Gjenkjenne flytyper

Det kan da ikke stemme!! har altid hørt at 737-600 var den minste av 737ere, og fraktet ca 112 til 116 passasjerer, iallefall de til sas før de satte inn nye seter inn. Nå er det vel 120 seter i 737-600ene til sas eller ???
 
sas sverige og sas danmark da? har de også suttet flere seter inn i -600???, vet at sas-norge har malt sine 600 om, så nå er maskinene lysere og har bare norge flagget baki!!!
 
SAS Sverige sine -600 er tilnærmet like de til SAS Norge (Bortsett fra i god gammel SAS-ånd så finnes det litt variasjoner her og der). SAS Danmark har ingen 737 i det hele tatt
 
Tror de har et par 116-setere, resten er 120/123-setere..

EDIT: De har én 116-seter (LN-RPE)
 
Hvorfor har ikke sas danmark 737ere???, tror i allefall at de har hatt. Liker -600 bedere enn -500 fordi de er nyere,tøffere og mye mer stilfulere!!! hva synes dere??
 
SAS NO har to versjoner av -600. De har 120 og 123 seter. Ex BU -500 har 120 seter.



En liten rettelse av meg selv her...:

SK NO har faset ut de to 123-seterene de hadde til Sverige, så nå er det kun 120-seters utgaven i Norge.
 
To typer -600??? er det virkelig to typer av samme type fly???, det kan ikke bare komme en annen -600 fly med bare 3 seter forskjell!!!
 
To typer -600??? er det virkelig to typer av samme type fly???, det kan ikke bare komme en annen -600 fly med bare 3 seter forskjell!!!


Å joda.. De har blant annet 3 forskjellige utgaver av -800... (150-, 176- og 180-seter).
 
Det kan da ikke stemme!! har altid hørt at 737-600 var den minste av 737ere, og fraktet ca 112 til 116 passasjerer, iallefall de til sas før de satte inn nye seter inn. Nå er det vel 120 seter i 737-600ene til sas eller ???

Den minste 737eren var jo -100. Det ble bare bygget 30 stk av denne varianten, men nå er ingen i bruk mere. Lengde 28,65 m og vingespenn 28,35. Neste variant, -200 var litt større: lengde 30,53 m og vingespenn samme som -100 altså 28,35 m.
 
Er det ikke bare et tilkoblingssted for toalettømming på NGen også, mot to på CL?

Det stemmer, samt at NG har vacumtoalett system. Alt, både fra fremre og toalettene bak samles i en tank som legger beslag på halve lasterom nr. 4. Ligger på flyets venstre side i det helt bakerste lasterommet.
Videre så er understellet som nevnt forskjellig. På neseleggen er plasseringen av nosegear steering bypass valve forskjellig. På classic er den på høyre side av leggen og pinnen stikkes inn forfra. På NG er denne ventilen en hendel som holdes i stilling av pinnen og den er plassert på venstre side av neseleggen. Her settes den inn fra venstre side og den er større enn på classic'ene.
På SAS sine 737 fly er det malt et tall på kanten av den venstre nesehjulsluka. Det er et 4 tall på en -400, et 5 tall på en -500 osv. Ellers så har ikke NG ice protection på den ytterste slatseksjonen, mens Classic har det helt ut.
Men ingen av disse tingene nevnt her er vel særlig godt synlig fra utsiden eller fra noen større avstand for den del.:up:
En ting som dog er litt synlig er at glasset over lysene i vingerota (Fixed Landing Light/Inboard Landing Light og Runway Turnoff) er litt rundere i fasongen på NG enn på Classic.
 
Last edited:
Det er en ting som gjør det lett å skille NG/Classic når motorene er i gang:

Antikollisjonslysene på over- og undersiden blinker samtidig på NG.
Det gjør de ikke på Classic.
 
jepp, på NG er det kun toalettømming bak på venstre side, og vannpåfylling er flyttet til høyre side. på Classic er det toalettømming foran å bak på høyre side, og vannpåfylling bak på venstre side.
 
To typer -600??? er det virkelig to typer av samme type fly???, det kan ikke bare komme en annen -600 fly med bare 3 seter forskjell!!!

Innredningen bestemmes av kunden. Det kan finnes et utall forskjellige kabinversjoner av samme flytype.
 
Du forstod hva jeg mente, Pål Erik..!
Og hva er det som er feil?
Det stemmer jo at en NG har to ekstra ytterst - en på hver tipp - og disse er ground spoilere?
 
Du forstod hva jeg mente, Pål Erik..!
Og hva er det som er feil?
Det stemmer jo at en NG har to ekstra ytterst - en på hver tipp - og disse er ground spoilere?

Classic har 2 groundspoilere ytterst, så 2 flight spoilere og så 1 groundspoilere.
NG har 1 groundspoiler ytterst, så 4 flightspoilere og så 1 groundspoiler.

Forstod det som at du mente at NG har 2 groundspoilere ytterst på hver side.
 
Back
Top