Gjenkjenne flytyper

O_K_

ScanFlyer Silver
Vet ikke om denne hører hjemme her. Min vurdering var at den passer bedre her enn bilder og foto.

Jeg er ganske så flyinteressert, og glaner alt det jeg kan når jeg er på flyplasser. Problemet er at det ikke alltid er så lett å lære seg forskjellene på ganske like flytyper. Finnes det noen tråd eller nettside hvor forskjeller fremmheves og diskuteres, så amatører kan lære seg litt mer.

Har et par kommentarer og spørsmål:

B737 classic og NG. Jeg hadde en gang en link til en 737 nettside som forklarte masse om alle detaljene her. Men den forsvannt når windows ble reinstallert. Det jeg husker er at man kan se det bakerst, der APU exhaust er, men de andre småtegnene husker jeg ikke.

Veldig lett. Fokker 50 og Q400. Her er det mange tegn. T-tail, nesehjulsplassering, vinkel på frontrute +++ denne er lett så fort man ser 2 stk ved siden av hverandre kan man bare begynne å plukke forskjeller.

Går det ann å se forskjell på en BAe 146 og en Avro? Sikkert i cocpit, men når man ser det på avstand?

Sliter også litt med å skille en del Airbus og boeing i samme størrelse, har sett at det ser ut som halen på en 737 kommer opp fra kroppen i 2 vinkler, mens på de fleste airbuser i samme størrelse så er det en jevn bue fra kropp opp mot halen. Er dette sikre tegn? Finnes det andre kjennetegn jeg har oversett?

Har prøvd å sammenlikne bilder og lekt "finn 5 feil", men er ikke altid så lett å vite hva som er sikre kjennetegn.

B737 classic og NG. Jeg hadde en gang en link til en 737 nettside som forklarte masse om alle detaljene her. Men den forsvannt når windows ble reinstallert. Det jeg husker er at man kan se det bakerst, der APU exhaust er, men de andre småtegnene husker jeg ikke.

Kan det være denne siden: http://www.b737.org.uk/

Ja, det var 737 siden ja:-) Har lett etter den lenge... Prøvd mye rart, men ikke org.uk til slutt...

Det er et par ting som jeg raskt lærte meg om 737-maskinene!

400- og 800-maskinene har begge 2 nødutganger over vingene. 500- og 600- har i all hovedsak 8 vinduer før de har et "vinduløst parti" før resten av vinduene, 700 maskinene har 10 vinduer.

Airbusen har alltid slike små "winglets" mens Boeingen alltid har de svære eller ingen. På Boeing 737-600 (500 også??) har jeg blitt fortalt at det er umulig å feste winglets. Cockpiten til Boeing 737-serien og Airbus 319-320 er også ganske lette å se forskjell på. Vinduene også.

Litt OT, men hvorfor er det slik at de forskjellige selskapene har så forskjellige winglets? De små nærmest vertikale på A319-321 og A380, mens A330-340 har større som ligner mer på Boeing sine på 737, 757 og 747, mens 777 ikke har winglets. Hvorfor fungerer tilnærmet samme design på wingletsen på de små bussene og kjempebussen 380, men tydeligvis ikke på 330-340 bussene?

Selv sliter jeg å se forskjell på en 319 og en 320...

319 har EN nødutgang over vingene, 320 har 2 og er noe lengre

Jeg har også fått med meg at vingene på 777 er så godt laget at de ikke trenger winglets. Noen som av- eller bekrefte dette?

Det er endel punkter man lett kan skille en 737NG fra en 737CL. De jeg synes det er enklest å skille dem på er gjennom å se på:
-Vingspissen
-Motor pylon (feste)
-Flaps fairing

Itillegg er det litt forskjell på både halefinne og motor.

På Boeing 737-600 (500 også??) har jeg blitt fortalt at det er umulig å feste winglets.

Man får winglets til -500. Grunnen til at -600 ikke kommer med winglets er at det ikke har vært noen som har vært villige til å ta på seg sertifiseringskostnadene på denne, siden det er en nisje-fly

Jeg har også fått med meg at vingene på 777 er så godt laget at de ikke trenger winglets. Noen som av- eller bekrefte dette?

777-200LR og -300ER (og 200F utgaven som kommer) har winglets iform av Raked Wingtips. Det samme gjelder 767-400

Andre forskjeller mellom A320 og B737 er at Airbus har ganske rund nese, mens Boeing har litt spissere. Airbus ser ut som om den går på stylter mot Boeing. I allefall syns jeg det.
Når det gjelder innad i 737- serien, så er det en ting å se på vingene. Dette hvite lyset de har i bakkant helt ytterst på vingen er forskjellig. På Classic er det en rind klump med en pære bak. På NG er den mer "firkantet" of to pærer. Deretter kan en se an størrelsen. Er det en stor maskin med "firkantet" lykt, er det en 8- eller 900- Er det en liten maskin med "klump" er det sannsynlig en 500 og ikke en 600.

By the way, så finnes det jo også A320 uten wingrails, men de er vel heller sjeldne?

Frode!

A320-100 var uten wingfence, men er vel ikke mange av de som flyr fortsatt, British Airways har vel kvittet seg med de, og Air France holder på med det samme.

B777ER: Det finnes også A319 med to overwing nødutganger, alle disse flyr for Easyjet.(?)

Jeg sliter litt med å skille A300 og A310 fra hverandre (bortsett fra lengden), noen ganger er det "wingfences" og noen ganger ikke? Stemmer det?

Lurer også på hvordan du skiller er en 742 fra en 743 når 742 er med forlenget topp.

Og det er ikke bare easyJet som har eneretten til A319 med to + to nødutganger over vingene, bl.a. Air Berlin har den varianten også
http://www.airliners.net/photo/Air-Berlin/Airbus-A319-112/1416220/L/

Hvis du er så heldig å få med deg styrbord side av A319/320 er mye enklere å identifisere - bare ta en titt på hvor forholdet mellom ving-til-kropp-utveksten (wing-fuselage fairing på nynorsk) og bagasjelukene forholder i forhold til hverandre for disse to her
http://www.airliners.net/photo/US-Airways/Airbus-A319-132/1416270/L/
http://www.airliners.net/photo/US-Airways/Airbus-A320-231/1416013/L/

Jeg sliter litt med å skille A300 og A310 fra hverandre (bortsett fra lengden), noen ganger er det "wingfences" og noen ganger ikke? Stemmer det?

A300-600 har wingfences .. gamle A300 har ikke.
A310-200 har ikke wingfences .. A310-300 har. A310 er kortere.

Lurer også på hvordan du skiller er en 742 fra en 743 når 742 er med forlenget topp.

Det tror jeg ikke er mulig, gitt ....

A300-600 har wingfences .. gamle A300 har ikke.
A310-200 har ikke wingfences .. A310-300 har. A310 er kortere.

Quote:

Det tror jeg ikke er mulig, gitt ....

Jo, jeg tror det - og at den heter SUD (Streched Upper Deck)

Noen som kjenner de visuelle forskjellene?

Last edited:
Back