Gardermoen - hjernedød flyplass!

Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Ja, for liten og trang... Men er vi som kunder villig til å betale mer enn i dag? En full flyplass er ihvertfall god ressursutnyttelse...
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Bortfall av disse inntektene betyr vel da at flyplassene må hente inn mer inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene, og jeg er ikke sikker på at samfunnsøkonomien er bedre av en slik løsning.

En del mindre flyplasser burde vært avviklet, men er politisk vanskelig i Norge. Det er disse som man betaler for, ikke bedre fasiliteter og drift av hovedflyplassen når det legges igjen penger på OSL.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

En del mindre flyplasser burde vært avviklet, men er politisk vanskelig i Norge. Det er disse som man betaler for, ikke bedre fasiliteter og drift av hovedflyplassen når det legges igjen penger på OSL.

Kanskje det (selv om jeg ikke overbevist om at det er like mange flyplasser som er samfunnsøkonomisk ulønnsomme som en del her inne synes å mene), men gitt at man ikke endrer flyplasstrukturen så vil et bortfall av kommersielle inntekter måtte kompenseres gjennom andre inntekter. Det er på ingen måte sikkert at det er bedre å hente inn inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene enn fra kommersiell virksomhet.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Kanskje det (selv om jeg ikke overbevist om at det er like mange flyplasser som er samfunnsøkonomisk ulønnsomme som en del her inne synes å mene), men gitt at man ikke endrer flyplasstrukturen så vil et bortfall av kommersielle inntekter måtte kompenseres gjennom andre inntekter. Det er på ingen måte sikkert at det er bedre å hente inn inntekter fra flyselskapene og handlingselskapene enn fra kommersiell virksomhet.

Det er ikke bare her inne det hevdes, men selv Avinor har ønsket å legge ned en del flyplasser. Og f.eks. grunnen til at Rygge og Torp er regulert er ikke for å beskytte Gardermoen i seg selv, men for å opprettholde inntekter som kan kryssubsidiere de andre flyplassene. Noen av flyplassene som ikke tjener penger trenger man, men brorparten kan slås sammen med andre eller avvikles.

Hadde vi sett OSL for seg selv, det er selvfølgelig slik at flyselskapene og passasjerene ønsker å betale minst mulig. Men her er det snakk om distriktspolitikk som går utover kvaliteten på OSL.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Det er ikke bare her inne det hevdes, men selv Avinor har ønsket å legge ned en del flyplasser. Og f.eks. grunnen til at Rygge og Torp er regulert er ikke for å beskytte Gardermoen i seg selv, men for å opprettholde inntekter som kan kryssubsidiere de andre flyplassene. Noen av flyplassene som ikke tjener penger trenger man, men brorparten kan slås sammen med andre eller avvikles.

Hadde vi sett OSL for seg selv, det er selvfølgelig slik at flyselskapene og passasjerene ønsker å betale minst mulig. Men her er det snakk om distriktspolitikk som går utover kvaliteten på OSL.

Det er nok sikkert helt riktig at en del flyplasser er overflødige. Samtidig er de en del av den generelle infrastrukturen i landet, og mitt inntrykk er vel at det f.eks. i nord ikke akkurat er veldig mange flyplasser som er aktuelle å slå sammen med andre. Det er noe med hva som finnes av annen infrastruktur. I tillegg er det nok politisk vilje til å bruke penger på distriktet.

Det er heller ikke nødvendigvis slik at de pengene som brukes på å opprettholde flyplasser som er ulønnsomme (hvis man ser snevert på forskjellen mellom hva den enkelte flyplass henter inn av avgifter + kommersielle inntekter og kostnadene) ville vært tilgjengelig for å bedre kvaliteten på OSL, og det å argumentere med at distriktspolitikken gjør kvaliteten på OSL dårligere enn den kunne vært er kanskje en smule spekulativ. Jeg tror vi kan være ganske sikre på at politikerne hadde bevilget seg mer utnytte på "Avinoraksjene" om Avinor tjente betydelig mer penger fordi de ikke trengte å støtte distriktsflyplasser.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

[...]Det er noe med hva som finnes av annen infrastruktur. I tillegg er det nok politisk vilje til å bruke penger på distriktet.
[...]Jeg tror vi kan være ganske sikre på at politikerne hadde bevilget seg mer utnytte på "Avinoraksjene" om Avinor tjente betydelig mer penger fordi de ikke trengte å støtte distriktsflyplasser.

Infrastrukturen har blitt stadig bedre og mer effektiv, og større og færre flyplasser vil øke muligheten til lønnsomhet og kanskje til og med mulighet til å gjøre en del anbudsruter kommersielt interessante. Hva politikerne bruker pengene til er jo en del av spørsmålet i alle tilfeller.

Jeg er fortsatt overbevist om at større konkurranse blant aktørene på serveringsstedene på lufthavnen er løsningen for å bidra til bedre utvalg og kvalitet, og ikke minst normale priser for de som benytter seg av lufthavnen. Om det betyr at 200 innbyggere på en øy i Nord-Norge får én time lengre vei til flyplassen, eller at prisen på flybilletter må opp med en til to kroner så får det bare være - vi bor ikke i et kommunistisk land.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Joa, men har du en time til overs og skal finne noe til de forventningsfulle hjemme er CPH konge! Ser egentlig litt ut som et eksklusivt kjøpesenter og er desidert best i Norden selv om Vantaa scorer høyt på trivsel.

Ingenting som slår Mummibutikken når det skal handles med noe hjem! Helt enig at CPH og HEL har mye bedre utvalg og bedre butikker. Noen som har oversikt over hva som kommer i den nye terminalen?
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Infrastrukturen har blitt stadig bedre og mer effektiv, og større og færre flyplasser vil øke muligheten til lønnsomhet og kanskje til og med mulighet til å gjøre en del anbudsruter kommersielt interessante. Hva politikerne bruker pengene til er jo en del av spørsmålet i alle tilfeller.

Jeg er fortsatt overbevist om at større konkurranse blant aktørene på serveringsstedene på lufthavnen er løsningen for å bidra til bedre utvalg og kvalitet, og ikke minst normale priser for de som benytter seg av lufthavnen. Om det betyr at 200 innbyggere på en øy i Nord-Norge får én time lengre vei til flyplassen, eller at prisen på flybilletter må opp med en til to kroner så får det bare være - vi bor ikke i et kommunistisk land.

Nå tror jeg kanskje ikke kommunisme har noe med denne diskusjonen å gjøre, og effektene på flyprisene har jeg ikke sagt så mye om. Jeg er også litt usikker på hvilke flyplasser du tenker er egnet til å legge ned. Det er nok en litt annen diskusjon.

Hva angår konkurranse blant aktørene på flyplassene så kan nok det meget vel føre til bedre tilbud for oss reisende, men det er ikke sikkert at dette kommer Avinor til gode (om man f.eks. skulle være opptatt av omsetningen og overskuddet til Avinor for å bidra til økt kvallitet på OSL). Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan kontraktene mellom Avinor og "butikkene" er, men normalt sett er slike to-delte (en del på areal og en del på omsetning). Økt konkurranse kan gi bedre utvalg + lavere priser for oss reisende, men det kan også resultere i mindre muligheter for butikkene til å betale husleie til Avinor (siden økt konkurranse ofte innebærer mindre marginer til bedriftene).

Det er jo heller ikke slik at det ikke er konkurranse om å få tilby sine tjenester på flyplassene, for dette "auksjoneres" bort slik at SSP og andre konkurrerer om å få denne kontrakten. Det som kanskje er et problem er om Avinor/OSL pakker alt sammen i en enkelt pakke, for da er det begrenset med aktuelle tilbydere, men samtidig så er det slik at en potensiell aktør vil ønske å betale mindre for å vinne plass på f.eks. OSL dersom denne aktøren forventer sterkere konkurranse om kundene. Det er mao ulike effekter ute og går, som ikke bare går i en retning.
 
Last edited:
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

En del mindre flyplasser burde vært avviklet, men er politisk vanskelig i Norge. Det er disse som man betaler for, ikke bedre fasiliteter og drift av hovedflyplassen når det legges igjen penger på OSL.

Mens mer av pengene kanskje ville blitt sluset tilbake til OSL, så ville det fremdeles vært et mål å maksimere overskuddet
 
Gardermoen - hjernedød flyplass!

Back on track guys!

Neste kapittel i hjernedødhet på OSL: forseglet tax-free ikke kjøpt på OSL blir nå åpnet og sjekket i en slags maskin i sikkerhetskontrollen på OSL ved transfer, før det igjen blir forseglet og levert tilbake! Jeg hadde to flasker prosecco kjøpt på CPH.

På spørsmål om hvorfor var svaret at dette var på instruks fra OSL. Jeg tror dette i så fall må være en ide fra OSL for å øke omsetning på ankomst tax-free på bekostning av flyplasser i utlandet og flyselskap.


Noen som har vært borti dette andre plasser eller er det OSL som har innført noe nytt i verden.

(Dere som ikke bruker OSL som transferflyplass kan ta en bolle og holde munn om dere ikke har noen oppklarende opplysninger om dette, og la oss andre få ut frustrasjonen vår om OSL)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Det er jo heller ikke slik at det ikke er konkurranse om å få tilby sine tjenester på flyplassene, for dette "auksjoneres" bort slik at SSP og andre konkurrerer om å få denne kontrakten.

OSL er så pass stor at det er unødvendig og fremmer ikke konkurranse med anbud på utvalgte typer utsalg og servering. Det tilsvarer omtrent som å gi f.eks. et firma i Bodø eller Sandefjord enerett til å drive kiosk der.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

På spørsmål om hvorfor var svaret at dette var på instruks fra OSL. Jeg tror dette i så fall må være en ide fra OSL for å øke omsetning på ankomst tax-free på bekostning av flyplasser i utlandet og flyselskap.


Noen som har vært borti dette andre plasser eller er det OSL som har innført noe nytt i verden.

Nytt EU-direktiv fra 28. januar:
Den mest konkrete endringen er at en andel av transferpassasjerer som har handlet tax-free på andre lufthavner vil få sin væske analysert med spesielt utstyr etter screening, sier Folkestad, som understreker at denne gruppen reisende representerer en svært liten andel av flypassasjerene.
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse...ÅNDTERING_VED_NORSKE_LUFTHAVNER&id=181-162017

(Jeg tok en halv rosinbolle...)
 

Attachments

Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

OSL er så pass stor at det er unødvendig og fremmer ikke konkurranse med anbud på utvalgte typer utsalg og servering. Det tilsvarer omtrent som å gi f.eks. et firma i Bodø eller Sandefjord enerett til å drive kiosk der.

Hvis det gir mest mulig inntekter til OSL så er det riktig og gjøre. Og hadde det vært for dyrt ville det neppe blitt solgt så mye som det gjør der
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

OSL er så pass stor at det er unødvendig og fremmer ikke konkurranse med anbud på utvalgte typer utsalg og servering. Det tilsvarer omtrent som å gi f.eks. et firma i Bodø eller Sandefjord enerett til å drive kiosk der.

Jeg nok ikke er enig med deg i at en konkurranse om eneretten ikke fremmer konkurranse til fordel for Avinor & OSL (det er i alle fall betydelig mange flere aktører som konkurrerer om dette markedet enn det er på kortbanenettet...), og poenget mitt er uansett det samme. Avinor henter inn penger på å legge ut rettighetene til servering osv. ut for salg, og den med høyest betalingsvilje vinner denne konkurransen. Med sterkere grad av konkurranse på OSL blant butikkene/serveringsstedene der så vil hver av disse enhetene få mindre marginer og dermed være mindre interesserte i å betale for å være tilstede på OSL.

Hvis man så er opptatt av hva Avinor sitter igjen med for at dette eventuelt skal være nødvendig for å øke kvaliteten på OSL (som du nevnte i et tidligere innlegg - mindre til distriktsflyplassene vil gi økt kvalitet på OSL) så ser jeg ikke helt at det nødvendigvis er løsningen å øke konkurransen blant butikkene/serveringsstedene på OSL. Om man er opptatt av kundenes ve & vel så er saken en annen, men det er ikke opplagt at kundene lider av at det er flyplasser i distriktene.

Hvordan mener du at Avinor & OSL evt skulle tjene mer på å øke konkurransen blant butikkene/serveringsstedene på OSL?
 
Last edited:
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Mangel på vektere årsak til de lange køene ifølge tekst-tv.
At fast track er utformet slik at slusene både tar lengere tid per passasjer og krever flere ansatte hjelper sikkert ikke på situasjonen.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Synes det er herlig å være på Schiphol, hvor man har en mengde av tilbud som ikke koster et rødt øre.
 
Back
Top