Gjenkjenne flytyper

Jo, jeg tror det - og at den heter SUD (Streched Upper Deck)

Noen som kjenner de visuelle forskjellene?

Jeg vil kanskje anta at -MOW mente at det ikke var mulig å se forskjell, men det får vi sikkert vite fra han selv:)

Jeg vil kanskje anta at -MOW mente at det ikke var mulig å se forskjell, men det får vi sikkert vite fra han selv:)

Jeg skjønte det etter hvert :) Det går litt fort i svingene og sakte i toppen her om dagen, og bruker scanair-surfing som avsporing fra mas om markedet.

Jo, jeg tror det - og at den heter SUD (Streched Upper Deck)
Noen som kjenner de visuelle forskjellene?

En hard nøtt, men på "boeing.com" finnes det sikkert noen beskrivelser som kan hjelpe. De første -300 SUD´ene hadde forøvrig ikke winglets, men det er trolig ettermontert vil jeg tro.

Det var vel ingen -200SUD eller -300 (Som alltid var SUD) som hadde Winglets. Jeg trodde at det kun var KLM som bygget om -200 til SUD og at Air France maskinen paa bildet er en -300 som ble levert til UTA. Men det er en tidlig morgen og kun en trippel Latte saa langt...

Det var vel ingen -200SUD eller -300 (Som alltid var SUD) som hadde Winglets. Jeg trodde at det kun var KLM som bygget om -200 til SUD og at Air France maskinen paa bildet er en -300 som ble levert til UTA. Men det er en tidlig morgen og kun en trippel Latte saa langt...

Mulig du har rett, etterhvert var det imidlertid flere selskaper som fløy -300, har ikke oversikt over hvor individene kom fra.

-200 SUD er helt korrekt -300.

Det ble levert totalt 81 -300 hvorav 4 SR til JAL. De fleste var -300M Kombi. Swissair var "launch customer" for -300. KLM og UTA modifiserte tilsammen 10 -200 til -200SUD - saa den AF maskinen paa bildet er noksaa sikkert en modifisert -200. Andre selskaper som kjoepte nye -300: Saudi, Air India, Qantas, Sabena (som mottok den siste produserte), Thai, PIA, Cathay Pacific og South African

Det er flere ting som skiller 737 classic og NG - se i r*va. Classic har ett høl, NG har to (It`s a Girl!).

Den varme enden av motorene er også forskjellig, på classic er den konisk, mens på NG er det "raka rør".

Mvh,

737NG har ogsaa "hoeyere" hoved understell, -300/400/500 ser litt "si rompa" ut ved siden av NG...

Lengden på de forskjellige 737- variantene er også forskjellig. Lasteromslukenes plassering i forhold til vingene er forskjellig, Lyktene på vingene er forskjellige, (de som lyser opp halefinnen, kan egentlig ikke si jeg ser noen annen funksjon?) Og NG kan oppfattes som høyere enn CL som DC-8-63 sier er -300/400/500 lavere. Vannpåfyllingslukene sitter også på forskjellig sted.

737 NG har også pitot rør og AOA vane helt fremme mot radomen. Classic har disse under cockpitvinduene.

CL har retractable landingslys i flaptrack farling ute på vingen, mens disse har blitt flyttet inn på undersiden av kroppen på NGen.

Er det ikke bare et tilkoblingssted for toalettømming på NGen også, mot to på CL?

Angående B742/743: har 300en den der boom'en ytterst på vingen, eller er det bare 200en som har det? Ser at -200 SUDen til Air France som det er linket til har den boom'en.

300 har ogsaa den samme "boom'en". Jeg sjekket SR, QF og CX som alle var originale operatoerer av -300 og alle har den.

Nå var spørsmålet om hvordan man ser forskjell på en -200SUD og en -300, var det ikke .. ? ;)

Så misset jeg den siste siden også .. hehe ..

Last edited:
Er det ikke bare et tilkoblingssted for toalettømming på NGen også, mot to på CL?

:up:

Og logolys er på hor stab på NG i stedet for vingetippen (da slipper de på seteradene bak å bli blendet).

+ en NG har totalt 12 spoiler paneler mot CL'ens 10 (NG har to ekstra grounds spoilere ytterst!).

Nå var spørsmålet om hvordan man ser forskjell på en -200SUD og en -300, var det ikke .. ? ;)
Jo da, men tanken var at kanskje -200 (inkl SUD) hadde boom'en mens -300 ikke hadde denne boom'en, og i så tilfelle så kunne det vært en måte å se forskjell der.

Men den muligheten fjernet dc-8-63 fort :)

:up:

Og logolys er på hor stab på NG i stedet for vingetippen (da slipper de på seteradene bak å bli blendet).

+ en NG har totalt 12 spoiler paneler mot CL'ens 10 (NG har to ekstra grounds spoilere ytterst!).
Og når du nevner antall spoiler flak så trumfer jeg med antall slats. 6 mot NGs 8 :old :D

Back