Gardermoen - hjernedød flyplass!

Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

I forhold til fast-track så ville det enkleste for OSL være å gjøre som de fleste andre flyplasser gjør, lede de som er i fast-track-køen forrest i de andre slusene. Men av en eller annen grunn er det noe som ligger langt inne i verktøykassen for OSL og skjer bare unntaksvis.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

I forhold til fast-track så ville det enkleste for OSL være å gjøre som de fleste andre flyplasser gjør...

Som noen andre flyplasser gjør. Og det er ikke alle steder det funker veldig bra heller.

OSL virker jo i det store og det hele greit på security, så bruk heller krefter på å fikse noe som ikke funker :stir Evt. slippe bare folk inn i den vanlige køen 0, 20 og 40 minutter over hver hele time :lol:
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Som noen andre flyplasser gjør. Og det er ikke alle steder det funker veldig bra heller.

Det er sant, men det er relative enkle grep for OSL å få til. Dessuten ser jeg at kømåleren ikke klarer å måle korrekt når køen går utenfor slusene, som er typisk nå i ferietidene når alle charterene går på morgenene - OSL har opplyst at manuelle målinger har vært opp mot 35-40 min (for øvrig så er fast-track da nesten tom).
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

.... men mitt svar var til LN-VLE som mente at prioriteringene i fast-tracken ikke var flyplassen (leverandørens) ansvar. Kun det, og ikke klaging på noe annet overhode.

Skrev jeg det? Det jeg skrev var vel at om du ser to køer og den ene går raskere enn den andre, så kan du ikke velge den køen som går tregest og så klage på at flyplassen er hjernedød. Og det er ikke slik at alt som har ordet fast, kjapp, hurtig, snøgg etc. nødvendigvis lever opp til navnet.

Så trakk du frem internetthastighet. Jeg har levd så lenge at jeg har fulgt internetthastigheten fra telfonlinje og modem fram til i dag. Og der det noe jeg har opplevd så er det at etterhvert som linjeleverandørene har klart å få flere til å oppgradere raskere linjer så har hastigheten gått ned frem til neste oppgradering av nettverket. Og slik er det kanskje med sikkerhetskontrollen også. Flere og flere kjøper seg kanskje ut avden vanlige køen og skal gjennom fast-tracken. Da er det ikke rert at tempoet går ned til den neste gang blir oppgradert.



Vidar
 
Gardermoen - hjernedød flyplass!

Skrev jeg det?

Post: 96
Sorry, det blir feil å legge skylden på flyplassen.

Jeg oppfatter at du her viste til at det ikke er flyplassene sin feil at det går for sakte i fast-tracken. Jeg er sterkt uenig i akkurat det, men det kan hende jeg tolket deg feil ;)

Det jeg skrev var vel at om du ser to køer og den ene går raskere enn den andre, så kan du ikke velge den køen som går tregest og så klage på at flyplassen er hjernedød. Og det er ikke slik at alt som har ordet fast, kjapp, hurtig, snøgg etc. nødvendigvis lever opp til navnet.

Har du kjøpt tilgang til et produkt så ønsker du selvfølgelig det levert, når det ikke blir levert så er det klart at kunden blir skuffet. Hvis det bevvist er slik, ja da er det strengt tatt villedende markedsføring og salg av et produkt som ikke holder helt det det lover.


Så trakk du frem internetthastighet. Jeg har levd så lenge at jeg har fulgt internetthastigheten fra telfonlinje og modem fram til i dag. Og der det noe jeg har opplevd så er det at etterhvert som linjeleverandørene har klart å få flere til å oppgradere raskere linjer så har hastigheten gått ned frem til neste oppgradering av nettverket. Og slik er det kanskje med sikkerhetskontrollen også. Flere og flere kjøper seg kanskje ut avden vanlige køen og skal gjennom fast-tracken. Da er det ikke rert at tempoet går ned til den neste gang blir oppgradert.

Vidar


Da må leverandøren justere opp prisen slik at de sikrer at dem som ønsker "fast" fortsatt får den hastigheten. Hvis du ikke kan levere lovet tjeneste så har de faktisk ikke lov til å selge den heller. Men sammenligningen din er også helt relevant, internetleverandørene gjør det samme som flyplassene. De selger tilgang til et produkt uten å være sikre på at de faktisk har mulighet til å levere produktet stabilt til kundene til enhver tid.
 
Last edited:
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Jeg oppfatter at du her viste til at det ikke er flyplassene sin feil at det går for sakte i fast-tracken. Jeg er sterkt uenig i akkurat det, men det kan hende jeg tolket deg feil ;)

Flyplassen kan ikke ta ansvar for at du gjør dumme valg. Ser du at den ene køen går raskere men aktivt velger den tregeste så er det ditt valg, uavhengig av hva du har betalt.



Vidar
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Flyplassen kan ikke ta ansvar for at du gjør dumme valg. Ser du at den ene køen går raskere men aktivt velger den tregeste så er det ditt valg, uavhengig av hva du har betalt.

Vidar

Helt klart :) Men da har vi som forbrukere også vår fulle rett til å gi beskjed om at vi ikke fikk helt det vi betalte for :)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Har du kjøpt tilgang til et produkt så ønsker du selvfølgelig det levert, når det ikke blir levert så er det klart at kunden blir skuffet. Hvis det bevvist er slik, ja da er det strengt tatt villedende markedsføring og salg av et produkt som ikke holder helt det det lover.

Hadde ikke folk kjøpt "Lurium 2000" produkter hadde det ikke vært rom for fjernsynsprogram som: "FBI" og "TV2 hjelper deg". Men de går sesong etter sesong.



Vidar
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Det enkleste her er å stenge et par av de vanlige slusene, og holde køtid over 15 minutter hele tiden. Vips vil fasttrack bli mer attraktivt. Vi er bortskjemte med korte køer på osl, og en del av sakene som nevnes i denne tråden er ikke-problemer.
Hilsen en som velger den korteste køen, uten å irritere seg over det, men heller setter pris på å bruke 35 minutter fra Nationaltheatret via bagasjeinnsjekk til gaten.

Vel jeg er ikke sikker på at forbrukermyndighetene ville sette pris på at den vanlige køen til sikkerhetskontrollen skulle forsinkes med vilje for at man skal få de reisende til å betle ekstra for rask gjennomgang i en annen kø til sikkerhetskontrollen. Dessuten har jeg forstått det slik at det ligger en betaling hos alle reisende for den sikkerhetskontrollen som allerede er. Den er lagt til som avgift i billetten. Og skulle man aktivt begynne å forsinke køen til sikkerhetskontrollen kan man begynne å stille spørsmål om man får det man betaler for. Og vil Avinor stille seg lagelig til for hugg fra majoriteten av sine kunder for at SAS skal få klø sine kunder for gryn?

For min del er jeg svært kritisk til hvilke tilleggstjenester jeg velger å benytte. Jeg kjøper f.eks ikke sete på flighten. Jeg vet at jeg får et sete uansett. Det skal alle ha, med setebelte og greier. Hvorfor skal jeg da betale ekstra for det? Og velger flyselskapet å plassere meg på sete B eller E, så er det ikke mitt problem, men flyselskapet og de passasjerene som eventuelt sitter på A/C eller D/F om de ikke liker å ha meg mellom seg. det er ikke en krangel jeg legger meg bort i.

Så også med fast-track og lounger. Tåler jeg ikke å oppholde meg med almuen (alle oss andre) får jeg heller leie meg en privat flymaskin, selv om den som regel leveres med en eller to personer, kalles ofte piloter. Eventuelt om man ikke tåler disse to heller, ta eget flysertifikat og kjøp eget fly.



Vidar
 
Last edited:
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Får slenge opp en hjernedød historie jeg også! ( så får dere andre heller krangle om fast track).

Var på vei hjem etter dagtur i oslo, hadde kjørt rally gjennom køen ned mot Oslo S, rakk heldigvis flytoget og kom til sikkerhetskontrollen, gikk glatt helt til det var min tur, jeg kom igjennom men sekken ble stoppa. venta en 5-6-7-8minutter uten at jeg fikk sekken min, etter en liten stund begynte jeg å få dårlig tid så jeg begynte å mase, viste seg da at de var for lite folk på jobb, så jeg måtte vente til det kom en annen vekter slik at de kunne se på sekken min. Etter langt om lenge kom en vekter jeg måtte åpne sekken, vi fant synderen en halvfull cola flaske, ny tur gjennom maskinen og jeg var på vei til gaten.

Opplevde det samme i USA, forskjellen i USA var at vekteren spurte om det var min sekk, jeg bekrefta han åpna den tok flaska sendte den igjennom maskinen. Tid på OSL 10min ish. Tid i USA ca 40 sekunder.

Men dett er vel norske regler som sier at vekteren ikke har lov å åpne sekken min, så da blir det treigt.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Tenk hvor fort det hadde gått hvis du hadde tatt ut flasken på forhånd ... ;)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Jeg oppfatter ikke OSL som spesiell hjernedød men så har jeg aldri transit der og det er nok grunnen
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Jeg har ikke transfer på OSL og bedømmer derfor flyplassen kun som avreise- eller ankomsflyplass. Kjenner meg ikke igjen i mange av beskrivelsene her i det hele tatt selv om det tidvis er kaotisk ved passkontrollen og non-schengen, noe politiet delvis er skyld i dessverre.

Jeg opplever OSL som en flott og meget effektiv flyplass, noe de også har fått flere internasjonale priser for. Den er pen arkitektonisk, ryddig, lys, effektiv, korte gåavstander og relativt lite køer sammenlignet med andre større flyplasser. Jeg har reist mye internasjonalt og synes OSL slår 80% av flyplasser med samme størrelse (antall pax) eller større. Ja, OSL er langt unna SIN, ICN og MUC men at det er en hjenedød flyplass (hva enn man legger i det...) klarer jeg ikke å se.

Ser også utfordringen da reisende både vil ha en stor flyplass med godt rutetilbud og store arealer men samtidig ikke vil ha store avstander, noen vil ikke ha butikker da det er alt for "kjøpesenter" mens andre vil ha flere butikker og større shoppingmuligheter eksempelvis. Alle vil uansett ikke bli tilfredsstilt.

Når det er sagt så pågår det enorme utbyddingsprosjekter samtidig som det blir innført forenkelt tollbehandling så mange av problemene som påpekes vil forhåpentligvis løses når dette er klart.

But haters are always gonna hate...;)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Jeg har OSL som transittflyplass og er innom der relativt ofte, og synes den stort sett er helt flott. Når man kan komme inn til non-Schengen og reise ut fra gate 14 og bruke rundt 20 minutter gjennom hele sulamitten så kan man ikke klage.

Etter å ha vært innom flyplassen i Genova så skal i alle fall ikke jeg klage på OSL... ;)
 
Last edited:
Back
Top