norge har ikke overhead og kostnadene med å drive infrastrukturen, som igjen gjør det lettere å få ut et bra resultat som igjen må i fellespotten i konsernet for å betale for CPH og Försundavik, m.fl.

-A

Originally posted by OJB

Hei Gulboble,

Jeg kan ikke helt se at Someone praktiserer hersketeknikk her. Det er snarere snakk om faktaopplysninger.
Vi bør vel skille mellom personlige meninger/ytringer og faktaopplysninger i dette temaet.:-p

Jeg ser heller ingen tendens til hersketeknikk her, det er snakk om faktaopplysninger og sunne vurderinger.

Jeg har sagt det før, nå må vi forholde oss til fakta eller påstander, IKKE imøtegå fakta med påstander.

Norge har ikke overhead og kostnadene med å drive infrastrukturen, som igjen gjør det lettere å få ut et bra resultat som igjen må i fellespotten i konsernet for å betale for CPH og Försundavik, m.fl.

Uten å ha finlest regnskapet : SAS må vel ha et system for internprising, slik at kostnader med hovedkontor osv. blir fordelt ut på enhetene ut fra en fordelingsnøkkel (aktivitet) ?

Originally posted by Dag Viking

Kanskje gullboble siktet til kommentaren om "inn med te-skje"?

Hvis det står så dårlig til at vi må begynne å diskutere hvilken del av det Someone skriver som skal være hersketeknikken hans så konkluderer vi med han ikke er så flink til å drive med det at det er verdt bry seg med. :p

-A

Originally posted by ph-ndr

Hvis det står så dårlig til at vi må begynne å diskutere hvilken del av det Someone skriver som skal være hersketeknikken hans så konkluderer vi med han ikke er så flink til å drive med det at det er verdt bry seg med. :p

-A

Point taken..:p

Fra en annen tråd:
"SAS Danmark beholder likevel trafikk på CPH-ARN/OSL"

Behøver jeg si mere.

Back