Vet ikke om denne hører hjemme her. Min vurdering var at den passer bedre her enn bilder og foto.
Jeg er ganske så flyinteressert, og glaner alt det jeg kan når jeg er på flyplasser. Problemet er at det ikke alltid er så lett å lære seg forskjellene på ganske like flytyper. Finnes det noen tråd eller nettside hvor forskjeller fremmheves og diskuteres, så amatører kan lære seg litt mer.
Har et par kommentarer og spørsmål:
B737 classic og NG. Jeg hadde en gang en link til en 737 nettside som forklarte masse om alle detaljene her. Men den forsvannt når windows ble reinstallert. Det jeg husker er at man kan se det bakerst, der APU exhaust er, men de andre småtegnene husker jeg ikke.
Veldig lett. Fokker 50 og Q400. Her er det mange tegn. T-tail, nesehjulsplassering, vinkel på frontrute +++ denne er lett så fort man ser 2 stk ved siden av hverandre kan man bare begynne å plukke forskjeller.
Går det ann å se forskjell på en BAe 146 og en Avro? Sikkert i cocpit, men når man ser det på avstand?
Sliter også litt med å skille en del Airbus og boeing i samme størrelse, har sett at det ser ut som halen på en 737 kommer opp fra kroppen i 2 vinkler, mens på de fleste airbuser i samme størrelse så er det en jevn bue fra kropp opp mot halen. Er dette sikre tegn? Finnes det andre kjennetegn jeg har oversett?
Har prøvd å sammenlikne bilder og lekt "finn 5 feil", men er ikke altid så lett å vite hva som er sikre kjennetegn.
Jeg er ganske så flyinteressert, og glaner alt det jeg kan når jeg er på flyplasser. Problemet er at det ikke alltid er så lett å lære seg forskjellene på ganske like flytyper. Finnes det noen tråd eller nettside hvor forskjeller fremmheves og diskuteres, så amatører kan lære seg litt mer.
Har et par kommentarer og spørsmål:
B737 classic og NG. Jeg hadde en gang en link til en 737 nettside som forklarte masse om alle detaljene her. Men den forsvannt når windows ble reinstallert. Det jeg husker er at man kan se det bakerst, der APU exhaust er, men de andre småtegnene husker jeg ikke.
Veldig lett. Fokker 50 og Q400. Her er det mange tegn. T-tail, nesehjulsplassering, vinkel på frontrute +++ denne er lett så fort man ser 2 stk ved siden av hverandre kan man bare begynne å plukke forskjeller.
Går det ann å se forskjell på en BAe 146 og en Avro? Sikkert i cocpit, men når man ser det på avstand?
Sliter også litt med å skille en del Airbus og boeing i samme størrelse, har sett at det ser ut som halen på en 737 kommer opp fra kroppen i 2 vinkler, mens på de fleste airbuser i samme størrelse så er det en jevn bue fra kropp opp mot halen. Er dette sikre tegn? Finnes det andre kjennetegn jeg har oversett?
Har prøvd å sammenlikne bilder og lekt "finn 5 feil", men er ikke altid så lett å vite hva som er sikre kjennetegn.