Det virker som om du viser til feil filmklipp. Men på filmklippet med navn Bromma fins det et norsk militærfly av typen C-119G Flying Boxcar med kjennetegn BW-E. Denne flytypen var stasjonert på Gardermoen og var svært vanlig å se over norsk territorium på 60-tallet.
Totalt åtte fly ble tatt inn til bruk i 335 sqn. på Gardermoen...
De var alle "second hand", da de hadde gått som C-119F i det Belgiske Luftforsvaret. Før de ble sendt til Norge, ble de konvertert til C-119G.
Den maskinen som GF1 nevnte, med kjennetegn BW-E, stod for det alvorligste uhellet med flytypen så lenge den var i Luftforsvaret: flyet landet utenfor enden av rullebanen på Røros. Det var 6. desember 1968. Crew uskadd, maskin måtte avskrives.
Dette var fantastisk gode filmklipp. Se også "Jaktgruppen" (den eneste andre jeg har rukket å se på foreløpig) - jeg har akkurat kjøpt "Fredsflygarna" om luftops i Congo, og det er fantastisk å se Tunnan operativ der nede.
Dette var fantastisk gode filmklipp. Se også "Jaktgruppen" (den eneste andre jeg har rukket å se på foreløpig) - jeg har akkurat kjøpt "Fredsflygarna" om luftops i Congo, og det er fantastisk å se Tunnan operativ der nede.
Falcon: Är Fredsflygarna den som är skriven av Leif Hellström? I såfall finns den i huset bland all annan flyghistorisk lit. och har med stort intresse slukats av min far.
Falcon: Är Fredsflygarna den som är skriven av Leif Hellström? I såfall finns den i huset bland all annan flyghistorisk lit. och har med stort intresse slukats av min far.