Re: Give me a ticket for an aeroplane... The Amer'katur 2011
Kanskje på tide å "komme seg hjem"?
Etter litt venting i BA_kantina, bestemte jeg meg for å stikke til gaten, når det var ca. en time til boarding. Fant gaten, og G-STBC stod og ventet. G-STBC er den nyeste av BA sine 777-300-maskiner, og ble levert i oktober i fjor. Relativt ny, med andre ord.
Ble stående ved gaten en liten stund. Noen passasjerer ble ropt opp for pass-sjekk, det ble mumlet noe om offloading av baggasje da de ikke møtte opp, og jeg kom også i skade for å overhøre en samtale med et par som reiste sammen, og en dame som reiste alene. Paret skulle visstnok på cruise, og kunne fortelle at de hadde en del miles hos BA, så jeg antar at de fløy på bonusbilletter - siden de var amerikanske, hadde de sikkert Chase-kredittkort (de kjørte en kampanje i USA der man fikk 100.000 miles når man brukte et visst beløp. I ettertid har BA-forumet på FLyertalk "flommet over" av nye brukere med kun ett innlegg, som går ut på å fortelle om hvor dårlige BA er, at man ikke finner seter, at man må betale fuel-surcharge, etc. etc.). At jeg så de på veg bakover i Y etterhvert, tyder på at de fløy på bonusbilletter i Y; noe som heller ikke er regnet som "god butikk". Kan hende det stiller seg anderledes med enveisbilletter (siden de skulle ta båten tilbake.)
Etterhvert ble det boarding, og jeg fant vegen inn døra, og til ned den venstre midtgangen (i flyets fartsretning - den høyre i min gangretning), og fant rad 26, som er den bakerste i WTP. Hadde valgt 26A. Fikk satt meg ned og testet setet, og det imponerte bra. God nok plass til kroppen min, og god benplass. Setebelte så langt at jeg faktisk måtte stramme det etter å ha festet det (noe som hører til sjeldenhetene for min del), og brettet som var av typen "sprette-opp-av-armlenet" etterlot også nok av plass mellom brettet og kroppen min. Dette likte jeg
.
Kabinen fylte seg etterhvert nesten opp - bl.a. var 26B ledig, og jeg gledet meg enda mer til turen. Det ble beklaget at vi var litt forsinket - noe som i følge kapteinen skyldtes noe security-greier på LHR - men teamet på ORD hadde - igjen i følge kapteinen - stått på, og klart å snu kjerra relativt kjapt (jeg aner ikke hva en evt. forsinkelse var inn, men ut igjen gikk den vel en 15-20 minutter sen). Vi pushet, mens en del passasjerer ennå ikke hadde satt seg, men de kom seg uansett kjapt på plass.
Vi taxet et lite stykke, og kom oss av gårde fra en rullebane like ved, og satte kursen mot London.
Vel oppe, var det å teste IFE. Det skal visstnok være et nytt system som er montert inn i 777-300, med enda mer filmer/serier/etc. etc. Definitivt bedre enn de 12 kanalene som gikk i loop på flighten til Chicago. Husker jeg riktig fra Flyertalk, så er de 777-maskinene som i dag ikke har AVOD, som skal pusses opp med nye seter i WT og WTP, samt det nye systemet. Resten av 777-flåten (samt 747) beholder de setene og systemet de har.
Vel oppe, var det barrunde, og jeg fikk en GT og noen nøtter. Etterhvert kom det også mat, og alternativene var chicken curry, eller noe pastagreier, som hørtes vegetarisk ut. Jeg gikk for kyllingen.
På Flyertalk, mener jeg å skule ha lest at forskjellene i serviceproduktet mellom WT og WTP, skal være at man blir tilbudt en avis i WTP, samt får ordentlig glass å drikke av. Noen avis så jeg aldri, og colaen jeg bestilte til maten kom i plastglass - så sånn sett fikk jeg samme service som de lenger bak. Den generelle filosofien på Flyertalk, er vel at WTP er noe man ikke betaler for - med mindre man har planer om å bruke miles til å oppgradere seg videre - og jeg er vel til dels enig. Jeg tror nok ikke jeg hadde betalt de 12.000 det egentlig ville kostet meg til CVG (dog, jeg hadde aldri en gang vurdert CVG om det ikke var for den veldig gode prisen
). De 8500 jeg betalte til LAX i januar derimot (som var en ytterst reell salgspris), ville jeg nok vurdert, selv uten mulighet til å oppgradere.
En del pax i WTP hadde også bestilt spesialmat - som ble delt ut først - og nesten spist opp, før de kom med maten til resten, samt drikke. Jeg valgte som sagt kyllingen, og en "coker with lemon and ice". Jeg fikk så en colaboks, og et plastglass uten nevnte is og sitron, mens flyvertinnen sa et eller annet jeg ikke helt oppfattet, annet enn at jeg hørte ordet "ice" der. Jeg gadd ikke krangle mer, og tok colaen som den var.
Maten var ellers helt grei. Ikke noe gourmet-mat, men helt grei flymat. Det sies igjen på Flyertalk at noe skal skje her i løpet av august, og at hovedretten i WTP skal "løftes" til CW-nivå. Jeg tror ikke det hadde skjedd enda da jeg fløy den 24/8.
En annen tin med WETP-setene, er mer recline. Det fikk jeg demonstrert da jeg var ca. halvferdig med maten - setene kan reclines så mye, at om man sitter normalt selv, og personen foran recliner, så ser man faktisk ikke det som ligger "lengst vekk" på en egens brett. Denne damen var så glad i å recline, hat hun faktisk ikke tok opp setet før man absolutt måtte, rett før landing - tom. da hun var på do, lot hun setet ligge bakover. Rent bortsett fra at jeg faktisk ikke hadde klart å komme meg ut av setet om jeg hadde hatt behov - noe jeg ikke hadde - så gadd jeg ikke krangle.
Ellers var IFE-systemet greit. Fikk sett en film - Just Go With It med Adam Sandler og Jennifer Aniston, og etter det ble det et forsøk på å sove. Tror jeg duppet litt nå og da. Etterhvert kom vi inn over Irland, og etterhvert England. En frokost ble servert, bestående av en muffin og en kopp te.
Vi landet så etterhvert på LHR; og parkerte ved T5C. Derfra ble det en kjapp togtur inn til T5A, en tur gjennom Flight Connections, security, og så var man klar for kantinetur.
Jeg var trøtt, men siden jeg ikke drikker kaffe, er som regel cola et greit alternativ - gjerne med is og sitron. Jeg sjekket et kjøleskap: Kun Doet Coke.. Sjekket et annet: Kun Diet Coke.. Hva skjer? Jeg nøyde meg da heller med Sprite. Fant så en plass med utsikt, og kikket på fly i en halvannen times tid mens jeg gjorde desperate forsøk på å holde meg våken.
Etter litt venting, dukket gate-info opp på iPhone-appen til BA: A23. Det litt artige, var at jeg satt og kikket ned på denne gaten fra der jeg satt, og kunne konstatere at G-EUYH stod og ventet - den skal være BA sin første A320 med en ny type seter, og ble forøvrig levert BA i april 2010. De gamle setene til BA, er de som lar seg konvertere sånn at man får et veldig smalt B-sete i CE, samt bredere seter på DEF-siden. Disse nye setene beholder bredden sin - det eneste man gjør i CE, er å blokkere midtsetene, og de setene man sitter i er like brede over hele flyet.
Jeg hadde valgt "1A" på nett - altså første rad i ET, men på et tidspunkt hadde gardinen blitt flyttet, og jeg endte på 10A - som var tredje rad i ET, og forøvrig fremste nødutgangrad. Med ledig midtsete, gikk turen helt greit.
Disse setene er visstnok også smalere. Benplassen opplevdes bedre enn på utreisen (selv om jeg satt ved nødutgang nå, så har ikke BA bedre benplass på disse radene på A320), og jeg tror nesten jeg likte disse nye setene bedre enn de gamle. Tror jeg skulle klart å leve med at de ikke blir bredere i CE, mot at benplassen er bedre. I praksis satt jeg jo som i CE allikevel, med ledig nabosete, og det fungerte helt greit.
Cola og potetgull ble servert på cruise, og ellers skjedde det lite på turen til OSL. Landet på vestre bane, og taxet hele vegen over til non-Schengen, og parkerte på gate 53. Noen har forøvrig kanskje fått med seg at broa på gate 51 er borte. Den lå lettere henslengt på bakken på norsiden av terminalen, da vi taxet forbi den.
Fikk også hilst på learjet som nok en gang skulle ha ansvar for å få flyet avgårde på rute, før jeg fant vegen gjennom passkontrollen, og en liten runde innom tax-free for litt sjokolade - lure meg tenkte at "jeg trenger ingen kurv - tar ikke med meg mer enn jeg klarer å bære", samt "det holer med to sånn poser med M&M".. Sånn i ettertid, fant jeg ut at jeg gjerne skulle ha hatt mer ^_^.
Kofferten kom etterhvert, men jeg konstaterer at den må nok byttes ut innen neste tur, samt at jeg må kjøpe en ny sånn TSA-lås. Det skal dog nevnes at skaden i utganspunktet var lettere selvforskyldt på forrige USA-tur. Disse ringene som sitter i glidelåsen hadde klart å deformere seg litt på en flight i januar, med resultat at den ene ringen på den ene "enden" måtte amputeres. I løpet av denne turen hadde den andre (og siste) ringen i denne "enden" løsten, men den satt fortsatt fast i låsen, som igjen satt godt festet i den andre "enden". Hvordan låsen nå hadde klart å bli borte, vet jeg ikke, men den var borte. Kofferten var også noe som jeg hadde lånt av min mor, som hadde "arvet" den etter en søster, som benekjet all kjennskap til kofferten, så den var ingen big deal uansett - og den kan fortsatt brukes uten å låses.
Kanskje på tide å "komme seg hjem"?
Etter litt venting i BA_kantina, bestemte jeg meg for å stikke til gaten, når det var ca. en time til boarding. Fant gaten, og G-STBC stod og ventet. G-STBC er den nyeste av BA sine 777-300-maskiner, og ble levert i oktober i fjor. Relativt ny, med andre ord.
Ble stående ved gaten en liten stund. Noen passasjerer ble ropt opp for pass-sjekk, det ble mumlet noe om offloading av baggasje da de ikke møtte opp, og jeg kom også i skade for å overhøre en samtale med et par som reiste sammen, og en dame som reiste alene. Paret skulle visstnok på cruise, og kunne fortelle at de hadde en del miles hos BA, så jeg antar at de fløy på bonusbilletter - siden de var amerikanske, hadde de sikkert Chase-kredittkort (de kjørte en kampanje i USA der man fikk 100.000 miles når man brukte et visst beløp. I ettertid har BA-forumet på FLyertalk "flommet over" av nye brukere med kun ett innlegg, som går ut på å fortelle om hvor dårlige BA er, at man ikke finner seter, at man må betale fuel-surcharge, etc. etc.). At jeg så de på veg bakover i Y etterhvert, tyder på at de fløy på bonusbilletter i Y; noe som heller ikke er regnet som "god butikk". Kan hende det stiller seg anderledes med enveisbilletter (siden de skulle ta båten tilbake.)
Etterhvert ble det boarding, og jeg fant vegen inn døra, og til ned den venstre midtgangen (i flyets fartsretning - den høyre i min gangretning), og fant rad 26, som er den bakerste i WTP. Hadde valgt 26A. Fikk satt meg ned og testet setet, og det imponerte bra. God nok plass til kroppen min, og god benplass. Setebelte så langt at jeg faktisk måtte stramme det etter å ha festet det (noe som hører til sjeldenhetene for min del), og brettet som var av typen "sprette-opp-av-armlenet" etterlot også nok av plass mellom brettet og kroppen min. Dette likte jeg

Kabinen fylte seg etterhvert nesten opp - bl.a. var 26B ledig, og jeg gledet meg enda mer til turen. Det ble beklaget at vi var litt forsinket - noe som i følge kapteinen skyldtes noe security-greier på LHR - men teamet på ORD hadde - igjen i følge kapteinen - stått på, og klart å snu kjerra relativt kjapt (jeg aner ikke hva en evt. forsinkelse var inn, men ut igjen gikk den vel en 15-20 minutter sen). Vi pushet, mens en del passasjerer ennå ikke hadde satt seg, men de kom seg uansett kjapt på plass.
Vi taxet et lite stykke, og kom oss av gårde fra en rullebane like ved, og satte kursen mot London.
Vel oppe, var det å teste IFE. Det skal visstnok være et nytt system som er montert inn i 777-300, med enda mer filmer/serier/etc. etc. Definitivt bedre enn de 12 kanalene som gikk i loop på flighten til Chicago. Husker jeg riktig fra Flyertalk, så er de 777-maskinene som i dag ikke har AVOD, som skal pusses opp med nye seter i WT og WTP, samt det nye systemet. Resten av 777-flåten (samt 747) beholder de setene og systemet de har.
Vel oppe, var det barrunde, og jeg fikk en GT og noen nøtter. Etterhvert kom det også mat, og alternativene var chicken curry, eller noe pastagreier, som hørtes vegetarisk ut. Jeg gikk for kyllingen.
På Flyertalk, mener jeg å skule ha lest at forskjellene i serviceproduktet mellom WT og WTP, skal være at man blir tilbudt en avis i WTP, samt får ordentlig glass å drikke av. Noen avis så jeg aldri, og colaen jeg bestilte til maten kom i plastglass - så sånn sett fikk jeg samme service som de lenger bak. Den generelle filosofien på Flyertalk, er vel at WTP er noe man ikke betaler for - med mindre man har planer om å bruke miles til å oppgradere seg videre - og jeg er vel til dels enig. Jeg tror nok ikke jeg hadde betalt de 12.000 det egentlig ville kostet meg til CVG (dog, jeg hadde aldri en gang vurdert CVG om det ikke var for den veldig gode prisen

En del pax i WTP hadde også bestilt spesialmat - som ble delt ut først - og nesten spist opp, før de kom med maten til resten, samt drikke. Jeg valgte som sagt kyllingen, og en "coker with lemon and ice". Jeg fikk så en colaboks, og et plastglass uten nevnte is og sitron, mens flyvertinnen sa et eller annet jeg ikke helt oppfattet, annet enn at jeg hørte ordet "ice" der. Jeg gadd ikke krangle mer, og tok colaen som den var.
Maten var ellers helt grei. Ikke noe gourmet-mat, men helt grei flymat. Det sies igjen på Flyertalk at noe skal skje her i løpet av august, og at hovedretten i WTP skal "løftes" til CW-nivå. Jeg tror ikke det hadde skjedd enda da jeg fløy den 24/8.
En annen tin med WETP-setene, er mer recline. Det fikk jeg demonstrert da jeg var ca. halvferdig med maten - setene kan reclines så mye, at om man sitter normalt selv, og personen foran recliner, så ser man faktisk ikke det som ligger "lengst vekk" på en egens brett. Denne damen var så glad i å recline, hat hun faktisk ikke tok opp setet før man absolutt måtte, rett før landing - tom. da hun var på do, lot hun setet ligge bakover. Rent bortsett fra at jeg faktisk ikke hadde klart å komme meg ut av setet om jeg hadde hatt behov - noe jeg ikke hadde - så gadd jeg ikke krangle.
Ellers var IFE-systemet greit. Fikk sett en film - Just Go With It med Adam Sandler og Jennifer Aniston, og etter det ble det et forsøk på å sove. Tror jeg duppet litt nå og da. Etterhvert kom vi inn over Irland, og etterhvert England. En frokost ble servert, bestående av en muffin og en kopp te.
Vi landet så etterhvert på LHR; og parkerte ved T5C. Derfra ble det en kjapp togtur inn til T5A, en tur gjennom Flight Connections, security, og så var man klar for kantinetur.
Jeg var trøtt, men siden jeg ikke drikker kaffe, er som regel cola et greit alternativ - gjerne med is og sitron. Jeg sjekket et kjøleskap: Kun Doet Coke.. Sjekket et annet: Kun Diet Coke.. Hva skjer? Jeg nøyde meg da heller med Sprite. Fant så en plass med utsikt, og kikket på fly i en halvannen times tid mens jeg gjorde desperate forsøk på å holde meg våken.
Etter litt venting, dukket gate-info opp på iPhone-appen til BA: A23. Det litt artige, var at jeg satt og kikket ned på denne gaten fra der jeg satt, og kunne konstatere at G-EUYH stod og ventet - den skal være BA sin første A320 med en ny type seter, og ble forøvrig levert BA i april 2010. De gamle setene til BA, er de som lar seg konvertere sånn at man får et veldig smalt B-sete i CE, samt bredere seter på DEF-siden. Disse nye setene beholder bredden sin - det eneste man gjør i CE, er å blokkere midtsetene, og de setene man sitter i er like brede over hele flyet.
Jeg hadde valgt "1A" på nett - altså første rad i ET, men på et tidspunkt hadde gardinen blitt flyttet, og jeg endte på 10A - som var tredje rad i ET, og forøvrig fremste nødutgangrad. Med ledig midtsete, gikk turen helt greit.
Disse setene er visstnok også smalere. Benplassen opplevdes bedre enn på utreisen (selv om jeg satt ved nødutgang nå, så har ikke BA bedre benplass på disse radene på A320), og jeg tror nesten jeg likte disse nye setene bedre enn de gamle. Tror jeg skulle klart å leve med at de ikke blir bredere i CE, mot at benplassen er bedre. I praksis satt jeg jo som i CE allikevel, med ledig nabosete, og det fungerte helt greit.
Cola og potetgull ble servert på cruise, og ellers skjedde det lite på turen til OSL. Landet på vestre bane, og taxet hele vegen over til non-Schengen, og parkerte på gate 53. Noen har forøvrig kanskje fått med seg at broa på gate 51 er borte. Den lå lettere henslengt på bakken på norsiden av terminalen, da vi taxet forbi den.
Fikk også hilst på learjet som nok en gang skulle ha ansvar for å få flyet avgårde på rute, før jeg fant vegen gjennom passkontrollen, og en liten runde innom tax-free for litt sjokolade - lure meg tenkte at "jeg trenger ingen kurv - tar ikke med meg mer enn jeg klarer å bære", samt "det holer med to sånn poser med M&M".. Sånn i ettertid, fant jeg ut at jeg gjerne skulle ha hatt mer ^_^.
Kofferten kom etterhvert, men jeg konstaterer at den må nok byttes ut innen neste tur, samt at jeg må kjøpe en ny sånn TSA-lås. Det skal dog nevnes at skaden i utganspunktet var lettere selvforskyldt på forrige USA-tur. Disse ringene som sitter i glidelåsen hadde klart å deformere seg litt på en flight i januar, med resultat at den ene ringen på den ene "enden" måtte amputeres. I løpet av denne turen hadde den andre (og siste) ringen i denne "enden" løsten, men den satt fortsatt fast i låsen, som igjen satt godt festet i den andre "enden". Hvordan låsen nå hadde klart å bli borte, vet jeg ikke, men den var borte. Kofferten var også noe som jeg hadde lånt av min mor, som hadde "arvet" den etter en søster, som benekjet all kjennskap til kofferten, så den var ingen big deal uansett - og den kan fortsatt brukes uten å låses.