Gardermoen - hjernedød flyplass!

Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Selv om det finnes mange flyplasser som er mye dårligere enn OSL (BGO, GRU, CDG, LHR...etc) så skyr jeg OSL som pesten. OSL ligner mer på en overbefolket pølsebod enn en skikkelig internasjonal flyplass. Et monument over en mislykket infrastrukturpolitikk: for lite, for sent, for dårlig. Alltid.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Selv om det finnes mange flyplasser som er mye dårligere enn OSL (BGO, GRU, CDG, LHR...etc) så skyr jeg OSL som pesten. OSL ligner mer på en overbefolket pølsebod enn en skikkelig internasjonal flyplass. Et monument over en mislykket infrastrukturpolitikk: for lite, for sent, for dårlig. Alltid.
Og det verste er at slik kommer det til å bli i mange år fortsatt. Når endelig den nye delen åpner, så vil det være kun et lite pusterom inntil nye slots deles ut. Da blir det like ille igjen.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Og det verste er at slik kommer det til å bli i mange år fortsatt. Når endelig den nye delen åpner, så vil det være kun et lite pusterom inntil nye slots deles ut. Da blir det like ille igjen.
Det er det som er så uendelig frustrerende! OSL hadde kunnet bli en riktig bra flyplass, men blir ødelagt av elendig politikk og ledelse. Samme sak vil for øvrig skje med BGO og: et par år med bedre forhold, før trafikkveksten har spist opp kapasiteten og vi er tilbake der vi startet. For lite, for sent, for dårlig. Slik blir det med nesten alle infrastruktur-prosjekter her.

Man burde lære seg av Singapore Changi, som gang på gang blir kåret til verdens beste flyplass. Hva er det SIN gjør riktig? Jo, man bygger slik at man alltid har en ordentlig overkapasitet. Men det kommer ALDRI til å skje her, dessverre...
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

FBU var jo en kaffeteria med landingsmuligheter, mens OSL har blitt ett vinmonopol med landingsmuligheter, så vi har ihvertfall kommet ett bitte lite steg videre :old. :drink
 
Last edited:
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Og det verste er at slik kommer det til å bli i mange år fortsatt. Når endelig den nye delen åpner, så vil det være kun et lite pusterom inntil nye slots deles ut. Da blir det like ille igjen.

Ja! Dette er jeg egentlig helt enig i !!!
Dere kan tenkte dere hva som skjer når OSL ser at (iflg dagens normale)
pax gjennomstrømming og "sild-i-stim" kvote er laber om 1 år, så deles nye slots ut til alle og enhver (på laveste pris) ...

"3" terminaler ... hva sier vi?

Term 1 - domnestic
Term 2 - IntraEuropa
Term 3 - Non-schengen ?
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Hvis en går rett frem istedenfor for å ta til venstre inn i taxfree, kommer man inn i en gang som sluser utenom butikken. (Dette er ikke skiltet)

Takk for godt tips!
Kom med SAS fra Berlin lørdag kveld, landet 1919 og rakk Flybussen 1930
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Jeg har reist SVG-BKK en del de siste årene, men første gang via OSL i april, da jeg fløy med TG. Det ble første og siste gang. Sønnen til kona, som er på besøk, måtte vente over en time i passkontroll. På SVG er det knapt passkontroll. Da vi skulle hente bagasjen, var den lempet på en tralle og plassert i et hjørne. To av tre innsjekket koffert var skadet. Det var riktignok "thai-kvalitet" på koffertene, men likevel.. Og så var det å sjekke inn igjen.

Osl kommer aldri til å bli noe alternativ igjen for meg, før de forenkler transfer.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Ordet dere leter etter er proaktiv (istedenfor reaktiv) styring/ledelse av OSL. Ordtaket "den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves" ville muligens da aldri ha sett dagens lys fordi alt ville bare vært godt hele tiden! ;)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Tydeligvis delte meninger her. Jeg synes Gardermoen fungerer utmerket. Dog reiser jeg ikke ukentlig til NY som det virker som om en del her inne gjør, riktig så berist er jeg ikke, men bruker den et titalls ganger i året og har aldri sett slik kø. De fleste reisene mine er privatreiser, og dermed går de også på de tidspunktene når prisene er lavest, dermed også når belegget trolig er lavest (gitt at jeg ikke har bestilt veldig tidlig og flyet er fyllt opp i mellomtiden).

Bruker 5 minutter etter jeg har kommet inn i terminal til jeg står ved båndet og henter bagasje og så er det rett ut, uten noe kø eller liknende. Når det gjelder utland, så hadde det jo vært greit med en terminal å gå gjennom istedet for å måtte gå via taxfree, der er det jo langt mere trengsel, men det er ikke direkte plagsomt synes jeg, så jeg kjenner meg ikke helt igjen :)
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Mye sutring her nå...
Selv syns jeg OSL er helt ok. Bruker stort sett lounge og har begynt å handle avgiftfritt ute etter ekstremt dårlige opplevelser på TF-ankomst.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Problemet i Norge er jo at OSL, BGO og SVG i stor grad finansierer resten av flyplassene i Landet. Så da vil det vel alltid være "nesten" godt nok, istedenfor bra. Så får vi bare håpe at veiene de nå planlegger å bygge ut gjør at man kan legge ned Haugesund, og evt andre småflyplasser rundt Oslo slik at mer penger kan brukes på de store flyplassene istedenfor småflyplassene.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Problemet i Norge er jo at OSL, BGO og SVG i stor grad finansierer resten av flyplassene i Landet. Så da vil det vel alltid være "nesten" godt nok, istedenfor bra. Så får vi bare håpe at veiene de nå planlegger å bygge ut gjør at man kan legge ned Haugesund, og evt andre småflyplasser rundt Oslo slik at mer penger kan brukes på de store flyplassene istedenfor småflyplassene.

Det kommer ikke til å skje. Er det mer penger til overs, så øker utbyttet, ikke invisteringene.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Hei ErlA!

Så må man også påpeke at de andre "småflyplassene" rundt Oslo (regner med du tenkte på Rygge og Torp) er private flyplasser som ikke Avinor drifter.

Kim
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Problemet i Norge er jo at OSL, BGO og SVG i stor grad finansierer resten av flyplassene i Landet. Så da vil det vel alltid være "nesten" godt nok, istedenfor bra. Så får vi bare håpe at veiene de nå planlegger å bygge ut gjør at man kan legge ned Haugesund, og evt andre småflyplasser rundt Oslo slik at mer penger kan brukes på de store flyplassene istedenfor småflyplassene.

Jeg er litt usikker på i hvor stor grad OSL, BGO og SVG isolert sett ville tjent penger om det ikke var for de andre flyplassene (samt hvor store de da ville vært). De er gjensidig avhengig av hverandre, men selvsagt noen mer enn andre, men å se på økonomi isolert fra gjensidigheten blir ikke helt korrekt.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Hei ErlA!

Så må man også påpeke at de andre "småflyplassene" rundt Oslo (regner med du tenkte på Rygge og Torp) er private flyplasser som ikke Avinor drifter.

Kim

Tenkte på Torp, Rygge vet jeg er privat men trodde Torp var avionor, ser nå at jeg tok feil :/
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

For meg funker også OSL helt OK. Har hatt ca 25-40 utenlandsturer pr år i snart 20 år, og det funker greit for meg i alle fall. Det eneste som irriterer litt er at man tvinges gjennom taxfree. Dette har blitt værre i forbindelse med utvidelsen, og kunne vært gjort på en litt bedre måte. Ideelt sett burde det være et valg om man ønske å gå via taxfree, og da mener jeg både på inn og utreise. Utreise har det.

Har dog forståelse for de som skal videre til andre flyplasser etter turer utenfor Norge. Dette er ikke smidig, men det er jo ikke et OSL problem, men heller et problem politikerne må rydde opp i.
 
Re: Gardermoen - hjernedød flyplass!

Mye svartmaling her.
OSL har tre problemer; plassmangel, bruk av eksisterende plass og transfer utenriks-innenriks. Sitteområder har altfor lav prioritet, drittbutikker har for høy prioritet. Serveringsstedene er stort sett dårlige og dyre i forhold til levert kvalitet. Det bygges for sent og for lite.
Dessuten burde man slippe å gå gjennom taxfree, og taxfree på ankomst skaper mye problem med bagasjen som aldri blir tatt av båndene. Ellers så er det en bra lokalflyplass for Oslo. I hvor mange andre hovedsteder kan man være airside 25 minutter etter at man drar med tog fra bysentrum etter å ha både sjekket inn, levert bagasje og kommet seg gjennom sikkerhetskontrollen? I tillegg er det kort taxetid, sjelden ventetid for take-off eller holding i lufta, relativt lite problemer med vær og lite problem med slots/flow inn til OSL.
 
Last edited:
Back
Top